Wasmachine stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 22:56
Ik weet niet of het hier thuis hoort (eigenlijk uberhaupt niet op tweakers maarja het is een soort van technologie dus modjes, sorry als het niet de bedoeling is!).

2 jaar geleden heb ik een indesit iwc 71451 gekocht, ja ik weet het, Indesit is niet the best of the best maarja als starter heb je niet zo veel geld voor een Miele..

Bovendien leef ik alleen en draai maar 3 wasjes in de week.

Nou merkte ik vanaf het begin al dat het niet het meest stille model is, de motor is goed hoorbaar zegmaar (koolborstelmotor dus wat luidruchtiger).

Vandaag weer een was gedaan en maakte de machine open en de was kwam er nog erg nat uit. Ik had er 2 hoeslakens en een klein kussen in zitten maar no way dat het 7kg was kon zijn (dat moet ie kunnen hebben).

Daarom het hele zwikje weer terug er in gedaan en er voor gaan zitten, blijkt dat hij gewoon niet op toeren wil komen, draaien doet ie wel maar het maakte een beetje een onbehaaglijk geluid, beetje lager achtig gezoem.

Natuurlijk gebeld met de servicelijn van indesit en die zijn uiteraard alleen door de weeks te bereiken (dinsdag dus pas :( ).

op toeren maakt hij ook een wat fluitend geluid op de zelfde frequentie als de zoem maar, nadat ik de hoeslakens weg liet en alleen het kussen erin deed ging hij wel draaien, eerst maakte dat herrie maar nu lijkt hij ineens weer een stuk stiller! (geloof ook dat hij wel weer de 1400rpm haalt)

Ik denk dus aan koolborstels maar wellicht toch lagers? Ik weet dat het apparaat ongeveer 2 jaar oud is give or take, heb de bon proberen op te snorren (media markt) maar kon hem niet boven water krijgen nog :( iemand enig idee wat het kost als het daardoor niet onder garantie valt?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat de was niet goed word verdeeld in de trommel door dat kussen. Dan komt alles aan een kant te liggen in de trommel en heeft de machine niet genoeg kracht om te gaan draaien.

Een kussen neemt aardig wat vocht op schat ik zo. Door het eruit halen van de hoeslakens raakt hij gewicht kwijt en kan weer normaal functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 22:56
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:46:
Ik vermoed dat de was niet goed word verdeeld in de trommel door dat kussen. Dan komt alles aan een kant te liggen in de trommel en heeft de machine niet genoeg kracht om te gaan draaien.

Een kussen neemt aardig wat vocht op schat ik zo. Door het eruit halen van de hoeslakens raakt hij gewicht kwijt en kan weer normaal functioneren.
die conclusie trok ik ook al min of meer, dat kussen was niet echt zwaar eigenlijk maar die hoeslakens wel, nu de hoeslakens erin gestopt los en centrifugeert wel maar maakt nog steeds het geluid van een langsrazende thalys :(

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Koolborstel bijna op of een lager om zeep :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 7KG, is dat droge was of natte was? Dat maakt nogal verschil, zeker met een paar kussens in de trommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik zie dat ie nieuw rond de € 300,- kost, lijkt me sterk dat je voor een redelijk bedrag een monteur kunt laten komen, en dan ook nog het defecte onderdeel kunt vervangen..

Zelf heb ik een 2ehands Miele gekocht bij een bedrijfje dat die dingen opkoopt en helemaal nakijkt voor het geld dat een nieuwe Indesit kost, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:46
Damic schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:56:
Koolborstel bijna op of een lager om zeep :D
Trek die achterkant open en bekijk je koolborstels. Genoeg youtube video`s daarover te vinden en een klusje van niks. Mij is het ook gelukt en meer dan een half uurtje en 2 tientjes voor nieuwe koolborstels ben je niet kwijt.

YouTube: How to replace washing machine carbon brushes .

Niet zoals mij vergeten de motor weer elektrisch aan te koppelen zodat je dat ding twee keer kan open sleutelen.

[ Voor 10% gewijzigd door __R__ op 25-04-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46
Inderdaad, trek de boel gewoon eens los, kapot is hij toch al.
Zo hadden m'n ouders de wasdroger ooit kapot, m'n vader de servicelijn gebeld, monteur langsgeweest. Die wipt de zijkant eraf, legt een nieuwe riem erop en vertrekt na <30 minuten. Iets wat we ook makkelijk zelf hadden gekund achteraf. Was een goede (en dure) les.

Zo spannend is het allemaal niet.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Normaal zouden koolborstels het wel iets langer uit moeten houden. Normaal zou je vanaf 5 jaar rekening moeten houden dat de koolborstels vervangen moeten worden. Maar uit jouw tekst denk ik toch dat het wat met de koolborstels is.

Lagers zouden zeker een stuk langer leven dan een paar jaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een forum waar je heel goed met dit soort vragen terecht kan.

Tweakers maar dan anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat zelf van die dingen repareren een optie is kan ik beamen. Mijn ouders hebben een 30 jaar oude wasmachine die het nog perfect deed maar op een gegeven moment ging een van de knoppen stuk en ging hij ook lekken. Bij een onderdelenhuis een nieuwe knop gehaald en de machine ook open gesloopt om te zien wat het lek was - een verrotte rubber slang. Vervangen, klaar. Die kan weer 10 jaar mee. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:46
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:36:
Er is een forum waar je heel goed met dit soort vragen terecht kan.

Tweakers maar dan anders :)
Vergeet http://www.circuitsonline.net/forum/section/23 ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgens mij heb je nog garantie. Ik zou die dus lekker claimen.
Ik repareer ook graag mijn kapotte spullen, maar als er nog garantie op zit dan laat ik dat liever door de verkoper/fabrikant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:01
Als je nog garantie hebt idd gewoon claimen. Dit klinkt voor mij als koolborstels versleten, maar no way dat dat binnen 2 jaar met zo'n gebruik zou moeten zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:48

thijsco19

KTM 990 SMT

Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:29:
Normaal zouden koolborstels het wel iets langer uit moeten houden. Normaal zou je vanaf 5 jaar rekening moeten houden dat de koolborstels vervangen moeten worden. Maar uit jouw tekst denk ik toch dat het wat met de koolborstels is.

Lagers zouden zeker een stuk langer leven dan een paar jaar.
Theoretisch overleven de meeste lagers hun toepassing. Maar bijv. in wasmachines krijgen lagers veel te verduren en kunnen, zeker als het k*t kwaliteit lagers zijn, weldegelijk vroegtijdig kapot gaan.
Zeker iets om naar te kijken. (Al verwacht ik niet dat ze kapot zijn)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoeslakens was ik in 2 keer, anders is het wel erg zwaar voor een wasmachine die max 7 kg aan kan.

Waarschijnlijk slipte de riem.

Koolstofborstels & lagers gaan normaal niet na 2 jaar stuk (el na te kijken zoals reeds aangegeven werd). Met de riem kan de moeilijkheden krijgen als je de machine regelmatig overbelast.

! als de machine nog onder garantie is, best niet openmaken want dan vervalt de garantie. (ik heb ooit problemen gehad hieromtrent)
Pagina: 1