Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:33
Beste mede tweakers,

Ik zit met een vraagje ik heb een Samsung Evo 840 MSata, nu zag ik ik in de Samsung Magician dat hij slechts op 3Gb/s draait i.p.v 6 Gb/s.

In de bios kan ik geen instelling vinden m.b.t de snelheid, ik weet dat sommige HP pc's je 1,5Gb/s of 3Gb/s kan selecteren maar niet in deze bios.

Details:

Laatse bios versie PC
Laatste Firmware SSD

Heeft iemand enig idee of dit ergens te tweaken is?

Alvast bedankt, Joop

[url=http://tweakers.net/ext/f/sPtpO5GKwyKnStgP5yASaslL/full.jpg]Samsungevo840[/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

En belangrijkste vergeet je te melden...

Je systeem specs / laptop type.

[ Voor 25% gewijzigd door Swordlord op 23-04-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Owja idd

Hp elite 8300 usff i7-3770t
250gb Samsung 840 evo mstata, 500gb data disk wd-blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
moederbord sata poorten:

De donkerblauwe sata poort is sata 3.0
De lichtblauwe sata poort is sata 3.0
De 2 witte poorten zijn Sata 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HStyles schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:44:
moederbord sata poorten:

De donkerblauwe sata poort is sata 3.0
De lichtblauwe sata poort is sata 3.0
De 2 witte poorten zijn Sata 2.0
Wel even oppassen dan. De sata poorten hebben niet voor niets een verschillende kleur. Als er verschillende kleuren sata 3 poorten zijn bijvoorbeeld, dan betekend dit vaak dat slechts 1 setje echte sata 3 poorten zijn, en de andere bijvoorbeeld marvell poorten. En die neppers moet je dan beslist niet hebben voor je ssd.

Edit, maar we hebben het over een msata toch? :? En dus niet over reguliere sata poorten maar over een msata connector.

[ Voor 9% gewijzigd door Reepje op 25-04-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Tja ik zie het. kan het msata slot toch nog steeds 2.0 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Het is idd msata in de bios word die herkend als sata2 de dvd als sata1 en de hdd als sata0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Wat je nu opnoemt is de volgorde van de sata poorten (0,1,2, drie en vier zullen er misschien ook zijn). Dat heeft dus niets te maken met of het sata1 (=sata150), 2 (=sata300 of ook wel sata 3Gb/s) of 3 is (=sata600 of ook wel sata 6 Gb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
De Elite 8300 SFF heeft volgens de Quick specs helemaal geen mSATA slot, de USDT wel. Gezien de Q77 chipset 2 x SATA/600 en 4 x SATA/300 ondersteunt en de eerste twee waarschijnlijk gebruikt zijn voor de normale SATA connectors zou het goed kunnen dat de mSATA slecht 3Gbps doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Het ziet er naar uit dat het anders is, had me op internet al rot gezocht.

Denk dat accepteren van het niet maximale rendement de enigste oplossing is voor deze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het verschil tussen sata300 en sata600 is nauwelijks merkbaar, als je het al zou kunnen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Reepje schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:16:
Het verschil tussen sata300 en sata600 is nauwelijks merkbaar, als je het al zou kunnen merken.
Voor SSD schijven is het zeker merkbaar.

De max van sata300 is 300 MB/s. En laat nou net de SSD's over die grens heen gaan. Die samsung msata doet 500+ MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Nou niet gaan jokken of blindstaren op domme specificatie nummertjes meneer GeForce.

In veel gevallen loop je tegen limitatie in 1 van je andere stukken hardware.

500 MB/s read! Woohoo, awesome veel sneller dan 300MB/s voor een gamelvl te laden... Denk je dan...
Alleen jammer dat de CPU de data moet decompressen en dat bijvoorbeeld daadwerkelijk maar 200MB/s aan data wordt verwerkt, want de CPU kan niet sneller.

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 26-04-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:48:
Nou niet gaan jokken of blindstaren op domme specificatie nummertjes meneer GeForce.

In veel gevallen loop je tegen limitatie in 1 van je andere stukken hardware.

500 MB/s read! Woohoo, awesome veel sneller dan 300MB/s voor een gamelvl te laden... Denk je dan...
Alleen jammer dat de CPU de data moet decompressen en dat bijvoorbeeld daadwerkelijk maar 200MB/s aan data wordt verwerkt, want de CPU kan niet sneller.
Het valt me op dat hier op tweakers steeds vaker denigrerend naar gebruikers gedaan word. Soms lijkt het wel een stel kleuters die denken beter te zijn dan iemand anders. Zielig gewoon.

Nummertjes zeggen niks, maar geven wel een beeld. Daarom moet je ook alle nummers en rest van hardware in acht nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De discussie SATA-300 VS SATA-600 is al vele malen ter spraken geweest, het is zelfs ook al bij verschillende techsites het punt van een review geweest.

Tot op heden, heeft bijna elke poging om te zoeken naar de verschillen geleid tot een conclusie dat zolang een SSD voor de meest algemene consumenten doeleindes wordt gebruikt, je bijna geen verschillen zult merken.

Dus als iemand opeens de discussie probeert op te rakelen door dingen te zeggen die totaal niet kloppen, dan kun je verwachten dat hier mensen op in springen en er een opmerking van maken.

Los gezien van het feit hoe ik het commentaar had geplaatst, had je je vast wel je teen gestoten anders aan het feit dat ik je sowieso op je plek deed zetten, omdat je foutieve informatie zit te verspreiden, maar eigenlijk niet aangesproken wilt worden op het feit dat je fout zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:22:
De discussie SATA-300 VS SATA-600 is al vele malen ter spraken geweest, het is zelfs ook al bij verschillende techsites het punt van een review geweest.

Tot op heden, heeft bijna elke poging om te zoeken naar de verschillen geleid tot een conclusie dat zolang een SSD voor de meest algemene consumenten doeleindes wordt gebruikt, je bijna geen verschillen zult merken.

Dus als iemand opeens de discussie probeert op te rakelen door dingen te zeggen die totaal niet kloppen, dan kun je verwachten dat hier mensen op in springen en er een opmerking van maken.

Los gezien van het feit hoe ik het commentaar had geplaatst, had je je vast wel je teen gestoten anders aan het feit dat ik je sowieso op je plek deed zetten, omdat je foutieve informatie zit te verspreiden, maar eigenlijk niet aangesproken wilt worden op het feit dat je fout zat.
Als ik het fout heb of iets mag iemand dat gerust zeggen, daar is niks mis mee in mijn ogen. Alleen moet het wel op een normale manier gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:18
geforce5_guy schreef op zondag 26 april 2015 @ 23:28:
[...]

Als ik het fout heb of iets mag iemand dat gerust zeggen, daar is niks mis mee in mijn ogen. Alleen moet het wel op een normale manier gebeuren.
Je hebt het wat mij betreft bij het rechte eind.
Als ik weet dat mijn msata op 6GBb/s kan werken dan wil ik dat, punt uit.
Principe dingetje zullen we maar zeggen.
In synthetische benchmaks en dergelijke is natuurlijk verschil op te maken dus maakt het uit zou ik zeggen.

Overigens cpu's die niet meer dan 200Mb/s aan data kunnen verwerken? Graag bronnen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:20:
[...]

Als ik weet dat mijn msata op 6GB/s kan werken dan wil ik dat, punt uit.
Misschien over 5 jaar, maar geen enkele SSD kan 6 GB/s verwerken. SATA ook niet overigens, bij lange na niet (gigabits wel, in theorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:20:
[...]

Als ik weet dat mijn msata op 6GBb/s kan werken dan wil ik dat, punt uit.
Principe dingetje zullen we maar zeggen.
In synthetische benchmaks en dergelijke is natuurlijk verschil op te maken dus maakt het uit zou ik zeggen.

Overigens cpu's die niet meer dan 200Mb/s aan data kunnen verwerken? Graag bronnen aub.
Je mengt je op een verkeerde manier in de discussie.

In die HP systemen, zit vaak een mSATA slot, voor HDD caching. Daar is niet directy sata-600 voor nodig. Dus geven ze het een SATA-300 aansluiting.

Als je mSATA slot fysiek geen SATA-600 heeft aangesloten, dan zal het te nimmer nooit sata-600 worden. Succes met het kopen van een nieuw systeem/moederbord dan.
Of je moet geweldig gaan tweaken en de routing op je moederbord veranderen.

Daarbij trek je ook de opmerking, welke CPU kan geen 200 MB/s aan data verwerken uit context.
Zolang er geen encoding of decoding hoeft plaatst te vinden, dan kan een CPU uit zijn neus vreten en wordt data gewoon doorgeduwd op max snelheid.

Probleem is alleen, game data enzovoorts, is tegenwoordig zwaar gecompressed en moet dus eerst decompressed worden. Hierdoor worden laadtijden dan soms eerder gelimiteerd worden de CPU, dan door het storage device.

Dit heb je ook met het encoden van bijvoorbeeld videomaterieel.

Random review plaatje van een Intel Core i7-5960X 8-Core Haswell-E:

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1773/x264-benchmark.jpg

Zie daar, Een van de beste consumenten CPU's die de limiterende factor is in het uitvoeren van een taak: 3,9 MB/s aan data duwt de CPU naar het storage device.

Het is dus meer dan reëel dat dit ook in andere encoding/decoding scenario's kan.
Bij twijfel, ga zelf lekker CPU reviews opzoeken en het materieel bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 28-04-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:18
Swordlord schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 18:08:
[...]

Je mengt je op een verkeerde manier in de discussie.

In die HP systemen, zit vaak een mSATA slot, voor HDD caching. Daar is niet directy sata-600 voor nodig. Dus geven ze het een SATA-300 aansluiting.

Als je mSATA slot fysiek geen SATA-600 heeft aangesloten, dan zal het te nimmer nooit sata-600 worden. Succes met het kopen van een nieuw systeem/moederbord dan.
Of je moet geweldig gaan tweaken en de routing op je moederbord veranderen.

Daarbij trek je ook de opmerking, welke CPU kan geen 200 MB/s aan data verwerken uit context.
Zolang er geen encoding of decoding hoeft plaatst te vinden, dan kan een CPU uit zijn neus vreten en wordt data gewoon doorgeduwd op max snelheid.

Probleem is alleen, game data enzovoorts, is tegenwoordig zwaar gecompressed en moet dus eerst decompressed worden. Hierdoor worden laadtijden dan soms eerder gelimiteerd worden de CPU, dan door het storage device.

Dit heb je ook met het encoden van bijvoorbeeld videomaterieel.

Random review plaatje van een Intel Core i7-5960X 8-Core Haswell-E:

[afbeelding]

Zie daar, Een van de beste consumenten CPU's die de limiterende factor is in het uitvoeren van een taak: 3,9 MB/s aan data duwt de CPU naar het storage device.

Het is dus meer dan reëel dat dit ook in andere encoding/decoding scenario's kan.
Bij twijfel, ga zelf lekker CPU reviews opzoeken en het materieel bekijken.
Ik had niet gekeken of het moederbord de SATA-600 aan boord had maar als dit wel het geval was en hij zou een geschikt msata exemplaar hebben dan ga ik puur voor het principe dat dit ook op SATA-600 moet verbinden of dit nu wel of geen effect heeft boeit me niet, principe dingetje.

Uiteraard zijn er talloze testen te bedenken waarop de cpu de bottleneck vormt maar simpelweg stellen (zoals jouw post suggereerde) dat meer dan 200mb/s doorvoeren onzin is, is dus niet helemaal waar.

Ik ken natuurlijk ook genoeg situaties waarin er meer dan 200mb/s doorvoer plaats vind vandaar dat ik aan jouw kant vroeg om bronnen ;)
Pagina: 1