Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asus PB279Q

Pagina: 1
Acties:

• thomas010
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-12-2017
Beste tweakers,

Sinds enige tijd overweeg ik de aanschaf van de de Asus PB279Q, een IPS monitor met een ultra HD resolutie. Voor mij is de ultra HD resolutie nuttig nu ik voor werk en mijn studie soms wel 6 á 7 excelsheets/worddocumenten open heb staan. De extra werkruimte is dan wel fijn.

Af en toe speel ik ook games, zoals League of Legends en sinds kort ook GTA V. Om acceptabele FPS te krijgen op een ultra HD monitor, heb je een aardig krachtige videokaart nodig, zo heb ik begrepen. Nu is mijn videokaart niet slecht (GTX 780 Ti), maar het is zeer waarschijnlijk niet genoeg om speelbare FPS te krijgen in ultra HD resolutie.

League of Legends lukt denk ik nog wel, maar GTA V wordt denk ik een moeilijk verhaal. Ik wil niet dat ik, door de aanschaf van de grofweg 800 euro kostende monitor, niet meer in staat ben om games normaal te kunnen spelen. Daarom zie ik de volgende oplossing voor me: games die ik met mijn GTX 780 Ti in ultra HD kan spelen, speel ik gewoon in die resolutie. Games waarbij dat niet gaat (denk aan de modernere games), speel ik op WQHD resolutie door de resolutie van het scherm te verlagen. Nu lees ik op internet dat het spelen van games op een lagere resolutie dan de native resolutie van een scherm niet ideaal is. Anderen zeggen weer dat het niets uit maakt. Dit leidt bij mij tot de volgende vraag:

1) Als ik op een UDH monitor de resolutie verlaag naar WQHD resolutie, is de kwaliteit van het beeld in games dan net zo goed als wanneer de monitor een native resolutie zou hebben van WQHD?

Een belangrijke vraag nu ik niet wil dat de aanschaf van deze monitor ervoor zorgt dat ik mijn games niet optimaal kan spelen...

Dan nog een vraag:

2) Momenteel heb ik de Dell Ultrasharp U2713HM, een IPS WQHD monitor. Is mijn videokaart (GTX 780 Ti) in staat om zowel een UHD monitor als een WQHD monitor tegelijkertijd aan te sturen? Dat lijkt me wel toch?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de beantwoording van deze vraagstukken!

Met vriendelijke groet,

Thomas

[Voor 6% gewijzigd door thomas010 op 23-04-2015 00:28]

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:25
1) De kwaliteit zal niet hetzelfde zijn, maar ik denk dat dat beter is om te doen en dan op ultra dan op uhd op medium/high. Ik heb hier zelf geen ervaring mee...

2) Als je het met gamen op een scherm houd is dat geen probleem. Het kost niet heel veel gpu power :) . Je kunt dus makkelijk op een scherm gamen en de andere iets anders open hebben staan :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• thomas010
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-12-2017
Dank voor je bericht. Zou je kunnen uitleggen waarom de kwaliteit niet hetzelfde is? Ik snap de theorie niet dat het niet goed mee zou schalen of iets. In principe is de verhouding namelijk nog steeds 16:9, of zie ik dat verkeerd?

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:47

Major_ton

Shoot!

Het heeft te maken met hoe de pixels verdeeld worden. Verdubbelen en halveren gaat prima en dus moet FHD op een UHD monitor geen probleem zijn. Elke pixel van een FHD resolutie wordt dan op 4 pixels (2 in de breedte en 2 in de hoogte) van een UHD monitor weergegeven. Dit zou er gewoon net zo uit moeten zien als wanneer je dezelfde content bekijkt op een FHD monitor van hetzelfde formaat. Echter, hoe ga je 2560 pixels (QHD) netjes verdelen over 3840 pixels (UHD)? Dat is vaak waar de problemen ontstaan. Want elke pixel van een QHD resolutie moet nu naar 1,5 pixels opgerekt worden op een UHD monitor en dat lukt niet. Je kan dan softwarematig gaan scalen, maar Windows en veel programma's zijn daar niet altijd even goed in, wat een wazig beeld oplevert. Op een UHD monitor gamen met een GPU die niet geschikt is voor een snelle UHD weergave, kan je wel prima gamen op FHD en dan met flink wat FSAA. Dat lijkt mij het beste.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS4 Pro - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True