1 WiFi netwerk met meerdere routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mear1628
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik wil per verdieping (3 stuks) een WiFi router gebruiken als AP, maar ook gewoon als LAN.
Alles moet gezien worden als 1 WiFi netwerk, zodat ik niet steeds tussen de netwerken hoef te schakelen.

Hoorde dat het met de Apple airport express eenvoudig zou kunnen, maar die heeft een 100mb poort en heeft maar 1 poort

Welke router zouden jullie advisen en hoe zet ik zo iets op.

Als jullie meer info willen, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32
Bedoel je soms dat je zowel bedraad als draadloos op je netwerk wilt kunnen aansluiten? Met hoeveel devices wil je dat? Buiten dat je nogal wat summiere informatie geeft is dit zo basic dat je eenvoudig een howto zelf zou moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:54
De router maakt niet veel uit. Je moet ze alleen even goed instellen.
Voorbeeld:
Router1: lan ip: 192.168.0.1
Hoofd router, sluit de internet kabel aan op de WAN. Deze deelt dhcp uit.
Dhcp vanaf bijv.: 192.168.0.50 t/m 192.168.0.253

Router2: lan ip: 192.168.0.2
Stel een vast ip in in de reeks van router1, zorg er alleen wel voor dat deze buiten je dhcp scope valt. Zet dhcp uit. Stel wireless exact hetzelfde in als router1 (zelfde ssid en encryptie + wachtwoord) sluit een kabel vanaf router1 aan op een LAN poort.

Router3:
Idem als router2, alleen ander lan ip.

Router4:
Idem als router2, alleen ander lan ip.

Etc, etc.

De lan poorten van elke router kan je blijven gebruiken, ook om de andere routers op aan te sluiten. Zorg er alleen wel voor dat alleen router1 dhcp doet en dat alleen router1 een kabel in de wan poort heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Axewi op 24-04-2015 19:12 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:15
Met huis, tuin en keuken routers zoals de meeste consumenten (waaronder ik zelf) gebruiken, kun je wel 1 netwerk opzetten m.b.v. meerdere accesspoints.
In de praktijk zal het roamen van de clients tussen de verschillende AP's problematisch worden. De clients houden normaal gesproken zolang mogelijk de verbinding met het originele AP vast, ondanks dat er een AP in hetzelfde netwerk met sterker signaal is.
Je zal de clients zelf moeten dwingen met het dichtbijzijnde AP verbinding te maken door de verbinding te verbreken en vervolgen opnieuw te verbinden. En dan zal toch nog vaak weer een verbinding met originele AP opgezet worden.

Je kan dit alleen oplossen door het toepassen van semi-professionele AP's (Ubiquity, Mikrotik, ...) die clients bij zwakke verbinding dwingen om om te schakelen naar een AP met sterker signaal. Mogelijk is het ook realiseren met consumentenrouters i.c.m. alternatieve firmware.

[ Voor 20% gewijzigd door Masimo op 24-04-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taz86
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 01:02
lees dit even door.
Hier staat alles over wireless ap aggregration

http://www.tomshardware.c...up-multiple-access-points

[ Voor 17% gewijzigd door Taz86 op 24-04-2015 23:38 ]

Pagina: 1