[Steam] Betaalde Workshop mods

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Artikel op Steam hier en hier:
The Steam Workshop has always been a great place for discovering community-made mods, maps, and items for a variety of games. Starting now with The Elder Scrolls V: Skyrim, the Workshop is also a great place for community content creators to earn money by selling their greatest works.
Steam bied nu de mogelijkheid voor gebruikers om hun workshop content te verkopen, (voorlopig alleen in Skyrim maar alle andere workshop titels zullen vast en zeker volgen) persoonlijk vind ik dit een hele slechte stap, betaalde mods zijn gewoon niet oke, ze trekken communities uit elkaar (tussen groepen die wel en niet willen betalen) en zijn meestal het geld bij lange na niet waard.

Een leuk voorbeeld speeld zich nu een 1,5 jaar af in de Garrysmod Addon community, er zijn sites die addons verkopen, en sindsdien is er een enorme daling in het aantal (goeie) mods wat uitgebracht word, omdat de meeste modders gewoon vertrokken zijn toen willekeurige kids 20-30-40 dollar vroegen voor prutswerk of zelfs andersmans werk, en het nog opstrijkte ook.

In essentie is er niets mis met wat willen verdienen aan mods, geld is altijd leuk, maar het probleem is dat je een groot deel van je doelgroep niet bereikt, het merendeel zal namelijk niet willen betalen. En vervolgens beland jouw werk op een of andere dubeuze site zonder de nodige credits/licentie.

Een ander probleem wat zal spelen (vooral voor Valve) is dat er mensen zijn (myself included) die af en toe spellen kopen aan de hand van wat er allemaal in de workshop voor dat spel staat, als de content in de workshop me ook nog eens geld kost ga ik niet een game kopen voor de mods, staat dus gelijk aan verlies voor valve en de publisher/ontwikkelaar.

En dan nog het laatste grote struikelblok, wat gebeurd er als iemand jouw/mijn mods verkoopt? gaat Valve ook echt controleren of iemand een workshop submissie heeft gemaakt? (doen ze nu absoluut niet, zie constant mijn werk op de workshops verschijnen zonder credit) als ik een mod zie die ik heb gemaakt, kan ik dan het tot dan toe verdiende geld claimen? gaat valve mensen nu bannen voor onjuist workshop gebruik? (zeker niet de beste oplossing)

Er moet trouwens wel gezegd worden dat er gelukkig een "Pay what you want" optie is, wat feitelijk gewoon een donatie naar de modder is, maar het probleem is dat zelfs als de gebruiker niets wil doneren ze nog steeds een bedrag moeten betalen voor steam, beetje nare actie dus, snap best dat Valve natuurlijk gewoon geld wil/moet verdienen, maar de manier waarop word steeds fouter. Ze hebben ook het lef 75% van de verdiensten van de mod op te eisen. (delen ze met de publisher/ontwikkelaar, maar toch)

Zojuist ook al even getipt naar de redactie voor een frontpage artikel, maar alvast even een forum thread gemaakt, want dit kan echt niet/gaat ontzettend fout, en ik ben benieuwd of meer mensen dat inzien.

Wat mij betrefd moet deze optie zsm weer uit Steam verwijderd worden :(

Er is een poll gestart op change.org, graag even tekenen allemaal :)
https://www.change.org/p/...ent-of-the-steam-workshop

[ Voor 4% gewijzigd door 434365 op 23-04-2015 23:42 . Reden: poll toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dit voelt een beetje als ineens betalen voor de lucht die je je hele leven al inademt.

Verder gebruikt een Mod zoals Wet and Cold scripts van SKSE en die mogen niet verkocht worden. Toch staat de Mod te koop voor €4.59.

Gaat al lekker dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheDeeGee op 23-04-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Er staan ondertussen ook al verschillende community's (zowel in Steam als erbuiten) "op hun achterpoten" maar tot noch toe lijkt Valve het niet veel te interesseren, discussies op Steam worden samengevoegd en op slot gezet.

Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan, voorzie echter een slechte toekomst voor de Steam Workshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
434365 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:28:
Er staan ondertussen ook al verschillende community's (zowel in Steam als erbuiten) "op hun achterpoten" maar tot noch toe lijkt Valve het niet veel te interesseren, discussies op Steam worden samengevoegd en op slot gezet.

Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan, voorzie echter een slechte toekomst voor de Steam Workshop.
Steam Workshop boeit me niet veel, maar denk eens aan een Fallout 4 die misschien tijdens de E3 aangekondigd gaat worden? Misschien gaat Witcher 3 ook wel mee als Modding daar goed mogelijk is.

Zowel naast de Full Priced Game ook tientallen euro's neer tellen voor Mods en dan nog de toekomstige DLC... lekker dan.

Ik denk dat dit PC Piracy alleen maar meer aanmoedigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
434365 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:49:
[...]
En dan nog het laatste grote struikelblok, wat gebeurd er als iemand jouw/mijn mods verkoopt? gaat Valve ook echt controleren of iemand een workshop submissie heeft gemaakt? (doen ze nu absoluut niet, zie constant mijn werk op de workshops verschijnen zonder credit) als ik een mod zie die ik heb gemaakt, kan ik dan het tot dan toe verdiende geld claimen? gaat valve mensen nu bannen voor onjuist workshop gebruik? (zeker niet de beste oplossing)
Valve heeft aangegeven geen interesse te hebben in het modereren van Mods die mensen uploaden, dat moet de community oplossen.

Dus dat worden een Black Market Workshop met veel gestolen content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Ik vind het een erg slechte zaak. Het Early Access beleid van Valve heeft al bewezen dat mensen geld vragen voor de games die nooit afgemaakt worden of games die je amper games kan noemen. Hetzelfde gaat gebeuren met mods in de workshop. Ik vind het prima als modders een donatie linkje hebben bij de omschrijving van de mod, maar dat zou wat mij betreft wel de limiet moeten zijn. Er komt nu weer zoveel troep op Steam waar mensen geld voor willen hebben. Je hebt ook totaal geen garantie dat de mod up to date blijft en nog werkt nadat de developer de game patcht.

Ik vind het prima om modders te belonen voor hun harde werk, maar dit is de verkeerde manier om dat te doen. Dit is weer een manier voor Valve en developers om geld te verdienen aan het harde werk van een trouwe klant.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BJP4c33.png

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1074

Jammer dat Valve dit doet, betalen voor mods is toch van de zotte.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1074 op 23-04-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hephaestos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-06 03:23
die 75% voor valve 25% voor de mod developer is op zichzelf al een farce.. waarom niet gewoon een "donate" knop? of een 95% voor developer en 5% voor valve split...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Hier ontstaat ondertussen een redelijk vermakelijke lijst van meningen, waar ik me allemaal wel in kan vinden: https://www.reddit.com/r/...team_is_now_selling_mods/

Ze worden hier en daar wat grof dus zal niet quoten maar staan een paar sterke comments tussen, hier wat van de belangrijkste punten:
  • Wat gebeurd er met mods met werk van anderen (goed voorbeeld is SKSE, een framework voor Skyrim mods) die niet door de maker van dat werk opgemerkt worden? wie gaat dat tegen houden? of hoe krijgt die persoon z'n deel van het geld? hoe word de verdeling bepaald?
  • Gerelateerd aan bovenstaand, wat gebeurd er straks met betaalde mods die content van andere games gebruiken? (vrijwel 70% van alle mods op alle workshops doen dit)
  • Wat gebeurd er als een spel een update krijgt waardoor een betaalde mod niet meer functioneel is? Wat gebeurd er als een mod bij aankoop niet werkt?
Er is ondertussen ook een poll gestart op change.org (wat nog wel eens wat wil bereiken) dus als je met me eens bent dat betaalde mods niet acceptabel zijn dan graag even tekenen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zitten zoveel haken en ogen aan dat ik niet snap dat Valve dit zomaar doorvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
(jarig!)
Erg jammer dat ze dit doen, zeker omdat gewoon een reskin van een wapen dan al geld kan kosten.

En wat idd moet controle over mods? Gaat er gewoon een wildgroei/vuilbak van mods ontstaan die een variëteit van geld kosten gewoon, controle moet gebeuren door de community, maar wie kan wat bewijzen? En dan binnen mod teams wat gaat dit voor ravage zorgen? Wie strijkt het geld op? Wat als er mensen mee gaan lopen? Valve zou beter moeten weten aangezien ze zelf hebben kunnen genieten van een gouden mod tijdperk (counter-strike, day of defeat, TF2,...)

Ik snap dat sommige mod makers op een bepaald punt iets willen verdienen aan de mod waar ze jaren werk in gestopt hebben. bv Black Mesa mod verdient dit gewoon ook. Maar dit zijn grote serieuze mods waar sommige van de makers ook hopen door te breken in de industrie. Maar als nu elk klein kind geld gaat kunnen verdienen gaat dit een vuilbak worden en zullen pareltjes maar moeilijk naar boven kunnen komen.
Erg jammer dat valve zo een radicale beslissing neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397139

Ik ben niet te beroerd om te betalen voor een Mod als hij ook echt goed is en ik zeker weet dat de maker het geld krijgt. Op deze manier kunnen de goede modders zich verder ontwikkelen.

Ik denk echter dat Valve het wel goed in de gaten gaat houden, ze willen toch niet de community tegen de haren instrijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Grompie schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 08:24:

Ik snap dat sommige mod makers op een bepaald punt iets willen verdienen aan de mod waar ze jaren werk in gestopt hebben. bv Black Mesa mod verdient dit gewoon ook. Maar dit zijn grote serieuze mods waar sommige van de makers ook hopen door te breken in de industrie. Maar als nu elk klein kind geld gaat kunnen verdienen gaat dit een vuilbak worden en zullen pareltjes maar moeilijk naar boven kunnen komen.
Erg jammer dat valve zo een radicale beslissing neemt.
De echte grote makers werken via donates en met zulke systemen (verplicht afnemen) springen er meteen 50 man extra in om even goedkoop te cashen voor mogelijk andermans werk. Ik kom zelf ook uit grote jaren modden aan diverse games, ik zie ook een technisch probleem aan dat hele steam dat je dus niet makkelijk 'je mod ding kan doen' op een game die door steam zelf wordt bijgewerkt.

'ja maar het is goed voor de starters', ja maar gelijk springen er 100 extra bij die puur voor geld gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Beetje onzinnig om dit door te voeren als er niet flink op gemodereerd gaat worden. Krijgt nu uiteraard mensen die andre mods rippen. Sowieso snap ik niet waar de andere 75% blijft, ik snap best dat steam een deel afsnoept maar 75%? en nog eens niet actief willen modereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 13:19
Dus Valve vangt 75% van het geld maar wil niet kijken of mods gejat zijn of illegale content bevatten?
En zelfs als het gemeld word willen ze niets doen?

Waarom vangen ze dan zo een hoog percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Heb even een Banner gemaakt voor Modders op Nexus, word al goed ontvangen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HxnL2uP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hun greenlight programma heeft al zo'n vervelende nasmaak gegeven. Ik heb nu al voor een handvol games geld betaald die vervolgens nooit zijn afgemaakt. Ik zie hier dan ook geen heil in, en ga er dan ook niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:24
Ah, wie was hier die nozem die zich druk maakte "oh nee, we moeten 5 dollar op ons account hebben om niet als spammers gezien te worden"? Dit is pas echt een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

Morocius schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:11:
Beetje onzinnig om dit door te voeren als er niet flink op gemodereerd gaat worden. Krijgt nu uiteraard mensen die andre mods rippen. Sowieso snap ik niet waar de andere 75% blijft, ik snap best dat steam een deel afsnoept maar 75%? en nog eens niet actief willen modereren?
Even ter verduidelijking, hier is de versprijding van je geld als je een mod koopt:

Valve 30%,
of Valve 25% als de mod creator een 'Service Provider' selecteert die volgens hem behulpzaam is geweest in het creeren van de mod. (Zoals The Nexus). In dat geval gaat 5% van Valve's cut naar die groep of groepen (de 5% wordt gelijk verdeeld als er meer dan 1 groep is)

Publisher/Modders 70%, waar de publisher de keuze heeft om te bepalen hoeveel hij de modders geeft.
In Bethesda/Skyrim's geval is dat dus 45% Bethesda - 25% Modders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphyn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 23:28

Seraphyn

Jabberwocky!

Ergste wat ik zie gebeuren is dat grote mods niet van de grond gaan komen. Daar zijn immers veel mensen voor nodig. Hoe verdeel je de inkomsten en vooral, hoe voorkom je dat 10 anderen niet jouw mods downloaden en zelf weer goedkoper op de workshop zetten?

Toen er nog geen geld mee gemoeid was werd er al her en der wat gejat van elkaar, maar was er nog iets van een ere code dat je elkaar even credits gaf of toestemming vroeg. Nu word stelen beloond, immers gaat Valve niet de politiepet op doen. Gewoon rippen en op de workshop zetten.. ka-ching!

Early access, greenlight, mods verkoop. 3 ontwikkelingen die vaak in ons nadeel werken ipv een verbetering voor de gaming scene zijn. Het idee erachter vind ik goed, de uitwerking/controle/service achteraf is echter slecht..

Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Dit zag je natuurlijk van een kilometer al aankomen. Ongelooflijk dat Valve en Bethesda enorme oogkleppen ophebben. En dan daarnaast ook nog eens 75% durven te vragen. Bleh.

Ik voorzie twee mogelijke uitkomsten: Of dit gaat nog verder escaleren wat Valve en Bethesda doet dwingen om hier de stekker eruit te trekken.

Of de hele mod-community zakt in elkaar.

En mensen zien Gabe Newell nog steeds al 'gentle giant'? Nou echt niet meer. Ik kom al nauwelijks meer op Steam (speel nu vooral PS4 en PC games die toevallig niet via Steam launchen) maar dit kan wel eens het kantelpunt zijn. Nog een paar f-ups van Valve en je gaat andere platformen krijgen. Ik voorzie dat in de toekomst games gewoon bij een uitgever/ontwikkelaar gelaunched en een copy-protect check via een snel browserschermpje gedaan kunnen worden. Daar hebben we dan geen Steam client of distribiteur meer voor nodig. Enkele jaren later en de betekenis van Steam is dan volledig achterhaald.

Ik hoop het niet aangezien Steam tot enkele jaren geleden echt geweldig was maarja..macht maakt je corrupt, dat zie je elke keer weer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 21:50

Cybergamer

Wanna Play a Game?

434365 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:49:
[...]

Er is een poll gestart op change.org, graag even tekenen allemaal :)
Bij deze. You’re one of 72,836 people to sign this petition. Now help find 2,164 more people to reach the goal.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-12-2024
Seraphyn schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:00:
hoe voorkom je dat 10 anderen niet jouw mods downloaden en zelf weer goedkoper op de workshop zetten?

Toen er nog geen geld mee gemoeid was werd er al her en der wat gejat van elkaar, maar was er nog iets van een ere code dat je elkaar even credits gaf of toestemming vroeg. Nu word stelen beloond, immers gaat Valve niet de politiepet op doen. Gewoon rippen en op de workshop zetten.. ka-ching!
Je kan gewoon een report doen, staat in de FAQ. Items zijn bovendien niet meteen verkoopbaar, ze komen eerst in een "under review" sectie waar de community hun mening kan geven en ze ook kan raporteren.
Anoniem: 363533 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:07:
Dit zag je natuurlijk van een kilometer al aankomen. Ongelooflijk dat Valve en Bethesda enorme oogkleppen ophebben. En dan daarnaast ook nog eens 75% durven te vragen. Bleh.

Ik voorzie twee mogelijke uitkomsten: Of dit gaat nog verder escaleren wat Valve en Bethesda doet dwingen om hier de stekker eruit te trekken.

Of de hele mod-community zakt in elkaar.
Of de mod community ziet dezelfde groei die modelling heeft ondergaan. Voor Dota2 en TF2 custom content krijgen de artiesten ook maar 25%, toch noemen die artiesten het model "one of the best, most straightforward ways for 3D artists to profit from what they've made". De modeling scene heeft enorme groei ondergaan en sommige artiest verdienen meer met moddeling voor TF2/DOTA dan met hun echte baan. Verder is 25% nog steeds meer dan schrijvers en artiesten vaak krijgen. Bovendien kun je niet echt boos zijn op Valve. Die vragen ongeveer 30% voor de verkoop op hun store, dat is amper onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphyn

Seraphyn

Jabberwocky!

RaCio:

Wat als ze een deel van jouw code gebruiken? Dit is immer niet direct te zien. Ook de mod alleen een simpele aanpassing of uitbreiding doen. Valve heeft nu niet echt de reputatie als een bedrijf dat echt goede service geeft op dit soort dingen. Ook zal dit gewoon heel veel werk zijn.

Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

ik heb de petitie ook getekend.. dit stimuleert gewoon niet de creatie van mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
434365 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:28:
Er staan ondertussen ook al verschillende community's (zowel in Steam als erbuiten) "op hun achterpoten" maar tot noch toe lijkt Valve het niet veel te interesseren
Wat ik zo vreemd vind is dat mensen boos zijn op Valve, terwijl zij het alleen maar faciliteren. Ze dwingen niemand om mods te koop aan te bieden, mods kunnen gewoon gratis blijven als de modder dat graag wil.

De woede (welke ik sowieso misplaatst vind) zou men moeten richten op modders die geld willen vragen voor hun mods, niet op Valve. En dat is simpel te doen: Gewoon de mods niet kopen.
Net als dat mensen geen spellen kopen van EA of Ubisoft vanwege hun praktijken.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 25-04-2015 15:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
De maker van de DayZ mod heeft een aantal goede argumenten voor betaalde mods in een interview met een forbes-contributor.
Seraphyn schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:59:
RaCio:

Wat als ze een deel van jouw code gebruiken? Dit is immer niet direct te zien. Ook de mod alleen een simpele aanpassing of uitbreiding doen. Valve heeft nu niet echt de reputatie als een bedrijf dat echt goede service geeft op dit soort dingen. Ook zal dit gewoon heel veel werk zijn.
Ditzelfde argument kun je voor de Appstores gebruiken waar content diefstal een veel groter probleem is. Moeten Apple en Google dan ook maar geen apps verkopen? Het punt is dat Valve heeft aangegeven dat ze hard zullen optreden tegen diefstal van content en bereid zijn om geld verdiend met de verkoop daarvan aan de rechtmatige eigenaar te geven. Sterker nog, piraterij is potentieel een ontzettend veel groter probleem aangezien je makkelijk de modfiles ergens anders kan downloaden. Maar daar hoor je mensen dan weer niet over.
Seraphyn schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:00:
Ergste wat ik zie gebeuren is dat grote mods niet van de grond gaan komen. Daar zijn immers veel mensen voor nodig. Hoe verdeel je de inkomsten?
Q. Can I include someone else's mod in my mod?
A. The Steam Workshop makes it easy to allocate and approve portions of your item’s revenue with other collaborators or co-authors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
Bijzondere ontwikkeling binnen Steam. Ik krijg het idee dat dit helemaal backfired richting Valve. Ze zullen bij EA wel in hun handjes wrijven; EA i.c.m. met Origin zou hier wel eens heel veel profijt van kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag me af of er echt blowback van komt.
Weet je nog hoe iedereen moord en brand schreeuwde toen Whatsapp door Facebook gekocht werd? :P
Al die mensen die zeggen dat ze "nooit meer iets op Steam zullen kopen" en weetikveelwat zullen dat waarschijnlijk toch niet hardmaken, daarnaast zal het Valve weinig uitmaken.
Neem die petitie, die is getekend door ongeveer net zoveel mensen als 1% van het aantal mensen dat er op dit moment op Steam zit.

Daarnaast zullen degenen die hier een issue mee hebben sowieso niet naar EA of Ubisoft gaan, want dat hadden ze ook al afgezworen :P

Als er een winnaar zou zijn, dan is het GOG, maar ik denk dat dit niets uitmaakt.
Het enige dat uit kan maken is dat mensen geen mods kopen en we moeten maar kijken hoe dat uitpakt.
Ik geloof dat er ook bijvoorbeeld al talloze keren is geroepen om "nooit DLC!" of "noot pre-orders!" te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 25-04-2015 19:16 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Belecthor schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:57:
Bijzondere ontwikkeling binnen Steam. Ik krijg het idee dat dit helemaal backfired richting Valve. Ze zullen bij EA wel in hun handjes wrijven; EA i.c.m. met Origin zou hier wel eens heel veel profijt van kunnen krijgen.
Dat geloof je zelf niet toch?

Ik snap oprecht het probleem niet, er komt funtionaliteit bij maar je kunt ook nog gewoon op de oude manier (zijnde gratis) spul aanbieden. Ik zie het probleem gewoon niet zo?
En daarbij denk ik dat sommigen zich vergissen in welk percentage van de Steam-gebruikers uberhaupt geinteresseerd is in Workshop gerelateerde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
Ik vraag het me af, ik zeg niet dat het zo is. Het is zo dat er een nieuwe functionaliteit bijkomt, maar dit zorgt er uiteraard enerzijds voor dat er betaalde mods komen die voorheen gratis waren, of wat de praktijk nu al bewijst, er mods uitkomen met reclame erin. Ik kan me niet voorstellen dat mensen daar op zitten te wachten.

Goed, ik gebruik zelden tot nooit mods, dus het kan mij niet zoveel schelen. Ik vind het enkel een interessante ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphyn

Seraphyn

Jabberwocky!

Kunnen en daadwerkelijk doen is natuurlijk een 2e. De toekomst is het enige wat zal laten zien hoe dit werkelijk zal gaan. Overigens vind ik dat ook op de Play store er erg veel gejat werk voorbij komt, wat mij inziens niet hoort. De App store kan ik niet over oordelen, want ik ben een Android user.

Wat ik zeker wel zal gaan missen is honderden mods uit te proberen of het wat voor me is en of deze compatible met de rest ook wel werken, om zo mijn speeltijd toch drastisch te verlengen. Nu de geest uit de fles is en er geld valt te verdienen, kan ik mij moeilijk voorstellen dat een serieuze modmaker niet geld voor zijn mod gaat vragen (wat overigens geheel zijn recht is, daar oordeel ik verder niet over). Dit weerhoud mij er wel van om het 'even te proberen'.

In 24 uur snel door een mod (verhaal toevoeging) rushen, om maar te kijken of het wat is omdat ik anders geen refund meer krijg.. of binnen 24 uur te weten komen of er niet een gamebreaking bug ergens geintroduceerd word..

Het is niet meer wat het was, gewoon installen en er maar achter komen of het allemaal wat was en of het goed werkte.

Morrowind in mindere mate, maar zeker Oblivion en Skyrim zijn zo lang te spelen geweest door hun mods. Nu heb je uiteindelijk de keuze nog wel, maar gaat je dit kosten.
Ik weet ook nog niet van mezelf of ik dit ervoor over ga hebben eerlijk gezegd. Ik was ook tegen de Horse Armor DLC, maar heb voor andere spellen wel redelijk onzinnige DLC gekocht later..

Uiteindelijk is er maar 1 conclusie denk ik: Einde van een tijdperk in PC gaming, en de toekomst is anyones guess.

Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IceStorm schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:23:
[...]

Dat geloof je zelf niet toch?

Ik snap oprecht het probleem niet, er komt funtionaliteit bij maar je kunt ook nog gewoon op de oude manier (zijnde gratis) spul aanbieden. Ik zie het probleem gewoon niet zo?
En daarbij denk ik dat sommigen zich vergissen in welk percentage van de Steam-gebruikers uberhaupt geinteresseerd is in Workshop gerelateerde zaken.
Belangrijke mods als SkyUI komen achter een paywall, meer zullen er misschien nog volgen.
Daar zie jij geen probleem in? Ik vind het al erg genoeg dat er tegenwoordig flink betaald moet worden voor DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49
Er is een andere poll gestart op change.org, graag even tekenen allemaal ;-)

Dit is de petitie om de mogelijk voor betalen voor mods te behouden.

Momenteel zitten er 17 mods achter een klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
Gabe Newell houd op dit moment een AMA op reddit waar hij vragen van critici beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Volg de AMA al een tijdje, en de goeie vragen worden niet beantwoord of ontweken, ~30% schreeuwt gewoon moord en brand en word logischerwijs genegeerd, maar ~70% draagt gewoon goede punten en meningen aan, en ook daar komt vrijwel geen reactie op, behalve zouteloze pr prul.

Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, blij om te zien dat er zoveel mensen 'aan mijn kant staan', maar vraag me af of er wat gaat veranderen, de antwoorden van Gabe in die AMA lijken daar niet op te duiden.
anandus schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:28:
[...]
Wat ik zo vreemd vind is dat mensen boos zijn op Valve, terwijl zij het alleen maar faciliteren. Ze dwingen niemand om mods te koop aan te bieden, mods kunnen gewoon gratis blijven als de modder dat graag wil.
Valve heeft nou eenmaal een voorbeeld functie, ze zijn de meest gerespecteerde game developer, zijn verantwoordelijk voor de grootste pc gaming store en community, en hebben dus veel 'gewicht' in de hele gaming industrie.

Nu Valve het idee van betaalde mods bij het algemene publiek in hun hoofd plant (mede ook door alle verontwaardigde reacties en de media aandacht daarvoor, toegegeven) zal je zien dat overal, ook buiten steam, veel meer mensen geld zullen gaan vragen voor mods, iets wat je als speler gewoon niet wilt, misschien die 1 of 2 super goeie mods die een spel veel toegevoegde waarde geven, maar de meeste mods zijn juist kleine aanpassingen, niet echt geld waard.

Wat je ook zal krijgen is dat mensen om andere reden mods maken, 'vroegah' was het vooral omdat iemand een spel leuk vond en een idee had om het nog leuker te maken, als dit een beetje doorzet zal 80% mods maken om er misschien iets aan te verdienen, krijg je een enorme stapel waardeloze mods, die de echt goeie mod developers afschrikken.

Bovenstaand is al een beetje gebeurd in sommige modding communities, maar altijd op kleine schaal omdat 'het grote publiek' het niet merkte, nu het idee zo op straat ligt, en zo makkelijk word gemaakt, is er grote kans dat modden in zn algemeen veranderd.

Dan een laatste reden om Valve aan te vallen, als we dan maar even accepteren dat betaalde mods een ding zijn, de 25% 75% split, het is dan wel zo dat ze de publisher van het spel controle geven over hoeveel inkomsten ze van modden willen, maar hey, Steam is de grootste games winkel toch, geloof maar dat ze de mogelijkheid hebben de percentages te bepalen. Op dit moment is het 25% mod maker, 30% valve, 45% bethesda, 30% is wat valve overal op de store en market pakt, niet leuk maar oke, doen bijv apple en google op hun app stores ook, maar om nou vervolgens de publisher nog 45% te laten meegraaien? das toch wel erg veel. Ik zou zeggen, nogmaals als we dan maar even accepteren dat er betaalde mods zijn, dat het dan 30% voor valve en de publisher word, en 70% voor de mod developer.

Lang verhaal kort, er word gewoon te veel gedacht in dollars, en te weinig aan de community's die Valve altijd zo hoog in het vaandel zegt te hebben, en de houding die ze aannemen (zoals mensen die hun ongenoegen in normale woorden laten blijken bannen van de forums/steam-discussions, de echte problemen ontwijken in de AMA nu/toenet) laat blijken dat Valve al lang niet meer zo klant gericht is als het ooit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Exact. Geld verziekt alles, zeker creatieve processen. Als er $$ in de ogen van mensen komen, gaan ze zich naar gedragen en makkelijker dat geld proberen te verdienen dan als, andere mensen, het voor de lol, eer en liefde zouden doen.

Ik denk ook niet dat dezelfde mensen als de huidige modders deze mods betaald aanbieden. Ik denk dat het de geldwolven zijn die meuk voor geld aan gaan bieden.

Al met al verziekt dat de community omdat er meer rotte dan gezonde appels zullen komen, vrees ik.

Modden is iets dat je in je vrije tijd doet, voor de lol. Het is een hobby, geen career move.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
Anoniem: 1074 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:19:
[...]

Belangrijke mods als SkyUI komen achter een paywall, meer zullen er misschien nog volgen.
Daar zie jij geen probleem in? Ik vind het al erg genoeg dat er tegenwoordig flink betaald moet worden voor DLC.
Je kan nog steed de oude versie van SkyUI gratis gebruiken. Dat is een mod waaraan iemand meer dan 3 jaar heeft gewerkt. Moet het onmogelijk zijn voor die jongen om na 3 jaar werk een keer een betaalde versie met extra nieuwe functies te maken?
Seraphyn schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:04:
[...]

Uiteindelijk is er maar 1 conclusie denk ik: Einde van een tijdperk in PC gaming, en de toekomst is anyones guess.
Dat is een conclusie op basis van een doemscenario, een betere voorspelling kan door te kijken wat er in een gelijk geval is gebeurd. TF2 en DOTA2 hebben een gelijkend systeem waarbij content creators dingen op de workshop kunnen zetten en er geld aan verdienen (25% share). Valve's werk aan DOTA2 en TF2 is een van de grootste innovaties op het gebied van microtransacties in gaming en heeft tot een enorme groei in de kwaliteit en hoeveelheid van custom content gezorgd. Er zijn zat valkuilen voor betaalde mods, maar er zijn ook grote mogenlijkheden voor goeds.
434365 schreef op zondag 26 april 2015 @ 02:28:
Nu Valve het idee van betaalde mods bij het algemene publiek in hun hoofd plant (mede ook door alle verontwaardigde reacties en de media aandacht daarvoor, toegegeven) zal je zien dat overal, ook buiten steam, veel meer mensen geld zullen gaan vragen voor mods, iets wat je als speler gewoon niet wilt, misschien die 1 of 2 super goeie mods die een spel veel toegevoegde waarde geven, maar de meeste mods zijn juist kleine aanpassingen, niet echt geld waard.
Betaalde mods bestonden al veel langer. Zo heeft Unreal Tournament een jaar geleden al aangekondigd geld te gaan willen verdienen met mods. Maar vooral in Garry's mod en Minecraft wordt veel geld binnen gehaald door modders, op vaak vervelende manieren zoals verkopen van kracht of geld. Saillant detail: Toen Mojang de (misstanden bij) betaalde mods/servers probeerde in te perken kregen ze zoveel boosheid over zich heen dat Notch de boel maar heeft verkocht.
434365 schreef op zondag 26 april 2015 @ 02:28:
Dan een laatste reden om Valve aan te vallen, als we dan maar even accepteren dat betaalde mods een ding zijn, de 25% 75% split, het is dan wel zo dat ze de publisher van het spel controle geven over hoeveel inkomsten ze van modden willen, maar hey, Steam is de grootste games winkel toch, geloof maar dat ze de mogelijkheid hebben de percentages te bepalen. Op dit moment is het 25% mod maker, 30% valve, 45% bethesda, 30% is wat valve overal op de store en market pakt, niet leuk maar oke, doen bijv apple en google op hun app stores ook, maar om nou vervolgens de publisher nog 45% te laten meegraaien? das toch wel erg veel. Ik zou zeggen, nogmaals als we dan maar even accepteren dat er betaalde mods zijn, dat het dan 30% voor valve en de publisher word, en 70% voor de mod developer.
Het is een beetje raar om Valve kwalijk te nemen dat ze hun monopoliepositie niet misbruiken. Bethesda is nu eenmaal de volledige eigenaar van het spel, het elder scrolls universum en de mod/dev-tools. Ze hebben dus gewoon recht op een share en hun share staat ook volledig los van die van Valve.

Voor kleine games zoals cities skylines zullen modders vast meer krijgen, maar voor een enorm groot intellectueel eigendom zoals de Elder Scrolls serie is 25% echt niet eens zo absurd. Ook vanuit het oogpunt van Valve is het niet zorgwekkend dat modders lagere shares zoals kunnen 25% krijgen, Valve heeft immers voor hun eigen games al gezien dat 25% content creators rijk en blij kan maken. Bovendien wordt door publishers een share te geven een omgeving gecreëerd waarin mods beter ondersteund worden. Steeds minder Triple-A games steunen mods, als Valve nu aantoont dat er geld te verdienen is zullen meer publishers geneigd zijn mods te ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door RaCio op 26-04-2015 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Cergorach schreef op zondag 26 april 2015 @ 01:11:
Er is een andere poll gestart op change.org, graag even tekenen allemaal ;-)

Dit is de petitie om de mogelijk voor betalen voor mods te behouden.

Momenteel zitten er 17 mods achter een klein bedrag.
Sorry, maar die ga ik KEIHARD niet signen.

En ja, ik heb zelf ook Mods gemaakt voor Skyrim en die staan (en blijven) alle 15 lekker Gratis op Nexus. Daarvan heeft mijn beste Mod heeft 8648 Endorsements en 284,022 unique Downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaCio schreef op zondag 26 april 2015 @ 03:35:
[...]

Je kan nog steed de oude versie van SkyUI gratis gebruiken. Dat is een mod waaraan iemand meer dan 3 jaar heeft gewerkt. Moet het onmogelijk zijn voor die jongen om na 3 jaar werk een keer een betaalde versie met extra nieuwe functies te maken?
3 jaar als hobby, toen hij begon wist hij dat hij dit gratis deed. Zoals elke modder van bijna elke game.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1074 op 26-04-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:49
TheDeeGee schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:01:
[...]

Sorry, maar die ga ik KEIHARD niet signen.

En ja, ik heb zelf ook Mods gemaakt voor Skyrim en die staan (en blijven) alle 15 lekker Gratis op Nexus. Daarvan heeft mijn beste Mod heeft 8648 Endorsements en 284,022 unique Downloads.
Die keuze heb je toch nog steeds? Je hoeft er niet voor te kiezen om er geld voor te vragen, je heb nu alleen de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Anoniem: 1074 schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:43:
3 jaar als hobby, toen hij begon wist hij dat hij dit gratis deed.
Dat is toch geen antwoord op de (terechte imho) vraag? Ik ken de mod niet maar als iemand 3 jaar lang bezig is met iets en nu de optie krijgt om op een gemakkelijke manier iets van geld te krijgen voor zijn werk, wat is daar dan op tegen? Iemand kan ook besluiten om gewoon GEEN mods meer te maken omdat het te veel tijd gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem is niet zozeer dat iemand er betaalt voor krijgt, in dit geval had de mod al een final versie en toevallig komt er ineens een 5.0 versie nu men er voor kan betalen. Het valt nog mee bij deze mod omdat de final versie gewoon werkt en nog steeds gratis beschikbaar is. Zo zijn er ook een aantal mods die ineens van nexusmods.com zijn verwijderd en achter een paywall zitten op steam.

Ik hoop alleen niet dat dit een situatie creëert waardoor we in de toekomst naast de game en de DLC ook nog eens kunnen gaan betalen voor mods. Op de game en de DLC zit tenminste nog support van de developer, bij mods heb je geen enkele garantie of het blijft werken of geen conflicten heeft met andere mods.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1074 op 26-04-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
[...]
Ja, want wat ie nu verkoopt gebruik ~60% werk van anderen, die gast heeft dus het recht niet de boel te verkopen.
[...]

Betaalde mods bestonden al veel langer. Zo heeft Unreal Tournament een jaar geleden al aangekondigd geld te gaan willen verdienen met mods. Maar vooral in Garry's mod en Minecraft wordt veel geld binnen gehaald door modders, op vaak vervelende manieren zoals verkopen van kracht of geld. Saillant detail: Toen Mojang de (misstanden bij) betaalde mods/servers probeerde in te perken kregen ze zoveel boosheid over zich heen dat Notch de boel maar heeft verkocht.
Als je m'n hele reactie had gelezen had je gezien dat ik betaalde mods in andere communities noem, en wat daar fout ging/gaat.
[...]
Het is een beetje raar om Valve kwalijk te nemen dat ze hun monopoliepositie niet misbruiken. Bethesda is nu eenmaal de volledige eigenaar van het spel, het elder scrolls universum en de mod/dev-tools. Ze hebben dus gewoon recht op een share en hun share staat ook volledig los van die van Valve.

Voor kleine games zoals cities skylines zullen modders vast meer krijgen, maar voor een enorm groot intellectueel eigendom zoals de Elder Scrolls serie is 25% echt niet eens zo absurd. Ook vanuit het oogpunt van Valve is het niet zorgwekkend dat modders lagere shares zoals kunnen 25% krijgen, Valve heeft immers voor hun eigen games al gezien dat 25% content creators rijk en blij kan maken. Bovendien wordt door publishers een share te geven een omgeving gecreëerd waarin mods beter ondersteund worden. Steeds minder Triple-A games steunen mods, als Valve nu aantoont dat er geld te verdienen is zullen meer publishers geneigd zijn mods te ondersteunen.
Nee, deze redenering is fout, er is sowieso iets behoorlijk fout in deze discussie, overal waar die word gevoerd.

Er bestaan meerdere soorten mods, de bekendste zijn toch wel 'total conversions' en 'addons', maar in de discussie hierover zie ik te pas en te onpas mensen die soorten mods door elkaar halen.
Als iemand een total conversion maakt (denk bijv counter strike, wat een TC was van half life 1, wat weer een TC was van quake) dan is het vrij logisch dat daar geld voor word gevraagd en geld voor naar de originele publisher gaat. (je kunt nog steeds discusseren of dat 'juist' is, maar oke, veel werk mag best wat opleveren)

Als iemand een 'addon' mod maakt, bijv een nieuw zwaard in skyrim, dan is dit een toevoeging bovenop de bestaande content van de game, daar kan gewoon geen geld voor worden gevraagd (omdat het 9 van de 10 keer zoiets simpels en kleins is dat je je de ogen uit je kop moet schamen als je er geld voor vraagt) en dan heeft bethesda dus ook geen percentage van de inkomsten te claimen.

Oh en content creators krijgen voor andere games trouwens (voor zover bekend) gewoon 70% van Valve, dus dat Valve voor hun eigen games heeft gezien dat 25% winst de mod makers blij maakt is totale onzin. Ik wou een bron linken, maar grappig genoeg zijn alle vermeldingen van wat TF2 en DOTA content creators verdienen van Steam verwijderd, dus het zou goed kunnen dat ze dat nu ook gaan bijstellen en zichzelf meer percentage zullen toe-eigenen.

Punt is dat van betaalde mods bekend is dat ze modding communities verpesten/beeindingen, en dat als het (betaalde mods) dan allemaal zo nodig moet, maar 25% opstrijken belachelijk is, Valve steekt geen vinger uit (quality/legality control mogen de gebruikers doen, oftewel valve doet dat niet) en Bethesda al helemaal niet, dus dat ze samen 75% pakken is gewoon belachelijk.
(Wederom met de nuance dat ik het nu heb over 'addon' mods, 'total conversion' mods mogen best geld kosten, en dan moet de publisher ook betaald worden, er word immers een spel verkocht die in zn geheel leund op hun game engine, maar een of ander zwaard, wat net zo makkelijk aan gta of de sims toegevoegd kan worden kan geen geld kosten en kan de publisher al helemaal niets opleveren)

Ik denk trouwens dat een groot deel van alle reacties ook mede is omdat Steam verantwoordelijk word gehouden voor het verpesten van Indie gaming. Vroeger had je af en toe iemand thuis met een brilliant idee wat dan een geweldig spel werd, nu met greenlight is het zo makkelijk geworden dat 80% van de games prut is, en 70% niet eens af gemaakt word (omdat het door 1 iemand met 0 ervaring en een enorm ego word gestart, en vervolgens gaat niemand op stackoverflow etc die gast zn werk doen, want echte developers zijn ook niet gek) Gamers waren altijd een soort anti-sociaal groepje, en dat werkte best goed, de laatste jaren is gamen hip en beseft iedereen dat er meer geld in gamen omgaat dan in film, en nu krijg je alle rotte appels die alleen maar 'mee doen' omdat ze geld ruiken, niet omdat ze nou zo graag gamen of zulke leuke ideeen hebben, Modden is nog een van de weinige dingen waar gamers 'met de scepter zwaaien', als modden om geld gaat draaien verliezen we dat ook.

DLC's hebben games al redelijk verziekt, als we nou nog gaan krijgen dat je eerst bepaalde mods moet kopen voordat je multiplayer met je vrienden kan spelen dan is PC gaming echt doomed. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Ze hadden dit gewoon niet met Skyrim moeten introduceren. De beste game is al 4,5 Jaar uit en dan ineens kun je voor de Mods die je al zo lang gebruikt gaan betalen. Dat schiet bij iedereen in het verkeerde keelgat.

Nee, dit hadden ze beter kunnen introduceren met Fallout 4, en dan gelijk tijdens de E3 aankondigen. Dan is de impact stukken minder.

Maar ja, nu is het kwaad al geschied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
434365 schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:31:
[...]
Oh en content creators krijgen voor andere games trouwens (voor zover bekend) gewoon 70% van Valve, dus dat Valve voor hun eigen games heeft gezien dat 25% winst de mod makers blij maakt is totale onzin. Ik wou een bron linken, maar grappig genoeg zijn alle vermeldingen van wat TF2 en DOTA content creators verdienen van Steam verwijderd, dus het zou goed kunnen dat ze dat nu ook gaan bijstellen en zichzelf meer percentage zullen toe-eigenen.
Valve zelf: "we offer contributors 25% of the sales of their items.".

Het systeem wordt door de contributors omschreven als: "one of the best, most straightforward ways for 3D artists to profit from what they've made". Valve heeft inmiddels al meer dan 57 miljoen overgemaakt aan content creators. Ondanks de 25% is de groei voor de moddeling scene dus onmiskenbaar.

De 70% is wat valve overlaat voor de meeste andere verkopen op steam en nu ook mods. En 30% vragen is niet onredelijk voor een online winkel. Wat betreft Bethesda: als je iets wilt verkopen voor hun spel zul je daar geld voor moeten afdragen, dat is nu eenmaal hoe copyright werkt. Ik vind 45% persoonlijk iets teveel, maar de resterende 25% is zoals ik al aantoonde in principe geen obstakel voor een goed systeem.
434365 schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:31:
[...]

Ja, want wat ie nu verkoopt gebruik ~60% werk van anderen, die gast heeft dus het recht niet de boel te verkopen.
Hij verkoopt nu nog helemaal niks. Er staan letterlijk maar 17 betaalde mods op steam nu. En voor de toekomstige betaalde versie willen ze zorgen dat ze niet afhankelijk zijn van andere mods of toestemming hebben voor het gebruik ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Dat dit ging gebeuren was gemakkelijk te voorspellen. Er waren al hoop games waar je diverse mods (skins en gamerelated) kon downloaden in Steam. TF2 en later Dota2 waren hiermee een trendsetter.

Hoe zit het precies met de rechten? Als een modder z'n mods aan zou bieden in de steamstore mag hij de mod ergens anders gratis blijven aanbieden zoals z'n eigen site? Bijvoorbeeld bij een concurrent zoals GoG, Humble Bundle store of EA's Origin?

En mods die gebruiken maken van andermans werk liggen natuurlijk gevoelig.

Het zou je overigens verbazen hoeveel Steam users liever lui dan moe zijn. En geld over hebben. Betalen in steamstore/workshop en gratis aanbieden op je eigen site zou best kunnen werken.

Overigens heb ik wel wat kritiek over de kant waar Steam naar toe gaat. Valve is al langere poos bezig om piketpaaltjes te slaan in de bredere gaming community en zo verder iedereen zijn eigen ecosysteem in te trekken (en te houden).

[ Voor 6% gewijzigd door CapTVK op 26-04-2015 19:19 ]

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-06 12:13
haha Valve backs down, payed mods removed, prachtig :D
http://steamcommunity.com...detail/208632365253244218

Dit laat wel mooi zien, waar de community toe in staat is, en terecht.

[ Voor 27% gewijzigd door Hellhound op 28-04-2015 01:30 ]

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
We're going to remove the payment feature from the Skyrim workshop. For anyone who spent money on a mod, we'll be refunding you the complete amount. We talked to the team at Bethesda and they agree.

We've done this because it's clear we didn't understand exactly what we were doing. We've been shipping many features over the years aimed at allowing community creators to receive a share of the rewards, and in the past, they've been received well. It's obvious now that this case is different.

To help you understand why we thought this was a good idea, our main goals were to allow mod makers the opportunity to work on their mods full time if they wanted to, and to encourage developers to provide better support to their mod communities. We thought this would result in better mods for everyone, both free & paid. We wanted more great mods becoming great products, like Dota, Counter-strike, DayZ, and Killing Floor, and we wanted that to happen organically for any mod maker who wanted to take a shot at it.

But we underestimated the differences between our previously successful revenue sharing models, and the addition of paid mods to Skyrim's workshop. We understand our own game's communities pretty well, but stepping into an established, years old modding community in Skyrim was probably not the right place to start iterating. We think this made us miss the mark pretty badly, even though we believe there's a useful feature somewhere here.

Now that you've backed a dump truck of feedback onto our inboxes, we'll be chewing through that, but if you have any further thoughts let us know.
Ik had niet verwacht dat ze zo'n rigoureuze ommekeer zouden maken door de hele feature, inclusief betalingen ongedaan te maken.

Ze gaan wel redelijk door het stof maar aan de andere kant zegt hij eigenlijk; We hadden dit bij onze eigen community moeten doen en niet die van een andere developer. Ik denk dus niet dat dit het laatste is dat we ervan gaan horen. Ze zullen het nu waarschijnlijk alsnog proberen te pushen maar dan dus subtieler en misschien minder opvallend of alleen bij nieuwe games. Maar goed, de honger naar geld zit ook bij bedrijven als Valve, dus dat ze ook van mods willen gaan profiteren is al duidelijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 1074 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:11:
Jammer dat Valve dit doet, betalen voor mods is toch van de zotte.
Er zijn professionele bedenkers van mods... Die zullen er ongetwijfeld ook dagen voor hebben ingestoken. Normaal was dat vrij / gratis beschikbaar maar het is op z'n plek dat iemand daar een kleine vergoeding voor vragen kan.

Steam steunt dat want zij verdienen er ook aan. Dit is nu eenmaal het nieuwe, micro-verdien model dat je krijgt met een bedrijf zo groot als steam en alle 10 anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is geschrapt, staat op techspot frontpage. /laat :P

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 28-04-2015 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
(jarig!)
Blijf toch ergens met een dubbel gevoel achter. De uitwerking van het systeem was gewoon slecht en ging alleen maar voor problemen zorgen op korte en lange termijn. Of het de kwaliteit omhoog ging halen was nog maar de vraag.
Aan de andere kant nemen we nu wel de kans weg om mod makers iets te laten verdienen en sommigen er professioneel mee bezig te zijn.
Van mij mag het gerust ooit terug komen maar dan in een iets doordachter concept. Misschien is het nu ook aan de community om met ideeën te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:56:
[...]

Er zijn professionele bedenkers van mods... Die zullen er ongetwijfeld ook dagen voor hebben ingestoken. Normaal was dat vrij / gratis beschikbaar maar het is op z'n plek dat iemand daar een kleine vergoeding voor vragen kan.

Steam steunt dat want zij verdienen er ook aan. Dit is nu eenmaal het nieuwe, micro-verdien model dat je krijgt met een bedrijf zo groot als steam en alle 10 anderen.
Die reactie van mij was wat ongenuanceerd, ik ben niet tegen het betalen voor mods, maar 1 euro voor een zwaardje is wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Micro moet je met een korrel Zout nemen maar gaat om transacties van hele kleine bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:46:
Ze gaan wel redelijk door het stof maar aan de andere kant zegt hij eigenlijk; We hadden dit bij onze eigen community moeten doen en niet die van een andere developer. Ik denk dus niet dat dit het laatste is dat we ervan gaan horen. Ze zullen het nu waarschijnlijk alsnog proberen te pushen maar dan dus subtieler en misschien minder opvallend of alleen bij nieuwe games. Maar goed, de honger naar geld zit ook bij bedrijven als Valve, dus dat ze ook van mods willen gaan profiteren is al duidelijk.
Dat viel me ook op/denk ik ook, maar voor nu in ieder geval een mooie winst :*) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407645

Tja, bij de games van Valve met Dota / CS:GO en TF2 was dit nog niet zo'n probleem. Dat betrof cosmetics en spullen die je met een beetje geluk kon traden, unlocken of als random drop had. Tevens is daar een betere quality control voor.

Maar wanneer Jan en alleman dingen kunnen plaatsen op dingen als Greenlight / Workshop zonder enige vorm van quality control moet je eindeloos zoeken naar een juweeltje. Bij greenlight/mods ook nog weer het probleem dat het product niet afgemaakt hoeft te worden en dat een developer/modder gewoon een er een punt achter zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Anoniem: 407645 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:56:
Maar wanneer Jan en alleman dingen kunnen plaatsen op dingen als Greenlight / Workshop zonder enige vorm van quality control moet je eindeloos zoeken naar een juweeltje. Bij greenlight/mods ook nog weer het probleem dat het product niet afgemaakt hoeft te worden en dat een developer/modder gewoon een er een punt achter zet.
Dit. Ik geef niet veel geld uit aan Greenlight games maar ik heb er nu wel combineerd iets van 50 euro in zitten verspreid over 3 games. 1 daarvan is uitgekomen en voldoet aan de verwachtingen. 1 daarvan is nog volop in ontwikkeling en nog één...is compleet abandoned en staat nog STEEDS te koop op Steam. Wat dit verhaal nog veel kwalijker maakt is dat van die ene game die is abandoned (Windborne) de ontwikkelaar een partner is van Valve (Hidden Path Entertainment). Oftewel: Valve's directe, meest intieme ontwikkel partners halen dit soort stunts uit en Valve denkt gewoon: Ach WTF kan ons het schelen..Geen refund, helemaal niks.

Niet dat ik developers/modders niks gun maar de manier zoals bij Skyrim werkt niet. Wat WEL had kunnen werken bij Skyrim is als selecte total conversion mods verkocht werden. Denk aan Enderal en de opvolger van Nehrim die eraan komt. Daar zou ik best 10-20 euro voor neer willen leggen. Maar niet 5 euro voor wat Cold Weather Effects, kom op zeg. Als die modmaker goede dingen maakt en ik heb 10 mods van de beste man of vrouw, dan zou ik graag wat willen doneren. Maar die optie had Valve dus OOK weg gehaald bij de implementatie van dit model. Want dan zou namelijk niet 75% naar Bethesda toe gaan.

Ze moeten hier nog eens heel goed over gaan nadenken. Sowieso ben ik Steam de laatste tijd zat aan het worden, dit helpt daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Hellhound schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:28:
haha Valve backs down, payed mods removed, prachtig :D
http://steamcommunity.com...detail/208632365253244218

Dit laat wel mooi zien, waar de community toe in staat is, en terecht.
off-topic:Misschien kunnen we hetzelfde doen en bereiken met het nieuwe Tweakers logo? :D plan: Tweakers tweakt logo - Nieuw logo voor hetzelfde Tweakers

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397139

Doe maar niet, wat een gezeur om een logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 397139 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:02:
Doe maar niet, wat een gezeur om een logo.
offtopic:
Je loopt nu zelf te zeuren...

Pagina: 1