Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:57
Onlangs heb ik het verzoek gedaan aan mijn hypotheekverstrekker om mijn huidige hypotheek (aflosvrij) om te zetten naar een lineaire hypotheek. Nu krijg ik als antwoord dat ik dat via een tussenpersoon moet gaan regelen. En die kosten natuurlijk weer geld, daar wil ik van af. Ik heb op LOI de volgende cursus gevonden
Wft Hypothecair krediet
Kosten 4x68,50 en een examen van 130 euro.
Kan ik dan met dit diploma opzak mijn eigen zaakjes voortaan regelen, accepteert een bank dit?
(ik ben niet bang dat ik hiervoor zak)

Aanvullende reden is ook de volgende: mijn schoonouders hikken naar hun pensioen aan en hebben over de jaren een tiental producten afgesloten. Nu willen ze eea. laten uitbetalen blijkt dat vaak eea. pas te regelen is met hulp van een tussenpersoon die daar telkens weer wat voor vangt. Ik wil daar later niet meezitten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het antwoord staat notabene gewoon op de pagina van die cursus: http://www.loi.nl/cursuss...j/wft_hypothecair_krediet

"Na deze vervolgmodule heb je aantoonbare vakmatige kennis op het gebied van hypotheken en voldoe je aan de wettelijke eisen. Samen met de certificaten Wft Basismodule en Wft Vermogensadvies geeft het certificaat Wft hypothecair krediet recht op het diploma voor de beroepskwalificatie Hypotheekadviseur. Deze beroepskwalificatie is noodzakelijk om te mogen bemiddelen en/of te adviseren op het gebied van hypotheken."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vraag is of je na die cursus meteen 'tussenpersoon' bent.
Waarschijnlijk doen hypotheekverstrekkers niet zomaar zaken met iedereen, en moet je wellicht voldoen aan wat eisen van hun kant om 'partner' te worden....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Je zou naar mijn idee vooral moeten kijken naar de (tucht)regels omtrent de vraag voor wie een tussenpersoon mag optreden. Je kunt namelijk niet onafhankelijk optreden als je jezelf of je (schoon)ouders adviseert.

Dit overigens nog los van de vraag of je het zou moeten willen. Wat als jij een advies aan je schoonouders geeft dat lijdt tot schade bij hen? Dan heb je gewoon een heel vervelende discussie.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mousekraker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
Wel raar dat het door een hypotheekadviseur moet gebeuren. Dat zou je zelf namelijk ook moeten kunnen. Misschien bij een andere verstrekker gaan kijken?

Naast halen van de wft opleiding, moet je nog een aantal dingen regelen zoals een vergunning van de AFM krijgen en waarschijnlijk ook andere wft cursussen halen(wft basis/vermogen?). Ook moet je PE punten halen zodat je je vergunning blijft houden. Ik zit er zelf niet helemaal erin, dus misschien dat iemand hier meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Nee, ik wil geen advies aan mijn schoonouders geven of aan iemand anders. Daar brand ik mijn vingers niet aan.
Ik wil zelf mijn eigen zaakjes kunnen regelen zonder ooit mijn geld weg te hoeven gooien. Ik ben wat dat betreft ook erg wantrouwig geworden.
Maar ik begrijp dus dat je naast deze opleiding nog een vergunning nodig hebt andere opleidingen en (uiteraard) opfriscursussen. Eerlijk gezegd vind ik het allemaal maar onzin, ik heb ooit eens een tussenpersoon aan tafel gehad die mij op mijn 17e van alles heeft aangesmeerd en niets kwam uit jaren later.. :+
Ik dacht eerlijk gezegd dat het iets anders zou liggen, temeer nu je bij sommige banken terecht kunt zonder adviseur mits je een online testje goed doet op de interwebz.

[ Voor 20% gewijzigd door Cobb op 24-04-2015 15:50 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 17:14

Rmg

Cobb schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:47:

Ik dacht eerlijk gezegd dat het iets anders zou liggen, temeer nu je bij sommige banken terecht kunt zonder adviseur mits je een online testje goed doet op de interwebz.
Dan krijg je nog steeds wel een 'adviseur' vanuit de bank, jij doet alleen 80/% procent van het werk voor hem.

Voor het geld hoef je het trouwens niet te doen,aan die ene cursus ben je 410 euro kwijt en zo te zien heb je nog een 2 certificaten nodig, hou het op 3x 410 euro.

Execution only kan je een hypotheek regelen voor 650 euro wat ook nog eens aftrekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrain73
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 11:33
Of het advies van je TP iets kost hangt ook samen met wanneer je je hypotheek of ander product heb gesloten.Is dit voor 1 jan 2009 dan kan het zo zijn dat de TP je helpt zonder kosten omdat hij provisie heeft gevangen voor jouw product.
Voor de rest zal je bij het aangaan van elk nieuw financieel product geld kwijt zijn of je je nu laat adviseren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
NoBrain73 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:57:
Is dit voor 1 jan 2009 dan kan het zo zijn dat de TP je helpt zonder kosten omdat hij provisie heeft gevangen voor jouw product.
In die situatie heb je gewoon vooruit betaald voor (een voor de tussenpersoon gunstige inschatting van) het eventuele nawerk. Dat kun je moeilijk 'helpen zonder kosten' noemen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Hier bijvoorbeeld, het meest simpele product op de markt "banksparen" (met uiteraard wat belasting haken en ogen).

http://blog.spaarrente.nl/kosten-banksparen

Bij het afsluiten: advies en afsluitkosten
Tussentijdse wijziging (kans is groot want deze producten lopen vaak jaren en je inkomen wijzigt: advieskosten
Bij uitkeren: opnieuw kosten.

Daar gaat je rendementje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Waarom ga je niet gewoon maandelijks extra aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja dat doen we ook, maar ik wil graag ook profiteren van de lagere rentes. Maar goed, ik ben er oook achetr dat als mijn aflosvrije omlaat zetten naar linear de bank dezelfde rente aanhoudt. Dus dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Dat klopt inderdaad. Naast een omzetting van hypotheekvorm betaal je dan boeterente i.v.m. het openbreken van je rentecontract. Daar kom je niet voordelig vanaf. Tenzij je je huis verkoopt of (je partner) overlijdt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:27

jjust

Het leven is een strijd

Bemiddelen is vergunningsplichtig. Zie hier Als je alleen producten voor jezelf afsluit kan je je op het standpunt stellen dat dit niet onder bemiddelen valt. Je doet het namelijk niet bedrijfsmatig of voor een derden. De kans is echter groot dat de verzekeraar of de aanbieder van het financiële product alleen wil samenwerken met een adviseur die hiervoor een vergunning van de AFM heeft. Zij mogen /willen vaak geen complexe producten aanbieden op execution only basis dus zonder advies. Om te voorkomen dat de verzekeraars aansprakelijk worden gehouden omdat ze je b.v. hadden moeten waarschuwen voordat je een product kocht besteden ze dit uit aan een tussenpersoon. Die heeft zelf zorgplicht waardoor het risico voor de verzekeraar lager is.

Als je bijvoorbeeld een bankspaarrekening wilt openen moet dit inderdaad via een tussenpersoon. Ik vind dit ook onzinnig maar dat is nu eenmaal zo. Ik heb er twee jaar geleden naar gekeken en dit was toen nergens direct zelf te regelen. Als je even rondbelt naar verschillende tussenpersonen is dit vaak wel tegen lage kosten te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279311

Als je weet welke hypotheek vorm je wilt hebben en hoeveel jaar je rente vast wilt zetten. Kan je hierna kijken:

http://www.online-hypotheekafsluiten.nl/execution-only.html

Heb je geen tussen persoon nodig en ook geen cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
jjust schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:24:
Bemiddelen is vergunningsplichtig. Zie hier Als je alleen producten voor jezelf afsluit kan je je op het standpunt stellen dat dit niet onder bemiddelen valt. Je doet het namelijk niet bedrijfsmatig of voor een derden. De kans is echter groot dat de verzekeraar of de aanbieder van het financiële product alleen wil samenwerken met een adviseur die hiervoor een vergunning van de AFM heeft. Zij mogen /willen vaak geen complexe producten aanbieden op execution only basis dus zonder advies. Om te voorkomen dat de verzekeraars aansprakelijk worden gehouden omdat ze je b.v. hadden moeten waarschuwen voordat je een product kocht besteden ze dit uit aan een tussenpersoon. Die heeft zelf zorgplicht waardoor het risico voor de verzekeraar lager is.

Als je bijvoorbeeld een bankspaarrekening wilt openen moet dit inderdaad via een tussenpersoon. Ik vind dit ook onzinnig maar dat is nu eenmaal zo. Ik heb er twee jaar geleden naar gekeken en dit was toen nergens direct zelf te regelen. Als je even rondbelt naar verschillende tussenpersonen is dit vaak wel tegen lage kosten te regelen.
Bankspaarrekeningen kunnen tegenwoordig vrij eenvoudig via internet geopend worden (execution only). Echter zitten hier wel afsluitkosten aan. Een lijfrenteverzekering is al iets minder gemakkelijk ivm de complexiteit.
(even een aanvulling: bankspaarrekeningen opzich zijn eenvoudige producten, de verschillende fiscale regimes (mogelijkheden ivm fiscale regels) maakt het een stuk lastiger. Zeker als er het e.e.a. Overgesloten moet worden en de oude mogelijkheden dienen te blijven bestaan.)

On topic. Met het behalen van alleen wft hypothecair krediet ben je nog geen 'tussenpersoon'. Zoals eerder gezegd is ook wft basis van toepassing. Daarnaast zul je als je wilt optreden als tussenpersoon een vergunning bij de afm moeten hebben. En waarschijnlijk veel meer noodzakelijke zaken.

[ Voor 8% gewijzigd door F!sher op 24-04-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:27

jjust

Het leven is een strijd

F!sher schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:30:
[...]

Bankspaarrekeningen kunnen tegenwoordig vrij eenvoudig via internet geopend worden (execution only). Echter zitten hier wel afsluitkosten aan. ..................
Ik bedenk me met dat ik een bankspaarrekening heb waar ik ook op kan beleggen. Wellicht dat als je ook wilt beleggen dit alleen via een tussenpersoon kan. Maar goed het zou een goede ontwikkeling zijn als je dit direct zelf kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 09:06
je moet wft basis, vermogen en hypothecair krediet behalen, dat zijn 3x kosten van het lesmateriaal en eventueel oefenexamens enz en dan nog 3x kosten voor het examen zelf. Daarbij is dan ook nog de regel dat wanneer je tussenpersoon bent je niet je eigen zaakjes mag regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 14:56
En dat je die certificaten (in groepsverband) telkens moet opfrissen en dan wordt je nog niet 1 2 3 bij een bank geaccepteerd, maar waarom een oud topic omhoog kikken?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit draadje is bijna 3 jaar oud. Wellicht niet geheel relevant meer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik denk dat de TS na bijna 3 jaar wel een goed antwoord heeft. Hier gaat in ieder geval een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.