Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groot huisnetwerk ontwerpen en bouwen

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Beste tweakers,

Willen jullie eens meekijken en denken over het volgende:
We zijn een groot huis aan het renoveren en daar wil ik graag het dataverkeer meteen goed regelen.
Op dit moment ligt alles open of moet nog gebouwd worden, dus veel opties en keuzes.

Het lijkt mij verstandig om in iedere kamer een netwerkaansluiting te maken en in een aantal kamers 2 (tegenoverliggende hoeken voor de bereikbaarheid)
Uit praktische overwegingen alles vanuit de meterkast laten beginnen en overal meteen 2 aansluitingen.
Dus zo'n doosje in iedere kamer: http://www.warmteservice....t=E0000287&utm_medium=cpc

Daarheen wil ik dan 2x een Cat6 kabel laten gaan. Cat6 omdat alle afstanden minder dan 55m zijn, dus kan hier in theorie 10Gbit overheen. Moet voorlopig voldoende zijn en nu beter doen wordt erg duur.

Dat moet allemaal nog gelegd worden inclusief mantelbuis. Omdat het leggen ook moet worden betaald, leek dit me handig en goedkoop: http://www.elmaver.com/in...2x-utp-cat6-rol-100m.html

of Preflex (schijnt een behoorlijk merk te zijn): https://www.electrokarwei...-100-120590200516590601aa

Iemand hier ervaring mee?

En dan in de meterkast voor 30 aansluitingen 1 van deze (later wellicht meer): https://www.netwerkwinkel...5Inch-76224B-p_23538.html

Vanaf dat patchpanel kan ik dan de gebruikte aansluitingen verbinden met elkaar en de rest van de wereld.

Om voorbereid te zijn op de toekomst, ook nog overal een loze leiding heen.

Heeft iemand tips voor dit plan? Zie ik dingen over het hoofd of kan het makkelijker, beter, sneller of goedkoper?

Aanvulling: Natuurlijk inclusief een https://www.netwerkwinkel...ding-39919-1-p_17809.html om alles vast te zetten of te wijzigen en te testen!

[ Voor 5% gewijzigd door KifArU op 24-04-2015 14:16 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:01
Wellicht handig om alvast na te denken over access points. Als je op een paar strategische plekken aan het plafond een loze leiding laat aanleggen, kun je later een PoE acces point ophangen (zo'n rook-melder model). Een AP hoog aan het plafond geeft over het algemeen een veel betere dekking dan een AP dat je op een bureau zet of ergens in een hoekje op de grond zet.

• KifArU
  • Niet online
Goede tip! Neem ik mee. Had wel loze leiding naar een strategisch punt bedacht, maar via PoE naar een willekeurig punt niet.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Als je loze leidingen aanlegt, gebruik dan nooit die flexibele geribbelde buis, die geven altijd problemen met draden trekken. Neem ook 3/4 buis en geen 5/8.

Een krimptang heb je niet nodig, want patchpanelen en aansluitdozen werken allemaal met lsa en dus hoef je nooit connectors op een kabel te krimpen.
Voor verbindingen van af de doos naar apparatuur en vanaf het patchpanel naar switches etc kun je beter (en goedkoper) patchkabels op lengte kopen.

Deze webwinkel heeft een groot aanbod voor al je spullen en is redelijk goedkoop.
https://netwerkproducten.com/home.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Aantal aandachtspuntjes:
- Gebruik geen flex, het knikt makelijk en kan erg problematisch zijn om hier ooit nog iets doorheen te krijgen.
-Leidingen 19mm voorzien van een trekkoord.
-Misschien wijs om Cat 5e te grebruiken dit kan ook tot 1gb, 10gb in principe ook nog maar word wat problematischer na 45m schijnbaar. Maar goed Cat 5e word al een dikke 20 jaar gebruikt en we zijn eigenlijk pas over de 100mb+(internet) barriere heen voor particulieren. (en ik gok dat je geen 10gb koper switch gaat gebruiken tenminste)
-Dingen die je niet gaat gebruiken kun je net zo goed loos laten uitvoeren koper prijs is op het moment vrij hoog. En de dollar<>euro koers gooien nogal roet in het eten indexering van 20%+ zijn op het moment de regel.
-Leidingen 19mm voorzien van een trekkoord.

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 05:20
Als je de kabels er zelf in trekt: doe dit TIJDENS de bouw, nog zonder (wand)afwerking.

Ik zat een paar jaar geleden in een vergelijkbare situatie, netjes 19mm vlakke buizen (>20) met trekdraad..
Maar toch een aantal buizen waar met geen mogelijkheid 2x cat doorheen getrokken kan worden. Wss verschillende oorzaken, teveel bochten (hoe voorkom je dat met +30 m), stuc in leiding, zeg het maar..?

Bespaar je de ellende: doe het tijdens de bouw, dan kun je er nog makkelijk bij.

Ps. Neem voor paar centen meer 6a ipv 6

Verwijderd

En als je gaat trekken, doe dat EERST op de vlakke grond (je hebt misschien twee mensen nodig, dat gaat VEEL makkelijker als de buis "recht" is. Daarna de bedrade buis in het huis verwerken. Gaat echt makkelijk.

Of koop inderdaad al bedrade buizen. Echter, weet jij niet wat voor kwaliteit kabel erin zit.

En als je zelf gaat trekken, waarom niet erbij meteen een twee voudige glasvezel? Ooit.... een keer, heb je dat misschien nodig. Ze kosten niet zoveel tegenwoordig.

Verwijderd

Goed plan.

Dat van die dubbele kabel met mantelbuis heeft ook nadelen. Als je ergens door de kabel boort is het lastig herstellen. Zelf heb ik 10 jaar gelden alles gerenoveerd en nu ben ik bezig met de CAT5E te vervangen door CAT6. Over 10 jaar is er natuurlijk weer een betere standaard en kun je dan de kabels vervangen?

Maak ook aansluitingen bij de wasmachines en keuken. Voor je het weet hebben de eerste huishoudelijke apparaten ook een netwerkaansluiting.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Tja, hoe ver wil je gaan?

Ik zou alleen afvragen of de meterkast wel de handigste plek is. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een zolder, CV hok of berging en daar een patchkastje plaatsen. Meterkast is vaak weinig ruimte. Als je moet POE aan de gang wilt moet je daar ook nog een switch enz in vrotten. dan wordt het wel snel een drukke rommel.

4 kabeltjes tussen meterkast en patchkast en de rest allemaal in een patchkastje afmonteren lijkt me veel praktischer en netter. Paar tips zijn al genoemd: 19mm buizen en in plafond paar aansluitpunten.

Gebruik ook overal bij voorkeur 50mm diepe inbouwdozen. Zeker als je ook elektra gaat doen. Je kan dan namelijk nog eens uitbreiden met domotica (zwave/kaku/fibaro inbouwmodules)

Klinkt gek maar misschien ook een paar loze leidingen naar een dakgoot. Denk aan verlichting, camerabewaking of temperatuursensors ofzo.

Er bestaat ook dubbele netwerkkabel. Wel duurder maar wel lekker makkelijk met kabels trekken.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
486dx2 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:38:
Ps. Neem voor paar centen meer 6a ipv 6
Waarom 6a?
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:32:
Zelf heb ik 10 jaar gelden alles gerenoveerd en nu ben ik bezig met de CAT5E te vervangen door CAT6. Over 10 jaar is er natuurlijk weer een betere standaard en kun je dan de kabels vervangen?
Tenzij je een 10gig netwerk opzet heeft het bijna geen meerwaarde hoger te gaan als cat5e, en zelfs dan is het nog discutabel.

Oh en wat DJSmiley boven mij zegt, in de meterkast ga je waarschijnlijk niet genoeg ruimte hebben om alles af te monteren op een patchpaneel, als je dan ook nog aan poe wilt beginnen etc dan zul je toch naar een rack uit moeten wijken.

[ Voor 77% gewijzigd door Morocius op 24-04-2015 21:26 ]

Verwijderd

Wordt de meterkast het centrale punt? Past alle apparaatuur daar in? Ook later?

• KifArU
  • Niet online
Bedankt voor alle tips!
Om achteraan te beginnen: Het is een oud huis met wat vreemde indeling, waardoor de meterkast erg groot is maar wel laag. Dus ca 1,5m2 vloeroppervlak met ene hoogte van 80cm en ongeveer 1m2 met normale stahoogte. Dus dat lage gedeelte is perfect voor al dit spul.

Zo'n patchkastje klinkt wel makkelijk, maar ken ik niet. Iemand een goede link of tip?

Kant en klare kabel zit altijd in flex buis, dus vanwege de onduidelijke kwaliteit en mogelijke problemen met later een kabel er doorheen trekken niet echt handig.

Cat5a/6/6a: Als ik losse kabel gebruik, is het prijs/prestatieverhouding.Ik dacht aan Cat6 omdat ik niet denk dat er iets snellers dan 10Gbit op koper gaat komen. Tegen de tijd dat dat verouderd is, verwacht ik dat we ook binnenshuis glas leggen. Dan kan ik dus het koper vervangen of in de loze buizen glas leggen. En voor nu denk ik dat 2 kabels Cat6 door 1 buis kan.
Iemand een tip voor goede kabel tegen een normale prijs?

Dus het plan voor nu:
- Losse buizen leggen - 3/4"
- Daar draden doorheen - Cat6 of 6a? Tips?
- Patchkastje gebruiken? Tips?
- Buisje naar dak en goot

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 05:20
Verbeterde versie van 6 (het verschil tussen 5a en 6 is kleiner)
http://www.differencebetw...e-between-cat6-and-cat6a/

Hiernaast belangrijk: 6a is een stuk dikker, dus als je later wilt upgraden, kunt je flink de sjaak zijn omdat de dikkere kabels niet meer (makkelijk) door dezelfde buis passen. Het is natuurlijk een meerprijs, maar mi een factie tov het gedoe van vervanging.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
Je maakt het je nu een stuk lastiger met cat6a of cat7 kabels, die beide aanzienlijk dikker zijn dan cat6 kabels. Standaard cat6 kabels zijn ook geschikt voor 10 GBASE-T, de afstand is alleen beperkt van 100 meter naar 33 tot 55 meter. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid verstoring in de omgeving rond de kabels, in een huis is dit meestal niet zo'n punt. Een datacenter waar enorme bundels draden liggen is een ander verhaal.

Ik heb een behoorlijk groot huis, maar kom echt nergens boven de 30 meter uit. En met cat6 kabels past er tenminste ook nog een fatsoenlijke COAX kabel in een 16 mm buis.

• KifArU
  • Niet online
Na deze tips heb ik besloten om losse buizen te leggen en daar 2x Cat6 per buis in te trekken.
Heeft iemand een tip voor goede kwaliteit flexibele Cat6 kabel op rol van 305m?
Liefst ook nog tegen een vriendelijke prijs, maar gebruiksvriendelijkheid is wel een paar tientjes extra waard.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je toch nú aan het bouwen bent/gaat en een paar tientjes feitelijk te verwaarlozen zijn op de totale bouw: Waarom zou je nog CAT6 gaan trekken tussen de verdiepingen?

Trek meteen (gewoon?) fiber tussen de verdiepingen, hang op elke verdieping een switch neer mét een SFP aansluiting en ga vervolgens op de verdieping pas aan 't uitsplitsen (o.a. ook naar punten in je plafond i.v.m. POE en WiFi én eventuele VLANS ivm ipTV).

Een simpele Gbit switch met SPF kost tegenwoordig ook niet meer de hoofdprijs en als je later uit wil gaan breiden naar switches met "x" 10 Gbit poorten dan zit je de uplink van de router naar de switch niet in de weg.

Een goedkope "X" poorts Gbit switch kan vaak maar maximaal 0,5 x "X" Gbit áán onder volledige last terwijl een goede switch minimaal 2 x "X" aan kan (én kan dus alles full-duplex (blijven) afhandelen).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• KifArU
  • Niet online
Dat is weer een ander inzicht ;)
Heb je voorbeelden (links) van wat voor apparatuur en kabels dat zijn?
Want dit is echt nieuw voor me.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fiber(kabel) kost als "Multimode" kabel misschien een Euro per meter (Oranje glas kabels). SFP modules (die dingen steek je in een switch welke daar op ingericht is) kosten afhankelijk van de snelheid welke er overheen moet "iets" meer (paar honderd Euro per stuk, en die heb je pér switch minimaal één nodig als zijnde "uplink").

Een "simpele" Gbit switch waar je dat mee kunt inrichten: HP1810V2 (met vervolgens 8 tot 48 UTP poorten) is er vanaf €80,-.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-04-2015 21:56 ]

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
wimmel_1 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:50:
Fiber(kabel) kost als "Multimode" kabel misschien een Euro per meter (Oranje glas kabels). SFP modules (die dingen steek je in een switch welke daar op ingericht is) kosten afhankelijk van de snelheid welke er overheen moet "iets" meer (paar honderd Euro per stuk, en die heb je pér switch minimaal één nodig als zijnde "uplink").

Een "simpele" Gbit switch waar je dat mee kunt inrichten: HP1810V2 (met vervolgens 8 tot 48 UTP poorten) is er vanaf €80,-.
Dan ga je toch gekke kosten doen voor welke voordeel?

100mbit nu is voldoende voor het meeste het zal enkel iets langer duren.
1Gbit is ruim voldoende nu met CAT6 zit je nog eens 10 keer hoger.

Om dan enkele honderden euro's extra uit te geven om mogelijk later makkelijker te kunnen upgraden ... ?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

k995 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:09:
[...]

Dan ga je toch gekke kosten doen voor welke voordeel?

100mbit nu is voldoende voor het meeste het zal enkel iets langer duren.
1Gbit is ruim voldoende nu met CAT6 zit je nog eens 10 keer hoger.

Om dan enkele honderden euro's extra uit te geven om mogelijk later makkelijker te kunnen upgraden ... ?
In de jaren '80 van de vorige eeuw is er COAX binnen gekomen bij véél huizen waarbij de aansluiting direct in de huiskamer op de TV is aangelegd. Probeer bij die huizen nú nog maar eens iets aan bekabeling aan te gaan leggen zónder dat je het halve huis kapot moet gaan frezen (en vervolgens weer mag gaan laten "stukadoren").

VDSL(2) aansluitingen uitsplitsen.... Zelfde drama.

• k995
wimmel_1 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:19:
[...]

In de jaren '80 van de vorige eeuw is er COAX binnen gekomen bij véél huizen waarbij de aansluiting direct in de huiskamer op de TV is aangelegd. Probeer bij die huizen nú nog maar eens iets aan bekabeling aan te gaan leggen zónder dat je het halve huis kapot moet gaan frezen (en vervolgens weer mag gaan laten "stukadoren").

VDSL(2) aansluitingen uitsplitsen.... Zelfde drama.
Niemand zegt dan ook dat hij voorgefabriceerde CAT5 kabels in zijn muren moet steken.

Dik genoege buizen en CAT5e is ruim voldoende voor een normaal huis wil hij toekomst gericht zijn is CAT6/6A genoeg . Als dan over 10-20 jaar er effectief een toepassing is die 10gbit bandbreedte doorlopend nodig is op alle kamers kan hij nog veel goedkoper dan veranderen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

k995 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:44:
[...]

Niemand zegt dan ook dat hij voorgefabriceerde CAT5 kabels in zijn muren moet steken.

Dik genoege buizen en CAT5e is ruim voldoende voor een normaal huis wil hij toekomst gericht zijn is CAT6/6A genoeg . Als dan over 10-20 jaar er effectief een toepassing is die 10gbit bandbreedte doorlopend nodig is op alle kamers kan hij nog veel goedkoper dan veranderen.
No-Offense, maar: Jij ziet "glas" écht alleen als een toekomstige én dure techniek, niet?

• k995
wimmel_1 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:50:
[...]

No-Offense, maar: Jij ziet "glas" écht alleen als een toekomstige én dure techniek, niet?
Nee dat heeft zijn nut, alleen zie ik dat niet in voor de TS : om enkele honderden euro's nu uit te geven, mogelijk over enkele jaren nog eens ter vervanging als iets kapot gaat, de bijkomende last om over zijn huis verspreid enkele kleine patchkastjes met switch te hebben voor welk voordeel?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

k995 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:13:
[...]

Nee dat heeft zijn nut, alleen zie ik dat niet in voor de TS : om enkele honderden euro's nu uit te geven, mogelijk over enkele jaren nog eens ter vervanging als iets kapot gaat, de bijkomende last om over zijn huis verspreid enkele kleine patchkastjes met switch te hebben voor welk voordeel?
Wat zou er aan kapot moeten gaan? Een switchkast/patch-panel per verdieping is vrij simpel in te bouwen in een "stijggoot" (welke er sowieso moet komen voor lucht aan/af voer én riolering pér verdieping).

Ik trek voor m'n werk overigens al sinds een paar jaar CAT7 bekabeling als 't op data aankomt (pér verdieping?) in het geval er géén HBA's in de server(s) gemonteerd kunnen worden en er via iSCSI gewerkt moet worden :)

• k995
wimmel_1 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:35:
[...]

Wat zou er aan kapot moeten gaan?
Over de jaren gaat er altijd ergens wel iets kapot . Het was toekomstgericht immers.
Daarbij is fiber gewoon veel gevoeliger en fragieler .
Een switchkast/patch-panel per verdieping is vrij simpel in te bouwen in een "stijggoot" (welke er sowieso moet komen voor lucht aan/af voer én riolering pér verdieping).

Ik trek voor m'n werk overigens al sinds een paar jaar CAT7 bekabeling als 't op data aankomt (pér verdieping?) in het geval er géén HBA's in de server(s) gemonteerd kunnen worden :)
Ik denk dat je hier een gewoon huis verward met een bedrijf.

Daar zie ik idd het voordeel, zeker als je met wat volk zit. In een gewoon huis niet .

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

k995 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:49:
[...]

.....

Ik denk dat je hier een gewoon huis verward met een bedrijf.
Da's misschien/helaas vaak mijn probleem, idd. Ik hoop alleen wel dat TS wat aan deze "discussie" heeft. :)

• KifArU
  • Niet online
Zeker wel!
Inhoudelijk begrijp ik er helaas nog niets van, omdat de termen mij niets zeggen en Google veel te veel resultaten geeft.

Maar het hele idee om niet alles centraal uit de meterkast te doen, maar 1 verdeelpunt per verdieping spreekt me zeker aan!

En dan natuurlijk op een manier dat ik die verdeelpunten (later) op hoge snelheid met elkaar kan verbinden. Dat zorgt voor kleinere buislengtes, dus minder kabel en makkelijker trekken. Ook wat kleinere patchpanelen, dus meer keuze.
Ook kan ik dan apparatuur nog eens verplaatsen (bv. Nas op andere verdieping) en kan ik een deel van de installatie pas bouwen als het nodig is.

Maar voor nu toch wel de basis in Cat6. Iemand tips voor goede kabel?

• KifArU
  • Niet online
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Het zit erin: Centrale verdeelpunten in meterkast met 24-poorts Cat6 patchpanel en op zolder met 12-poorts patchpanel, met overal Cat6 kabel van netwerkproducten.nl.
Nu nog even testen met de verschillende muurdoosjes......

Voor toekomstige bezoekers: De gebruikte Cat6 kabel https://netwerkproducten....per-op-haspel-p-2954.html gaat goed met 2 kabels door 3/4" buis. Ook met een aantal 90 graden bochten.

[ Voor 31% gewijzigd door KifArU op 05-05-2015 20:51 ]

Pagina: 1