Micro ATX pc Witcher 3 ultra/Star Citizen

Pagina: 1
Acties:

• Arrahant
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 10:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een compact gamesysteem dat in staat zal zijn om The Witcher 3 op ultra en Star Citizen te draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget 1800 euro

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Onderdelen die qua uiterlijk/kleurgebruik bij elkaar passen genieten de voorkeur.

Ik neig sterk naar de Corsair Obsidian 350D case:
YouTube: Corsair Obsidian Series 350D Micro ATX PC Case Overview (prachtig dat rood met zwart!)

Aanvullende vragen/opmerkingen?

- Daarnaast zou ik het fijn vinden om de geluidsproductie minimaal te houden; tips voor aftermarket casefans en cpu-koeling zijn welkom! De geluidsproductie hoeft niet tot in het extreme gereduceerd te worden, maar voor een redelijke prijs installeer ik graag stillere aftermarket fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,50€ 237,50
1MSI Z97M GAMING€ 137,34€ 137,34
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 370,95€ 370,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 91,95€ 91,95
1Corsair Obsidian 350D Window€ 99,-€ 99,-
2Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 4,25€ 8,50
1Silverstone 120mm Fan Grille and Filter kit€ 5,99€ 5,99
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
5Noctua NF-S12A PWM, 120mm€ 17,49€ 87,45
1Func MS-3²€ 62,69€ 62,69
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 97,95€ 97,95
1LG GH24NSB0 Zwart€ 16,96€ 16,96
1Corsair RM750€ 125,84€ 125,84
1Crucial BX100 500GB€ 171,-€ 171,-
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
1Intronics Anti-statische polsband€ 6,55€ 6,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.588,57

[ Voor 79% gewijzigd door Arrahant op 16-06-2015 22:59 ]

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je bent een moederbord vergeten zo te zien op deze vroege morgen. Er zijn maar 6 micro atx bordjes met z97 chipset en SLI. Hier staan ze op een rijtje voor je : KLIK

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:12
Arrahant schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:35:
Daarnaast overweeg ik een SLI setup met het oog op VR in de toekomst. Of is het zinloos om nu al zo ver vooruit te denken?[/i]
Als je het niet nu kunt gebruiken zou ik zeker geen SLI set kopen.
Wat kun je momenteel met VR of heb je die GPU power nodig voor andere games?

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:34

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik zou nu nog geen SLI set kopen. VR is vaak hoger dan 1080P qua resolutie, dus ik zou voor een AMD 290x gaan in plaats van een 970, omdat vanaf hoger resoluties als 2160P een 290x beter is dan een 970:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980/images/perfrel_3840.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Johan9711 op 23-04-2015 08:06 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-12 23:42

parsnep

Cloud-Master

Johan9711 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:04:
Ik zou nu nog geen SLI set kopen. VR is vaak hoger dan 1080P qua resolutie, dus ik zou voor een AMD 290x gaan in plaats van een 970, omdat vanaf hoger resoluties als 2160P een 290x beter is dan een 970:

[afbeelding]
wat betekenen de percentages relative performance , heb je ook fps tabel van een game bijv. ?

V&A | Everything to the Cloud!!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Onbekend met TPU?

https://www.techpowerup.c...IA/GeForce_GTX_980/1.html

Relative performance is gewoon gemiddelde van alle spellen.

• Arrahant
HaseMike schreef op donderdag 23 april 2015 @ 07:36:
Je bent een moederbord vergeten zo te zien op deze vroege morgen. Er zijn maar 6 micro atx bordjes met z97 chipset en SLI. Hier staan ze op een rijtje voor je : KLIK
Met 'SLI' bedoel je dat het moederbord minimaal 2 PCI-E x16 slots bevat? Ik dacht dat er veel meer modellen waren!
Ik heb nog geen moederbord gekozen, dit in verband met de temps van de bovenste GPU is het eigenlijk zeer wenselijk als er wat ruimte tussen de twee GPU's zit. Dit wordt onder andere hier besproken: http://www.overclock.net/...air-350d-owners-club/4170 . In het topic stelt een persoon voor om de pricewatch: Asus TUF Gryphon Z97 Armor Edition in de 350D te gebruiken omdat bij dit moederbord er een kleiner PCI-E slot tussen de twee grote PCI-E slots in zit. Maar de volgende persoon stelt dat het qua ruimte tussen de GPU's niet uit zal maken. Moeilijk om in te schatten op basis van plaatjes! Ook wordt dit moederbord genoemd vanwege dezelfde reden (helaas wel slechts z87 chipset): http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4482#ov

De meeste mensen in dat topic bevelen echter waterkoeling aan in de 350D case met SLI, of in ieder geval een GTX 970 gpu met reference / blower stijl koeling in het bovenste slot. Dit laatste zodat de bovenste GPU zijn hitte kwijt kan en niet direct op de achterkant van de onderste kaart uitblaast.
Maar daar is nog niet zo makkelijk aan te komen in Nederland! De gpu's die ik nu heb geselecteerd kan ik eigenlijk maar weinig informatie over vinden. Het lijken zeer onpopulaire modellen te zijn en ik kan bijna geen reviews vinden. Ze zijn ook een stukje lager geklokt.

Er zijn andere GTX 970 modellen met blower koeling beschikbaar (opvallend genoeg allemaal zonder reviews):
pricewatch: Palit GeForce GTX 970 4GB
pricewatch: PNY GeForce GTX 970 4GB
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked
pricewatch: Gainward GeForce GTX 970 4GB
pricewatch: Galax GeForce GTX 970 4GB (moet nog uitkomen of iets dergelijks? Geen prijsvermelding)

Ik kan het hele probleem in een keer oplossen door een gewone ATX case te nemen, maar ik vind het idee van alle ruimte in een micro-ATX case erg aantrekkelijk! Maar aan de andere kant ben ik een beetje huiverig over al die modellen omdat ik maar weinig reviews en benchmarks kan vinden van de bovenstaande 970's.

Of toch voor waterkoeling voor de gpu's gaan?? Dan is koeling sowieso geen probleem. Ik heb de afgelopen jaren gaming laptops gebruikt en heb de ballen verstand hiervan!

[ Voor 5% gewijzigd door Arrahant op 23-04-2015 12:34 ]

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

• Arrahant
Double-X-L schreef op donderdag 23 april 2015 @ 07:49:
[...]

Als je het niet nu kunt gebruiken zou ik zeker geen SLI set kopen.
Wat kun je momenteel met VR of heb je die GPU power nodig voor andere games?
Ik heb SLI feitelijk pas nodig als ik een 2160p scherm aanschaf (ik verwacht dit binnen een jaar te doen) en/of wanneer de Oculus of Vive uitkomt. Dus in dat opzicht heb je gelijk en heb ik het nu nog niet nodig.

Maar loop ik dan niet het risico dat ik op dat moment geen identieke GPU meer kan kopen?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Of je neemt gewoon 2 standaard 970 modellen en zorgt voor een degelijke airflow...?

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:12
Johan9711 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:04:

[afbeelding]
De 290 doet het niet beter op 4K, dat ligt nagenoeg gelijk met ups en downs voor beide partijen.
De Maxwells hebben met de nieuwe drivers ook nog wat winst geboekt de afgelopen tijd.

Zet je trouwens de temperatuur, verbruik en herrie er ook ff bij ;)
http://nl.hardware.info/r...sproductie-en-temperatuur
Arrahant schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:32:
Maar loop ik dan niet het risico dat ik op dat moment geen identieke GPU meer kan kopen?
Nee, tegen die tijd zijn ze echt nog wel te krijgen en 2ehands voor nog betere prijzen zodra de nieuwe serie gaat komen. 2160 oftewel 4K schermen zijn ook nog prima te doen met één 970 al'zul je dan 1 en ander naar low of medium moeten zetten. Dan is het op een 4K scherm nog altijd kwalitatief zeer prettig, been there done that ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Double-X-L op 23-04-2015 12:48 ]

• Arrahant
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:37:
Of je neemt gewoon 2 standaard 970 modellen en zorgt voor een degelijke airflow...?
Maar moet je eens kijken hoe dicht de gpu's op elkaar zitten (zie 0:40 in het onderstaande filmpje):

YouTube: Corsair Obsidian Series 350D Micro ATX PC Case Overview

Kun je met een 'degelijke airflow' er toch gewoon voor zorgen dat de bovenste GPU zijn hitte kwijt kan? Ook als het een regulier model is dat zijn hitte de kast in blaast. Hoeveel ruimte zal er tussen de gpu's zitten? 5 millimeter?

[ Voor 5% gewijzigd door Arrahant op 23-04-2015 12:54 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://tweakers.net/cate...BkWWKOklW0krmloZlSbG1tLQA

De aftermarket modellen ( vooral msi als ik de specs mag geloven ) zijn eigenlijk dunner dan reference.

Als looks je niet zo bommen kan je ook kiezen voor het mixen van een msi 970 en een gigabyte 970 bijvoorbeeld.

Waarbij de msi en asus meer vierkantvormig zijn, is de gigabyte wat rechthoekiger. De derde fan van de gigabyte zal dus geen last hebben van een blokkerende kaart / msi's kunnen toch nog enigszins lucht aanzuigen over de kaart van de gigabyte afhankelijk van de setup.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 23-04-2015 13:05 ]

• Arrahant
Thomg schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:56:
https://tweakers.net/cate...BkWWKOklW0krmloZlSbG1tLQA

De aftermarket modellen ( vooral msi als ik de specs mag geloven ) zijn eigenlijk dunner dan reference.

Als looks je niet zo bommen kan je ook kiezen voor het mixen van een msi 970 en een gigabyte 970 bijvoorbeeld.

Waarbij de msi en asus meer vierkantvormig zijn, is de gigabyte wat rechthoekiger. De derde fan van de gigabyte zal dus geen last hebben van een blokkerende kaart / msi's kunnen toch nog enigszins lucht aanzuigen over de kaart van de gigabyte afhankelijk van de setup.
Potverdorie, je hebt nog gelijk ook! De MSI met blower koeling is 3 mm dikker!!

Voordeel van blower koeling is wel dat de gpu zijn hitte aan de achterkant van de case uitblaast in plaats van naar onderen.

Twee verschillende GPU's... Dan wordt het wel een dichte case! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Arrahant op 23-04-2015 13:31 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Arrahant schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:26:
[...]
Met 'SLI' bedoel je dat het moederbord minimaal 2 PCI-E x16 slots bevat? Ik dacht dat er veel meer modellen waren!
SLI is van Nvidia en voor zover ik weet moet een moederbord daarvoor gecertificeerd zijn of een stukje hardware aan boord hebben om dat te ondersteunen. Dan het feit dat je graag een uATX bordje wilt en dan blijven er niet veel over. De meeste moederborden die SLI mogelijkheden hebben zijn nu eenmaal vol ATX.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• Arrahant
Top, moederbord staat erbij. Maar nu resteert de vraag welke GPU's ik in de pc ga plaatsen en hoe ik die ga koelen.

Toch (lager geklokte) modellen met blowers kopen? Of zoals Thomg voorstelde een langere GTX 970 met drie fans boven en een kortere eronder? Of waterkoeling op de gpu's? Kant en klare gesloten waterkoeling systemen zijn alleen voor cpu's, toch?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Vergeet niet dat de kaart daardoor in een keer 3 slots dik wordt. Sli zal dus niet mogelijk zijn!
Waarom zo moeilijk doen om die koeling?? Die gpu's kunnen makkelijk boven mekaar hangen. Koop je 2x msi is dat geen probleem hoor. Als je zorgt dat een fan van voren recht op de gpu's blaast zijn er geen problemen. Zo heet worden die dingen niet hoor :/

[ Voor 27% gewijzigd door pwillemske op 23-04-2015 14:56 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Helaas, closed loop dus als je waterkoeling wilt :)

• Arrahant
In post 3947 rapporteert 'EarlZ' een temperatuurverschil van 15 graden tussen de bovenste en onderste GPU in zijn Obsidian 350D sli build. Hij gebruikt 2x Zotac GTX 780 reference model. Dat is best een temperatuurverschil!
Zie: http://www.overclock.net/...air-350d-owners-club/3940

Ik vind dit zo'n mooie build (beetje hetzelfde als in het Youtube filmpje in OP, maar dan met reference gpu's).

[ Voor 32% gewijzigd door Arrahant op 10-06-2015 21:07 ]

• Dion2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 07:42
Heb destijds ook een build gehad van een SLI 5870 in een relatief kleine kast, ook daar zaten de slots direct bovenelkaar, eigenlijk nooit problemen gehad. Wat ik je wel adviseer is om e.e.a. vrij van stof te houden.

• Arrahant
Nou beste allen, ik ben er redelijk uit. Zie de tabel in mijn OP. Bedankt voor de tips!

Ik heb nog enkele vragen over het bouwen van de pc (dit wordt de eerste keer dat ik zelf een pc ga bouwen):

1: Heb ik als ik dit zo bestel alles in huis om alle componenten aan te sluiten? Of doe ik er goed aan om nog even kabeltje X erbij te bestellen? Zitten bij alle componenten de benodigde kabels? Windows en koelpasta heb ik geregeld.
2: M'n idee is om twee 140mm fans aan de voorkant en een 120mm fan aan de achterkant als intake te gebruiken, met bovenin de case twee 120 mm fans die lucht naar boven wegzuigen. Is dit een goed idee qua airflow?
3: Zou je deze Shadow Rock cpu koeling adviseren? De maximale toegestane hoogte voor de cpu koeler is 160 mm.
4: 750 watt voeding genoeg? Ook als ik ooit voor een SLI opstelling zou gaan?
5: Verkrijgbaarheid van de onderstaande parts in Nederland:

http://www.corsair.com/se...d-top-magnetic-mesh-cover
http://www.corsair.com/se...d-high-airflow-intake-kit

Volgens mij zijn ze in Nederland nergens op voorraad. De enige tip die ik vooralsnog van de Corsair helpdesk heb gekregen, is dat bijna alle parts via hun Web Store verkrijgbaar zouden moeten zijn. Maar via hun Web Store kan ik niets kopen en alleen zoeken naar lokale retailers die Corsair producten in zijn algemeenheid verkopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Arrahant op 28-05-2015 23:54 ]

• Arrahant
Nou, ik heb eindelijk besteld!!! :)

Uiteindelijk heb ik heel wat componenten aangepast (zie 1e post), waaronder de casefans (nu alles Noctua) en de ssd. Deze cpu koeler zou moeten passen... Hij is 160 mm hoog en er staat max. 160 mm voorgeschreven. Ik heb even gegoogled en kwam mensen tegen die de combinatie gebruikten.

De magnetic top dust filter voor de 350D heb ik via Corsair's eigen webshop kunnen bestellen. Belachelijk duur uit de VS, maar goed. Ik ben nog wel op zoek naar het high air intake front paneel (vorige post).

Op de gpu en Windows 7 na is alles onderweg (via Azerty en Afuture). Wat de gpu betreft wacht ik de onthulling van de 980 Ti dinsdag AS. even af. Ik ga wel gelijk bouwen als de spullen binnen zijn. Ook ben ik nog aan het twijfelen tussen Windows 7 en 8.1.

[ Voor 45% gewijzigd door Arrahant op 29-05-2015 00:11 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ook ben ik nog aan het twijfelen tussen Windows 7 en 8.1.
Ik zou W8.1 nemen, lichter voor de PC, betere SSD ondersteuning en als de W8 look je niet aanstaat kan je het altijd veranderen. Tevens heb je toch binnenkort upgrade naar W10 :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Arrahant
Alle componenten zijn binnen en ik ben begonnen met bouwen!! Heel de kamer vol dozen! :o

Uiteindelijk bleek ik nog allerlei extra componenten bij te moeten bestellen om alles goed aan te sluiten en om de kabels goed weg te kunnen werken. Attent opgemerkt door webwinkel Azerty. Stroomkabelverdeelding dit, stoffiltertje zus... Enfin: vanavond de cpu en cpu koeler op het moederbord bevestigen.

Ik zit alleen te twijfelen over de airflow in de case. Zouden jullie mee willen denken? Zie het plaatje hieronder. Ik heb vijf identieke 120 mm fans en de cpu koeler om mee te werken. Zie ook de tabel in mijn OP. Ik gebruik dus louter luchtkoeling, het plaatje hieronder is maar een voorbeeld voor het idee. Onder de afbeelding volgt mijn plan.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/6/6f/6f680978_hK8n4lJ.jpeg

[Algemeen]

Mijn idee is om de cpu koeler (noctua nh-d14 met twee fans en twee radiatoren) verticaal te plaatsen. Dus met de intake onderaan (direct boven de achterkant van de gpu, zeg maar) en de exhaust bovenaan bij het dak.
Vervolgens twee 120 mm fans aan het dak voor exhaust, een 120 mm fan als intake aan de achterkant en twee 120 mm fans aan de voorkant als intake.

Het idee is dat de componenten van links en rechts verse lucht krijgen. De fans aan de voorkant voeren lucht aan naar de gpu, cpu koeler en de andere componenten. De fan aan de achterkant blaast lucht met name naar de cpu koeling.
Daarnaast dus in totaal meer intake dan exhaust voor positieve luchtdruk.

[Aandachtspunten?]

De eerste intake van de cpu koeling (het geheel is vrij omvangrijk lol) hangt denk ik maar 2 centimeter boven de bovenkant van de gpu... Mocht dat problematisch blijken zijn kan ik ook de voorste fan van de cpu koeler weghalen...

Ook vraag ik me af of ik de bovenste intake aan de voorkant misschien langzamer moet laten draaien om geen turbulentie rondom de cpu koeling radiatoren te creëren (want deels tegenovergesteld geplaatste intakes)? Of zou dat effect worden opgeheven omdat de voorste exhaust redelijk vrij baan heeft en daarna die fikse cpu koeling unit er toch tussen hangt?

Een laatste punt is de hdd kooi op de bodem aan de voorkant. Eigenlijk zou ik die daar weg willen halen voor extra airflow, maar hoe plaats ik dan de hdd? Die heeft de kooi nodig om vastgezet te kunnen worden. De bodem heeft geen schroefgaten om de hdd direct in te schroeven. In hoeverre zou de hdd kooi de airflow naar de gpu blokkeren?

Iedere tip is welkom!

[ Voor 27% gewijzigd door Arrahant op 10-06-2015 21:34 ]

Pagina: 1