• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:43
Ik doe redelijk veel met fotografie als mijn hobby maar ik zit nu met een probleem waar ik toch graag wat andere meningen van de echte experts over wil horen. Ik heb vorig jaar een Canon 70D gekocht omdat ik graag meer performance wilde hebben t.o.v. mijn 1100D. Nu ben ik een aantal RAW plaatjes van afgelopen week wat eens meer in detail aan het bekijken maar de prestaties vallen mij toch wat tegen. Ik had beter verwacht. Sinds in het topic over de 70D redelijk wat problemen met de camera aan het licht komen weet ik nu niet zo goed of dit een hardware probleem is of dat ik gewoon meer met instellingen moet doen of aan een andere lens moet.

Het probleem: foto's op 1080p zien er op de laptop gewoon goed uit in RAW met DPP bekeken maar op 100% valt de scherpte toch erg tegen. Alles ziet er nogal dof uit, tekst is niet te lezen en ik mis gewoon echt de scherpte over het hele frame. Zie dit voorbeeld onbewerkt alleen omgezet naar JPEG met DPP met alle EXIF info erin.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8763/17235006561_1bb6cd9ca4_c.jpg
IMG_2595 by David de Hoop, on Flickr

Ik gebruik de standaard EF-S 18-55 3.5-5.6 STM lens met IS. Sluitertijden zijn hoog genoeg dus bewegingsonscherpte lijkt mij uitgesloten ook omdat ik altijd IS gebruik. Ik vraag mijzelf het volgende af waar ik jullie mening over wil hebben.

-Is deze lens gewoon weg niet scherp op en rond F4.0? Deze serie bijna allemaal rond de F4.0 geschoten en ze hebben allemaal dit probleem vooral tussen de 18-40 mm is het erg. Foto's op 55mm op F5.6 zien er al een stuk beter uit. Ik weet van mijn kitlens op de 1100D bijvoorbeeld dat deze het scherpste was rond F8 is dat hier ook het geval?
-Ligt het misschien aan de AF van de camera, dus een probleem met front- of back focus? Las hierover dat het wel een 70D kwaaltje is.
-Zijn er andere instellingen welke misschien fout staan welke dit probleem kunnen veroorzaken? Zou het zelf niet zo snel weten.

Het zou fijn zijn als ik hier wat aan kon veranderen want op dit moment zien de meeste foto's er niet noemenswaardig beter uit dan met de 1100D. Veel uit deze serie zelfs slechter en met minder scherpte.

HD4Life @ Full-HD

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De kitlens is inderdaad niet heel scherp wijd open, op f/8 zou het (net als elke lens) beter moeten zijn. Zijn er andere foto's wel scherp? Heb je daar een voorbeeld van?

Verder:
- Ligt de focus wel goed? Het lijkt namelijk alsof de lens frontfocus heeft (je achterste onderwerp is sowieso niet scherp, maar dat komt waarschijnlijk ook door je f/4).
- Tevens is 1/100 niet heel ruim. Het zou genoeg moeten zijn, maar met de verkeerde techniek kan je best bewegingsonscherpte krijgen. Onderwerp dat niet stilstaat kan ook nog een probleem zijn.

Al die zaken kan je uitsluiten door vanaf statief een gebouw te fotograferen (bakstenen of zo, iets met veel detail over de hele foto). Met MF op f/8 nog steeds brakke scherpte --> onscherpe lens, dus terug naar de winkel. Met MF op f/8 scherp maar f/4 onscherp: dan ligt het waarschijnlijk aan de matige kwaliteit glas, hoort erbij. Met AF op f/8 onscherp maar met MF niet --> probleem zit 'm in je AF. Even checken via een kalibratie-meetlat of je geen back- of frontfocus hebt.

Probleem nog niet gevonden? Haal je camera dan van het statief af. Heb je in genoeg licht met IS aan wel problemen maar met IS uit niet --> IS kaduuk.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Davidshadow13
tobiasvs schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:15:
De kitlens is inderdaad niet heel scherp wijd open, op f/8 zou het (net als elke lens) beter moeten zijn. Zijn er andere foto's wel scherp? Heb je daar een voorbeeld van?

Verder:
- Ligt de focus wel goed? Het lijkt namelijk alsof de lens frontfocus heeft (je achterste onderwerp is sowieso niet scherp, maar dat komt waarschijnlijk ook door je f/4).
- Tevens is 1/100 niet heel ruim. Het zou genoeg moeten zijn, maar met de verkeerde techniek kan je best bewegingsonscherpte krijgen. Onderwerp dat niet stilstaat kan ook nog een probleem zijn.

Al die zaken kan je uitsluiten door vanaf statief een gebouw te fotograferen (bakstenen of zo, iets met veel detail over de hele foto). Met MF op f/8 nog steeds brakke scherpte --> onscherpe lens, dus terug naar de winkel. Met MF op f/8 scherp maar f/4 onscherp: dan ligt het waarschijnlijk aan de matige kwaliteit glas, hoort erbij. Met AF op f/8 onscherp maar met MF niet --> probleem zit 'm in je AF. Even checken via een kalibratie-meetlat of je geen back- of frontfocus hebt.

Probleem nog niet gevonden? Haal je camera dan van het statief af. Heb je in genoeg licht met IS aan wel problemen maar met IS uit niet --> IS kaduuk.
Dankjewel voor je antwoorden. Ik zal het één en ander eens nakijken. Zit nu wel in het buitenland dus heb niet alle gear tot mijn beschikking helaas. 1/100s zou toch zeker met IS genoeg moeten zijn. Ik volg altijd de vuistregel 1/focuslengte. Dus bij de 22mm is de foto zou 1/100 toch genoeg moeten zijn zou je denken.

Alles rond F8 schieten ga ik van het weekend even proberen bij Bletchley Park en zal ook even met IS aan en IS uit spelen. Uit een vorige serie deze foto gemaakt ook op F4.5 maar met 1/250. Het gedeelte wat in focus is, is hier toch wel degelijk een stuk scherper. Sindsdien heeft de camera met lens veel in de tas gezeten en verplaats. Dus misschien dat de IS elementen op zijn flikker hebben gehad ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3951/15437339179_2b49ff0acb_c.jpgIMG_0075 by David de Hoop, on Flickr]

HD4Life @ Full-HD

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Ik zie daar gebouw 300 op het CERN (klein stukje links van die deur) ;)
1/focuslengte is een vuistregel die je wel moet gebruiken met de cropfactor erin. Dus met 22mm kom je dan op 1/35 uit. 1/100 zou dan nog steeds genoeg moeten zijn. IS element kan het zijn, maar dan zou ik eerder heftigere afwijkingen/onscherpte verwachten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Als je de testfoto's van statief gaat maken, vergeet IS niet uit te zetten. Dit kan dan namelijk alsnog roet in je test gooien. ;)

• Universal Creations
Op die eerste foto ligt de focus trouwens duidelijk verkeerd. De paarse tas is beduidende scherper dan het gezicht van die jongen.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Die laatste foto, daar is de rechterkant van "EINSTEIN" toch ook scherp?

Edit: die eerste foto is ook scherp (vrouw, riempje van haar tas). Als je scherpte over het hele frame wilt moet je zoals eerder gezegd eens f/8.0 of hoger proberen te schieten.

[ Voor 55% gewijzigd door Sluw op 23-04-2015 11:06 ]

• Davidshadow13
Sluw schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:04:
Die laatste foto, daar is de rechterkant van "EINSTEIN" toch ook scherp?

Edit: die eerste foto is ook scherp (vrouw, riempje van haar tas). Als je scherpte over het hele frame wilt moet je zoals eerder gezegd eens f/8.0 of hoger proberen te schieten.
Dat was ook een voorbeeld van een goede foto waarbij ik het probleem niet had, daar vroeg tobiasvs om.

Ik zal verder komend weekend wat meer letten op de AF, dan weet ik ook meteen of het mijn fout is of niet en ik zal de hele serie rond F8 schieten om te kijken of dat beter presteert.

HD4Life @ Full-HD

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Die eerste foto is gewoon scherp, zeker voor een kitlens. Met f/4 is de scherptediepte relatief klein en de focus ligt meer op de tas van die mevrouw dan op de gezichten.
Die kitlens heeft bij optimale settings een scherpte ( f/5.6 en 18mm)van zo'n 8 P-MPix, meer kun je niet verwachten van een kitlens.
http://www.dxomark.com/Le...-56-IS-STM---Measurements

Wat je nog kan testen is de calibratie van de AF sensor voor het geval die er een beetje naast zit.
https://photographylife.com/how-to-calibrate-lenses
Zo'n Lens Align opstelling kun je ook zelf fabrieken van een CD jewelcase (oid) en een lineaal. Focus op de CD en kijk op de lineaal of het scherpste punt netjes naast de cd zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 23-04-2015 11:24 ]

• Universal Creations
DxOmark moet je ook niet naar kijken, die cijfers zeggen totaal niets (en kloppen regelmatig ook totaal niet met de werkelijkheid).
http://www.photozone.de/c...on_1855_3556stmis?start=1
Hier zie je dat die 18-55 STM gewoon scherp is en vergelijkbaar met duurdere lenzen, die voornamelijk lichtsterker zijn en niet zozeer scherper.

• Ploink
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:34:
DxOmark moet je ook niet naar kijken, die cijfers zeggen totaal niets (en kloppen regelmatig ook totaal niet met de werkelijkheid).
Met alle respect, maar daar geloof ik geen bal van.

• Universal Creations
http://www.dxomark.com/Le...ZF2-Nikon___900_485_334_0
Ik had beide lenzen (de Sigma heb ik kort geleden verkocht) en de Zeiss loopt echt rondjes om de Sigma. Hij is wide open al scherp, terwijl de Sigma zelfs op f/8 niet de rand tot rand scherpte haalt zoals de Zeiss.
Kijk anders even naar deze vergelijking: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Stop de Sigma maar af tot welk diafragma dan ook, maar de Zeiss is zelfs wide open scherper en contrastrijker.

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 23-04-2015 13:04 ]

• Ploink
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:00:
Ik had beide lenzen (de Sigma heb ik kort geleden verkocht) en de Zeiss loopt echt rondjes om de Sigma. Hij is wide open al scherp, terwijl de Sigma zelfs op f/8 niet de rand tot rand scherpte haalt zoals de Zeiss.
Kijk anders even naar deze vergelijking: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Stop de Sigma maar af tot welk diafragma dan ook, maar de Zeiss is zelfs wide open scherper en contrastrijker.
Als ik naar de wide open field map kijk, dan presteert de sigma slechter zoals je zegt, erg onscherp aan de randen.
De score die DXO toekent is afhankelijk van diverse parameters. Ze laten het grootste diafragma erg zwaar wegen en daardoor krijgen lichtsterke lenzen relatief veel hogere scores. Je hebt gelijk dat dit getal dan weinig zegt over de scherpte, dus daar kijk ik dan ook niet naar.

Produkt variatie speelt ook een rol, het ene exemplaar presteert beter dan het andere. Ik heb een pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II en die is slechter dan in alle reviews. Moonshots die ik vond zijn veel scherper dan wat ik er uit krijg.
Omdat de prijs van die lens zo gezakt is vermoed ik dat Canon de productie heeft verplaatst naar een goedkopere fabriek. Met produkten als SSD's en USB sticks gebeurt het dat fabrikanten na verloop van tijd overschakelen op goedkoper en trager geheugen, als de reviews er al zijn, dus waarom niet zoiets bij lenzen? Als de fabrikant het product zelf naar de reviewer stuurt is het al helemaal twijfelachtig. Ik neem dan ook alle reviews met een korreltje zout.

• Universal Creations
Ploink schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:16:
[...]

Als ik naar de wide open field map kijk, dan presteert de sigma slechter zoals je zegt, erg onscherp aan de randen.
De score die DXO toekent is afhankelijk van diverse parameters. Ze laten het grootste diafragma erg zwaar wegen en daardoor krijgen lichtsterke lenzen relatief veel hogere scores. Je hebt gelijk dat dit getal dan weinig zegt over de scherpte, dus daar kijk ik dan ook niet naar.
Waar kijk je dan wel naar? Geen idee hoe DxO het voor elkaar krijgt om de Sigma meer scherpte toe te wijzen (die P-MPix score), maar het klopt voor geen meter in ieder geval.
Produkt variatie speelt ook een rol, het ene exemplaar presteert beter dan het andere. Ik heb een pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II en die is slechter dan in alle reviews. Moonshots die ik vond zijn veel scherper dan wat ik er uit krijg.
Productvariatie is zeker een punt, maar DxO heeft de Zeiss in verschillende mounts getest en die scoren eigenlijk hetzelfde. Daarnaast is iedere review van de Zeiss veel beter dan iedere review van de Sigma.
Omdat de prijs van die lens zo gezakt is vermoed ik dat Canon de productie heeft verplaatst naar een goedkopere fabriek. Met produkten als SSD's en USB sticks gebeurt het dat fabrikanten na verloop van tijd overschakelen op goedkoper en trager geheugen, als de reviews er al zijn, dus waarom niet zoiets bij lenzen?
Wat heeft de prijs ermee te maken? De STM kitlens is altijd al goedkoop geweest.
Als de fabrikant het product zelf naar de reviewer stuurt is het al helemaal twijfelachtig. Ik neem dan ook alle reviews met een korreltje zout.
Metingen zijn metingen, of je nu wel of niet de lens van de fabrikant krijgt. Overigens krijgen verschillende reviewers de lenzen van een verhuurbedrijf of een bekende te leen.

Hoe dan ook: de 18-55 STM is gewoon een scherpe lens, maar heeft ook zijn minpunten. Dat kan ook niet anders voor die prijs.

• Davidshadow13
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:00:
Sample images tussen F5.6 en F9.0 zien er gewoon erg goed uit. Ik ga dit weekend gewoon eens wat plaatjes schieten in die diafragma range en dan kijken wat er uit komt. Volgens de review op Photozone behaald deze lens ook zijn hoogste resolutie op F5.6. Althans dat is wat de MTF grafiekjes zeggen in ieder geval.

AF calibratie ga ik volgende week wel even mee spelen gewoon om het uit te sluiten. Aangezien dit wel een bekend probleem van de 70D is en mocht er iets zijn kan ik hem nog binnen de garantie laten maken. Voor een camera van +-€1000,- moet het gewoon goed zijn.

Heb trouwens ook nog wat sample plaatjes met mijn Sigma 30mm F1.4 "Art" op F4 geschoten en die zien er gewoon heel mooi scherp uit op 100% dus ik denk inderdaad dat het een gevalletje lens is en niet zozeer de AF in de camera.

Anders toch ook maar op zoek naar een pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM dat is volgens mij toch wel de scherpste standaard zoomlens die Canon heeft op APS-C dus dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen. :P

HD4Life @ Full-HD

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sowieso wel handig om zo'n af-kalibratie velletje uit te printen. Daarmee kan je wellicht wat wetenschappelijker zien wat het probleem is.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Universal Creations
Die Canon heeft wel ja, maar de Sigma 18-35 f/1.8 loopt rondjes om alle aps-c lenzen van Canon.

• Davidshadow13
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:44:
Die Canon heeft wel ja, maar de Sigma 18-35 f/1.8 loopt rondjes om alle aps-c lenzen van Canon.
Ja dat wist ik al voordat ik die 30mm "Art" kocht. Uiteindelijk was de 18-35 toch iets te onpraktisch. Te groot/zwaar en net iets te duur voor het bereik dat je krijgt :P

HD4Life @ Full-HD

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 08:46
Wellicht een testje wat je kan doen: Stel de camera scherp op een onderwerp (liefst de camera op een statief, maar in ieder geval iets met vaste ondergrond), Schakel vervolgens autofocus uit, en kijk met Live view hoe scherp het is. In Live view kan je ook nog vergroten dus zo kan je redelijk precies bepalen hoe scherp het beeld is. Als je dan zelf aan de focusring draait kan je nog zien of het misschien beter wordt. Zo ja dan weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:06
Je bent overgestapt van 12Mp naar 20Mp en dan gaat het opvallen dat een 18-55 niet de allerscherpste lens is. helemaal als je daarnaast, als vergelijkingsmateriaal, een scherpe prime lens hebt, die wel genoeg scherpte kan leveren voor 20Mp.

[ Voor 10% gewijzigd door wappiewappie op 23-04-2015 18:26 ]

• Universal Creations
wappiewappie schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:25:
Je bent overgestapt van 12Mp naar 20Mp en dan gaat het opvallen dat een 18-55 niet de allerscherpste lens is. helemaal als je daarnaast, als vergelijkingsmateriaal, een scherpe prime lens hebt, die wel genoeg scherpte kan leveren voor 20Mp.
Dat gaat je weinig op leveren. De lens is gewoon scherp, maar de focus ligt verkeerd. Waarschijnlijk is het met wat focus adjustment op te lossen.

Pagina: 1