Forum groepen (fors) uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo,

Sommige onderwerpen zijn zo populair geworden (sommige threads met >2000 reacties!) dat het m.i. tijd wordt om het aantal forum groepen/catagorieen uit te breiden.

Concreet voorbeeld: Forum/Consumentenelektronica/Duurzame Energie & Domotica

dank
Olof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een thread is een onderdeel in het forum, wat meerdere threads van diezelfde categorie bevat. Als ik je voorstel lees, wil je van grote threads een nieuw forum maken? Dat zal leuk worden met diverse HK topics...

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Met jouw voorstel krijg je evenveel groepen als topics, dat zal de leesbaarheid enorm vergroten ;)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Welke categorieen wil je precies toevoegen?
Doe eens een voorstel :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Hier is vooralsnog technisch gezien geen aanpassing nodig. Dus dit schuif ik even door naar het Lieve Adjes-forum waarin dit soort dingen normaliter worden besproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
Wellicht dat ik diverse forumtermen door elkaar haal en evt. niet duidelijk was. Hierbij een poging tot iets meer details adv van forumgroep (= juiste term?) 'Duurzame Energie & Domotica'.

Wens 1
Die groep is gelukkig erg actief met veel topics/threads. Maar het begint m.i. onoverzichtelijk te worden. Voor een beter overzicht zou ik deze forumgroep opsplitsen in 2 aparte fora, op hetzelfde niveau als forum 'Beeld & Geluid':
1. Duurzame energie
2. Domotica

Wens 2:
Er zijn vaak ook veel reacties op 1 topic/thread. Bijv. 'HomeWizard; ..." heeft >6700 reacties. Persoonlijk vind ik het dan lastig om een bepaald detail onderwerp binnen HomeWizard terug te vinden & diverse HomeWizard discussies lopen dan door elkaar heen. Dus onder forum 'Domotica' zou ik dan diverse forumgroepen definieren adv populariteit. Bijvoorbeeld:
1. HomeWizard
2. Domoticz
3. Hue
4. KlikaanKlikuit
5. Z-wave
etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:51

Fiber

Beaches are for storming.

Wens twee kun je alvast zelf regelen: Het staat een ieder vrij om, volgens de regelen der kunst, een nieuw en/of afgesplitst topic te openen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof2006
Fiber schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:59:
Wens twee kun je alvast zelf regelen: Het staat een ieder vrij om, volgens de regelen der kunst, een nieuw en/of afgesplitst topic te openen...
Nee, wens 2 zijn geen topics maar het niveau daarboven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat is er niet...

Je hebt een forum, bijvoorbeeld Duurzame Energie & Domotica wat jij graag opgesplitst ziet in twee fora. (1. Duurzame energie, 2. Domotica.) Dat kunnen alleen de Admins, als ze daar het nut van inzien.

En je hebt topics, die kun je eventueel zelf maken, maar graag wel volgens de regels.

Daartussen zit niks...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

olof2006 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:45:
Wellicht dat ik diverse forumtermen door elkaar haal en evt. niet duidelijk was. Hierbij een poging tot iets meer details adv van forumgroep (= juiste term?) 'Duurzame Energie & Domotica'.

Wens 1
Die groep is gelukkig erg actief met veel topics/threads. Maar het begint m.i. onoverzichtelijk te worden. Voor een beter overzicht zou ik deze forumgroep opsplitsen in 2 aparte fora, op hetzelfde niveau als forum 'Beeld & Geluid':
1. Duurzame energie
2. Domotica
Duurzame energie en domotica is inmiddels wel zo groot dat er over opsplitsing nagedacht mag worden. Anderzijds kunnen er misschien ook eens forums over pc-componenten samengevoegd worden. Persoonlijk vind ik het ook erg vaag dat we een overkoepelend forum hebben voor componentenkoopadvies en losse forums die op productcategorieniveau zijn afgeplitst voor overige vragen.
Wens 2:
Er zijn vaak ook veel reacties op 1 topic/thread. Bijv. 'HomeWizard; ..." heeft >6700 reacties. Persoonlijk vind ik het dan lastig om een bepaald detail onderwerp binnen HomeWizard terug te vinden & diverse HomeWizard discussies lopen dan door elkaar heen. Dus onder forum 'Domotica' zou ik dan diverse forumgroepen definieren adv populariteit. Bijvoorbeeld:
1. HomeWizard
2. Domoticz
3. Hue
4. KlikaanKlikuit
5. Z-wave
etc..
Forums eindeloos opsplitsen is ook niet wenselijk. Er is de mogelijkheid om met losse topics te werken alleen wordt daar niet veel van gebruikgemaakt. Ook kunnen topics getagd worden aan onderwerpen, zodat je in theorie topics over bijv. z-wave makkelijk kunt terugvinden. Voor de regulars werken de verzameltopics prettig, voor mensen die een reeds gestelde vraag in een verzameltopic willen terugvinden zijn ze een hel.

We kunnen wel helpen om met nieuwe/betere functionaliteit topics over een bepaald onderwerp makkelijker vindbaar te maken, maar een deel van het probleem ligt ook bij de gebruikers die niet het initiatief nemen om losse topics te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Femme schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:07:
[...]

Duurzame energie en domotica is inmiddels wel zo groot dat er over opsplitsing nagedacht mag worden. Anderzijds kunnen er misschien ook eens forums over pc-componenten samengevoegd worden. Persoonlijk vind ik het ook erg vaag dat we een overkoepelend forum hebben voor componentenkoopadvies en losse forums die op productcategorieniveau zijn afgeplitst voor overige vragen.
Mbt de DED fora ben ik eens, vind dat zelf ook regelmatig onoverzichtelijk. Verder snap ik ook niet wat DED überhaupt met Beeld en geluid heeft te maken, maar wellicht is dat nog een overblijfsel van vroeger toen DED nog niet zo groot was en ergens onder is gezet.
[...]
Forums eindeloos opsplitsen is ook niet wenselijk. Er is de mogelijkheid om met losse topics te werken alleen wordt daar niet veel van gebruikgemaakt. Ook kunnen topics getagd worden aan onderwerpen, zodat je in theorie topics over bijv. z-wave makkelijk kunt terugvinden. Voor de regulars werken de verzameltopics prettig, voor mensen die een reeds gestelde vraag in een verzameltopic willen terugvinden zijn ze een hel.

We kunnen wel helpen om met nieuwe/betere functionaliteit topics over een bepaald onderwerp makkelijker vindbaar te maken, maar een deel van het probleem ligt ook bij de gebruikers die niet het initiatief nemen om losse topics te openen.
Ik vraag mij ook wel eens af of er een richtlijn is voor wanneer een nieuw topic mag worden geopend of anders gezegd: wanneer dit een juist besluit is. In principe kan je dit altijd doen, maar is ook slecht voor de overzichtelijkheid. Soms zijn bepaalde onderwerpen nuttig als los topic ter informatie, maar zal dat betreffende topic dan niet actief een reactietopic zijn. Zo'n topic zakt naar beneden en elk nut van een prachtige TS verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat is ook wat je wilt voorkomen en eigenlijk niet los kunt zien van het overzicht. Je kan immers moeilijk 30 sticky's maken voor de onderwerpen die dan wellicht minder hard lopen, maar wel een eigen informatief topic hebben.

Ik neem een voorbeeld. Ik wilde al tijden graag een TS maken voor het Kruipruimte naisoleer topic, maar de hoeveelheid reacties vallen behoorlijk mee. Wel worden telkens relatief gezien dezelfde vragen gesteld, wellicht omdat er nu een TS mist. De TS die ik al deels heb uitgetypt bestaat voor een overzichtelijke TS uit zeker 2 posts, dat kan lijkt me nu niet in het huidige topic. Dus, is het fijn/goed/verantwoord om gewoon een deel 2 aan te maken of kan je dat beter achterwege laten? Ik vind dat lastig en zodoende heb ik er hier nog niets mee gedaan. Wellicht dat er zo wel meer voorbeelden door anderen te geven zijn die hier op lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

marcel87 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:02:
[...]

Ik neem een voorbeeld. Ik wilde al tijden graag een TS maken voor het Kruipruimte naisoleer topic, maar de hoeveelheid reacties vallen behoorlijk mee. Wel worden telkens relatief gezien dezelfde vragen gesteld, wellicht omdat er nu een TS mist. De TS die ik al deels heb uitgetypt bestaat voor een overzichtelijke TS uit zeker 2 posts, dat kan lijkt me nu niet in het huidige topic. Dus, is het fijn/goed/verantwoord om gewoon een deel 2 aan te maken of kan je dat beter achterwege laten? Ik vind dat lastig en zodoende heb ik er hier nog niets mee gedaan. Wellicht dat er zo wel meer voorbeelden door anderen te geven zijn die hier op lijken.
Gewoon een mooi nieuw topic aanmaken en als die online staat aan de modjes vragen om de oude te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nouja, bij een vroegtijdige vervanging van het vorige deel is vooraf even overleggen met de topicstarter en/of de crew meestal wel wenselijk. Daarmee voorkom je dat de starter van het originele topic zijn topic gekaapt ziet worden terwijl hij misschien allang bezig was met een nieuwe TS. :)
Femme schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:07:
Forums eindeloos opsplitsen is ook niet wenselijk. Er is de mogelijkheid om met losse topics te werken alleen wordt daar niet veel van gebruikgemaakt. Ook kunnen topics getagd worden aan onderwerpen, zodat je in theorie topics over bijv. z-wave makkelijk kunt terugvinden.
Die laatste is natuurlijk pas echt handig als je (combinaties van) tags een naam kan geven en die setting kan opslaan zodat het effectief zijn eigen forum wordt, aangepast op je eigen persoonlijke wensen. Tot die tijd is het eigenlijk vooral lastig en komt die zoekinterface aan de linkerkan de pagina ook niet echt ten goede.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1