3D printen van een wijnlabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-07 16:49
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik waag toch even een poging :)

Het bedrijf waar ik werk bestaat 10 jaar, en we wilden met z'n allen flessen wijn kopen en die zelf voorzien van een label (we zijn een verpakkings ontwerpbureau, vandaar). Nu is een 10-jarig jubileum een zogeheten "tinnen" jubileum, maar het maken van een tinnen label is wat prijzig… de kosten voor een mal zijn al snel €120,-, en dan heb je het label zelf nog niet.

Weet iemand of je ook een gebogen etiket kunt 3D-printen? Ik kom op 't internet van alles tegen, van platte plakken tot actiefiguurtjes en gereedschap… 't lijkt me dus wel mogelijk. Nu is het ontwerpen van zo'n label geen probleem; dat doe ik graag zelf namelijk. Maar hoe ik dat label vervolgens zo kan aanleveren dat het ook de juiste ronding én verdikkingen heeft is me een raadsel (het zou een label met relief moeten worden namelijk). Ik heb namelijk geen ervaring met 3D-software, en hoe ik zo’n ronding kan berekenen en eventueel kan uitleggen aan een 3D-print bedrijf…

Kan iemand me hier toevallig meer over vertellen, of weten jullie toevallig een bedrijf die me hier mee op weg kan helpen?

Alvast ontzettend bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
het begint met π
Wikipedia: Pi (wiskunde)

Verder zou dit ook met Esko ArtPro kunnen. Dat is speciale verpakkingsontwerp-software. Misschien heeft het bedrijf waar je werkt wel een licentie.

[ Voor 42% gewijzigd door vj_slof op 24-04-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
ArtPro is lithografie software als ik me niet vergis :) We zijn hier echt een ontwerpbureau, en geen technisch bureau. Maar ik doelde eigenlijk meer op hoe je een 3D-te printen label kunt aanleveren, en hoe je eventueel de ronding van de fles kunt berekenen. En, mocht dat ook mogelijk zijn, of er bedrijven bekend zijn waar ik eventueel met een Illustrator bestand naartoe kan gaan.

Oh trouwens, ik weet dat je de ronding kunt berekenen met Pi, maar hoe… daar heb ik niet genoeg Wiskunde voor gegeten toen ik klein was! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:31:
ArtPro is lithografie software als ik me niet vergis :) We zijn hier echt een ontwerpbureau, en geen technisch bureau. Maar ik doelde eigenlijk meer op hoe je een 3D-te printen label kunt aanleveren, en hoe je eventueel de ronding van de fles kunt berekenen. En, mocht dat ook mogelijk zijn, of er bedrijven bekend zijn waar ik eventueel met een Illustrator bestand naartoe kan gaan.

Oh trouwens, ik weet dat je de ronding kunt berekenen met Pi, maar hoe… daar heb ik niet genoeg Wiskunde voor gegeten toen ik klein was! :)
2 x pi x straal

Waarom maak je niet een etiket met een reliëf erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Omdat het een tinnen jubileum is, en ik zou zo graag een 3D-geprint tinnen etiket willen hebben :) Maar ook omdat een digitale printer (vaak) geen reliëf kan printen, én omdat een etiket met meerdaags reliëf een stuk mooier is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tin is afaik een zacht materiaal, dus daar kan je het reliëf gewoon indrukken en dan rond de fles vouwen. Zoeken op google naar tinnen etiketten laat zat bedrijven zien die dit voor je kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Klopt, maar een mal maken om zo'n tinnen label in te gieten kost al snel 120 euro, en dan is het tin nog niet gegoten. Voor een simpel jubileum flesje + etiketje is dat wat prijzig. Tenzij je een goedkopere weet, dan hou ik me natuurlijk áltijd aangeboden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:31:

Je zou een Fablab bij jou in de buurt op kunnen zoeken. Tegen vergoeding kan je daar laten printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Goh, dat is nog eens interessant zeg… ik wist niet eens dat zoiets bestond, bedankt! :) Dan heb ik in ieder geval een locatie waar ik eventueel zo'n label kan (laten) printen. Misschien dat ik daar ook wel iemand te pakken kan krijgen om een 3D-model cq. bronbestand voor me kan maken, of het eventueel kan omzetten van een Illustrator bestand.

Thanks voor het meedenken allen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03
De nauwkeurigheid van zo'n 3D geprinte mal zal echter wel tegenvallen bij een gemiddelde extrusieprinter(tenzij je tijd zat hebt en daarmee budget..). 3D printen van tin zelf lijkt mij geen succes.

Kan je niet beter bij een fablab of hobbyist een mal laten frezen en dan zelf gieten of inderdaad uit een plaatje tin persen? Dat zal een stuk mooier zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 24-04-2015 18:23 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 16:51
Lol de nauwkeurigheid tegenvallen? Wat voor nauwkeurigheid is er nodig. Iets 3d printen wat om een flessen hals moet kan prima. En het hangt even van wat voor embossing er op moet

Zoek ff op thingiverse.com wat er gezocht word bestaat denk ik al.

En voor info over 3d printen verwijs ik je graag naar het opensource 3d print topic daar kunnen we je wel verder helpen zonder mensen die bel en klepel wel eens door elkaar halen.

edit

bedoel je zoiets?
je kan ook je opdracht bij 3d hubs neer leggen

[ Voor 17% gewijzigd door WeeDzi op 24-04-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:17:
Goh, dat is nog eens interessant zeg… ik wist niet eens dat zoiets bestond, bedankt! :) Dan heb ik in ieder geval een locatie waar ik eventueel zo'n label kan (laten) printen. Misschien dat ik daar ook wel iemand te pakken kan krijgen om een 3D-model cq. bronbestand voor me kan maken, of het eventueel kan omzetten van een Illustrator bestand.

Thanks voor het meedenken allen! :)
Dacht ook aan Fablab. Je hebt er mensen met verstand van zaken, je hebt zelfs inloopdagen waar je gewoon even langs kan komen en bijvoorbeeld de lasersnijder gratis kan gebruiken (op donderdag en woensdag geloof ik), 3D printen kost je wel wat maar niet erg veel. Je kan in ieder geval even langsgaan voor advies.

E: Een mal laten frezen lijkt me trouwens ook een goed idee, vrij goedkoop te doen geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 24-04-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
ThomasXIV schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:33:
[...]

Dacht ook aan Fablab. Je hebt er mensen met verstand van zaken, je hebt zelfs inloopdagen waar je gewoon even langs kan komen en bijvoorbeeld de lasersnijder gratis kan gebruiken (op donderdag en woensdag geloof ik), 3D printen kost je wel wat maar niet erg veel. Je kan in ieder geval even langsgaan voor advies.
E.e.a., ook kwa kosten, verschilt per Fablab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
WeeDzi schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:28:
Lol de nauwkeurigheid tegenvallen? Wat voor nauwkeurigheid is er nodig. Iets 3d printen wat om een flessen hals moet kan prima. En het hangt even van wat voor embossing er op moet

bedoel je zoiets?
je kan ook je opdracht bij 3d hubs neer leggen
Nou, eigenlijk best wel wat nauwkeurigheid om eerlijk te zijn :)
Ik wilde iets maken wat net even iets meer detail heeft als de foto van deze link bijvoorbeeld:
http://www.oudeambacht.eu

Nu is dit echt een tinnen label, maar als ik hetzelfde detail met 3D printen kan krijgen ben ik al blij. Een plakje tin, metaal of plastic frezen of etsen lijkt me ook prima… om heel eerlijk te zijn maakt de manier waarop het gebeurt me niet bijzonder veel uit, zolang de nauwkeurigheid en de details maar overeind blijven, en de prijs hooguit zo'n 50-60 euro is. Ik denk wel dat het budget best beperkend is, maar het is maar een jubileum-flesje wat iedere collega zelf maakt/laat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03
WeeDzi schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:28:
Lol de nauwkeurigheid tegenvallen? Wat voor nauwkeurigheid is er nodig. Iets 3d printen wat om een flessen hals moet kan prima.
lol?

De nauwkeurigheid valt tegen als je er een mooie tekst en logo op wilt hebben dat er niet blokkerig uit ziet. Weinig lol aan. Daarnaast wil de TS graag tin en niet goedkoop uitziend plastic.

Ik zou een bolle mal (laten) frezen. Een hobbyist kan dat wel met redelijk goede nauwkeurigheid en detaillering voor die prijs(kijk even op cnczone.nl en ze bieden het je aan) uit aluminium maken.

Dan is het alleen nog een paar tinnen strips waar je de mal in drukt en hij komt er met tekst en de juiste vorm uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.info.infinitystamps.com/stamps/embossing/images/hires/ehires5.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 24-04-2015 22:41 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
de meesters van het 3D printen in onze eigen eindhoven:
http://www.shapeways.com/
Als het leuk ontwerp is en niet te lastig wil ik best helpen met 3D model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-07 16:43

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ga eens kijken in een FabLab zoals http://www.fablabbreda.nl/. Daar hebben ze een berg instrumenten en is ook altijd wel iemand aanwezig met kennis van zaken om je te helpen.

Je kan bijvoorbeeld met een laser-cutter op lage stand iets in een plaatje metaal etsen (zeer hoge resolutie) en daarna het plaatje verhitten om het te buigen. Met een laser-cutter niet op vol vermogen ga je niet door het materiaal heen maar kan je er heel mooi in branden.

Iets printen in een kromming gaat denk ik niet sterk worden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07 17:16
Een 3d model maken van zo'n label op basis van een vectortekening voor een standaard cylindervormige fles is redelijk eenvoudig: cylinder, projectie maken, cylinder opruimen, klaar. Maar reken wel dat je snel een uur verder bent, als je dat laat doen dan ben je dus door je budget heen.

En dan moet je printen. Tin printen lijkt niet echt een optie te zijn. Shapeways bied een aantal metalen aan waarbij brons of RVS de goedkoopste opties zijn.
Een consumenten 3d printer kan een kunststof printen en een aardige resolutie halen, maar het oppervlak blijft waarschijnlijk wat ruw. Je zult het moeten printen op de fleskant (met wegbreekbare ondersteuning, 'supports', blijft behoorlijk ruw aan de achterkant) of op de bodemkant (misschien wat tricky bij een hoog label).

Dus ja, er is het een en ander mogelijk, maar je zult consessies moeten doen of gewoon die 120 euro lappen.

Kun je het tin niet met de hand bewerken tot de juiste vorm? Eerst plat om de tekst op je label te zetten en dan buigen zodat het past om de fles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
Springuin schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 09:44:
En dan moet je printen. Tin printen lijkt niet echt een optie te zijn. Shapeways bied een aantal metalen aan waarbij brons of RVS de goedkoopste opties zijn.
Een consumenten 3d printer kan een kunststof printen en een aardige resolutie halen, maar het oppervlak blijft waarschijnlijk wat ruw. Je zult het moeten printen op de fleskant (met wegbreekbare ondersteuning, 'supports', blijft behoorlijk ruw aan de achterkant) of op de bodemkant (misschien wat tricky bij een hoog label).
Volgens mij is het idee juist om de mal te 3d printen. Vervolgens kun je het tin vorm in de mal. Dit in plaats van een mal te laten maken op de conventionele manier.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 16:51
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:23:
[...]

lol?

De nauwkeurigheid valt tegen als je er een mooie tekst en logo op wilt hebben dat er niet blokkerig uit ziet. Weinig lol aan. Daarnaast wil de TS graag tin en niet goedkoop uitziend plastic.

Ik zou een bolle mal (laten) frezen. Een hobbyist kan dat wel met redelijk goede nauwkeurigheid en detaillering voor die prijs(kijk even op cnczone.nl en ze bieden het je aan) uit aluminium maken.

Dan is het alleen nog een paar tinnen strips waar je de mal in drukt en hij komt er met tekst en de juiste vorm uit.

[afbeelding]
Ja lol inderdaad dat heeft toch niks met nauwkeurigheid te maken? Kleine details zijn moeilijker te printen omdat de resolutie te laag is misschien.

En voor een fdm printer is het ontwerp misschien te klein al weet ik nog steeds niet hoe groot het nu precies is. Maar op een ander type printer kan dit prima.

Daarnaast begint de ts toch zelf over het 3d printen van zn labeltje. Staat namelijk in de titel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik dacht dat 3D printen wat makkelijker en/of goedkoper zou zijn dan een tinnen etiket gieten/slaan, vandaar dat ik daar wat over wilde vragen. Maar als ik jullie zo begrijp is dat misschien niet eens zoveel goedkoper :)

Misschien dat ik wat specifieker moet zijn wat het idee achter dit jubileum cadeautje is: we bestaan dit jaar 10 jaar, en gaan naar Oerol in Terschellingen in juni. Er is daar een design-festival gaande rond die tijd, en dat leek ons allemaal leuk om eens te zien. Onze baas heeft vervoer en overnachting geregeld, dus we wilden graag iets terug doen. We zijn met z'n 16'en in totaal, en besloten om allemaal een flesje wijn te kopen, en deze zelf te voorzien van een eigen gemaakt ontwerp. Hoe en wat, dat maakt niet uit. Het kan een papieren labeltje zijn, je kunt in de fles etsen, 'm in de verf dompelen… gewoon iets persoonlijks en niet te gek :)

In dat licht, en omdat een 10-jarig jubileum een "tinnen" jubileum is, wilde ik in de eerste instantie graag iets doen met tin. Een etiket van bijvoorbeeld 6 x 14 cm, of een ander enigszins chique formaatje. Op dat etiket wilde ik via Illustrator een handgeletterd ontwerpje maken met wat mooie klassieke ornamenten erop. Denk bijvoorbeeld aan zoiets als dit: https://www.pinterest.com/pin/411164640952085406/

Dat is dus best gedetailleerd, en als dat met tin of 3D printen niet mogelijk zou zijn, dan moet ik denk ik toch wat anders verzinnen :) Maar omdat het maar om één flesje gaat wil ik er ook geen grof geld tegenaan gooien, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Er zijn ook Fablab's of makerspaces met een CNC router waar je in het platte vlak je gravure kan maken, daarna kan je het plaatje op de fles buigen.
Pagina: 1