Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Maximale stroom fan header?

Pagina: 1
Acties:

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09 00:21
Wie weet weet iemand hoeveel stroom een fan header kan leveren?

Heb zelf een x99-ud3.
pricewatch: Gigabyte GA-X99-UD3

Ik wil een simpel bordje ontwerpen waar ik 11 fans kan laten regelen via de Control van de cpu, dit omdat eigenlijk alleen de cpu fans gaan draaien zodra de cpu heet word en de rest lopen te "stutteren" omdat de case temp / mobo temp nog vrolijk 30°C is.

Het beste wat ik kon vinden is 1A 12V, aka 12W, maar dat durf ik niet zomaar aan te nemen.

Is 3 headers veilig?
Of moet ik van 4 headers de stroom pakken?

Molex liever niet aangezien ik een modulaire PSU heb en die kabels niet wil gebruiken.

1 TY-141 zou max 2.4W mogen trekken en heb ik redelijk bevestigd met een multimeter ( 11v 0.22A ).

Of meer van koop maar gewoon een fancontroller :F

[Voor 9% gewijzigd door Thomg op 23-04-2015 19:20]

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:31
Ik weet wel dat je maximaal een 1-->3 splitter kan gebruiken zonder molex erbij. Vanaf 4 komt er een molex bij. Al denk ik zelf dat je beter een fancontroller a la NZXT Grid + kunt kopen. Gewoon achter je moederbord tray en via de software kun je de fans regelen :) .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

12V gebruiken voor de ventilatoren (extern) en PWM gebruiken om de fans aan te sturen. :)

M'n magische bol werken.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09 00:21
Dat wil ik juist niet, software = bloat.
Als er een fancontroller is die de optie heeft om een sense control te splitten over meerdere headers zonder dat het stroom vereist van de molex ben ik verkocht.
Die heb ik echter niet kunnen vinden :'(
De grid vind ik ook wel pittig, 30x4 = 120€...
Jism schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:20:
[afbeelding]

12V gebruiken voor de ventilatoren (extern) en PWM gebruiken om de fans aan te sturen. :)
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:14:
Molex liever niet aangezien ik een modulaire PSU heb en die kabels niet wil gebruiken.
Dat design is wel wat ik in gedachten heb, maar dan x11 fans en ipv molex 3 of 4 headers ( daar is dit topic voor d:)b )

Voor ik het in eagle ram moet ik dus weten hoeveel headers ik moet gebruiken.
Indien ik er 3 ga gebruiken zal ik waarschijnlijk het bordje dus ook in 3 stukken verdelen en er 4 fan headers onder iedere zetten.
Als dit te gevaarlijk is doe ik gewoon 4 stukken met ieder 3 fan headers. :9

offtopic:
Anders maak ik zaterdag wel wat mockups.

[Voor 34% gewijzigd door Thomg op 23-04-2015 23:17. Reden: derp]

• Uberdude
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 28-09 23:21
Als je geen molex wilt gebruiken pak je toch de sata connector, zover ik weet kan die kan 12, 5 en 3,3 volt leveren en met een trucje zelfs 7. Het Amperage van een sata rail ligt wel lager dan die van een molex maar daar weet ik niet de precieze getallen van

• Boefmans
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-09 11:20
Jouw vraag of het kan: lijkt me wel. Met een plitter kun je voor zover ik weet prima lichte fans aansturen.

Of het de meet elegante oplossing is? Lijkt me niet, zoals een aantal hier ook al aangeven. Je gaat toch extra stroom vanuit je voeding door het moederbord jagen terwijl dat ook rechtstreeks kan.
Ik weet niet wat voor kast je hebt, wellicht kun je vlakbij de HDD cage (waar toch al kabels liggen) een fancontroller plaatsen. ik heb zelf een 8x30 W in gebruik (had vroeger nogal zware fans), voor 11 fans kun je prima een lichtere 4 kanaals gebruiken oid.

Little Devil case, FormulaV z77 3570@4.6 (cpu370); GTX970 SLI dual loop 3x sr1-480 2xmcp35x, 16gb trident 2400, Corsair860i WIndows7 64 bit on crucialm4 128 games on m4 256 data on 3x 2gb greenC

• QinX
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 16:10

QinX

Shai-Hulud

Wat je ook kunt doen is natuurlijk is 1 fan header van je moederbord gebruiken voor je PWM signaal en vervolgens de andere fans header gebruiken om banks van 3 of 4 fans van stroom te voorzien. Dan zou je 3 fan kabels naar je PCB moeten trekken.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Topjuh
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-10-2018
Je zou deze kunnen gebruiken: http://www.highflow.nl/fa...-splitter-8w-pwm-spl.html

Geen gedoe met software, en de verbinding naar de PSU is een SATA power connector. Dus als je deze splitter in de buurt van je drivebays hebt liggen, kun je hem zo aansluiten. Gebruik hem zelf ook, doet prima z'n werk. Simpel maar doeltreffend.

Edit: Lees net dat je een eigen PCB wilt. Enige dat je hier dan uit kunt halen is dat 8 fans op een combinatie van 1 4-pins header en 1 SATA power connector kunnen werken, waarbij ik niet zeker weet of de header gebruikt wordt om power vandaan te halen.

[Voor 25% gewijzigd door Topjuh op 30-04-2015 00:14]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True