Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overklokken, vreemd gedrag CPUID (en Speccy)

Pagina: 1
Acties:

• 92946
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01-2018
Overklokken is iets wat ik eigenlijk nog nooit gedaan heb.

Aan de hand van Deze LinusTechTips YouTube Video heb ik geconstateerd dat het wellicht toch niet zo moeilijk is om de i7 5820k processor te overklokken.

Ik heb de multiplier op 45 gezet en de CPU-voltage op 1.3.

Na een herstart van de computer geeft CPUID het volgende aan:

Allemaal netjes en wel, en ook de temperatuur blijft beneden de 40 graden.

Echter na een paar minuten nadat ik CPUID heb afgesloten start ik Speccy op, om de temperatuur in de gaten te houden. Echter het valt mij op dat bij "Core Speed" slechts 1199,7 Mhz staat en de multiplier op 12.

Huh?

Open ik vervolgens CPUID opnieuw dan zie ik hier eigenlijk hetzelfde:

Ook Speedfan geeft geen bijzondere cpu temperaturen aan:

Ga ik vervolgens in de bios kijken en ik zie dat daar alles nog zo staat zoals ingesteld.
Multiplier op 45 en CPU Core voltage op 1.3v. De overige instellingen staan op auto.

Wat is hier aan de hand? Zowel CPUID en Speccy geven dezelfde (lage) Core Speed van 1199,7Mhz aan. Maar in 1e instantie geeft CPUID wel de correcte waarden aan... :? :?

Ik heb gezocht naar mogelijke antwoorden, het enige wat ik zover kon vinden is dat "SpeedStep" enabled moet zijn in de bios. Deze staat idd enabled.

Iemand suggesties?
Deze materie is vrij nieuw voor mij.. :)

• 92946
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-01-2018
Oke, het lijkt een Power-Safe mode te zijn, of iets dergelijks.

Want zodra de CPU iets te doen krijgt, stijgt de waarde in CPU-ID (en ook Speccy) automatisch naar de gewenste snelheid.

En de temperatuur schiet dan ook omhoog. Ik zag een maximum van 95 graden op 1 van de 6 cores op 4,5Ghz bij het coderen van een video met Handbrake. Dat vond ik toch een beetje teveel van het goede dus teruggezet naar een OC van max. 4Ghz. Dan blijft de temperatuur redelijk stabiel rond de 70 tot 75 graden onder load.

[Voor 46% gewijzigd door 92946 op 22-04-2015 05:44]

• KrokanteMuesli
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 26-07-2015
Dit is normaal, hij downclocked op idle, om stroom te besparen.

C1E / Speedstep uitzetten, dan doet hij dit niet. Maar zolang je overklok op full load stable is, hoef je dit niet persee te veranderen.

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-09 14:57

Thomg

Aww yiss

Speedstep hoef je NIET uit te zetten, de truc zit hem in de pc in high-performance mode te zetten, dan draait die op maximale turbo.

Om maximale resultaten te behalen met je 5820K maar om toch nog een zuinige/stille proc te hebben idle moet je speedstep aanlaten, gebruik maken van offset en met turbo je kloks instellen. Niet handmatig met multiplier kloten, wat je dus al doet d:)b .

Ik dacht dat iets van +0.160 genoeg is voor alle cores turbo 4.4 Ghz bij mij, iets van 1.26V.

[Voor 15% gewijzigd door Thomg op 22-04-2015 09:48]

• Maximilian
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-08 17:15

Maximilian

You've been Maxxed...

Hier heb ik ook mee lopen stoeien, moet je eens kijken wat er gebeurd als je naar je powersettings van windows gaat en hem op "High Performance" zet ;)

Spec's ||| Voorstelrondje ||| Homepage

• furian88
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-09 16:20
Maximilian schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:57:
Hier heb ik ook mee lopen stoeien, moet je eens kijken wat er gebeurd als je naar je powersettings van windows gaat en hem op "High Performance" zet ;)
je wil niet weten hoeveel mensen dit niet hebben.. en dan maar roepen, ik had er meer van verwacht.. :O

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-09 23:05

millman

6708Mhz @ -185c

Wat een basisvragen allemaal. Kom op guys.. Overklokken begint met reviews van je hardware lezen en begrijpen wat bepaalde instellingen ddoen.. Ik zie dat hier niet terug.

[Voor 14% gewijzigd door millman op 22-04-2015 13:49]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• supersnathan94
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:20
furian88 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:42:
[...]

je wil niet weten hoeveel mensen dit niet hebben.. en dan maar roepen, ik had er meer van verwacht.. :O
Ik vind het überhaupt belachelijk dat MS dit in de desktop versie ook gewoon heeft. Op een laptop verwacht je dit soort dingen wel, maar van een desktop ga ik er vanuit dat als hij de kracht nodig heeft hij die ook gewoon gebruikt ongeacht wat het energieverbruik dan doet. zoals je al zegt zijn er miljoenen PC gebruikers die dit standaard op energiebesparing of gebalanceerd hebben staan (energiebesparing doet sws geen ruk aangezien Windows dan af en toe zo traag wordt dat het alleen maar langer duurt en dus meer verbruikt per saldo).

Gebalanceerd is op zich nog de meest logische optie. helaas is het switchen tussen high performance en energiebesparing erg slecht als je windows 7 gebruikt i.c.m. een extra GPU.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

supersnathan94 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:59:
[...]

Ik vind het überhaupt belachelijk dat MS dit in de desktop versie ook gewoon heeft. Op een laptop verwacht je dit soort dingen wel, maar van een desktop ga ik er vanuit dat als hij de kracht nodig heeft hij die ook gewoon gebruikt ongeacht wat het energieverbruik dan doet. zoals je al zegt zijn er miljoenen PC gebruikers die dit standaard op energiebesparing of gebalanceerd hebben staan (energiebesparing doet sws geen ruk aangezien Windows dan af en toe zo traag wordt dat het alleen maar langer duurt en dus meer verbruikt per saldo).

Gebalanceerd is op zich nog de meest logische optie. helaas is het switchen tussen high performance en energiebesparing erg slecht als je windows 7 gebruikt i.c.m. een extra GPU.
Niet helemaal, de processor klokt gewoon netjes terug als die niet gebruikt is.
Gooi er wat werk tegenaan en zie hem vliegen.

offtopic:
Dit is niet echt mijn ervaring bij sommige spellen echter waar die verdomd te turboën wat leidt tot miserabele fps wat echt meteen opvalt.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het is dan ook een prima functie die geen performance verslechtering geeft. Wel is het handig eerst met vaste multi en zonder eist, turbo en c-states te benchen, en daarna te zoeken naar een meer zuinigere oplossing met die functies aan.

• supersnathan94
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:20
Thomg schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:10:
[...]

Niet helemaal, de processor klokt gewoon netjes terug als die niet gebruikt is.
Gooi er wat werk tegenaan en zie hem vliegen.

offtopic:
Dit is niet echt mijn ervaring bij sommige spellen echter waar die verdomd te turboën wat leidt tot miserabele fps wat echt meteen opvalt.
Nou bij energiebesparing dus echt niet. Dedicated GPU wordt dan ook volledig uitgeschakeld. Erg vervelend als je dus op een laptop zit en je ff een spelletje wil doen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

We hebben het hier niet over een laptop? Graag relevant en OT blijven ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Bij deze nog de image trouwens.

Zoals je ziet staat HTT uit, dit maakt de processor alleen maar warmer + vereist hogere spanning op de core, ik heb geen enkele baat bij HTT aangezien ik al 6 cores heb en meer threads mij niet meer fps geeft.

[Voor 60% gewijzigd door Thomg op 22-04-2015 23:40]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True