Aankoopadvies: welke router?

Pagina: 1
Acties:

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik ben op zoek naar een nieuwe router omdat mijn huidige Sitecom WL-611 WL-N Router de snelheid beperkt en het bereik niet goed genoeg is. Ik heb een Z3 abonnement bij Ziggo en daarmee zou ik een downloadsnelheid van ~200 Mbps moeten halen, echter haal ik via de Sitecom maar een downloadsnelheid van ~80 Mbps.

Ik woon in een huis met 3 verdiepingen en de huidige router staat in de 2de verdieping. Er zijn 2 computers aangesloten d.m.v. een internetkabel. WiFi is alleen nodig voor onze smartphones, Playstation 3 en eventueel internet-TV. Momenteel is het bereik van de WiFi op de eerste en derde verdieping niet goed.

Na wat rondzoeken twijfel ik momenteel tussen de Sitecom WLR-5002 (€ 69,00) en de TP-Link Archer C2 (€ 59,00). Ik neig meer naar de Sitecom WLR-5002 omdat ik bekend ben met het merk én omdat deze bij hardwareinfo iets beter uit de test kwam.

Het is voor mij ook belangrijk dat de router future proof is, daarom sta ik open voor andere suggesties. Qua budget zat ik te denken aan € 50,- tot € 150,-

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat je topic in het verkeerde forum. Dit topic wat je hebt aangemaakt zou in "netwerken" moeten staan.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ten eerste: een router van onder de 100 euro gaat je geen 200 Mbps over WiFi geven :) Ik weet dat veel verpakkingen en fabrikanten je andere dingen proberen aan te smeren, maar meestal klopt het niet.

Nu heb je het geluk dat je computers al lekker bekabeld aangesloten zijn: dat houdt in dat je je op de computers geen zorgen hoeft te maken over de WiFi performance en vooral naar de CPU, RAM en NAT engine moet kijken. Dat laatste zegt de meeste mensen niet zo veel, dus dat laten we even achterwege.

Qua WiFi zit je nog wel met het probleem dat je niet overal goed draadloos kan internetten. Dit kan aan de manier waarop je huis gebouwd is liggen. Dat is het beste op te lossen door per etage een los access point op te stellen.

Een access point is een apparaat waar je een netwerkkabel in steekt waarna je er draadloos verbinding mee kan maken. Zie het voor het gemak maar als 'draadloze adapter'.

Als je het niet erg vind om drie nieuwe apparaten te kopen zijn er meerdere goede oplossingen die als je problemen voor je laten verdwijnen. Als je liever een nieuw apparaat koopt en dan hoopt dat het op de andere twee etages ook goed werkt, dan kan je dat ook doen. Vaak werkt het met nieuwe apparatuur sowieso beter dus de kans is aanwezig dat je dan gewoon goed kan internetten op de 1e en 3e etage.

Voor dat ik een nog langer verhaal schrijf met alle opties is het misschien handig als je aangeeft wat je graag wil doen. Hou er wel rekening mee dat de meest effectieve manier van WiFi dekking creëren netwerkkabels op elke etage vereist. Je moet namelijk voor elke access point een bedrade verbinding naar de router hebben. Soms kan dat ook met powerline adapters als je geen kabels kan/wil trekken. Dat gezegd is een kabel trekken per access point naar de router wel de beste oplossing.

Qua kosten voor een goede setup kom je wel iets hoger dan je 150 euro. Houd er rekening mee dat een goede oplossing helaas wel wat geld kost. Denk aan 160 euro. Een goedkope router (van onder de 80 bedoel ik daar mee) gaat je in dit geval niet helpen. Vergeet ook het merk Sitecom alvast, dat gaat je in deze situatie niets dan problemen opleveren.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Edgerouter Lite combineren met een UAP.

Kun je even vooruit.

Of als je meer wil uitgeven een UAP pro.

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 22-04-2015 15:20 ]

Abort, Retry, Quake ???

• johnkeates
aZuL2001 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:20:
Edgerouter Lite combineren met een UAP.

Kun je even vooruit.

Of als je meer wil uitgeven een UAP pro.
Precies dat inderdaad.
Of anders Open-Mesh met Cloudtrax.

Stel dat het geld niet toereikend is, dan zou je ook met EnGenius een eind kunnen komen.

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Bedankt voor je snelle reactie! Ik snap dat de snelheid van de WiFi beperkt zal zijn, maar dat maakt voor mij niet uit. Het belangrijkste vind ik dat de twee computers de maximale snelheid kunnen benutten en het bereik van de WiFi.

Als het even kon had ik de computers direct aangesloten op de modem, maar die heeft maar 1 LAN poort :') vandaar dat ik een router nodig heb.

De suggesties van aZuL2001 (waarvoor dank!) is helaas wat aan de hoge kant qua geld. Welke andere opties zijn er nog meer? En zal een nieuwe router het bereik van de WiFi verbeteren of zal dat weinig uit maken?

• johnkeates
Ik denk dat dit apparaat dan je beste optie is: de EnGenius ESR1200 Dual Band Wireless AC1200 Router pricewatch: EnGenius ESR1200

Andere optie: pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) maar daar van weet ik niet hoe goed de software is.

[ Voor 52% gewijzigd door johnkeates op 22-04-2015 15:51 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dan schaf je toch die ERL aan en zet je bestaande router in als accesspoint?
Howto staat ook hier op T.net

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1