Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• swatsch
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 12:06
Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor jullie hulp, dit is de eerste keer dat ik een pc in elkaar wil gaan zetten. Tot nu toe in een ver verleden een Wifi kaart in een pci slot gezet en dat was jaren lang mijn ervaring.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt voornamelijk een game pc. Ik speel graag strategische games (Total war games en Paradox Interactive games). Dit combineer ik nu vaak samen met een beetje internetten of netflix kijken op een andere computer (heb nu dus twee schermen met twee computer). Daarnaast speel ik ook spellen als CoD en The Witcher enzovoort.

Ik wil dus een PC die krachtig genoeg is om op mijn ene scherm QHD een spel als Rome II total war (of atilla) te kunnen spelen (liefst Ultra settings) en op mijn andere scherm een netflix serie te kijken of te internettten.

hehe allemaal moeilijk moeilijk maar dat is voor mij nou ultieme comfort! 8)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Goede vraag. Weet ik eigenlijk niet. Ik begrijp dat ik niet weg kom met 800 euro. Wil graag een goed systeem voor een goede prijs. Zal wel inclusief scherm ongeveer 1500 euro kosten? Op mijn SSD en kast heb ik in totaal 90 euro bespaard door deze tweedehands te kopen. prijs zou dus ongeveer op 1600 euro komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb al een SSD, een HDD schijf, een toetsenbord+muis en een kast gekocht. deze zitten straks wel al in de prijs inbegrepen.
Verder heb ik geen nieuw scherm nodig voor het internet/netflix gedeelte (nog wel een QHD scherm dus).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik nodig denk te hebben zet ik in mijn set-up 8)7.

Ik denk dat ik door het multitasken 16gb werkgeheugen nodig heb en dat mijn cpu ook wat krachtiger moet zijn dan de standaard i5 4460 die wordt aangeraden (correct me if i'm wrong).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik weet dat total war games goed werken met Nvidia GPU's dus daar wil ik graag bij blijven (ook altijd goede ervaring mee gehad). Daarnaast waardeer ik de stilte wel aangezien de PC in de slaapkamer staat.

Ik heb ook een voorkeur voor een Intel processor omdat ik een boer ben die niet freet wat die niet kent (geen goede argumenten dus)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energiezuinigheid zijn altijd mooi mee genomen.

Heb er wel aan gedacht om voor de toekomstbestendigheid van de GPU een SLI versie te pakken van een moederbord (en eventueel ook een grotere PSU), maar ik weet niet of dat verstandig is?

Ga je overklokken?
Nooit aan gedacht. Ik denk het niet. Ben een leek dus lijkt mij niet verstandig.

Dit is dan mijn set-up (Kast+HDD+SSD staan vast omdat die reeds (tweedehands) gekocht zijn).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 232,95€ 232,95
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 106,90€ 106,90
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 370,95€ 370,95
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 93,-€ 93,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 82,50€ 82,50
1Dell Ultrasharp U2715H Zwart€ 474,95€ 474,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,95€ 110,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 81,07€ 81,07
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.788,12

Nou zijn mijn vragen vooral:
1. is mijn moederbord goed genoeg? Het kan SLI eventueel maar verder.....
2. Is de CPU krachtig genoeg of juist overkill? Alleen bij het spelen van strategische games wordt gebruik gemaakt van twee schermen, bij bijvoorbeeld CoD niet.
3. Is de voeding correct? Genoeg aansluitingen?
4. Ik vindt mijn monitor vrij prijzig, zijn er QHD monitoren die een betere prijs/prestatieverhouding hebben? Misschien al zelfs overstappen naar een 4k monitor voor ongeveer dezelfde prijs en dan spellen terugschalen naar QHD?

5. Waar zitten de besparingen? :X

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is voor jullie O-)

• JoepD
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 27-09 20:15
Goede openingspost. Met 800 euro kun je in principe prima weg komen. Enkele mogelijke besparingen:

Neem een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, die doet het ook gewoon prima en je zult zo goed als geen verschil merken. Neem een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 of vergelijkbaar moederbord. Omdat je niet gaat overklokken heb je geen Z-chipset moederbord nodig en de Sniper is echt een goed moederbord. Videokaart is heel goed, je kunt eventueel een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 nemen. Die produceert geen geluid onder de 65 graden Celsius. Neem pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU als geheugen.

Je voeding is goed, je kunt eventueel ook een 450W voeding nemen, maar het kan handig zijn om wat speling te houden. Een 1440p 27" monitor is nou eenmaal vrij prijzig. Ik zou zeker overwegen om gewoon 1080p op bijvoorbeeld 24" (pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart) te nemen en met het bespaarde geld bijvoorbeeld door te sparen voor een 4k scherm. Want die zijn op het moment simpelweg nog niet echt mainstream. Ik kan me wel voorstellen dat je per se een 27" 1440p scherm wilt hebben en dan moet je deze prijzen helaas accepteren.

Verder weet ik niet hoe zwaar die games zijn die je speelt, maar de GTX 970 is wel echt een high-end kaart. Je kunt waarschijnlijk ook wegkomen met een veel goedkopere kaart, al is de 970 wel echt een pareltje.

[Voor 30% gewijzigd door JoepD op 22-04-2015 19:06]

• Dekar
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10-08 10:06
Je systeem ziet er prima uit, en zo bestellen zal je zonder twijfel veel plezier opleveren. Toch heb ik enkele kanttekeningen die het overwegen waard zijn.

Ik denk dat je met 8GB RAM meer dan prima uit de voeten kan. Ik heb zelf vaak 2 spellen tegelijk draaien, of een spel en iets van videomateriaal met 8GB en houd nog over ook. Mocht het écht niet genoeg zijn, kan je altijd nog 2 staafjes erbij kopen.

De 4460 is echt stukken goedkoper dan de 4690, terwijl het prestatieverschil minimaal is. Ik denk dat je perfect uit de voeten kan met de 4460 voor de door jou aangegeven doeleinden en dat je feitelijk 0% verschil zal merken. Daarnaast zou je wel de K variant kunnen overwegen, mocht je ooit nog willen OCen voor dat extra beetje prestatie. (Ik doe het altijd met wat gedateerde CPU's in mijn builds, is niet zo moeilijk).

Als je écht nog wat tientjes willen besparen, kan ik een 80+ bronze voeding aanraden. Uiteraard zit je met gold perfect. Maar voor ongeveer 30 euro minder zijn er ook prima voedingen te vinden. Ik heb persoonlijk altijd een bronze voeding gehad, en gelukkig nooit problemen.

Een 4k scherm is natuurlijk erg leuk speelgoed, maar wellicht is nog even wachten het waard. De technologie is gewoon nog erg duur, en je kan voor véél minder geld ook hele mooie 1080p schermen kopen. Wellicht zijn de prijzen over een jaartje significant gedaald, en kan je je huidige scherm verkopen en dmv wat geld bijleggen een mooi schermpje halen.

Tenslotte geeft JoepD ook prima advies.

I've seen 'em do it, man. They fucking drown 'em in that shit.

• Thomascr9695
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 01-04 00:53

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

Voor 1440p zou ik toch kiezen voor een r9 290 in plaats van een GTX 970 (i.v.m vram problemen)

i5 4460 - 1060, COFFEE LAKE, HERE I COME

• swatsch
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 12:06
JoepD schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:59:
Goede openingspost. Met 800 euro kun je in principe prima weg komen. Enkele mogelijke besparingen:

Neem een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, die doet het ook gewoon prima en je zult zo goed als geen verschil merken. Neem een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 of vergelijkbaar moederbord. Omdat je niet gaat overklokken heb je geen Z-chipset moederbord nodig en de Sniper is echt een goed moederbord. Videokaart is heel goed, je kunt eventueel een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 nemen. Die produceert geen geluid onder de 65 graden Celsius. Neem pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU als geheugen.

Je voeding is goed, je kunt eventueel ook een 450W voeding nemen, maar het kan handig zijn om wat speling te houden. Een 1440p 27" monitor is nou eenmaal vrij prijzig. Ik zou zeker overwegen om gewoon 1080p op bijvoorbeeld 24" (pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart) te nemen en met het bespaarde geld bijvoorbeeld door te sparen voor een 4k scherm. Want die zijn op het moment simpelweg nog niet echt mainstream. Ik kan me wel voorstellen dat je per se een 27" 1440p scherm wilt hebben en dan moet je deze prijzen helaas accepteren.

Verder weet ik niet hoe zwaar die games zijn die je speelt, maar de GTX 970 is wel echt een high-end kaart. Je kunt waarschijnlijk ook wegkomen met een veel goedkopere kaart, al is de 970 wel echt een pareltje.
Bedankt voor je feedback! Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je met het moederbord bedoeld aangezien ik overweeg om in de toekomst een tweede Videokaart te plaatsen. Dan heb ik een moederbord nodig met SLI functie en dat heeft jouw moederbord niet.

Je advies over de videokaart neem ik ter harte! Ik had al gelezen dat zowel de MSI als de Asus dicht bij elkaar zitten en dan kan de geluidsproductie doorslaggevend zijn idd.

Ook heb ik je advies over ram-geheugen aangepast. En zoals Dekar1 al zegt: je kan altijd bij plaatsen.

Ik heb ook de CPU aangepast naar een 4460. Als jullie zeggen dat dat genoeg is geloof ik dat, kan ik zelf niet echt inschatten.

Wat betreft de monitor blijf ik denk ik toch bij de 1440p hangen. Heb wel een kleiner scherm gepakt zodat dat toch weer 175 euro scheelt.
Dekar1 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:19:
Je systeem ziet er prima uit, en zo bestellen zal je zonder twijfel veel plezier opleveren. Toch heb ik enkele kanttekeningen die het overwegen waard zijn.

Ik denk dat je met 8GB RAM meer dan prima uit de voeten kan. Ik heb zelf vaak 2 spellen tegelijk draaien, of een spel en iets van videomateriaal met 8GB en houd nog over ook. Mocht het écht niet genoeg zijn, kan je altijd nog 2 staafjes erbij kopen.

De 4460 is echt stukken goedkoper dan de 4690, terwijl het prestatieverschil minimaal is. Ik denk dat je perfect uit de voeten kan met de 4460 voor de door jou aangegeven doeleinden en dat je feitelijk 0% verschil zal merken. Daarnaast zou je wel de K variant kunnen overwegen, mocht je ooit nog willen OCen voor dat extra beetje prestatie. (Ik doe het altijd met wat gedateerde CPU's in mijn builds, is niet zo moeilijk).

Als je écht nog wat tientjes willen besparen, kan ik een 80+ bronze voeding aanraden. Uiteraard zit je met gold perfect. Maar voor ongeveer 30 euro minder zijn er ook prima voedingen te vinden. Ik heb persoonlijk altijd een bronze voeding gehad, en gelukkig nooit problemen.

Een 4k scherm is natuurlijk erg leuk speelgoed, maar wellicht is nog even wachten het waard. De technologie is gewoon nog erg duur, en je kan voor véél minder geld ook hele mooie 1080p schermen kopen. Wellicht zijn de prijzen over een jaartje significant gedaald, en kan je je huidige scherm verkopen en dmv wat geld bijleggen een mooi schermpje halen.

Tenslotte geeft JoepD ook prima advies.
Ook jij bedankt voor de tip van de CPU en het ram-geheugen. :+

Ik heb gekeken naar de bronze-voedingen en die zijn inderdaad aantrekkelijker geprijst. Ik heb er nu één die modulair, goedkoper, stiller en meer vermogen heeft voor eventueel in de toekomst een tweede Videokaart.
Thomascr9695 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:57:
Voor 1440p zou ik toch kiezen voor een r9 290 in plaats van een GTX 970 (i.v.m vram problemen)
Ik heb expres gekozen voor Nvidia omdat total war games daarbij beter presteren. Alhoewel ik geen flauw idee heb wat de échte meerwaarde is.....

Aan de andere kant AMD 290(x) freet meer power en wordt heter. Dan moet ik (ook met het oog op een tweede videokaart) een grotere PSU kopen (800-900 watt). En moet ik dan extra fans of koelingsmaatregelen nemen?

edit: aan de andere kant kan ik dan wel de voorgestelde Gigabyte sniper B6 nemen want die ondersteunt wel Crossfire.

Wat vinden jullie van deze opstelling nu? O-)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 106,90€ 106,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 93,-€ 93,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 82,50€ 82,50
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 299,95€ 299,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 60,-
1Cooler Master GM G650M€ 64,51€ 64,51
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.500,66

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:07

br00ky

Moderator Harde Waren
swatsch schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:03:
[...]

Bedankt voor je feedback! Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je met het moederbord bedoeld aangezien ik overweeg om in de toekomst een tweede Videokaart te plaatsen. Dan heb ik een moederbord nodig met SLI functie en dat heeft jouw moederbord niet.
Dat heeft het moederbord uit je topicopening ook niet ;). Vraag is echter hoe nuttig het is, aangezien je "maar" 1440p resolutie hebt.
Aan de andere kant AMD 290(x) freet meer power en wordt heter. Dan moet ik (ook met het oog op een tweede videokaart) een grotere PSU kopen (800-900 watt). En moet ik dan extra fans of koelingsmaatregelen nemen?
Ook hier is het maar de vraag of CFx nuttig is. Grotere voeding is dan inderdaad wel aangewezen, extra fans soms.
Wat vinden jullie van deze opstelling nu? O-)
Op zich weinig mis mee, al zou ik SLI uit je hoofd zetten. Scheelt je een dure, grote voeding (degene die je nu hebt is so-so, geen high end model) en je kan die Sniper (bijv) overwegen, die hetzelfde biedt voor minder geld.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True