Keuze SSD voor laptop

Pagina: 1
Acties:

• winnepooh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-04-2025
Hallo,

Ik heb een tijdje gekeken, maar kan het nergens duidelijk vinden..
Voor de laptop van mijn moeder wil ik een SSD aanschaffen, maar wat is het verschil tussen de:
pricewatch: Crucial BX100 120GB
pricewatch: Crucial MX100 128GB

Excuus als ik eroverheen heb gelezen ;)
Alvast bedankt!

EDIT: Ah, natuurlijk lees ik het direct als ik dit heb gepost..
Rest enkel nog de vraag of ik naast de SSD zelf iets moet aanschaffen om hem in de laptop te plaatsen?
Gaat om deze laptop:
pricewatch: Lenovo Z70-80 80FG003ENX

[ Voor 24% gewijzigd door winnepooh op 25-04-2015 13:50 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Persoonlijk zou ik een SSD nemen van 256GB, dan heb je een veel scherpere GB/euro.

En voor wat betreft je vraag, dat ligt eraan wat je wil. Wil je de HDD behouden? Dan heb je een tray nodig zodat je die op de plek van de ODD kan monteren.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 13:24

r44

Je kan die 2 vergelijken bij Pricewacht dan zie je de verschillen

44

• winnepooh
Ja als ik hem voor mezelf zou kopen had ik dat ook gedaan, maar mijn moeder heeft toch niet zoveel ruimte nodig. Het is gewoon puur voor de snelheid en om windows erop te zetten.
In principe lijkt het me wel handig om die andere HDD erin te laten, als ik zo snel even rondkijk is een tray rond de 10 euro? Of is het qua stevigheid handiger om alleen de SSD erin te plaatsen?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
r44 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:02:
Je kan die 2 vergelijken bij Pricewacht dan zie je de verschillen
de pricewatch geeft een hoop weer. maar heeft geeft niet bv stroomverbruik.

en tuurlijk is het verschil niet heel groot.
http://nl.hardware.info/r...sandwiched-stroomverbruik

het is er toch. en bij een laptop kan het toch leuk zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
loki504 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:37:
[...]

de pricewatch geeft een hoop weer. maar heeft geeft niet bv stroomverbruik.

en tuurlijk is het verschil niet heel groot.
http://nl.hardware.info/r...sandwiched-stroomverbruik

het is er toch. en bij een laptop kan het toch leuk zijn.
Maaarrr, de schijf die er nu in zit zal ook al wel meer stroom gebruiken, dus ik denk dat hoe dan ook er qua gebruik een verbetering zal zijn, welke dan ook genomen wordt :p Het is een kwestie van kiezen, hoe veel wil je winnen?

• loki504
klopt de normale hdd zal meer stroom lusten. maar verschil tussen beide is al minimaal.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In ieder geval de oude HDD eruit laten. Want met 2 schijven verbruik je in ieder geval wel -veel- meer stroom.
Verder is de combinatie met HDD erin langzamer als alleen de SSD. Zoals je zegt, je hebt de ruimte niet nodig, dus de HDD zowiezo eruit laten.

• winnepooh
Oké bedankt voor de hulp, dan kies ik waarschijnlijk voor de 250GB variant, maar in elk geval de HDD eruit.
Dan nog een vraag, is er een makkelijke manier om de cd-key van Windows uit deze HDD te halen? Ik kan me herinneren dat ik dat een jaar geleden bij mijn eigen laptop had gedaan, en dat duurde toen echt eeuwen voordat ik het doorhad..

• loki504
winnepooh schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:45:
Oké bedankt voor de hulp, dan kies ik waarschijnlijk voor de 250GB variant, maar in elk geval de HDD eruit.
Dan nog een vraag, is er een makkelijke manier om de cd-key van Windows uit deze HDD te halen? Ik kan me herinneren dat ik dat een jaar geleden bij mijn eigen laptop had gedaan, en dat duurde toen echt eeuwen voordat ik het doorhad..
is er geen sticker aanwezig onder de laptop?
anders http://www.howtogeek.com/...s-or-office-product-keys/
? koste met 5 seconden plus ong 30 om te kijken of het was wat ik bedoelde:P

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Reepje schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:53:
In ieder geval de oude HDD eruit laten. Want met 2 schijven verbruik je in ieder geval wel -veel- meer stroom.
Verder is de combinatie met HDD erin langzamer als alleen de SSD. Zoals je zegt, je hebt de ruimte niet nodig, dus de HDD zowiezo eruit laten.
Inderdaad, probleem is dat windows toch regelmatig even op de HDD wil kijken, ook als er helemaal niets op staat. Natuurlijk gebeurt dit steeds als de HDD net in slaap is gevallen en dan moet je weer een aantal seconden wachten voor de HDD op toeren is en windows weer reageert.
Bovendien is het stiller zonder HDD :)

Om een kloon te maken van de HDD naar de SSD, ik heb goede ervaring met de gratis versie van Macrium Refelect. Installeer dit, kloon de HDD en zet dan de laptop uit en verwijder de HDD voordat je de eerste keer gaat booten. (dus niet booten met twee windows schijven, dat veroorzaakt vaak opstart problemen)
Windows opnieuw installeren kan natuurlijk ook :)
winnepooh schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:45:
Dan nog een vraag, is er een makkelijke manier om de cd-key van Windows uit deze HDD te halen?
Bij Windows 8.1 OEM zit de licentie opgeslagen in je moederbord, je hoeft niet opnieuw een key in te voeren.

• winnepooh
Dus als ik gewoon Windows 8.1 versie op usb zet, dan ziet die dat er een key in 't moederbord zit? En anders kan ik voor de zekerheid die key opzoeken via lokis manier.
Kan me herinneren dat ik bij die van mij precies dezelfde versie moest hebben als die Dell erop had gezet, is dat nu ook weer 't geval?
Bedankt voor de hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
winnepooh schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:26:

Kan me herinneren dat ik bij die van mij precies dezelfde versie moest hebben als die Dell erop had gezet, is dat nu ook weer 't geval?
Uiteraard. Als je nu Home Basic hebt, kan je niet ineens een Enterprise editie erop knallen. Er zijn trouwens talloze guides te vinden hoe je een bootable USB drive maakt :).

• winnepooh
Haha nee dat begrijp ik, maar de taal moest toen ook hetzelfde zijn. USB lukt me wel :)
Hartstikke bedankt!
Pagina: 1