POST card codes?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Sinds kort heb ik een paar ISA POST cards- kaarten die de output van port 80 in hex op een LED display tonen.

Erg handig om te zien waarom een sys niet boot.

Maar goed, ik heb er een lijstje codes bij voor AMI BIOSsen. En laat ik nou geen enkel mobo met AMI BIOS hebben. Alle ledjes geven een geweldig display, maar wat de codes precies betekenen...?

Mij was verteld dat de kaart alleen bij AMI BIOSsen zou werken, maar die port 80 is gelijk ongeacht BIOS, alleen de info die erover komt is anders. Dus lijkt het me dat ik met een andere codelijst ook mijn non-AMI BIOS mobo's kan diag-en.

Dus heeft iemand misschien zo'n lijst voor Award BIOSsen?

Oslik blyat! Oslik!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11 10:06

Kvn

Leg me please ff uit wat het precies doet en hoe :?

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11 10:06

Kvn

Cuzz mij snappen niet

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
psygho- heel erg bedankt *D - klopt voorzover ik heb kunnen vinden perfect (dat FF boot was had ik snel genoeg door ;) )

X-tweaker-

Als je PC start hoor je een biep. Als alles geod gaat, tenminste. Zo niet hoor je een aantal andere bliepjes te horen. Maar soms lukt dat niet. Daar zijn deze kaarten voor.
Zij lezen poort 80 (een speciale poort van 2 byte waar de BIOS op laat zien waar ze mee bezig is) en laten dan op een display zien wat die poort aangeeft. Door de code daarvan in een tabel op te zoeken kun je aflezen wat de BIOS doet als de boel vastloopt. Dat is een erg handige hulp om de storing op te zoeken.

Een pic met zo'n kaart heb ik niet, maar kijk eens hier- de display op EPOX mobo's is feitelijk hetzelfde als wat ik hier los heb.

Enfin, nu heb ik de codes voor AMI en AWARD, dus kan ik in de meeste gevallen (90% van de BIOSsen is een van die twee tegenwoordig- Phoneix is van AMI, meen ik met te herinneren) verder. Enig probleem is natuurlijk dat lang niet alle mobo's meer ISA slots hebben- nu nog een PCI versie vinden...

Oslik blyat! Oslik!