Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel - probleem met formule

Pagina: 1
Acties:

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:44
Ik ben aan het puzzelen om op basis van input 1 en input 2 tot een output te komen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de juiste formule te bedenken. Hieronder heb ik de variabelen staan. Er zijn dus 3 output mogelijkheden. Zoeken op internet heeft helaas ook nog geen oplossing geboden. Ik ga er vanuit dat het een ALS formule zou moeten worden, iets in de trant van als input 1= laag en input 2 = hoog, dan output = midden.

input 1 input 2 output
laag laag laag
laag hoog midden
hoog laag midden
hoog hoog hoog

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ga er vanuit dat het een ALS formule zou moeten worden, iets in de trant van als input 1= laag en input 2 = hoog, dan output = midden.
En wat heb je daarmee geprobeerd en wat lukt er niet? Met een ALS formule (je zult een paar ALS formules moeten combineren) moet dat inderdaad prima op te lossen zijn.

Hint: het kan ook simpeler, door te kijken of de twee inputs gelijk zijn. Zo ja, dan pak je gewoon input1 zo nee, dan is het "midden".

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 24-04-2015 17:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• wisselwerking
Ik momenteel dit:

=ALS(G17="laag";ALS(H17="laag";"laag";ALS(G17="laag";ALS(H17="hoog";"midden";ALS(G17="hoog";ALS(H17="laag";"midden";ALS(G17="hoog";ALS(H17="hoog";"hoog"))))))))

Ik krijg daardoor wel de combinaties:
laag laag laag
laag hoog midden

Maar niet:
hoog laag midden
hoog hoog hoog

Dan krijg ik ONWAAR als uitkomst.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 12:35
Je denkt te moeilijk, zie de hint van de poster boven je.

Onderstaande lijkt me de oplossing voor je probleem, je moet er dan alleen op letten dat "Laag" en "laag" niet gelijk zijn aan elkaar waardoor er dan "Midden" wordt weergegeven als uitkomst voor je formule. Kun je eventueel oplossen door de formule HOOFDLETTERS om H17 en G17 te zetten.

code:
1
=ALS (H17=G17; H17; "Midden")

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 24-04-2015 22:20 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ik zou gewoon zoiets als dit gebruiken:

=ALS(B3=C3;B3;"midden")

In dit geval zijn de kolommen B en C input 1 en input 2.

Wanneer beide inputs gelijk zijn dan zet de formule de waarde die bij input 1 staat als output.
In het geval dat de input waarden ongelijk aan elkaar zijn dat geeft de formule midden als uitkomst.

edit: arjan 90 is me net voor :P

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
code:
1
=ALS(EN(A1="laag";B1="laag");"laag";ALS(OF(EN(A1="hoog";B1="laag");EN(A1="laag";B1="hoog"));"midden";ALS(EN(A1="hoog";B1="hoog");"hoog";"error")))

TheS4ndm4n#1919

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Herrick schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:08:
Ik momenteel dit:

=ALS(G17="laag";ALS(H17="laag";"laag";ALS(G17="laag";ALS(H17="hoog";"midden";ALS(G17="hoog";ALS(H17="laag";"midden";ALS(G17="hoog";ALS(H17="hoog";"hoog"))))))))

Ik krijg daardoor wel de combinaties:
laag laag laag
laag hoog midden

Maar niet:
hoog laag midden
hoog hoog hoog

Dan krijg ik ONWAAR als uitkomst.
los van de (helaas) voorgekauwde alternatieve formule, probeer het eens iets gestructureerder aan te pakken, voordat je het in een formule schrijft en daarin het overzicht verliest. Een Als formule heeft twee takken, een tak voor als de conditie waar is en een tak voor als die onwaar is.
code:
1
2
3
4
5
6
Als A2=laag Dan
 - Als B2= laag Dan laag
   Anders midden
Anders (dus als A2 hoog is) 
 - Als B2 = hoog Dan hoog
   Anders midden

Of inderdaad zoals hierboven gebruik maken van EN in plaats van meerdere niveau's ALS. Maar ook daar geldt: denk er gestructureerd over na voor je het uittypt in een excel formule, want in zo'n formule raak je snel het overzicht kwijt (zeker als je er nog weinig ervaring mee hebt).

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 24-04-2015 22:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

TS schrijft dat hij drie outputmogelijkheden heeft, ik neem aan laag, hoog, midden. Het voorbeeld met waarden geeft dit echter niet. Als dat wel zo is, hoe wil je dan laag+midden of midden+hoog beoordelen? Altijd als midden? Iedereen hierboven gebruikt maar twee outputmogelijkheden namelijk.

Dit om het ALS-nest nog wat groter proberen te maken. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Bastien op 24-04-2015 22:33 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Bastien schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:33:
TS schrijft dat hij drie outputmogelijkheden heeft, ik neem aan laag, hoog, midden. Het voorbeeld met waarden geeft dit echter niet. Als dat wel zo is, hoe wil je dan laag+midden of midden+hoog beoordelen? Altijd als midden? Iedereen hierboven gebruikt maar twee outputmogelijkheden namelijk.

Dit om het ALS-nest nog wat groter proberen te maken. :+
Er zijn 3 output mogelijkheden
2 inputs
Orion84 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:32:
[...]
los van de (helaas) voorgekauwde alternatieve formule, probeer het eens iets gestructureerder aan te pakken, voordat je het in een formule schrijft en daarin het overzicht verliest. Een Als formule heeft twee takken, een tak voor als de conditie waar is en een tak voor als die onwaar is.
code:
1
2
3
4
5
6
Als A2=laag Dan
 - Als B2= laag Dan laag
   Anders midden
Anders (dus als A2 hoog is) 
 - Als B2 = hoog Dan hoog
   Anders midden

Of inderdaad zoals hierboven gebruik maken van EN in plaats van meerdere niveau's ALS. Maar ook daar geldt: denk er gestructureerd over na voor je het uittypt in een excel formule, want in zo'n formule raak je snel het overzicht kwijt (zeker als je er nog weinig ervaring mee hebt).
Om even mijn stuctuur uit te leggen dan (leerzamer)
ALS syntax = ALS(Voorwaarden; Output if true; output if false)
Je kan het output veld gebruiken om een nieuwe formule te gebruiken.
ALS(Voorwaarden optie 1; output optie 1; ALS(Voorwaarden optie 2; output optie 2; ALS(enz...

[ Voor 52% gewijzigd door RocketKoen op 24-04-2015 22:38 ]

TheS4ndm4n#1919

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

RocketKoen schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:35:
[...]

Er zijn 3 output mogelijkheden
2 inputs
Sorry... inderdaad. Teveel Kasteel donker op geloof ik :F * Bastien kruipt maar weer op de bank. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Bastien op 24-04-2015 22:36 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 12:35
Je kan in Excel overigens ook met ALT + ENTER de formule verder laten gaan op een nieuwe regel in de formulebalk, bij complexe formules met verscheidene ALS in elkaar genest wordt het dan vaak wat overzichtelijker.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Herrick schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:58:
Ik ben aan het puzzelen om op basis van input 1 en input 2 tot een output te komen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de juiste formule te bedenken. Hieronder heb ik de variabelen staan. Er zijn dus 3 output mogelijkheden. Zoeken op internet heeft helaas ook nog geen oplossing geboden. Ik ga er vanuit dat het een ALS formule zou moeten worden, iets in de trant van als input 1= laag en input 2 = hoog, dan output = midden.

input 1 input 2 output
laag laag laag
laag hoog midden
hoog laag midden
hoog hoog hoog
De formule werd een beetje lang dus bij deze de Excel Sheet: Voorbeeld.zip

[plaatje verwijderd]

Voorbeeld in zowel Excel 2003 (EN) als Excel 2013 (NL).
*Excel past automatisch de formule aan van de ene taal in de andere.

[edit]
Zip en plaatje verwijderd. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2015 14:23 ]

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 00:46
Kan ook zonder ALS te gebruiken. Even uit het hoofd.

Voor invoer in A1:B1 de volgende formule in cel C1 invoeren:

=KIEZEN((($A1="laag")*1+($B1="laag")*1+($A1="hoog)*3)+($B1="hoog)*3))/2;"laag";"midden";"hoog")

Succes!

Verwijderd

*moderator edit: Ik zou bij het antwoord van RocketKoen, om bij het niet-ingevuld-zijn van cellen geen foutmelding te krijgen, "error" vervangen door ""

In het antwoord van Orion84 wordt geen rekening gehouden met andere invoer dan "hoog" en "laag" en met lege cellen.

*knip* zie DM

[ Voor 31% gewijzigd door Lustucru op 25-04-2015 13:35 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In de topicstart staat ook niks over andere waarden of mogelijk lege cellen. Dus het lijkt me niet meer dan logisch om het simpelste antwoord te geven op zijn vraag. Bovendien heb ik nergens een concrete oplossing gegeven, alleen uitleg over hoe de topicstarter dit probleem gestructureerd (of met een slimmigheidje) kan aanpakken. Dat is een stuk leerzamer dan een ingewikkelde formule posten die de TS maar half begrijpt, mede omdat er ongevraagd allerlei extra functionaliteit in gestopt is.

• wisselwerking
@iedereen: bedankt voor het meedenken. Het is mij met name te doen om een dergelijke formule zelf te kunnen bedenken, zoals Orion84 ook zegt. Wil uiteraard niet zeggen dat ik niet blij ben met de juiste formule (thx RocketKoen). Maar ik merk nu al dat mijn gestelde vraag slechts het begin is. Daardoor is het voor mij beter om te doorgronden hoe je het beste dergelijke formules aanpakt.

Iemand nog tips voor lectuur (on- of offline) om mijzelf de denkwijze voor formules meer eigen te maken?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik denk dat je het beste wat kan opzoeken over (booleaanse) logica, om gestructureerd te kunnen denken in als, dan, en, of etc. De vertaalslag maar excel formules is dan een makkelijke volgende stap en die basis is voor veel meer toepassingen erg handig.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:01
Kijk eens op YouTube voor:
- ExcelIsFun
- Bill Jelen / MrExcel

Vanuit daar genoeg gerelateerde content.
Pagina: 1