FPS drops - SSD of RAM upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Edit: probleem gevonden & opgelost. Topic kan de prullenbak in. :)

Ik zoek een?
SSD of Intern Geheugen. Zie verdere omschrijving.

Wat is je budget?
-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald, maar Crucial levert goede prijs/kwaliteit verhoudingen. _/-\o_

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen.

Tijdens het spelen van games lukt het makkelijk om de 60fps te halen. Ik heb een 60Hz monitor dus meer hoef ik ook niet. :)
Nou wil het regelmatig gebeuren, zo eens in de 10 seconden, dat hij terugschiet naar zo'n 10-20 frames om vervolgens weer terug te gaan naar de 60. Dit gebeurt in zwaardere games als BF3/BF4 en Far Cry 4 en is erg hinderlijk |:(. Games als TF2, CS:GO en BF:BC2 hebben hier geen last van.
Hiervoor heb ik twee mogelijk oorzaken kunnen bedenken en een oplossing daarvoor, het enige waar ik benieuwd naar ben is eigenlijk wat nou de boosdoener is.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 120,94€ 120,94
1Asus F2A55-M€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB€ 394,-€ 394,-
1Hitachi Deskstar 7K1000 HDS721010KLA330, 1TB€ 213,70€ 213,70
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit€ 108,90€ 108,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
2Kingston ValueRAM KVR16N11/2€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 63,80€ 63,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,29

1) Ik heb 4GB RAM. Nou is 8GB voor gamen inmiddels de standaard, maar een vriend van mij heeft ook 4GB en kan met zijn i3 + onbekende AMD videokaart (in ieder geval minder krachtig dan mijn GTX970) prima BF4 op 60fps halen en daar ook blijven. Beide betreft 1080p medium of hoger.
2) Mijn HDD staat alsmaar te ratelen, niet alleen tijdens het gamen, maar ook als ik bijna niets doe, zoals muziek luisteren via Spotify of bestandjes typen voor school. Verder vind ik het wel opvallend dat hij extra begint te ratelen tijdens framedrops. Ook behaalt hij (volgens Defraggler) slechts 2MB/s op de C: schijf waar mijn games staan (terwijl de D: schijf rond de 40-70MB/s zit). 8)7

De twee oplossing die ik hier voor heb bedacht spreken natuurlijk voor zich:
1) Uitbreiden naar 8GB, zoals een mooi setje van Crucial pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU.

2) Overstappen naar een SSD, lekker veel bang for the bucks kiezen pricewatch: Crucial MX100 256GB of pricewatch: Crucial BX100 500GB.

Allebei upgraden zou natuurlijk het mooist zijn en gaat uiteindelijk ook gebeuren, maar welk van de twee zou mijn probleem (het meest) oplossen?

Martijn. :+

[ Voor 0% gewijzigd door TheTinusNL op 15-05-2015 20:38 . Reden: Solved ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26

Esumontere

Floep, banaan.

Draai eerst eens een virusscanner?

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ga er maar vanuit dat een RAM upgrade meer zal helpen met het behalen van meer fps dan een SSD.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• TheTinusNL
  • Niet online
Esumontere schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:28:
Draai eerst eens een virusscanner?
Toevallig gister nog gedaan. Niets bijzonders.
Verder heb ik toen ook hier en daar wat settings uitgezet die het HDD-gebruik moeten verminderen zonder dat mijn systeem kwetsbaarder wordt. Geen verschil in-game.

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 22-04-2015 13:32 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26

Esumontere

Floep, banaan.

Dat hij maar 2 MB/s haalt op de C:/ schijf is gek, omdat dat volgens jouw configuratie dezelfde fysieke harde schijf is als je D:/ schijf. Dat lijkt op een kapotte HDD...

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

nexhil

BAM!

Of een overvolle partitie?

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:01

Szwoar

En door

Ratelen van een HDD duidt meestal op een hardwarematig probleem. Ik zou als ik jou was een backup maken en met CrystalMark kijken of er problemen met de schijf zijn. Klinkt namelijk alsof de schijf aan zijn einde gaat komen

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

• TheTinusNL
  • Niet online
@nexhil
Afbeeldingslocatie: http://i62.photobucket.com/albums/h106/TheTinusNL/HDD_zpscubnuusl.jpg
Mijn C: schijf zit sinds kort pas redelijk vol. BF4 en CS:GO nemen samen zo'n 30GB in beslag, deze heb ik pas een week of twee geleden geïnstalleerd. Sinds kort gebruik ik ook ShadowPlay om videos op te nemen, dat is ook zo'n 10GB. Een paar werken terug was er dus nog 1/3 vrij. Daarvoor deed het probleem zich ook al in BF3 voor.
De partitie loopt redelijk vol, eventueel zou ik de partities van C: en Y: samen kunnen voegen voor snelheidswinst? Deelschijf E: is een andere schijf dan mijn HDD.
Heb me eigenlijk nooit verdiept in wat op welke partitie staat.
Zou een clean (re-)install helpen? Windows op D:, games op D: en alle andere data op C:?

@Szwoar
Afbeeldingslocatie: http://i62.photobucket.com/albums/h106/TheTinusNL/CrystalDiskMark_zpsjhvjhtnn.jpg
De bovenste twee zijn nog wel redelijk, maar de onderste twee zijn wel extreem laag?
Het ratelen vond ik eigenlijk niet zo schokkend, volgens mij is hij dan gewoon aan het schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door TheTinusNL op 22-04-2015 16:28 . Reden: Plaatjes :) ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Draai eens msi afterburner. En kijk eens naar gpu/cpu load. En wat doet je cpu mhz op een dip moment? meten is weten. Al kan een ssd nooit kwaad. En msi kan ook je ram meten.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
battlefield kan aardige ram honger hebben. 6gb is eigenlijk ook minimum. vergeet niet dat er bij mulitplayer ook altijd een browser op de achtergrond mee slurpt (battlelog) die je misschien wel vol met plugins hebt.
om deze reden heb ik afgelopen week mijn ram uitgebreid naar 12GB zodat ik nog een browser tab of 10 op de achtergrond kan blijven draaien.

ik zou een ram latje van 4 gb bijhalen als je nu 1 gebruikt. anders een dual channel setje (2 latjes van 2gb of 4GB per stuk).

voor het merk en type kun je het beste 1 kiezen die door het moederbord gesupport staat.

Verwijderd

Zet je disks eens op AHCI. De prestaties voor SSD's nemen met gebruik van AHCI en niet IDE namelijk toe.

Zo sluit je in ieder geval uit dat daar de bottleneck zit. vind je terug in het bios

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 17:35 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
@loki504
Zal ik zometeen eens doen. :)

@dezejongeman
Voor BF4 geldt 4GB minimum, 6GB is ok, 8GB aanbevolen.
Het setje dat ik nu heb is 2x2GB. Overigens is deze niet meer te verkrijgen.
Plugins heb ik er geen een van, daar let ik goed op tijdens installaties van her er der. :9
Bovendien ben ik aan het wachten op Skylake, tegelijk met DDR4. Nu investeren in DDR3 RAM sluit ik daarom liever uit, maar als dit echt een probleem gaat worden dan koop ik een setje van 8GB en ga ik Skylake + DDR3 gebruiken.

@Jism
Wattes? :$ :P
Zal eens wat gaan zoeken.
Stond stadaard al op AHCI

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 22-04-2015 18:36 . Reden: AHCI ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-02 14:14

Mavamaarten

Omdat het kan!

Extra RAM is zeker geen overbodige luxe. Ik zou zeker voor 8GB gaan, en misschien later nog 8GB erbij prikken.
Het voordeel van een SSD is dat je PC sneller zal zijn, maar ingame ga je er niet meer FPS door krijgen. Enkel de laadtijd wordt beïnvloed (en je hebt minder popping, maar dat heb je niet echt in BF, wel bv. in GTA)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik weet niet of ram/ssd echt je probleem verhelpt. Het zou mooi zijn als je het in je pc stopt aangezien mijn ram usage bij deze games ook boven de 4gb uitkomt maar dit hoeft het probleem nog niet te verhelpen. Aangezien het best raar is dat je pc ineens een drop krijgt naar 10/20fps denk ik meer dat het probleem ook ergens anders kan liggen.

Meet inderdaad eens alles wat er tijdens het gamen gebeurd
zoals temperatuur van grafische kaart en processor
op hoeveel mhz ze lopen en hoeveel procent de ram videokaart en processor in gebruik is.

Het interessants is dan om te weten wat voor values je krijgt tijdens zon drop.

Het zou best kunnen zijn dat je cpu en gpu throttled (snelheid minderen om temps laag te houden) aangezien hij telkens teruggaat naar de 10fps en dan weer omhoog naar de 60.

• TheTinusNL
  • Niet online
@Mavamaarten
Klopt, maar omdat mijn HDD zo extra druk bezig was tijdens de drops dacht ik dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen. Zeker met een snelheid van 2MB/s volgens Defraggler. Heel af en toe komt het voor dat het hele beeld voor een seconde of 5 stilhangt, ook dan was mijn HDD weer druk bezig.
Mijn PC start overigens wel bloedsnel op (wellicht omdat er in mijn BIOS een optie is voor "Fast Windows Boot")...

@Galinsky
Temperaturen lopen ook prima. Mijn GPU komt niet boven de 60°C uit. Mijn AMD heethoofdje wordt ook netjes onder de 70°C gehouden. Throttling lijkt me dus sterk.
Snelheden heb ik niet aan gerommeld. GPU en CPU lopen allebei op de base van 1,216 en 3,8.
Hoeveel ze gebruikt worden ga ik vanavond eens kijken. :)

Verwijderd

Zet features zoals indexing en system recovery eens uit, dit zijn achtergrond processen die vaak bezig zijn en onnodig I/O veroorzaken op je disks.

Als je een SSD neemt hoef je defragmenteren nooit meer te doen. Deze doet dat 'intern' al door middel van TRIM status.

Verwijderd

Tja je hebt ook een vrij langzame CPU, die kan de videokaart natuurlijk niet heel goed bijhouden.

• TheTinusNL
  • Niet online
@Jism
_/-\o_

@-The_Mask-
Klopt, daar heb ik bewust voor gekozen, deze 760k is een tussenstap tot mijn overstap op Intel. Ik zocht destijds een goede vervanger van mijn A6-5400k en voor een paar tientjes onder de normale prijs kon ik een 760k van een mede-tweaker overnemen. Dit is ook de krachtigste CPU voor mijn moederbord (FM2) die er is. Uit benchmarks bleek hij krachtig genoeg voor ook zwaardere games.
Nu wachten op Skylake. :O

---

Twee potjes BF4 gedraaid met Afterburner op de achtergrond, de hoeveelheid RAM die werd gebruikt zat rond de 3700MB. Beetje krap dus.
Wat is de beste manier om de HDD tijdens het gamen te benchmarken/loggen? Want ik ben nog steeds benieuwd of mijn HDD nou daadwerkelijk aan het sterven is of niet. :+

[ Voor 25% gewijzigd door TheTinusNL op 22-04-2015 21:29 . Reden: Afterburner gedraaid :) ]

Verwijderd

Als je met 4GB systeemgeheugen en met BF4 op 3,7GB aantikt dan zit je zo goed als met het wisselbestand te werken. Om je harde schijf te testen kan je gewoon een full surface scan doen met bijv hddscan. Als er slechte sectoren zijn dan worden die opgemerkt. Je zou met HDD regenerator die bad blocks eruit kunnen vissen op waarop je nog even door kunt gaan.

Maar de grafische settings wat verlagen voor BF4 zou wonderen verrichten. Een stuk minder geheugengebruik :)

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:09:
Als je met 4GB systeemgeheugen en met BF4 op 3,7GB aantikt dan zit je zo goed als met het wisselbestand te werken. Om je harde schijf te testen kan je gewoon een full surface scan doen met bijv hddscan. Als er slechte sectoren zijn dan worden die opgemerkt. Je zou met HDD regenerator die bad blocks eruit kunnen vissen op waarop je nog even door kunt gaan.

Maar de grafische settings wat verlagen voor BF4 zou wonderen verrichten. Een stuk minder geheugengebruik :)
Grafische settings veranderen maakt niet uit. Low t/m High geven allemaal hetzelfde resultaat. Alleen Ultra gaat niet lukken (+-40fps). Ook verlagen naar 720p maakt geen verschil.

Ik heb in ieder geval de reservepartitie samengevoegd met mijn C: schijf. Nu zit hij maar voor 40% vol, waar dat eerst 80% was. :+
Ik zag dat ik nog een hoop ruimte niet gepartitioneerd had, deze voeg ik er vanavond ook bij. Dat duurt alleen langer, dan kom ik op bijna de gehele 1TB aan C: en de rest op D:.
Zou het handig kunnen zijn om alle games te installeren op mijn D: schijf (en die als soort SSD in een HDD+SSD build te beschouwen), aangezien die wel normale snelheden behaalt? Of verplaatst het probleem zich dan daarheen? :F

Ik ga in ieder geval een full surface scan uitvoeren. Thanks. :9

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik begrijp niet wat je met de d schijf bedoeld, want dat is toch je hitachi schijf? De c en de d partitie staan dus op dezelfde schijf. Die zijn dus beide even snel, want het is dezelfde schijf, alleen ander lettertje voor de betreffende partitie.

• TheTinusNL
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:03:
Ik begrijp niet wat je met de d schijf bedoeld, want dat is toch je hitachi schijf? De c en de d partitie staan dus op dezelfde schijf. Die zijn dus beide even snel, want het is dezelfde schijf, alleen ander lettertje voor de betreffende partitie.
D: schijf = D: partitie.
Ze zijn niet even snel, ondanks dat het dezelfde schijf is. 8)7
Heb nu alles samengevoegd tot 1 C: partitie. Zodra ik ook maar 1 spel op mijn lege D:/Y: partitie zette ging deze snelheid ook van 40-80 MB/s naar +-2. Dan heeft het dus niet veel zin om deze los te houden.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20
Even een paar opmerkingen;
1) Ik heb 4GB RAM. Nou is 8GB voor gamen inmiddels de standaard, maar een vriend van mij heeft ook 4GB en kan met zijn i3 + onbekende AMD videokaart (in ieder geval minder krachtig dan mijn GTX970) prima BF4 op 60fps halen en daar ook blijven. Beide betreft 1080p medium of hoger.
Als die Core i3 een Haswell (4000 serie) is dan is die een stuk krachtiger dan jouw 760K.
Nu investeren in DDR3 RAM sluit ik daarom liever uit, maar als dit echt een probleem gaat worden dan koop ik een setje van 8GB en ga ik Skylake + DDR3 gebruiken.
Skylake + DDR3 gaat niet werken.

Het probleem is volgens mij al vastgesteld; je geheugen loopt vol en daarom word van de swapfile op de hdd gebruik gemaakt. Koop 2x4GiB DDR3 en verkoop je oude setje geheugen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TheTinusNL
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:06:
Even een paar opmerkingen;

[...]

Als die Core i3 een Haswell (4000 serie) is dan is die een stuk krachtiger dan jouw 760K.

[...]

Skylake + DDR3 gaat niet werken.

Het probleem is volgens mij al vastgesteld; je geheugen loopt vol en daarom word van de swapfile op de hdd gebruik gemaakt. Koop 2x4GiB DDR3 en verkoop je oude setje geheugen.
Die i3 is een i3 2xxx, Sandy Bridge dus.

Het probleem zat hem inderdaad in de 4GB RAM. Upgraden naar 8 inderdaad.
Skylake geeft toch support voor zowel DDR3 als DDR4? :o

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Skylake wordt inderdaad de standaard overgang waarbij DDR3 en 4 supported zijn afhankelijk van het moederbord dat je koopt
Pagina: 1