PC upgraden of vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11 08:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC wordt vooral gebruikt voor gaming, momenteel GTA V en binnenkort the Witcher 3 ed.
kan momenteel GTA op 60fps draaien met alles op normal/high. Hoger levert stuttering.

Mijn bedoeling is vooral games soepel en sneller te laten lopen op de "hogere" instellingen. Hoeft niet geheel max maar wil hierbij niet te veel inleveren dat het storend wordt. Overige zaken op computer worden minimaal gebruikt en is het huidige systeem voldoende voor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Afhankelijk van vernieuwing of upgrade. Vernieuwing +/- € 1.000 upgraden max € 500,00. ruimte bestaat voor eventuele goede mogelijkheden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Pc momenteel is als volgt :

I7-2600K + Sychte Mugen III cooler
GTX 570 MSI Twin frozer III
500GB 7200RP harde schijf
Asrock z68 extreme4 gen3
Dell Ultrasharp 23 inch 1920x1080.
Cooler master silent pro 700W
8Gb geheugen 1333mhz
Cooler Master Centurion 5 II

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Afhankelijk van upgrade/vernieuwing. Wellicht een nieuwe grafische kaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel/ Nvidia heb ik meeste ervaring mee ( positieve ) en overige producten geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst wil ik nog een enkele jaartjes vooruit kunnen, hoeft niet alles op het allerhoogste te kunnen draaien al is dit uiteraard wel leuk. Laatste jaren ontwikkelingen niet echt gevolgd en weet niet of de nieuwe lijnen allemaal zoveel beter geworden zijn. Eventueel wachten tot nieuwe kaarten/processoren uitkomen is ook mogelijk.

Ga je overklokken?
Misschien een optie momenteel is alles nog stock. Nog nooit echt tijd gehad me hierin te verdiepen.

[ Voor 8% gewijzigd door jantje 2 op 23-04-2015 16:51 ]

Verwijderd

Ik zou die CPU lekker overklokken tot 4,5-4,7 met een nette cooler.
En dan een nieuwere videokaart en een SSD halen.

Een 2600k op 4,7 is vergelijkbaar met een 4790k op 4.4 ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 16:13 ]

• jantje 2
@krokante --> even ter aanvulling vermeld dat er een Scythe Mugen III koeler op de CPU aanwezig is. Volgens mij moet dit wel voldoende zijn om te kunnen overclocken.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
uit je topic start wordt niet duidelijk wat je wilt. wil je nu dat je games soepeler lopen op hogere instelling (betere fps). of wil je een snellere pc.

hoe dan ook zou ik de 2600 overclocken en voor de hogere FPS een snellere GPU aanschaffen.
en natuurlijk een SSD. bespaar daar niet te veel op. ga voor minimaal 240GB. games als GTA en BF4 of hardline nemen dik over de 50GB per stuk.
om de performance optimaal te hebben wil je op je ssd overposining toepassen (vrij ruimte van ~15-25%) om de ssd snel te laten.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Heb je al een ssd?? Niet --> koop er een ;) . Dat gaat een hele grote snelheidswinst opleveren :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jantje 2
Topicstart aangepast, met meer de wens wat nodig is. Momenteel beschik niet over een SSD. Levert dit qua laadtijden in-game ed. veel winst op? Opstarten voor windows ed. vind ik niet zo heel belangrijk.

Qua grafische kaart heb ik geen idee wanneer er weer een nieuwe serie wordt gelanceerd? wellicht een optie hierop te wachten? Vaak kies ik de kaart die net onder het topmodel zit, gezien prijs/kwaliteit ( nu is dat denk ik de 970? )

[ Voor 4% gewijzigd door jantje 2 op 23-04-2015 16:33 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Een SSD gaat echter niet helpen met wat de TS wil. :>

Koop een 970 of een R9 280x en een SSD als bootschijf kan nooit kwaad nee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
precies van dang3r zegt. als je in V&A kijkt zie je dat 280,280x en 290's heel goedkoop verkrijgbaar zijn. voer je proc een beetje op door te overklokken en je hebt een heel snel systeem dat nog wel even mee kan.

een ssd gaat games niet versnellen, maar wel de laadtijden van games. (loading screens). daarnaast wordt de hele pc beleving met een ssd beter. een ssd reageert super snel en kan zeer snel veel data lezen en schrijven.

• jantje 2
Ik heb enkele AMD kaarten gehad, die al snel de geest gaven. Hierom heb ik de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar Nvidia kaarten gehaald. Ik had inderdaad al wat gelezen dat de R280/290 goede kaarten zijn qua prijs/kwaliteit maar het blijft voor me gevoel achter bij Nvidia.

Misschien niet al te onbelangrijk heb ik mijn huidige case er ook even bij vermeld. Geen idee eigenlijk of die nieuwe kaarten erin passen. Ik ga ervan uit van wel gezien dat het best een redelijke kast is.

[ Voor 27% gewijzigd door jantje 2 op 23-04-2015 16:50 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En ik heb een aantal Nvidia kaarten gehad die allemaal het zelfde achterlijke soldeerprobleem hadden. Merken veranderen dus kijk er nog een keer objectief naar en lees reviews.

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:46
Een SSD is waarschijnlijk de beste investering voor je PC. Alles voelt vlotter aan door korter access times en het sneller laden van bestanden.

• thanasis
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-08 13:42
de 290 geeft wel pittig veel lawaai.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

"De 290" welke van de 10+ varianten? Stock koeler? Ja, maar dat is bij Nvidia's kaarten niet anders.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:16
D4NG3R schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:55:
"De 290" welke van de 10+ varianten? Stock koeler? Ja, maar dat is bij Nvidia's kaarten niet anders.
De aftermarket coolers onder load zijn ook niet bepaald stil.

• Kaspervb
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 11:15
De 290 valt reuze mee hoeveel lawaai die maakt. Ik hoor hem amper. op full load fans draaien 40% en de kaart word max 78 graden. Ik heb ook een relatief goedkope kast de cm300. Dus ik vind het altijd overdreven hoe mensen zo ergelijk over het lawaai reageren! Dit valt reuze mee :)

• Kaspervb
Ik heb ovegerens de asus r9 290 oc :)

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
Als je wilt dat je systeem echt héééél stil is moet je voor een GTX970 gaan, anders voor €50 minder een R9 290 met sapphire tri-x koeler kopen. Die koeler is ook wel goed stil.

Een SSD is echt wel erg fijn! Op een 256gb kan je Windows en een stuk of 4 games zetten zoals battlefield of GTA. Games met grote maps zullen vooral profiteren.

Verder kan je proberen de processor te overclocken, veel games profiteren van hogere clockspeeds.

• Kaspervb
@sjettepetjr ssd is zeker fijn. Maar helpt alleen bij loadingscreens :) maar een ssd is zeker een must have !

• sjettepetJR.
Kaspervb schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:39:
@sjettepetjr ssd is zeker fijn. Maar helpt alleen bij loadingscreens :) maar een ssd is zeker een must have !
Nee dat weet ik, veel mensen met een hardrive denken dat het genoeg is, maar weten gewoon niet hoe snel een SSD is.
Ik heb een redelijk oude SSD in mijn PC, binnen 15 seconden zat ik in een skypecall met iemand toen ik mijn PC opnieuw moest opstarten. :)

• jantje 2
Qua geluidsproductie van de kaart moet het niet al te gek worden. Mijn huidige kaart/fans blazen ook redelijk. Maar harder dan ik nu heb wil ik eigenlijk niet. Het wordt anders storend. Ik las dat de GTX970 ook iets zuiniger is. Opzich ook niet verkeerd.

Is er al iets bekend over een nieuwe serie? Als dit binnen enkele maanden is kan ik daar wel op wachten.

Een SSD is dus wel een musthave zo te zien. 256gb is zo te horen het meest gangbare?

• sjettepetJR.
jantje 2 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 08:49:
Qua geluidsproductie van de kaart moet het niet al te gek worden. Mijn huidige kaart/fans blazen ook redelijk. Maar harder dan ik nu heb wil ik eigenlijk niet. Het wordt anders storend. Ik las dat de GTX970 ook iets zuiniger is. Opzich ook niet verkeerd.

Is er al iets bekend over een nieuwe serie? Als dit binnen enkele maanden is kan ik daar wel op wachten.

Een SSD is dus wel een musthave zo te zien. 256gb is zo te horen het meest gangbare?
Ik denk dat Nvidia niet snel met nieuwe videokaarten komt. Maar de r9 300 serie van AMD is wel in zicht.

Komende herfst komt Intel met zijn nieuwe Skylake chipset. Wat ongeveer 15% beter moet presteren per clocktick.
AMD is ook bezig met een nieuwe lijn high-end processors.

Op deze processors hoef je niet te wachten, maar de nieuwe r9 390 of r9 380 kan wel interessant zijn.

• novosibirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 18:18
Hoi mijn persoonlijke mening is dat een een overclock van je cpu icm met een gtx970 of een amd 290x jou de huidige games op hoge settings kan realiseren.
Ik las eerder in dit topic dat een ssd upgrade werd aangeraden, ik raad dit af. Niet omdat ik tegen ssd ben, integendeel. Simpel weg omdat je de computer enkel voor gaming gebruikt zal ssd niets toevoegen aan framerate winst in games. SSD zal er enkel voor zorgen dat je games sneller laden, maar of jij een spel in high settings kan spelen zal hier geen invloed op hebben.

• Kaspervb
Als je de r9 290 de niet x variant aanschaft heb je nog plek in je budget voor een ssd. Ik heb de 290 en ik draai gta alles op ultra met mssa op x4 op een steady 55-60 fps. De winst die je pakt is geloof ik maar 10% maximaal met een 970 en dat geld nog niet eens voor alle games. Dus ik zou zeggen de r9 290 plus ssd heb je een hele mooie combo. Voor gamen en voor het dagelijks gebruik. :) 290 verbruikt wel iets meer stroom maar dat zul je amper merken op je stroom rekening. Denk dat je over een aantal euros praat op jaarbasis!

• sjettepetJR.
Een ssd is inderdaad geen must, het probleem is dan ook dat je opnieuw alle software moet installeren.
Het beste plan is om nu een GTX 970 of R9 290 te kopen en je CPU te overclocken.
Dan ben je ongeveer €300 kwijt.
Over een jaartje kan je dan je moederbord en processor verwisselen met Skylake of het nieuwe AMD platform. Tegen die tijd kan je ook een SSD kopen aangezien de prijzen San waarschijnlijk zijn gedaald en je vanwege een nieuw MoBo toch Windows opnieuw moet installeren.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Een SSD zorgt er wel voor dat je systeem bij vrijwel alles behalve games vele malen sneller én soepelder aanvoelt.

Verder heeft Kaspervb wel een punt, een R9 290X is een pak duurder en net 2% sneller. R9 290 kan je ook tot dat niveau overclocken.

CPU is meer dan snel genoeg, Ivy Brdige i5'jes zijn zelfs niet veel trager als hedendaagse i5's, de i7 is sneller dan een hedendaagse i5 4460.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als je mijn signature bekijkt zul je zien dat ik zelf een i7 2600 hebt icm met een R9 290 en ik kan je vertellen dat je CPU nog niet eens in de buurt komt van een bottleneck te zijn. Mijn R9 290 stopt er veel eerder mee dan mijn i7 dat doet.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• jantje 2
Ik heb me van het weekend nog even verdiept in de verschillende kaarten en eventuele opvolgers. Maar van alle berichten van beide kaarten wordt ik niet echt heel blij of overtuigd haha. De R290 schijnt erg warm te worden nogal wat lawaai te hebben ( zeker warmte is iets wat ik eigenlijk niet wil ) en daarnaast veel problemen met plaatsing in pc dat deze niet herkent wordt ed.

De GTX970 zou dan met een geheugenbug kampen( volgens mij is dit nog niet fixed ) en schijnt hierdoor wat minder futureproof te zijn. Ook qua benchmarks is er niet echt een duidelijke kaart die overal de topspot pakt waardoor er alleen op basis hiervan een beslissing ook aardig lastig wordt.

Ik las wel dat de nieuwe 300 serie van AMD eind mei/ begin juni gelanceerd wordt. Vaak betekent dit dat de oude modellen en eventueel de modellen van Nvidia ook in prijs dalen of is de prijsstelling van de kaarten gunstig om die te overwegen. Ik denk dat het daarom verstandig is om in ieder geval een maandje te wachten zodat een eventuele prijsdaling/ of nieuwe release me over de streep kan trekken.

Het is momenteel niet het gunstige moment of echt over te gaan voor nieuwe hardware. Vaak probeer ik minimaal 2 generaties over te slaan om weer echt performance increase te merken, maar ik heb het gevoel dat het tegenwoordig iets langzamer gaat als vroeger :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Met de lancering van de 300 serie zal er inderdaad vast wat gaan veranderen aan de prijzen. Dat zou je dus kunnen afwachten.

Overigens, bedenk wel, als je op zoek gaat naar problemen, ga je die áltijd vinden, dus ook straks met de volgende serie. Je zult het in perspectief moeten plaatsen. Mensen met klachten klagen nou eenmaal. Mensen bij wie alles soepel loopt hoor je amper.

Voor wat AMD betekent dat, dat die warmte in principe niets uitmaakt. Daar zijn die kaarten op gemaakt. En qua geluid, als je een model neemt met een goede aftermarket koeler is er weinig aan de hand.

En wat betreft nVidia, tja, die laatste 0,5GB "langzame" VRAM, leuk is het niet, maar hoeveel effect heeft het nou werkelijk?

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 28-04-2015 11:29 ]

• sjettepetJR.
de geheugen 'bug' is hardwarematig en Nvidia wist hiervan, dat zal niet gefixt worden. maar tussen 3,5gb en 4gb geheugen zul je bijna geen verschil merken.
gewoon even wachten op de 300 serie!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nu niet nee, maar mensen die hem kochten met het idee dat ze 4GB VRAM hadden en dus een beetje klaar waren voor de toekomst zijn flink genaaid.

• jantje 2
Mijn pc geeft onder load flinke warmte af ( GPU 60-70 graden onder load ) en door goede isolatie op de kamer kan het nogal warm worden als mijn pc op volle toeren aan het blazen is. Ik verwacht dat dit alleen maar erger wordt wanneer ik er een kaart in stop die onder load 90 graden + draait.

Ik heb dus liever een kaart die koeler draait bij load om enigszins dit te beperken. Maar ik ga het maandje even afwachten om te kijken wat er met de prijzen gebeurt. Waarschijnlijk zal dit voor beide kampen wel enige prijsfluctuaties moeten geven en zou zonde zijn hier niet op te wachten als het geen must is.

Qua SSD is niet iedereen overtuigd en bevordert het de laadtijden wel maar performance wise merk je het niet ( logisch ofc ). Maar bij de volgende clean install van windows ga ik zeker een SSD aanschaffen.
Pagina: 1