Toon posts:

DIY Nas (expenology) zuinig en klein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik zou graag eens jullie op- of aanmerkingen willen horen over onderstaand projectje;

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS samenstellen waarop ik expenology wil gaan draaien
(centrale opslag, cloud, sabnzb, streamen naar htpc)
Energiezuinig is wel mooi meegenomen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 200-300 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 stuks seagate 1TB schijven reeds beschikbaar

Ik heb geen enkele ervaring met het bouwen van een pc/nas maar lijkt mij een mooie uitdaging voor de komende periode:

Ik heb mij enige tijd ingelezen in de verschillende configuraties vanuit verschillende topics en ben zelf tot onderstaande lijst gekomen.

Ik ben benieuwd naar jullie op- of aanmerkingen ten aanzien van de configuraties

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 82,80€ 82,80
1Cooltek Coolcube Mini Zwart€ 45,11€ 45,11
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/4€ 32,48€ 32,48
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 209,34

ik heb "bewust" gekozen voor een interne voeding, zodat de ven hiervan toch nog zorgt voor wat extra warmteafvoer over de statisch koeler van het moederbord.

Omdat de nas in de meterkast komt ben ik qua (diepte) van de behuizing wat beperkter
De nu gekozen behuizing spreekt mij aan qua design en is lekker ondiep.

een alternatieve configuratie zou kunnen zijn :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 107,-€ 107,-
1Cooltek Coolcube Mini Zwart€ 45,11€ 45,11
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/4€ 32,48€ 32,48
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 21,49€ 21,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,08

Echter zit je dan weer te knoeien met een losse voedingsadapter en kabeltjes die je weer samen moet binden en wegwerken. Daar ben ik niet zo'n voorstander van.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Een losse voedingsadapter (zo'n laptop brick) is wel efficiënter dan een ATX voeding, dus het extra blokje zou ik voor lief nemen.

Zelf heb ik recentijk iets vergelijkbaars gebouwd, maar heb ik gekozen voor het AMD AM1 platform, icm Athlon 5350 CPU. Hoofdreden was dat deze uitwisselbaar is: een mobo gaat in mijn ervaring minder snel stuk dan een CPU. Prestaties zijn zeer vergelijkbaar, en zijn beide prima passief te draaien (ook zonder de ATX PSU fan). Ook wordt er desktop RAM gebruikt op de meeste ITX AM1 bordjes, wat voor mij beter uitkwam (had ik nog liggen).

offtopic:
Ziet eruit als een sjieke behuizing :)

[ Voor 9% gewijzigd door noes op 23-04-2015 14:39 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
wat misschien wel een voordeel zou kunnen zijn dat als ik het Q1900DC bordje pak met de externe adapter dat ik dan op de plek waar normaal gesproken de voeding zou komen te zitten nog evt een of twee hdd's kwijt kan knutselen.