Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:04
Sinds een weekje (denk ik) ervaar ik op mijn Kubuntu pc een merkwaardig probleem. Sporadisch klapt de internetverbinding eruit. In mijn logs zie ik dan de volgende melding in dmesg verschijnen:

code:
1
[ 6462.248434] AMD-Vi: Event logged [IO_PAGE_FAULT device=04:00.0 domain=0x0019 address=0x0000000000003000 flags=0x0050]

En hier een stukje info van lshw:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
       vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:04:00.0
       logical name: eth0
       version: 0c
       serial: e0:3f:49:e9:f8:0b
       size: 1Gbit/s
       capacity: 1Gbit/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full firmware=rtl8168g-2_0.0.1 02/06/13 ip=192.168.2.3 latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=1Gbit/s
       resources: irq:51 ioport:d000(size=256) memory:fe100000-fe100fff memory:f2100000-f2103fff

Googlen op deze melding geeft mij meerde mensen die hetzelfde probleem hebben, eentje met hetzelfde moederbord. Het gaat hier om een Asus A88XM-A moederbord. Nou heb ik gelezen dat dit mogelijk met IOMMU te maken heeft, dit heb ik ooit eens een keer ingeschakeld in mijn UEFI Bios en werkte altijd prima tot nu dus. Ik vind dit vreemd omdat er principe niks veranderd is aan mijn kant wat dit probleem zou kunnen verklaren. Wel is het zo dat er hier een nieuwe KPN modem geplaatst is en dat ik mijn systeem natuurlijk voorzie van updates.

Op dit moment heb ik IOMMU uitgeschakeld in de UEFI Bios om te kijken of het probleem weer terugkomt en ik heb ook al een bug report aangemaakt op launchpad omdat ik niet helemaal uitsluit dat het mogelijk niet aan Ubuntu ligt en deze staat inmiddels op 'Confirmed', iemand misschien een idee waardoor dit opeens komt en of IOMMU aan belangrijk is?

Groeten,
Allard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor je laatste vraag, is IOMMU belangrijk, moet je eerst weten wat 't is en waar 't voor dient. Ik denk zo dat je 't helemaal niet nodig hebt. Sterker nog, ik denk dat je 't nog nooit gebruikt hebt.

Wat er mogelijk de oorzaak is, kan een bug zijn in een recente kernel update die je hebt gehad. Andere optie is dat de netwerkadapter nu iets anders werkt met verwerken van 't verkeer vanwege de nieuwe modem en de bug triggered.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:04
Daar ben ik weer, het ziet er toch uit dat het iets met IOMMU te maken heeft. Zoals ik al eerder aangaf heb ik dit in de UEFI Bios uitgeschakeld en na bijna een week geen uitval meer gehad.

Zoals ik in mijn bugreport ook aangegeven heb ik wou ik afgelopen weekend ook Ubuntu 15.04 eens gebrobeerd maar dat draaide wederom weer zo spatisch dat ik terug ben gegaan naar Kubuntu 14.04. Met de UEFI IOMMU functie ingeschakeld na een schone installatie kwam het ook voor waarnaar ik het weer uitgeschakeld heb.

Het zou inderdaad een probleem kunnen zijn met een kernel update of de nieuwe modem die hier aanwezig is, dan vermoed ik toch het laatste aangezien kernel updates vrijwel altijd goed gaan hier maar het kan best zijn dat toevallig de update het probleem heeft veroorzaakt. Teruggaan naar die kernel kan nu niet omdat ik shone installatie van 14.04 heb gedaan (of ik moet al in Synaptic de kernel handmatig installeren maar daar heb ik geen zin in.)

De functie staat nu uit maar als ik het goed begrijp mis ik hier helemaal niks mee? Ik had al op wikipedia het één en andere over IOMMU gelezen maar ik kan daar niet echt wijzer van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
een bios update en de laatst realtek driver zou dit moeten oplossen.
En ja, dit is een bekend probleem met de kernel van ubuntu.

hier de driver.
http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

of wat je ook kan proberen,
probeer eens een van de laatst mainstream kernels.
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.0.1-vivid/

en als je een virtualisatie gebruik, heeft IOMMU niet zoveel zin lijkt mij.

ehhh.. noppes