Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

100% cpu gebruik bij Youtube 1080p filmpjes

Pagina: 1
Acties:

• Dogaer
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:56
Ik zit met een probleempje.

Heb hier een laptop staan uit 2009 zo ongeveer met een Pentium III xeon 2ghz proc en een Radeon mobility HD 3470.

Als ik bijv een 1080p filmpje wil kijken via youtube zie ik mijn proc op 100% load komen en mijn gpu niks doen.

De browser maakt niet uit of het nou IE, Chrome of firefox is, hij doet het bij allemaal.

Ik heb getest of bijv een MKV film 1080p hezelfde doet maar dit is niet het geval hierbij blijft de cpu op max 10% draaien en neem de GPU het voor zijn rekening.

Heb al geprobeert of hardware acceleration uitzetten een verschil maakte maar dit mocht niet baten.

Heeft iemand een idee hoe ik de gpu een deel kan laten overnemen bij het kijken van 1080p filmpjes op bijv Youtube want op deze manier word de cpu te veel overbelast en krijg ik alleen maar schokkerig beeld.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:59
Klinkt mij als vrij normaal voor dergelijk oude meuk. Afaik hebben oude gpu's/cpu's geen hardware accelaratie voor MKV. En de performance van een oude laptop is nu niet echt om over naar huis te schrijven (nieuw kon die het waarschijnlijk al niet, nu al helemaal niet meer).

Ik denk dus dat je appartuur gewoon te verouderd is. Veel hits dat het ook met VLC niet lukt (HD3470), laat staan via je browser

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Welke browser(s) heb je getest? Ik zou eerst eens een alternatieve browser testen.... misschien gebruik je zelfs wel een aangepaste browser als Palemoon of Waterfox? Die hebben namelijk redelijk beperkte ondersteuning voor oudere hardware om de browser licht en snel te houden.

De hardware is niet echt snel meer, maar het zou geen problemen mogen hebben met een 1080p filmpje...

[Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 23-04-2015 17:16]

• Typecast-L
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23:17
Is vrij normaal, probeer het eens met Google Chrome, deze gebruikt geloof ik altijd de HTML5 versie van Youtube. Je kan het ook met de hand kiezen: YouTube: YouTube

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-09 12:51
HD 3470 heeft gewoon gpu acceleration, maar check even of Youtube de H264 of VP8/9 versie geeft. Voor die laatste heb je idd geen acceleratie.

Heb je flash geinstalleerd? Probeer eens met of zonder.

[Voor 17% gewijzigd door Brent op 23-04-2015 17:22]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Dogaer
Met chrome is het inderdaad een stukje beter hij schiet nog steeds hard omhoog maar blijft nu een beetje hangen tussen de 80 en 90%
Jah met flash afgegespeelt en ook met en zonder geprobeert.

Hoe kan ik controleren of hij de hardware acceleratie gebruikt?

Verder als dit is wat er uit te halen is vind ik het een beetje zorgwekkend voor de pc waar ik nu op zit want die is nog ouder maar speelt alles wel soepeltjes af.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-09 12:51
VLC heeft sinds v2.2 trouwens ook hardware accell voor H264.

Maar alleen binnen je browser is het dus niet versneld? Dan is er toch iets mis geconfigd. Controleer of je weldegelijk H264 video kijkt, en controleer of je MSE aan staat (als je Flash niet gebruikt).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Dogaer
Exact jah het is alleen met de browser dat hij alleen CPU usage gebruikt en dus de gpu volledig links laat liggen. Hoe controleer ik of het H264 is of de zo genoemde MSE aan staat?

En je geeft aan dat er wat mis is met de config enig idee wat dan?

• Squixx
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:26
heb je geprobeerd je radeon drivers te updaten?

mogelijk heb je nog een driver versie die geen HW decoding ondersteund?

android since G1.

• Spekkie88
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-09 19:27
De youtube HTML5 player maakt gebruik van VP8 of VP9 indien mogelijk. Helaas worden deze decoders nagenoeg niet ondersteund (nog) door grafische kaarten, en daarom gebeurt het decoderen volledig op de cpu, die in jouw geval niet sterk genoeg is.
Dit is een project dat voor chrome en/of firefox de html5 player laat geloven dat VP8 en VP9 geen mogelijkheid zijn, waardoor er teruggevallen wordt op x264, wat als het goed is wel hardwarematig door de gpu gedecodeerd kan worden.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Dogaer
De radeon drivers inderdaad tot de nieuwste geupgrade.

Spekkie ik heb je advies opgevolgd en zie inderdaad een verschil van zo een 30% in usage, dit ziet er veel belovend uit alvast dank voor de input peeps!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True