• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 12:47
Ik bezit de Corsair XMS2 - DDR2 800 mhz (2 x 2 GB) met ASRock A790GMH/128M moederbord. Dus heb in totaal 4 GB. Maar mijn systeem erkend maar 3.25 GB RAM. Nu wil ik dit uitbreiden met nog eens 2 x 2 GB. Ik heb op vraag en aanbod gekeken en ben op een aantal uitgekomen. Ik wil alleen even weten of deze RAM reepjes compitable zijn.

Het betreft de volgende:

V&A aangeboden: ICIDU 2x 2GB (Value DDR2, 800MHz, 4GB KIT)
V&A aangeboden: 2x2GB DDR2 Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
V&A aangeboden: 4 GB Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
V&A aangeboden: Nieuw In Kingson Seal Kingston KTH-XW4400C6/2G
V&A aangeboden: Kingston KTH-XW4400C6/2G 2stuks

Sorry voor de eenvoudige vraag, maar ben nogal een leek op dit gebied.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Vraag is meer of het nuttig is. Aangezien je nog DDR2 RAM hebt, schaal ik je werkzaamheden op je pc niet al te heftig in. Kom je uberhaupt boven de 4GB RAM uit? Anders is het weggegooid geld.

Wil je 100% zekerheid, pak je iets van deze lijst. Ik heb het niet gecheckt, maar ik kan me voorstellen dat geen van de reepjes die je hier noemt daarop staat, maar so be it.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Welk besturings-systeem gebruik je mocht dit een 32 bits besturings-systeem zijn heeft meer als 4 gb geen nut daar die zowiso niet herkend word.
Zie http://www.asrock.com/mb/AMD/A790GMH128M/
*Support with AM3 / AM2+ CPU.

**Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® 32-bit OS. For Windows® 64-bit OS with 64-bit CPU, there is no such limitation.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Zorg ervoor dat je een 64-bit besturingssyteem gebruikt, en dat "memory remapping" aanstaat in de BIOS. Anders kan je nooit meer als 3.25GB RAM benutten op het systeem. Maar gebruik je überhaupt wel de volle hoeveelheid beschikbaar geheugen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ducatii
Read schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:13:
Welk besturings-systeem gebruik je mocht dit een 32 bits besturings-systeem zijn heeft meer als 4 gb geen nut daar die zowiso niet herkend word.
Zie http://www.asrock.com/mb/AMD/A790GMH128M/
*Support with AM3 / AM2+ CPU.

**Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® 32-bit OS. For Windows® 64-bit OS with 64-bit CPU, there is no such limitation.
Dit is het systeem in kwestie:

AMD Phenom II X4 955
4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 401MHz (5-5-5-18)
ASRock A790GMH/128M (CPUSocket)
SyncMaster (1920x1080@60Hz)
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (MSI)
465GB Western Digital WDC WD50 00AAKS-00YGA0 SATA Disk Device (SATA)
111GB Samsung SSD 840 EVO 120G SATA Disk Device (SSD)
Windows 7 Home Premium x64 bit

• Ducatii
br00ky schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:07:
Vraag is meer of het nuttig is. Aangezien je nog DDR2 RAM hebt, schaal ik je werkzaamheden op je pc niet al te heftig in. Kom je uberhaupt boven de 4GB RAM uit? Anders is het weggegooid geld.

Wil je 100% zekerheid, pak je iets van deze lijst. Ik heb het niet gecheckt, maar ik kan me voorstellen dat geen van de reepjes die je hier noemt daarop staat, maar so be it.
Het probleem is dat ik altijd tussen de 80 en 90% RAM verbruik zit. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er meestal geen last van heb.
D4NG3R schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:16:
Zorg ervoor dat je een 64-bit besturingssyteem gebruikt, en dat "memory remapping" aanstaat in de BIOS. Anders kan je nooit meer als 3.25GB RAM benutten op het systeem. Maar gebruik je überhaupt wel de volle hoeveelheid beschikbaar geheugen?
Heb idd een 64-bit Windows 7. Heb geen idee wat memory remapping betreft. Zal even een kijkje nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ducatii op 25-04-2015 14:50 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als je al een 64 bits OS hebt kun je inderdaad eens kijken naar een memory mapping optie in je BIOS. Dan kun je inderdaad meer ram plaatsen en wordt het ook gezien.

Want als je er nu meer geheugen bijplaatst heb je waarschijnlijk nog steeds maar 3,25 GB beschikbaar..

[ Voor 24% gewijzigd door bvk op 25-04-2015 14:52 ]

Specs

• Ducatii
bvk schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:50:
Als je al een 64 bits OS hebt kun je inderdaad eens kijken naar een memory mapping optie in je BIOS. Dan kun je inderdaad meer ram plaatsen en wordt het ook gezien.

Want als je er nu meer geheugen bijplaatst heb je waarschijnlijk nog steeds maar 3,25 GB beschikbaar..
Ik heb een 64-bit OS. Nou ben ik gaan kijken in BIOS, maar ben ik geen memory remapping tegengekomen.
Ik heb wel begrepen dat het onder diverse namen, afhankelijke van het moederbord, vermeld kan worden.

• bvk

bvk

Ducatii schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:57:
[...]

Ik heb een 64-bit OS. Nou ben ik gaan kijken in BIOS, maar ben ik geen memory remapping tegengekomen.
Ik heb wel begrepen dat het onder diverse namen, afhankelijke van het moederbord, vermeld kan worden.
Pak dan de manual erbij van je mobo of vertel welke opties je ziet onder de geheugen settings in je BIOS?

Specs

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik vermoed eerder dat het niet specifiek aangezet hoeft te worden. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik het aan moest zetten na het plaatsen van 8GB RAM op een moederbord met een chipset uit dezelfde generatie.

• Ducatii
bvk schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:00:
[...]

Pak dan de manual erbij van je mobo of vertel welke opties je ziet onder de geheugen settings in je BIOS?
Kan niks vinden dat erop lijkt. Overigens had ik nog nooit een bios update gedaan. Heb dus snel even geupdate. Wel zo fijn =D.

Maar nee, kan niks vinden wat dat betreft.

Omdat ik 4 GB RAM heb en maar 3.25 GB kon benutten, heb ik wat gegoogled en heb het volgende gedaan.

msconfig>boot tab en bij advanced options heb ik maximum processors (stond op 4) en maximum memory (stond op 4096 max) afgevinkt. Nu blijkt dat ik daardoor de volledige 4 GB RAM kan benutten.

Maar is deze "trade-off" het waard voor de extra 0.75 GB RAM? Ik weet niet precies wat het performance wise inhoud dat ik die twee opties heb afgevinkt.

Edit:

Nu ben ik een beetje gaan spelen en heb ik opgemerkt dat het systeem enkel 0.75 GB RAM reserveert als ik maximum memory aanvink. Dus nu heb ik Maximum processors (4) aangevinkt en maximum memory afgevinkt en kan ik alsnog de 4gb RAM benutten.

Zal ik dit zo laten, ik weet niet echt wat een aangevinkt maximum memory voor voordelen met zich meebrengt.

[ Voor 53% gewijzigd door Ducatii op 25-04-2015 15:45 ]

• bvk

bvk

Het kan heel goed zijn dat het probleem daarmee opgelost is en je er meer geheugen bij kunt prikken. En wat dan ook gezien wordt.

En dat je BIOS er geen optie voor heeft kan natuurlijk, dan ondersteund het gewoon standaard wat het bord aankan en geeft dat keurig door aan het OS. Alleen dan vreemd dat Windows die limiet heeft staan terwijl het een 64 bit OS is. Misschien ooit een upgrade gedaan van een oudere Windows 32 bits versie?

Specs

• Ducatii
bvk schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:54:
Het kan heel goed zijn dat het probleem daarmee opgelost is en je er meer geheugen bij kunt prikken. En wat dan ook gezien wordt.

En dat je BIOS er geen optie voor heeft kan natuurlijk, dan ondersteund het gewoon standaard wat het bord aankan en geeft dat keurig door aan het OS. Alleen dan vreemd dat Windows die limiet heeft staan terwijl het een 64 bit OS is. Misschien ooit een upgrade gedaan van een oudere Windows 32 bits versie?
Welk limiet geeft Windows aan?

Nee heb altijd een 64-bit gehad. Was eerst een Vista 64 en daarna een gratis upgrade naar Windows 7 64.

• bvk

bvk

De limiet van 4096 MB ram.

Vaag dan...

Specs

• Ducatii
bvk schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:09:
De limiet van 4096 MB ram.

Vaag dan...
Dat is in msconfig, je kan maximum memory aanvinken en dan gebruikt het systeem het maximale aan RAM dat het systeem heeft, dus geen limiet wat betreft de uitbreidingsmogelijkheden.

Dit is een beetje off-topic, maar ik heb twee vragen waarvan ik denk dat jij het antwoord weet.

Allereerst moet het internal graphics mode in BIOS op UMA, Sideport of UMA + Sideport staan? Heb wat gelezen en er wordt aangegeven dat over het algemeen UMA + Sideport het beste resultaat geeft, maar het kan ook zijn dat Sideport alleen soms beter is?

Tweede vraag is Primary Graphics Mode in BIOS. Zal ik die op PCI of PCI-EXPRESS laten?

Vriendelijk bedankt.

[ Voor 41% gewijzigd door Ducatii op 25-04-2015 16:11 ]

Pagina: 1