Zwarte balken onder video's

Pagina: 1
Acties:

• essentials9002
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09-2021
Ik zie bij sommige youtube video's aan de onderkant of aan de zijkant zwarte balken. Dit is niet bij alle video's het geval, maar bij sommige video's. Op Google kon ik niks duidelijks vinden, daar stonden alleen tags die mensen konden gebruiken als de video's die ze hebben gemaakt zwarte balken bevatten maar in mijn geval ligt het aan mijn scherm en niet aan de video. Ik kan geen oplossing vinden.

In zowel Windows als Ubuntu heb ik dit probleem met de zwarte balken. Ik heb het ook met 2 verschillende browsers geprobeerd, maar in zowel Firefox als in Google Chrome komt dit probleem voor dus het ligt ook niet aan de browser.

Als ik mijn oude monitor aan heb staan en deze uit of als ik ze allebei aan heb staan zie ik bij mijn oude scherm ook zwarte balken, dus het ligt niet aan het feit dat ik laatst een nieuwe monitor kocht.

Ik zie hier bijv zwarte balken
https://www.youtube.com/watch?v=ZwWLns7-xN8

Weet iemand hoe ik dit oplos?

(Bij andere sites dan Youtube komt het minder voor, maar soms ook wel)

[ Voor 3% gewijzigd door essentials9002 op 25-04-2015 01:24 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:08
Ik zie ook boven en onder zwarte balken en dat lijkt mij normaal. Had je liever gele balken gewild?

• essentials9002
zetje01 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 01:27:
Ik zie ook boven en onder zwarte balken en dat lijkt mij normaal. Had je liever gele balken gewild?
Maar ik wil gewoon dat de video het hele scherm vult dat is beter dat zie ik in veel video's wel, maar in andere video's weer niet (zoals deze).

• zetje01
Dat heeft te maken met het verschil in beeldverhouding tussen het filmpje, en het kader waarin het wordt weergegeven. Als je bovengenoemd filmpje zonder balken zou willen afspelen in dat kader van youtube, dan zou je de linker- en rechterkant van het filmpje af moeten halen, om het passend te krijgen.

• essentials9002
zetje01 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 01:34:
Dat heeft te maken met het verschil in beeldverhouding tussen het filmpje, en het kader waarin het wordt weergegeven. Als je bovengenoemd filmpje zonder balken zou willen afspelen in dat kader van youtube, dan zou je de linker- en rechterkant van het filmpje af moeten halen, om het passend te krijgen.
Dus het hoort gewoon zo? :(

• zetje01
Ja. Maar als je het filmpje zou afspelen op een ultrabreed beeldscherm of tv (of bioscoop!) dan zou het filmpje wel weer mooi beeldvullend worden.

• essentials9002
zetje01 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 01:37:
Ja. Maar als je het filmpje zou afspelen op een ultrabreed beeldscherm of tv (of bioscoop!) dan zou het filmpje wel weer mooi beeldvullend worden.
En waarom niet op mijn scherm dan? Is er iets wat ik kan doen om er voor te zorgen dat het hele beeld wel gevuld wordt?

Hoe kan het dan dat sommige video's wel helemaal het beeld vullen maar andere niet?

• zetje01
Kijk nou eens goed naar het beeld van het filmpje.
De breedte van het filmpje lijkt precies twee keer zoveel te zijn als de hoogte van het filmpje.
Als je dus een beeldscherm met die verhouding van 2:1 hebt, zou dit filmpje precies mooi passen, zonder balken.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Inderdaad, dat filmpje heeft een verhouding van 21:9 (gokje), jouw scherm dan blijkbaar niet. Daarom zeggen mensen die een 21:9 monitor hebben gekocht, dat het een genot is om films te kijken, simpelweg omdat het hele scherm gevuld wordt :) . Dat zie je ook bij films op tv, sommige hebben boven en onder zwarte balken, puur door de verhouding ;) . Ik had btw ook gewoon zwarte balken bij dat filmpje hoor...niks mis met jouw apparatuur :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• essentials9002
pwillemske schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:41:
Inderdaad, dat filmpje heeft een verhouding van 21:9 (gokje), jouw scherm dan blijkbaar niet. Daarom zeggen mensen die een 21:9 monitor hebben gekocht, dat het een genot is om films te kijken, simpelweg omdat het hele scherm gevuld wordt :) . Dat zie je ook bij films op tv, sommige hebben boven en onder zwarte balken, puur door de verhouding ;) . Ik had btw ook gewoon zwarte balken bij dat filmpje hoor...niks mis met jouw apparatuur :)
Ja, mijn monitor heeft een verhouding van 16:9.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
essentials9002 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:40:
[...]

Ja, mijn monitor heeft een verhouding van 16:9.
Dat is dus de reden van die zwarte balken ;) , en die zwarte balken is dus ook niet bij alle youtube video's :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Heeft inderdaad puur met de schermverhouding te maken.
Als 16:10 gebruiker leer je er heel snel mee leven :p.
zetje01 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 01:27:
Geniaal... :+

[ Voor 51% gewijzigd door Assix op 25-04-2015 18:27 ]

• Danhoff1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Upload zelf ook op yt. Het heeft te maken met in welke verhouding de uploader het filmpje upload en in welke verhouding je het filmpje kijkt.

Stel, ik maak een filmpje in 21:9 en jij kijkt hem op een 16:9 scherm. Dan krijg jij zwarte balken.
Pagina: 1