VMs, licht gamen -- aankoop GPU uitstellen

Pagina: 1
Acties:

• Isalicus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na jarenlang op laptops gewerkt te hebben, wordt dit mijn eerste zelfbouw PC. Ik ben de laatste tijd weer een beetje aan het gamen geslagen (na jaren niks).

Naast normaal internetten en bijvoorbeeld video kijken, wil ik erg graag met virtuele machine(s) kunnen spelen
ter leringhe ende vermaek en aangezien ik Linux leuk vind wil ik kunnen multi-booten, vandaar de dikke SSD. Een ook de wat overvloedige hoeveelheid geheugen is ook belangrijk, denk ik.

Qua licht gamen beperk ik me tot voornamelijk (gemodde) klassiekers: van het aloude Baldur's Gate tot (Modded) Minecraft, Morrowind (met Morrowind Overhaul), Oblivion, ook zou ik graag Skyrim gaan spelen maar mijn huidige laptop is al grote problemen met Morrowind Overhaul en Oblivion, dus daar ben ik nog niet aan begonnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit krap bij kas en zit er aan te denken het systeem in fases op te bouwen. Het beginsysteem mag van mij als absolute max 800 Euro kosten, hier moet ook een windows licentie bij worden gerekend. Ik zit te denken om te wachten met het kopen van een nieuwe monitor en GPU, maar wordt graag overtuigd het anders aan te pakken :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een oude monitor die ik tzt ga vervangen, maar verder eigenlijk niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn grootste vraag is eigenlijk of mijn begin systeem al meteen een GPU nodig heeft, en of ik die überhaupt nodig ga hebben aangezien de iCore al ingebouwde graphics heeft. Ik zat te denken te beginnen met GPU-loos systeem en dan het gamen eventueel uit te stellen tot ik een mooie GPU en monitor kan betalen om dan glorieus Skyrim te kunnen gaan spelen. Minecraft zou ik wellicht al met alleen de interne GPU van iCore kunnen draaien en die VM waarschijnlijk ook al wel -- of vergis ik me?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit zwaar in dubio of een AMD CPU met meer cores (6 of 8 vs de 4 van iCore) een beter idee zou zijn ivm het draaien van VMs en zo ja, onder welke omstandigheden. Maar vindt de iCore's zuinigheid erg fijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik neig naar de combo van een iCore met later toe te voegen nVidia 960 of 970 GPU vanwege het lagere energie gebruik. Groene hippie die ik ben.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Cooler Master Silencio 352€ 47,95€ 47,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 92,95€ 92,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 108,95€ 108,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 196,14€ 196,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 772,59

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Ik zou dit als basis doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Cooler Master Silencio 352€ 47,95€ 47,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 70,18€ 70,18
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 108,95€ 108,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Antec VPF Series 450W€ 44,10€ 44,10
2Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 178,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,83

Windows 7 is goedkoper, en kan je gratis upgraden naar windows 10 geloof ik :D
2x250GB SSD! Omdat je wilt Dual-booten meld je. Dit werkt alsgoed is het beste met 2 verschillende Mediums, wegens de partitie indeling van de hele schijf. Als je alleen VM's doet, is 1x500 ook goed.
Voeding, scherp geprijsd en degelijke kwaliteit.

Goedkopere behuizing opties: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0
http://tweakers.net/product/388998/bitfenix-neos/

Je wilt licht gamen, dan is dit eventueel wat (nieuw): pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing
Gezien dit niet binnen het budget valt: V&A aangeboden: MSI R7950 Twin Frozr (is in principe de R9 280 ;) )

Optionele CPU ipv de i7: pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed (met hypertreading maar zonder IGP)
In jou geval beste keuze: i5, gezien het budget.

Succes!

我的名字是Mirno

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:12

br00ky

Moderator Harde Waren
mirno schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:50:
Windows 7 is goedkoper, en kan je gratis upgraden naar windows 10 geloof ik :D
Is wel maar bij één winkel en een vrij louche toko (zie site).

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-03 20:01
Even reageren op je GPU-loos gamen, de intergrated GPU is vrij krachtig voor z'n doen maar Skyrim gaat niet al te prettig worden om te spelen. Minecraft lukt wel, maar modded is wel weer een ander verhaal. Ik doe nu al sinds oktober met een i5 4460 en z'n dedicated GPU en kan Battlefield 3 en 4 op een combinatie van low en medium spelen. Wel door bijv een lagere resolutie te nemen. Ik raad je een GPU aan omdat veel dingen gewoon werken (wel op lagere settings) maar veel ook niet, en het klooien naar de juiste instellingen kan wat vervelend zijn. Ook heb je nog wel een degelijk budget voor een systeem incl GPU. Ik deed het met 300eu minder. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Luca op 24-04-2015 18:08 ]

Verwijderd

Windows moet je wel kopen, we propaganderen hier immers niet het illegaal verkrijgen van software.
En daarnaast een een gpu ook erg belangrijk de intergrated is niet goed genoeg voor de moderne games.

Hou er wel rekening mee dat je voor minecraft een redelijke cpu nodig heeft.
Die royal king die werd geadviseert is prima.

Zelf zou ik nooit voor een asrock moederbord gaan dat is mijn mening.
slechte ervaringen mee gehad.

Ik zou kijken voor een asus moederbord.
zijn erg betrouwbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 25-04-2015 12:48 ]

• ducati007
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-06-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:29:
Windows moet je niet kopen er zijn genoeg manieren om daar anders aan te komen.
Wat voor manieren heb je het over?

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-03 21:21
ducati007 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:31:
[...]

Wat voor manieren heb je het over?
Manieren waar je hier niet over mag praten.

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 14:20
iBugged schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:32:
[...]

Manieren waar je hier niet over mag praten.
En toch is het veel makkelijker om een paar tientjes extra te lappen en gewoon voor origineel gaan, zeker nu, nu zeker is dat je met een licentie voor Windows 8 gratis kunt overstappen naar windows 10.
Daarnaast scheelt het je veel gedoe en support je de makers van het besturingssysteem waar je gebruik van wilt maken.

@ Isalicus, kijk eens in de V&A voor ongebruikte OEM licenties, vaak ben je dan voor ong. 50 euro klaar.

• Isalicus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08-2021
Dank voor alle reacties: ik ga zeker eens naar die ongebruikte licenties kijken en ik vind het idee twee aparte SSDs voor de OSes interessant -- en scheelt zelfs nog wat geld ook! Verder denk ik dat, zeker voor wat waarschijnlijk mijn belangrijkste systeem gaat worden, toch wel voor een OS licentie ga betalen, ook ivm met de spoedige overstap naar Windows 10. Ten slotte voel ik mij gesterkt in mijn idee om eerst zonder GPU te beginnen en als alles netjes werkt en naar behoren is ingericht ik eens ga sparen voor een mooie kaart en monitor.

Ben wel nog steeds erg benieuwd naar argumenten of / waarom het het waard zou zijn de CPU te vervangen door een AMD met meer cores :-)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het hangt er geheel van af wat je gaat doen en waarmee je wilt gaan virtualiseren. In de meeste gevallen, is volgens mij wel Intel the way to go, ondanks dat ze minder cores beschikbaar hebben.

Je kan ook eventueel ervoor kiezen om wat langer te blijven sparen, zodat je een i7 kan aanschaffen.
Een dure CPU inderdaad, maar dankzij de hyperthreading kan je in veel gevallen mbt virtualiseren en performance daar ook wel veel verwachten. ;)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Filmpjes kijken met een IGPU is best wel oke, maar gamen met IGPU is een no go!

Review QNAP TS-230 NAS

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
Isalicus schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:53:
Ben wel nog steeds erg benieuwd naar argumenten of / waarom het het waard zou zijn de CPU te vervangen door een AMD met meer cores :-)
Dat is het niet, het enige argument is misschien later betere multicore support in games, waarschijnlijk ietsje betere performance in de nieuwe Battlefront.
Maat over het algemeen presteert Intel beter in games door betere single core performance, ook wordt de CPU minder heet en dat zorgt voor stillere koeling.
Pagina: 1