Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[VMWare] Disk Latency

Pagina: 1
Acties:

• 209435
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22-04-2015
Goedemorgen,

Hardware:
HP ProLiant ML350 G6

Software:
VMWare ESXi 5.0.0, 469512
Windows SBS 2011

Het probleem:
In de event logs van VMWare krijgen wij een Latency log te zien. Zie hieronder:
Device
naa.600508b1001c1cca0774882315381502
performance has deteriorated. I/O latency
increased from average value of 5779
microseconds to 458165 microseconds.
warning
21-04-2015 20:55:16
localhost.domain.local
Applicaties die op de server draaien in SQL functioneren af en toe traag, dit valt mogelijk te verwijten aan de enorme pieken die in de perfomance naar voren komen voor Disk Latency in VMWare.

Wij hebben hierop uiteraard gezocht op het internet en zagen een bekend probleem voorbij komen bij HP.
Bron:
http://h20565.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?sp4ts.oid=3902574&docId=emr_na-c01832427&lang=en&cc=us
Het volgende onderdeel is vervangen: 462967-B21 - 512MB BBWC
Afbeelding van de 512MB BBWC

De server functioneert volgens mij en mijn collega's een stuk sneller en beter. Toch blijft de klant aangeven dat het niet snel functioneert allemaal en blijven deze meldingen maar terug komen.
Hieronder een screenshot van de LocalHost, disk latency.
https://www.dropbox.com/s/nxf07u6ahngy2e8/localhost.jpg?dl=0

Screenshot van de Windows Machine, disk latency (Gisteren):
https://www.dropbox.com/s/b9hnhow6c8r3d3y/Latency.jpg?dl=0
Op dit moment staat de disk latency op Average: 0.006 (geen latency bijna)

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad?
Tips om de latency stabiel laag te krijgen?

• jimbo123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-09 14:27
Misschien wel belangrijk om even aan te geven welke storage er gebruikt wordt.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03:51
Modbreak:*** knip ***
Dit soort reacties voegen niet zo heel veel toe...

OT: heb je al bij VMWare aangeklopt en bij HP? Je betaalt ze niet voor niets he ;) En anders even in je VMWare certificering materiaal kijken, daar staat vast wel een case in dit hier op lijkt.

[Voor 44% gewijzigd door Question Mark op 22-04-2015 14:19]

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:06
Storage is idd wel belangrijk om te weten.

Edit:
Smart Array. Ik kan mij herinneren dat we toen ook de BBWC erop hebben gezet...
Verder geen bijzonderheden omtrent de array?

[Voor 67% gewijzigd door kraades op 22-04-2015 13:58]

Buy Me a Coffee

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Er hoeft maar 1 schijf in je storage te zitten die problemen veroorzaakt en dan krijg je issues zoals dit. :)

M'n magische bol werken.

• doc
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Latency ziet er prima uit. Wel adviseer ik om je ESX te updaten, je draait nu op de GA build uit 2011. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar er is een hoop verbeterd aan drivers in de afgelopen jaren. Zorg ook dat de firmware van bios en raid adapter up to date zijn, ook daar zijn een hoop fixes uitgekomen.

Je kan op ESX 5.0 blijven, of kijken of je mag upgraden naar nieuwere versies.

Me Tarzan, U nix!

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Aan je screenshot te zien is er niets mis met je latency. Je zou eens kritisch naar je SQL omgeving kunnen kijken (of de VM waarop die SQL server draait). Het lijkt er eerder op dat er een proces oid zoveel IO veroorzaakt dat je storage over z'n nek gaat en je complete omgeving daar last van heeft. Ben zelf vaak genoeg tegen gekomen dat storage omgeving niet goed geschaald worden met de services die erop komen te draaien.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• 209435
Bedankt voor de posts van mensen die normaal kunnen antwoorden.

-----

Ik ben klaar op Tweakers gezien er altijd dropveters als @johnkeates bij zitten. Heb geen zin meer in die kinderachtige opmerkingen.

Topic mag gesloten worden.

[Voor 6% gewijzigd door 209435 op 22-04-2015 13:59]

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Nee, topics zakken vanzelf wel weg als er niet meer wordt gereageerd.

En hoewel er meer behulpzame posts denkbaar zijn is dat geen reden om zo te reageren ;)

Laat topic dus maar wegzakken als je geen verder meedenken wenst.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Allereerst, jij beslist niet of een topic open of dicht blijft staan.

Als je het niet eens bent met opmerkingen die gemaakt worden (wat ik me in dit geval overigens best voor kan stellen), dan dien je een topicreport aan te maken. Er komt vanzelf wel een moderator voorbij die hier op ingrijpt. :)

^^ Wat hij zegt dus... :p

[Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 22-04-2015 14:18]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 209435
Bedankt voor het verwijderen maar helaas, ben ik er al klaar mee. Niet de 1ste keer en vast niet de laatste keer. Heb frontpage@tweakers.net al gemailed om me account te verwijderen.

Bedankt nogmaals!

[Voor 14% gewijzigd door 209435 op 22-04-2015 14:28. Reden: Verkeerd gelezen. Topic word niet gesloten.]

• johnkeates
Tsja JackM, zo gaat dat soms. Het is niet dat mensen je niet willen helpen, maar er komen heel veel topics langs waar het antwoord eigenlijk altijd wel in de documentatie staat, bij je certificering langsgekomen zijn of bij de leverancier opgevraagd kunnen worden.

Als iedereen in plaats van de gebruikelijke bronnen raadplegen slechts een beetje zoekt en daarna de vraag op een forum dumpt komen de mensen die willen helpen met geen mogelijkheid toe aan alle topics.

Misschien dat ik wat te hard was met je positie in vraag te stellen, ik zal wel te veel op serverfault en stackoverflow zitten.

• 209435
Johnkeates ik heb nog niets vervangen, ik heb nog niet gezocht en dacht direct toen ik het probleem zag, laat ik eens even op Tweakers een post maken met zo weinig mogelijk informatie.

Wat geef je nou rare reacties man met je documentatie en certificering.
Je doet net alsof jij alles al in je broekzak heb zitten en dat even lekker bij de rest in ze gezicht wil vegen.

Veel plezier Bill Gates, jij gaat het wel redden aan je Tweakers profiel te zien. Overal verstand van zeker?

-----

Sluit aub de topic.

• johnkeates
JackM schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:51:
Wat geef je nou rare reacties man
Heb je al eens naar je eigen reacties gekeken?
Je doet net alsof jij alles al in je broekzak heb zitten en dat even lekker bij de rest in ze gezicht wil vegen.
Ik ben niet VMWare certified, maar ik kan me niet herinneren ooit ergens iemand aangenomen hebben die met VMWare bij een bedrijf aan de slag ging en dat zonder certificering of diploma's mocht. Certificering op zich zegt minder dan ervaring, maar als je zakelijk iets met IT doet kan je er de donder op zeggen dat je niet ergens aangenomen bent als je niet kan bewijzen dat je weet waar je mee bezig bent.
Wat geef je nou rare reacties man met je documentatie en certificering.
Is dat echt zo raar? Je bent aan een (aannemelijk) essentieel onderdeel van een bedrijfsproces aan het sleutelen. Dan mag je toch verwachten dat je weet waar je informatie moet halen en dat je ergens ooit een papiertje gehaald hebt waar je mee kan bewijzen dat je weet wat je doet?

Je hebt een commercieel software product, als je zo'n licentie koopt dan krijg je daar ook wel een vorm van support bij. Meestal heb je ook wel een SLA, en anders heb je in elk geval een klantenservice. Datzelfde geldt voor je server hardware.

Alles wat je tot zo ver gepost hebt klinkt naar shotgun troubleshooting en de community gebruiken voor je zakelijke problemen... misschien dat je meer informatie had kunnen geven, maar ik denk niet dat je dat nog gaat doen.

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:06
johnkeates schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:00:
Ik ben niet VMWare certified, maar ik kan me niet herinneren ooit ergens iemand aangenomen hebben die met VMWare bij een bedrijf aan de slag ging en dat zonder certificering of diploma's mocht. Certificering op zich zegt minder dan ervaring, maar als je zakelijk iets met IT doet kan je er de donder op zeggen dat je niet ergens aangenomen bent als je niet kan bewijzen dat je weet waar je mee bezig bent.
In de ideale wereld misschien. Ik werk al enige tijd in de IT en kom werkelijk van alles tegen bij klanten. Qua bemensing en infrastructuur. :)

Buy Me a Coffee

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:08

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

johnkeates schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:00:
[...]
Is dat echt zo raar? Je bent aan een (aannemelijk) essentieel onderdeel van een bedrijfsproces aan het sleutelen. Dan mag je toch verwachten dat je weet waar je informatie moet halen en dat je ergens ooit een papiertje gehaald hebt waar je mee kan bewijzen dat je weet wat je doet?
Als VMware en nog wat meer zaken gecertificeerde "professional" houd ik het een beetje stil dat ik gecertificeerd ben. Met name omdat er op vele gebieden "gecertificeerde" mensen rondlopen (Microsoft, VMware, Citrix et cetera) die ik nog niet eens een thuis PC toe vertrouw qua kennis en ik merk dat bij veel klanten de ervaring het zelfde is waarbij de instelling steeds meer wordt, hoe meer certificaten hoe minder ervaring en kennis want dat kan alleen maar met puur theoretisch stampen gehaald worden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Wim-Bart schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:34:
[...]
hoe meer certificaten hoe minder ervaring en kennis want dat kan alleen maar met puur theoretisch stampen gehaald worden.
Onzin.... Ik heb ergens tussen de 60 en 70 examens gehaald en dat heb ik echt niet bereikt met theoretisch stampen. Een hoop van die examens heb ik juist gehaald op basis van mijn ervaring... De kennis en ervaring had ik al, ik heb die kennis zichtbaar gemaakt met het halen van een papiertje.

Anyways... Over het nut van certificaten kan een ellenlange discussie volgen, maar liever niet in dit topic. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• johnkeates
Laat ik mijn certificering opmerking dan anders formuleren: meestal kom je bij een bedrijf op een bepaalde positie terecht als je kan aantonen dat je geschikt bent.

Dat is op meerdere lagen op verschillende manieren te doen. Stel dat je op een vacature reageert, dan zal je waarschijnlijk een CV moeten inleveren. Meestal worden CV's dan snel gesorteerd, waarbij mensen met papiertjes waar op staat dat ze iets specifieks kunnen bovenop komen, en mensen zonder onderop of gewoon in de prullenbak. Als je dan voorbij HR kijkt heb je vaak nog managers en teamleiders en collega's die ook allemaal een idee hebben/krijgen van je kundigheid, en op basis daar van zal je meestal naar een bepaalde plek of positie binnen een bedrijf drijven.

Dus stel dat je op Junior SysOps reageert, maar zonder diploma al wel heel veel ervaring met iets specifieks opgedaan hebt, door HR en management heen komt, en dan aan je teamleider(s)/collega(s) aantoont en duidelijk maakt dat je echt weet wat je aan het doen bent, dan is de kans groot dat je naast een Senior SysOps mag werken in plaats van "vervelende routine klusjes" doen. Zo gaat dat met SysOps, DevOps maar net zo goed met software engineering. Als je dan een trackrecord opgebouwd hebt en seniors het idee hebben dat je 'officieel' meer zou moeten mogen krijg je meestal wel de mogelijkheid intern door te groeien en bijv. op kosten van de baas een paar examens te doen en je certs te halen.

Uiteraard is de wereld waarin we leven niet de ideale wereld, en heb je vaak zat dat HR er geen drol van snapt of gewoon niet eens een bestaande afdeling is, of soms is er geen senior variant van jezelf aanwezig, en is er niemand die precies snapt wat je doet, en kan je overal wel mee wegkomen a-la "fake it until you make it", maar dat maakt nog niet dat je de juiste persoon bent of op de juiste plek zit.

Nu zijn het allebei misschien wat 'extremen', en zit er een flink grijs gebied tussen (met meerdere soorten grijs :p ), maar feit blijft dat naast je ervaring, je meestal ook iets officieels moet kunnen overleggen als 'bewijs' van je kundigheid, ook al slaat het nergens op. (bijv. ISO20000-1 foundation :P wat een lachertje, met wat gezond verstand en een klein beetje studie op terminologie implementeer je 90% zonder ooit wat van ISO20k gehoord te hebben, geen cert voor nodig) Dus als iemand iets vraagt waarvan bekend is dat het in de zakelijke wereld wat bewijs van kundigheid vereist, en uit de vraagstelling blijkt dat er iets niet klopt, dan roep ik soms wel eens.. dingen :+ .

Iemand het antwoord op een vraag geven waarbij je bijna wel zeker weet dat een vergelijkbare vraag in de toekomst weer langs zal komen is niet super constructief. Je bent bijna altijd beter af door iemand het juiste analyse of denkproces aan te wijzen. Iets met 'teach a man how to fish".

[Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 22-04-2015 19:06]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True