Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:31
Er is zeker wat over dit onderwerp te vinden, maar het is óf te oud om te kicken, óf niet wat ik wil weten, dus even hier opnieuw:

Ik wil een kabeltje aan een LED strip gaan solderen (moet alles nog bestellen). Dus heb een soldeerbout nodig. Wil dat apparaat alleen daarvoor gebruiken (dus 1-2-malig). Kan ik hiermee af:

http://www.ebay.com/itm/400893045972
en
http://www.ebay.com/itm/371295518659

Of moet ik ander tin en ander wattage bout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:22

QinX

Shai-Hulud

Tja 3 dollar voor een complete soldeerbout. Ik zou het gewoon proberen. De kwaliteit gaat om te huilen zijn. Maar ja als je eenmalig iets wilt solderen...

De tin zal ook wel okay zijn.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
60 watt is vrij veel om zo'n smd strip te solderen. Je moet dan wel uitkijken dat er niks doorbrandt. Maar met zo'n goedkoop chinees ding is het maar de vraag of het daadwerkelijk 60W is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Het gaat nu zeker om een eenmalig iets. Ik moet sowieso wachten op alle andere materialen uit China (incl. strips) dus ik heb wel wat geduld. Heb 30 Watt besteld. Denk dat het daarmee wel moet lukken. Mocht dat niet zo zijn, dan ga ik het met een geleende proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:09

Emiel1984

Made in NL

Ik adviseer je direct te lenen en niet proberen met zo een koopje.
Dadelijk verwond je jezelf door een ondeugelijk product.
Daarnaast soldeer je zo te horen nooit, kan je niet iemand vragen met soldeerbout om je even mee te helpen voor een biertje oid.. .

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 23-04-2015 23:32 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Emiel1984 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:29:
Daarnaast soldeer je zo te horen nooit, kan je niet iemand vragen met soldeerbout om je even mee te helpen voor een biertje oid.. .
Zo leert 'ie natuurlijk nooit solderen, hé :)
Ik kon tot ik aan mijn ledstrip projecten begon ook geen ene reet solderen.
Okay, wat draden aan elkaar 'lijmen met tin', dat ging nog net, maat netjes op pads solderen heb ik al doende geleerd door ledstrips aan elkaar te solderen :)
En dat met een identiek brak ding uit de 5 eurobak in de bouwmarkt.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
+1 voor dodge_911

Ik wil gewoon één keer solderen. Zo leer je. Werkt het niet, dan is de strip misschien gemold. Heb genoeg meter gekocht.
En ik hoef alleen maar vier druppels tin op de juiste manier te plaatsen. Kan toch oefenen?

Wil dus alleen maar weten of 30 of 60 Watt beter is voor die onzin?

Trouwens
Heb je hier verder verstand van? Kun je dit checken? barrymossel in "[LED] Strips, drivers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:09

Emiel1984

Made in NL

Het ging me niet om het kunnen solderen maar om de veiligheid. Ik had ook niet de indruk dat je dit wilde leren maar meer een item was dat ook moest gebeuren in je projectje.
Koop bij de bouwmarkt een soldeer setje zou ik in dat geval aanraden.
Mocht het niet werken kan je terug en alsnog een 'betere' halen. Voor een 10 a 15 euro heb je een prima soldeerbout. Is een goede investering als je af en toe wat te solderen hebt.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 15:45
Je kunt, als je toch bezig bent, hoekje kopen op ebay. Ik heb achter een paar ikea kasten op mijn kamer netjes ledstrips gemaakt, en als hoekjes gewoon connectors gebruikt.

De dimmer/voeding kun je er simpel aanklikken waarschijnlijk. Aan het begin (en eind) van de rol ledstrips zit een connector, deze kun je gewoon gebruiken. (2/4 pin, afhankelijk van of het wit of rgb is).
De voeding is een ronde kabel, 12V. Zo'n splitter werkt prima. Als je te veel meter achter elkaar doet zie je verschil in lichtsterkte. Dan komt zo'n splitter goed van pas.
Ik heb 2 kasten, op dezelfde voeding, met zo'n splitter ertussen.

Edit:
Hier zat de splitter er nog niet tussen, en zie je dus het verschil in lichtsterkte.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wlY_x1uUo-o]

[ Voor 11% gewijzigd door yannickie111 op 23-04-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
yannickie111 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:49:
Je kunt, als je toch bezig bent, hoekje kopen op ebay. Ik heb achter een paar ikea kasten op mijn kamer netjes ledstrips gemaakt, en als hoekjes gewoon connectors gebruikt.

De dimmer/voeding kun je er simpel aanklikken waarschijnlijk. Aan het begin (en eind) van de rol ledstrips zit een connector, deze kun je gewoon gebruiken. (2/4 pin, afhankelijk van of het wit of rgb is).
De voeding is een ronde kabel, 12V. Zo'n splitter werkt prima. Als je te veel meter achter elkaar doet zie je verschil in lichtsterkte. Dan komt zo'n splitter goed van pas.
Ik heb 2 kasten, op dezelfde voeding, met zo'n splitter ertussen.
Ik had mr. China een berichtje gestuurd en die gaf aan dat er geen connectors aan zitten, dus ik ga er vanuit dat ze gewoon die rol opknippen tot de gewenste lengte (twee keer 5 m.). Dus er moet een kabel aan gesoldeerd worden. Toch?

Of zeg je dat ik ook wat van die clips kan bestellen en daar zowel kabel als strip in kan plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
barrymossel schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:52:
[...]
Ik had mr. China een berichtje gestuurd en die gaf aan dat er geen connectors aan zitten, dus ik ga er vanuit dat ze gewoon die rol opknippen tot de gewenste lengte (twee keer 5 m.). Dus er moet een kabel aan gesoldeerd worden. Toch?

Of zeg je dat ik ook wat van die clips kan bestellen en daar zowel kabel als strip in kan plakken?
De doodnormale china ledstrips zijn er niet in lengtes van meer dan 5 meter. Je mag ze officieel ook niet in langere stukken gebruiken (denk door kans op doorbranden van de strip). Alle led strips die ik heb gehad hebben of een connector gehad, of gewoon een draadje. (Kroonsteentjes of solderen kan dan allebei.)

Met hoekjes bedoel ik zoiets: http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a857d6a1c
Met wat creatief zijn kun je andere varianten voor je wel vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
yannickie111 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:59:
[...]

De doodnormale china ledstrips zijn er niet in lengtes van meer dan 5 meter. Je mag ze officieel ook niet in langere stukken gebruiken (denk door kans op doorbranden van de strip). Alle led strips die ik heb gehad hebben of een connector gehad, of gewoon een draadje. (Kroonsteentjes of solderen kan dan allebei.)

Met hoekjes bedoel ik zoiets: http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a857d6a1c
Met wat creatief zijn kun je andere varianten voor je wel vinden denk ik.
Ik ga sowieso de lengtes opknippen. Dus max 3 meter etc. Maar wilde wat extra hebben om te spelen.

Die clips zijn interessant, maar om e.o.a. reden doet mijn cc het niet meer. Terwijl er nog wel geld op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
barrymossel schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 00:07:
[...]

Ik ga sowieso de lengtes opknippen. Dus max 3 meter etc. Maar wilde wat extra hebben om te spelen.

Die clips zijn interessant, maar om e.o.a. reden doet mijn cc het niet meer. Terwijl er nog wel geld op staat.
Gewoon paypal gebruiken :) 10 keer handiger, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
yannickie111 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 00:14:
[...]

Gewoon paypal gebruiken :) 10 keer handiger, toch? :)
Deed ik, maar paypal pakte mijn prepaid cc (waar ik dus net geld op zet) niet (krijg ik punten voor). Dus nu via ideal geld op Paypal gezet.
Pagina: 1