Toon posts:

NAS mounten als drive letter via internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een NAs box die het volgende kan :

op locatie 1 : de NAS box zit in een netwerk en wordt gemount als drive letter vanuit meerdere machines , allen in het zelfde netwerk. Tot dus ver geen probleem

Dat netwerk is aangesloten op een router die aan ADSL or Kabel connectie binnenbrengt met DYNAMISCH IP. we hebben GEEN static ip ! Tot dus ver nog steeds geen probleem.

De NAS is toegankelijk via het internet , en nu komt het moeilijke stuk:
ik moet de nas kunnen mappen als een drive letter. Dus, als ik thuis ben (locatie 2) moet ik vanop een computer aan drive letter kunnen aanmaken die verwijst naar een folder op de NAS die ergens anders staat.

Ik heb mijn eigen netwerk thuis met meerdere machines en NAS dozen. Daartussen zijn ook allerhande links.
Ik wil die 'remote' NAS dus gewoon kunnen zien als zou hij binnen mijn eigen lokaal netwerk zitten.

Iemand heeft me verteld dat dat kan via VPN tunnels maar de vraag is : werkt dat via dynamisch IP adressen ? geeft dat geen problemen met het feit dat ik al een lokaal lan heb. ( ik wil simultaan mijn eigen NAS en machines zien als die remote NAS , met andere woorden VPN is alleen werkbaar als het GEEN impact heeft op mijn bestaand netwerk.

Of is er een andere manier.

Het basis probleem is het volgende: er is een groep van 4 mensen , geografisch verspreid, elk met hun eigen lokaal netwerk. er is ergens 1 NAS doos die gebruikt word als file server. Iedereen moet daar aan kunnen en dat MOET via het mappen als drive letter. file replicatie en sychronisatie is uitgesloten. we werken met CAD software die vanuit meerdere workstations de zelfde file kan openen. We zien dan realtime wat iemand anders doet in het project. dat werkt alleen als je aan 'live' aan die files kan. dus werken op een locale kopie ( zoals met een versie controle systeem) is uitgesloten.

een STATIC IP address valt te overwegen.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 21:55

Nibbz

Postmaster General

Als een router hebt die VPN support heeft, zou je van afstand met VPN met je router kunnen verbinden.. en dus ook met je NAS.

De meeste < 100 Euro routertjes hebben dit niet though (VPN).

13:37

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je wilt dit sowieso over VPN doen. Met een dynamic IP kan het, maar dan moet je met een dyndns of gelijkwaardige service gaan werken. Als je een VPN hebt zit je in het zelfde netwerk en kun je dus de drive mappen. Wel even juiste poorten open zetten :)

Dat gezegd hebbend: heb je zoiets ooit eerder gedaan? Enig idee wat CAD bestanden voor load op een lijn geven? Wie garandeert jou de bandbreedte / internetsnelheid op de zaak, danwel die bij een remote medewerker? Je weet neem ik aan waarom je voor CAD graag een heel snel netwerk hebt? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
VPN is uitgesloten om de volgende reden :

als ik een VPN connectie open zie ik wleiswaar alles wat er 'aan de andere kant' zit, maar verlies ik de toegang tot wat ik lokaal heb. Als ik van thuis connecteer , over VPN dan zie ik de printers daar, maar zie ik mijn eigen printer niet ! ik zie ook mijn andere eigen computers niet , mijn eigen NAS niet. Dus dat is uitgesloten. ik weet dat je ergens een instelling hebt waarmee je een 'gat' kan openen maar daar blijf ik liever van weg.

ik heb GEEN ervaring met dergelijke dingen en eerlijk gezegd ook weining interesse om het te leren. als ik ergens een turnkey systeem kan kopen ( een WD NAS server bijvoorbeeld ) of een programmatje wat me toestaat een remote drive te mappen als ene locale drive dan heb ik daar geen probleem mee. het mag wat kosten ( binnen redelijke grenzen, laat ons zeggen tot 1500 euro max voor 10 users) zolang we er niet hoeven aan te rommelen en we geen it expert hoeven worden of nodig hebben. wij zijn een groep hardware ontwikkelaars. een LAn opzetten lukt. een server managen: dat is chinees.

Ik ben aan het zien naar WebDAV of iSCSI. WebDAV lijkt me ene goeie kandidaat. iSCSI weet ik niet of dat lukt met meerdere users op 1 volume.

bandbreedte is geen probleem. we hebben allemaal een 150Mb internet verbinding. de datafiles zijn zeer groot maar je pompt nooit de ganse file over. er is een index in de file en men doet gewoon random reads in de file. je leest dus alleen de stukken van de files die je nodig hebt. zelfs op een 10 megbit lan merk je nauwelijks delay. natuurlijk tijdens het initieel laden wel, maar eenmaal je loopt zijn het allen de delta blokken van de element die je open hebt die moet doorgestuurd worden. En dat is miniem.

Het 'root' probleem is eigenlijk het volgende : we hebben een folder met daarin aan aantal files. Die files zijn CAD bibliotheken. De users openen die files in READ ONLY mode. de PLM (product lifecycle manager) server ( die draait op een apart machine ) is de enige machine die de bibliotheken kan schrijven. wanneer de bibliotheek veranderd dan detecteerd onze cad software die wijziging en zien we de update 'live' op het scherm.

Stel, we werken met 3 mensen aan 1 CAD tekening. te tekening bestaat uit 3 stukken. elk van ons heeft 1 stuk toegekend. we kunnen alleen ons eigen stuk schrijven , de twee andere zijn alleen leesbaar ( de PLM beheert dat ) als ik iets wijzig in mijn stuk , bijvoorbeeld een onderdeel verplaats , of een bestelnummer wijzig , dan zien de twee andere dat realtime. de CAD software detecteert dat er veranderingen gebeuren in de 'read only' files en herlaad die data on the fly. als ik een nieuw element aanmaak en wegschrijf in mijn bibliotheek dan zien mijn medegebruikers dat element direct verschijnen in hun bibliotheek browser. ze moeten niet gaan zoeken in een filesysteem naar het nieuwe element. De CAD software detecteert dat er in mijn blok een nieuw element is en maakt dat beschikbaar. Als de andere gebruiker dat bepaald element niet gebruikt in zijn stuk dan wordt dat ook niet doorgestuurd. De bibliotheken bevatten duizenden onderdelen maar je 'leest' alleen datgene wat je gebruikt. dus netwerk traffic is beperkt tot wat je nodig hebt + de inhoudstabel. komt er een nieuw element bij , of wijzigt er een dan updated alleen de inhoudstabel. als jij dat element gebruikt dan krijg je ook het niewe blok. nooit de ganse database.

het is dus in feite een gidistribueerde database maar zonder centrale database server. elke instantie van de cad software monitort gewoon de database. als er een filechange gebeurt dan leest jouw instantie de index en kijkt of de wijziging relevant is voor jou ja of nee.

Dat werkt vlekkeloos binnen een lan ( dus met zen allen in het zelfde netwerk ) dat willen we nu ook overbruggen naar remote users , maar ZONDER dat dit enige impact heeft op hoe die user zijn netwerk er uit ziet. het kan niet dat, wanneer die remote user connecteert , hij de toegang naar zijn eigen apparatuur verliest. De bedoeling is dus echt om de bestanden 'live' te sharen met meerdere users zonder dat we moeten gaan rommelen met versie controle systemen ( die zijn niet 'live' , je moet commits en checkouts doen en dat is onzin. we hebben een live collaboration systeem. als iemand een vijs verplaatst zie ik dat live op alle computer schermen , eendert waar ter wereld, die dat stuk in beeld hebben. )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 10:34 . Reden: extra uitleg ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
2 dingen:
1) Als je je 'locale netwerk' verliest als je een VPN open hebt staan, heb je waarschijnlijk aan beide zijden hetzelfde subnet, bijvoorbeeld 192.168.1.x. Je kunt de VPN server beter een of ander exotisch range geven als 10.67.12.x
2) Het hebben van een share als 'drive letter' is niet genoeg. Dat is alleen maar een manier waarom Windows de boel laat zien. Waar het om gaat is dat het onderliggende protocol toestaat dat je een file maar gedeeltelijk leest/schrijft. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een FTP share als schijfletter te mounten, maar niet iedere FTP server ondersteund gedeeltelijk lezen/schrijven. Dan kan het gebeuren dat je om een byte te veranderen de hele file overhaalt, de byte wijzigt, en de hele file weer terugschrijft. Tamelijk dodelijk als iemand anders intussen een andere byte had gewijzigd.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 21:39
Sinds kort ben ik zelf thuis bezig met een NAS, is een DDNS service niet de oplossing die je zoekt?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:06

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Mijn Western Digital 'World Edition' kon dit standaard.
De huidige 'My Cloud' modellen hebben deze funcionaliteit ook.
Helaas liet de snelheid lokaal ernstig te wensen over (30MB max).
Uiteindelijk heb ik de schijf eruit gesloopt en deze draait nu in mijn fileserver.
Snelheden van de huidige modellen kan ik niks van zeggen.

Onder water wordt ook het eerder aangehaalde Webdav gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door klungeltweaker op 23-04-2015 12:54 ]

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:45
Je kan gewoon de poorten van SMB forwarden hoor, en dan verbinden in explorer. Of dit kwa beveiliging aan te raden is ga ik uit van niet, maar mogelijk is het. Ook zolang je (file)system iSCSI aware is kan het prima met meerdere gebruikers.

[ Voor 20% gewijzigd door smiba op 23-04-2015 22:00 ]

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
smiba schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:58:
Je kan gewoon de poorten van SMB forwarden hoor, en dan verbinden in explorer. Of dit kwa beveiliging aan te raden is ga ik uit van niet, maar mogelijk is het. Ook zolang je (file)system iSCSI aware is kan het prima met meerdere gebruikers.
Veel ISPs blokkeren zelfs SMB poorten... :)

Ik mis alleen je link tussen filesystem en iSCSI aware...? iSCSI geeft een LUN door op blok niveau, als je meerdere gebruikers tegelijk wilt, moet inderdaad het filesystem erop dit ook kunnen. Maar dat staat redelijk los van iSCSI...

Maak je het niet lastig en hou het gewoon op SMB/NFS

[ Voor 26% gewijzigd door KennieNL op 23-04-2015 22:08 ]

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:45
Dat is dan ook nieuw voor mij, SMTP etc. kan ik nog begrijpen vanwegen de spam... Maar SMB is totaal onnodig.

Ook gaf OP in een van zijn reacties aan dat hij naar WebDAV en iSCSI keek, maar niet zeker was of dit wel lukte met meerdere gebruikers op één volume. Vandaar mijn reactie over iSCSI dat het wel werkelijkwaar mogelijk is. Zelf nog nooit geprobeerd en weet dus ook niet of NTFS 'iSCSI aware' is, al ga ik uit van wel.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:06
Smb porten kun je inderdaad forwarden. Gebruik eventueel een niet default extern portnumbers.
Maar...qua beveiliging is dit echt het laatste wat je wilt!!!

Vpn is de oplossing.
Bij een goed geconfigureerde vpn verbinding moet je gewoon lokaal en remote ip's kunnen benaderen.
Pagina: 1