Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stilste GTX970

Pagina: 1
Acties:

• Krylinck
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:44
Besten,

Ik wil upgraden naar een GTX970 vanaf mijn HD7970, omdat mijn wederhelft een nieuwe pc gaat assembleren en graag een wat goedkopere oplossing wil ipv zelf een videokaart aanschaffen. Dus mijn kaart gaat daarheen voor een kleine vergoeding en ik ga zelf naar een GTX970, niet alleen om die reden...

Want... Een GTX970 is zo te zien ook een stuk zuiniger en de Double Dissipation die ik nu heb was toch niet zo stil als ie belooft. Ik heb een mATX-systeem in de vorm van een Lan Gear Da Box 100 met alle componentjes netjes daarin opeengepakt. Hoe koeler en stiller de videokaart, hoe beter. En alle reviews zijn leuk, maar net als altijd hebben alle testsites net even andere meetmethoden.

Kortom... Wat is de stilste GTX970? Ik kom zelf op ofwel de MSI Gamer edition, ofwel de Gainward Phantom.

BMW 440i | Hyper 821 SP | Strava

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09 00:21

Thomg

Aww yiss

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet veel uit gaat maken.

De DD is een van de slechtste koelers die er is, combineer die met een high-end kaart die aanzienlijk wat vermogen vreet en je hebt een recept voor teringherrie.

Ik probeerde het subtiel te houden, maar ik heb toch gekozen voor de waarheid en om direct te zijn.

[Voor 30% gewijzigd door Thomg op 23-04-2015 16:14]

• Ramoonster
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:32
De Strix versie is ook heel stil hoor ik, en de fans gaan niet aan tot 50°C ongeveer, ookal heeft de MSI dat ook... Je kan beter kijken naar wat je mooier vind, of welk merk jouw voorkeur heeft.

• calsonic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 26-09 00:53
Ik heb zelf de msi 970 en die is echt stil, maat van mij heeft de Strix maar die maakt toch net wat meer geluid.

• Inflatable
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 13:35
Asus Strix of anders de MSI Gaming.. Beide erg stil.. Volgens de reviews is de Asus net wat stiller onder load.. Zie o.a.:

reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken
http://techreport.com/rev...m-msi-and-asus-reviewed/5

Calsonic, misschien is jouw kast gewoon wat stiller..?

De Gainward maakt volgens deze review meer geluid dan de Asus en MSI, zo'n 45 dB onder load..
http://www.eteknix.com/ga...-graphics-card-review/16/

[Voor 60% gewijzigd door Inflatable op 23-04-2015 19:53]

• calsonic
Inflatable schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:42:
Asus Strix of anders de MSI Gaming.. Beide erg stil.. Volgens de reviews is de Asus net wat stiller onder load.. Zie o.a.:

reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken
http://techreport.com/rev...m-msi-and-asus-reviewed/5

Calsonic, misschien is jouw kast gewoon wat stiller..?

Die Gainward Phantom kende ik nog niet.. Is die passief gekoeld?? Dan zou die natuurlijk het stilste zijn, maar ik zou persoonlijk geen highend videokaart willen met alleen passieve koeling.. Lijkt me erg heet worden en overklokken kan je denk ik ook wel vergeten..
Dat zou kunnen ja.
Overklok potentie van de msi is wel wat hoger aangezien die 2x stroomaansluiting heeft en de asus 1.

• Inflatable
Mooie quote van de tekst over de Gainward die ik inmiddels heb aangepast, je was me kennelijk net voor.. :P

ff snel gegoogled op dat ding.. Dat kunnen mensen natuurlijk ook zelf doen.. Dan hoef je hier ook niet te vragen wat de stilste kaart is.. Reviews zat online te vinden over van alles.. ;)

Aantal poweraansluitingen zegt trouwens niet zo heel veel over de overklok mogelijkheden denk ik.. Bij de GTX 780 serie b.v. had MSI Gaming ook meer pins en 'out of the box' hogere kloksnelheden en toch overklokte de Asus DCII meestal net iets beter in de reviews..

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:22

br00ky

Moderator Harde Waren

• calsonic
Inflatable schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:58:
Mooie quote van de tekst over de Gainward die ik inmiddels heb aangepast, je was me kennelijk net voor.. :P

ff snel gegoogled op dat ding.. Dat kunnen mensen natuurlijk ook zelf doen.. Dan hoef je hier ook niet te vragen wat de stilste kaart is.. Reviews zat online te vinden over van alles.. ;)

Aantal poweraansluitingen zegt trouwens niet zo heel veel over de overklok mogelijkheden denk ik.. Bij de GTX 780 serie b.v. had MSI Gaming ook meer pins en 'out of the box' hogere kloksnelheden en toch overklokte de Asus DCII meestal net iets beter in de reviews..
In dit geval wel want de meeste msi kaarten klokken net iets beter over als de asus kaart.
Maar ik denk dat je aan beide kaarten een goede hebt met weinig geluid en goede prestaties :)

[Voor 5% gewijzigd door calsonic op 23-04-2015 20:49]

• Krylinck
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:44
Inflatable schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:58:
Ik sta er niet om bekend dat ik snel om dit soort dingen vraag, volgens mij. ;) Ik steek zelf bedrijfsmatig reeds 10 jaar systeempjes in elkaar en heb de nodige ervaring wat dat betreft, vooral ook qua informatievergaring. Uiteraard heb ik zelf gegoogled en zoals ik al aangaf vind ik dan verschillende resultaten, logisch ook bij verschillende testmethoden. In dat geval komen gebruikerservaringen me erg van pas, waarvoor dank!

BMW 440i | Hyper 821 SP | Strava

• Inflatable
Gebruikerservaringen zijn vaak subjectief en hangen van veel factoren af zoals omgeving en kast die men gebruikt etc.. Dan ga ik toch liever af op reviews van bekende hardware/tech websites die meestal volgens vast procedures testen.. Als dan In meerdere reviews hetzelfde beeld naar voren komt over b.v hoeveel geluid videokaarten produceren dan mag je er wel vanuit gaan dat het klopt..

Qua geluid (lees: koelers) zijn de Asus en MSI op dit moment gewoon de beste, zowel bij idle als full load.. Zoals calsonic al zei met beide doe je een goede koop.. Ze staan samen met EVGA ook niet voor niks bovenaan in de pricewatch qua populariteit..

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:11
calsonic schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:52:
[...]

Dat zou kunnen ja.
Overklok potentie van de msi is wel wat hoger aangezien die 2x stroomaansluiting heeft en de asus 1.
1. De vraag is stilste GTX 970, overklokken maakt een videokaart meestal alleen maar luider, zeker als je tegen de limieten van het power design gaat zitten.

2. De connectors doen er echt niet toe, het is niet omdat een 8 pin connector bedoeld is voor 150W, dat dat het maximum is dat dat die kabel kan trekken, voor een goede voeding maakt het ook geen verschil of er nu 180W of 150W getrokken wordt, zolang de 12V rail dat vermogen kan leveren. Bovendien is een 8 pin connector meer dan voldoende voor een GTX 970, omdat er ook nog 75W geleverd kan worden door de PCIe bus, dus het totale beschikbare elektrisch vermogen voor de Asus is 225W en voor de MSI is dat een over the top 300W. Een GTX 970 verbruikt standaard 145W, en je kunt de power limiet van een Maxwell 2.0 videokaart maar maximaal verhogen tot 125%, oftewel een goede 180W. Sommige videokaarten omzeilen die limiet met een custom BIOS, maar dat is bv de MSI Lightning variant en niet de Gaming.

Veel belangrijker voor het overklok potentieel is de onboard stroomvoorziening: het aantal VRM's, de kwaliteit van de VRM's en hoe deze gekoeld zijn. En die stroomvoorziening is ook belangrijk voor het stil zijn van de videokaart, slechte stroomvoorziening veroorzaakt coil whine. Nu is de MSI Gaming op dat punt ook wel beter dan de Asus, dus het overklok potentieel is effectief groter en normaal gezien zijn er ook minder problemen met coil whine, maar dat hangt van kaart tot kaart af en het kan bij alle GTX 970's voorkomen.

Ik vind het een wat zinloze zoektocht, coil whine komt op veel modellen voor en moet je dus geluk mee hebben (en meteen terugsturen bij pech), en bij fans is er misschien wel een miniem verschil in geluidstoon onderling, maar aangezien je de fan curve zelf kunt instellen, kun je altijd de fans trager laten draaien als je het stiller wilt en de temperatuur wat hoger laten lopen.

• calsonic
MacPoedel schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:03:
[...]

1. De vraag is stilste GTX 970, overklokken maakt een videokaart meestal alleen maar luider, zeker als je tegen de limieten van het power design gaat zitten.

2. De connectors doen er echt niet toe, het is niet omdat een 8 pin connector bedoeld is voor 150W, dat dat het maximum is dat dat die kabel kan trekken, voor een goede voeding maakt het ook geen verschil of er nu 180W of 150W getrokken wordt, zolang de 12V rail dat vermogen kan leveren. Bovendien is een 8 pin connector meer dan voldoende voor een GTX 970, omdat er ook nog 75W geleverd kan worden door de PCIe bus, dus het totale beschikbare elektrisch vermogen voor de Asus is 225W en voor de MSI is dat een over the top 300W. Een GTX 970 verbruikt standaard 145W, en je kunt de power limiet van een Maxwell 2.0 videokaart maar maximaal verhogen tot 125%, oftewel een goede 180W. Sommige videokaarten omzeilen die limiet met een custom BIOS, maar dat is bv de MSI Lightning variant en niet de Gaming.

Veel belangrijker voor het overklok potentieel is de onboard stroomvoorziening: het aantal VRM's, de kwaliteit van de VRM's en hoe deze gekoeld zijn. En die stroomvoorziening is ook belangrijk voor het stil zijn van de videokaart, slechte stroomvoorziening veroorzaakt coil whine. Nu is de MSI Gaming op dat punt ook wel beter dan de Asus, dus het overklok potentieel is effectief groter en normaal gezien zijn er ook minder problemen met coil whine, maar dat hangt van kaart tot kaart af en het kan bij alle GTX 970's voorkomen.

Ik vind het een wat zinloze zoektocht, coil whine komt op veel modellen voor en moet je dus geluk mee hebben (en meteen terugsturen bij pech), en bij fans is er misschien wel een miniem verschil in geluidstoon onderling, maar aangezien je de fan curve zelf kunt instellen, kun je altijd de fans trager laten draaien als je het stiller wilt en de temperatuur wat hoger laten lopen.
Heb de bios van mijn 970 gewoon aangepast en die kan nu dus tot 135% gaan ;)
En meer stroom op een GPU of cpu geeft nu eenmaal een hoger overklok potentieel :)
En je kaart gaat niet meer lawaai produceren als je hem overklokt zolang er maar een goede koeler op zit.

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 12:23
calsonic schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:24:
[...]
En je kaart gaat niet meer lawaai produceren als je hem overklokt zolang er maar een goede koeler op zit.
Onzin. ook goede koelers moeten harder gaan draaien als ze meer warmte moeten gaan wegkoelen.

Een goede koeler kan natuurlijk stiller zijn dan een slechte koeler, maar van overklokken is nog nooit een systeem stiller geworden.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True