Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop fan blaast met vlagen erg hard

Pagina: 1
Acties:

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:04
Ik hoop dat ik mijn topic hier goed plaats, ik kon het juiste "hokje" niet vinden.

Recent is mijn laptop kapot gegaan, poweraansluiting was afgebroken doordat er iemand op de snoer ging staan terwijl ik de laptop nog in mijn handen had. Bij het open maken van de laptop brak ook het toetsenbord af.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, nieuwe poweraansluiting er in en nieuw toetsenbord en hij werkt weer als vanouds.

Nu valt me op nu hij weer in elkaar zit dat de fan veel harder blaast als voorheen. 80% van de tijd draait hij normaal in neutrale stand, maar hij piekt 20% van de tijd door heel hard te blazen. Op die momenten dat hij hard blaast doe ik niets bijzonders. Het gebeurt bijvoorbeeld al bij het openen van Tweakers.net

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Laptop open gemaakt en gekeken of de fan niet vies is / klem zit, maar hij draait normaal
- De lucht uitgang aan de zijkant stofvrij gemaakt
- Speedfan geinstalleerd voor de temperatuur, deze schommelt tussen de 59 en 69 graden met bieken naar de 79. Core 0 en Core 1 schommelen tussen de 50 en 60 graden.
- Laptop opgeschoond, er draait nu een minimaal aantal processen op de achtergrond mee

Enige verschil met voorheen is dat de laptop nu voorzien is van een backlight toetsenbord, maar dat zal het probleem toch niet zijn?

Kortom, ik weet het niet meer. Wie kan me helpen?

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-11 15:11
Koelpasta vervangen, deze is misschien uitgedroogd waardoor cpu/gpu slecht contact maakt met heatsink.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
wat hierboven staat.
Speedfan is trouwens geen betrouwbare indicatie.
Je kan beter even in je bios kijken

Het grote adblocking topic

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:25
Welke laptop?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als die het eerst niet deed en nu wel en de laptop is helemaal uit elkaar geweest dan zit de koeler er nu waarschijnlijk niet meer goed op lijkt mij. En met piek temperaturen van 79 graden terwijl de laptop eigenlijk niet eens volledig wordt belast lijkt mij dat ook wel een goede bevestiging.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik denk dat nieuwe koelpasta idd wel zou kunnen helpen.
Zoals je zelf omschrijft is de laptop open geweest.
Het is verstandig om de laptop open te maken. De pasta te verwijderen( tot het metaal)
Van de CPU en GPU.
Je kan dit doen met een beetje alcohol en een keukenpapiertje.
Maak gelijk de fan aan de binnenzijde schoon .
Achter de koelelementen gaat het stof zitten( blaast naar buiten)

Ik denk dat hiermee je probleem mee is verholpen.
Wacht er ook niet te lang mee , je helpt heel je moederbord er mee naar de klote.
Je processor en je gpu zijn er niet voor gemaakt om te warm te worden.

[ Voor 2% gewijzigd door frankym op 02-05-2015 13:31 . Reden: Toevoeging ]

Pagina: 1