Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies gevraagd: basislaptop repareren of iets beters kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HDD van mijn Lenovo b570e2 is kaput. Geen probleem an sich, want ik wilde er toch al een SSD inzetten. Echter: ik ben nu ook naar een nieuwe laptop aan het kijken. Ik ben een intensieve gebruiker, dus een upgrade mag best :)

Eisen:
- Mechanisch toetsenbord
- Stevige behuizing
- Duurzaamheid (upgraden, gemakkelijk onderdelen vervangen)
- Goed 15" scherm (kleiner/groter mag ook)
- SSD (eventueel inbouwen)

Wat ga je met je laptop doen?
Basic gebruik. In ieder geval véél word, internet/youtube/muziek, af en toe een HD filmpje of een oude game (<2005), wat 'gepruts' uiteraard :)

Ik heb jullie advies nodig, omdat...
...ik me afvraag of er een 'proportionele' laptop bestaat voor mijn gebruik. Laptops die aan bovenstaande eisen voldoen komen veelal met dure zaken die ik niet nodig heb, zoals een dikke 3d-kaart en een snelle processor. Goedkopere laptops zijn vaak van mindere kwaliteit. Wat te doen?

Wat heb je zelf al gevonden?
Refurbished Thinkpads. 4chan's /g/ is er in ieder geval laaiend enthousiast over de kwaliteit, met een een dagelijkse thinkpad thread. Deze tweedehands-kopen-handleiding heeft me iets verder geholpen, en leert me dat ik waarschijnlijk naar een W520 of T420 moet kijken (al dan niet met een schermupgrade).

Toch heb ik m'n twijfels: het zijn immers oudere generatie laptops, zijn die onderdelen nog wel te krijgen en zijn ze snel genoeg? En zo'n scherm vervangen lijkt me behoorlijk pittig.

Graag hoor ik jullie mening. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2015 07:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Up.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
De enige laptop met een Mechanisch toetsenbord is een MSI GT80, dus dat zou ik sowieso van de lijst schrappen als eis. Al gok ik dat je eerder bedoeld dat er een 'goed' toetsenbord in moet zitten ;)

De T420 is een prima machine maar eigenlijk alleen te krijgen met een slecht 900p TN paneel (er bestaan geen fatsoenlijke 14" panelen met een dual lvds aansluiting). De w520 kan je upgraden naar een 1080p paneel wat welliswaar dan ook een TN zal zijn maar met een aanzienlijk beter contrast en inkijkhoeken.

Eventueel kan je ook kijken naar de volgende machines in dezelfde prijsklasse 2ehands:
Hp Elitebook 8460p/8470p/8560p/8570p
Dell latitude E6420/E6430/E6520/E6530

Imho zou ik de voorkeur geven dan een Elitebook 8460p, dan nog steeds zit je met een 900p scherm maar ze zijn voor zeer weinig (175-250 euro) te vinden en hebben een uitstekende behuizing en keyboard/touchpad.

[ Voor 19% gewijzigd door _Drake_ op 02-05-2015 01:36 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ben zelf niet zon fan van 2e hand electronica, maar is wel leuke handel :+

- Duurzaamheid (upgraden, gemakkelijk onderdelen vervangen)
duurzaam.. toshiba satelite sere, maar upgraden en laptop gaan niet goed samen
- Goed 15" scherm (kleiner/groter mag ook)
zou breedbeeld of 1080: als eis stellen
- SSD (eventueel inbouwen)
kan volgens mij altijd

persoonlijk ben ik goed te spreken over de toshiba satelite, dell xps en zakelijke serie van hp/lenovo
refurbished ibm klinkt opzich ook niet verkeerd. acer, medion en packardbell zou ik vermijden. maar dit is mijn opinies en enkel gebaseerd op beperkte ervaring :+

zou zeggen kijk op V&A vindt je vast wel iets leuks

bijv. V&A aangeboden: Dell XPS 15z (Core I7, Geforce GT525M, Full HD, 240GB SSD)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Topicstarter
Verdorie. Een heel verhaal getikt, dat door per ongeluk op de backspace te drukken nu weg is. Een korte samenvatting dan maar.

In ieder geval: bedankt voor de reacties, ik heb er erg veel aan gehad en ik heb alle opties naast elkaar gelegd.
Uiteindelijk blijven er denk ik drie keuzes over:
1) De Elitebook 8460p. Ik sta er echt van te kijken hoe goedkoop deze refurbished weggaan, zelfs met garantie! Het 900p scherm is wel een beduidend nadeel, maar weet de bouwkwaliteit inderdaad een heel eind goed te maken.
2) Een soortgelijk voorbeeld als jij noemt, himlins_. Voor 350 zo'n kwaliteit, pfoe, absoluut de moeite waard.
3) Toch de oude laptop nieuw leven inblazen: met een SSD + nieuwe batterij ben ik maximaal 150 euro kwijt, wat echt een schijntje is. Bijkomend voordeel is dat ik de SSD gemakkelijk in een andere laptop weer kan inbouwen, mocht de laptop plotseling definitief de geest geven. Gezien de geweldig lange levensduur van de huidige SSD's, is dat een prima investering en daarom ook meteen de meest verleidelijke.

Lastig. Ik ga er nog even op broeden. :+
De opties die ik heb, en waar ik op moet letten, zijn me nu wel een stuk duidelijker geworden. Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2015 17:42 ]

Verwijderd

hier is een goede laptop waar je zeker blij van zult worden, althans die zou ik nemen: pricewatch: Asus N550JK-CM524H

heeft dan geen ssd, maar wel een 7200rpm schijf, is opsich ook heel snel.
een van de weinige laptops met een IPS scherm wat aanzienlijk beter is dan de TN panelen wat in de meeste laptops zit.

ik weet ook niet wat je maximale budget is, dus veel advies kan ik je niet geven.
Pagina: 1