Steam bied nu de mogelijkheid voor gebruikers om hun workshop content te verkopen, (voorlopig alleen in Skyrim maar alle andere workshop titels zullen vast en zeker volgen) persoonlijk vind ik dit een hele slechte stap, betaalde mods zijn gewoon niet oke, ze trekken communities uit elkaar (tussen groepen die wel en niet willen betalen) en zijn meestal het geld bij lange na niet waard.Artikel op Steam hier en hier:
The Steam Workshop has always been a great place for discovering community-made mods, maps, and items for a variety of games. Starting now with The Elder Scrolls V: Skyrim, the Workshop is also a great place for community content creators to earn money by selling their greatest works.
Een leuk voorbeeld speeld zich nu een 1,5 jaar af in de Garrysmod Addon community, er zijn sites die addons verkopen, en sindsdien is er een enorme daling in het aantal (goeie) mods wat uitgebracht word, omdat de meeste modders gewoon vertrokken zijn toen willekeurige kids 20-30-40 dollar vroegen voor prutswerk of zelfs andersmans werk, en het nog opstrijkte ook.
In essentie is er niets mis met wat willen verdienen aan mods, geld is altijd leuk, maar het probleem is dat je een groot deel van je doelgroep niet bereikt, het merendeel zal namelijk niet willen betalen. En vervolgens beland jouw werk op een of andere dubeuze site zonder de nodige credits/licentie.
Een ander probleem wat zal spelen (vooral voor Valve) is dat er mensen zijn (myself included) die af en toe spellen kopen aan de hand van wat er allemaal in de workshop voor dat spel staat, als de content in de workshop me ook nog eens geld kost ga ik niet een game kopen voor de mods, staat dus gelijk aan verlies voor valve en de publisher/ontwikkelaar.
En dan nog het laatste grote struikelblok, wat gebeurd er als iemand jouw/mijn mods verkoopt? gaat Valve ook echt controleren of iemand een workshop submissie heeft gemaakt? (doen ze nu absoluut niet, zie constant mijn werk op de workshops verschijnen zonder credit) als ik een mod zie die ik heb gemaakt, kan ik dan het tot dan toe verdiende geld claimen? gaat valve mensen nu bannen voor onjuist workshop gebruik? (zeker niet de beste oplossing)
Er moet trouwens wel gezegd worden dat er gelukkig een "Pay what you want" optie is, wat feitelijk gewoon een donatie naar de modder is, maar het probleem is dat zelfs als de gebruiker niets wil doneren ze nog steeds een bedrag moeten betalen voor steam, beetje nare actie dus, snap best dat Valve natuurlijk gewoon geld wil/moet verdienen, maar de manier waarop word steeds fouter. Ze hebben ook het lef 75% van de verdiensten van de mod op te eisen. (delen ze met de publisher/ontwikkelaar, maar toch)
Zojuist ook al even getipt naar de redactie voor een frontpage artikel, maar alvast even een forum thread gemaakt, want dit kan echt niet/gaat ontzettend fout, en ik ben benieuwd of meer mensen dat inzien.
Wat mij betrefd moet deze optie zsm weer uit Steam verwijderd worden
Er is een poll gestart op change.org, graag even tekenen allemaal
https://www.change.org/p/...ent-of-the-steam-workshop
[ Voor 4% gewijzigd door 434365 op 23-04-2015 23:42 . Reden: poll toegevoegd ]