Overklokken is iets wat ik eigenlijk nog nooit gedaan heb.
Aan de hand van Deze LinusTechTips YouTube Video heb ik geconstateerd dat het wellicht toch niet zo moeilijk is om de i7 5820k processor te overklokken.
Ik heb de multiplier op 45 gezet en de CPU-voltage op 1.3.
Na een herstart van de computer geeft CPUID het volgende aan:

Allemaal netjes en wel, en ook de temperatuur blijft beneden de 40 graden.
Echter na een paar minuten nadat ik CPUID heb afgesloten start ik Speccy op, om de temperatuur in de gaten te houden. Echter het valt mij op dat bij "Core Speed" slechts 1199,7 Mhz staat en de multiplier op 12.

Huh?
Open ik vervolgens CPUID opnieuw dan zie ik hier eigenlijk hetzelfde:

Ook Speedfan geeft geen bijzondere cpu temperaturen aan:

Ga ik vervolgens in de bios kijken en ik zie dat daar alles nog zo staat zoals ingesteld.
Multiplier op 45 en CPU Core voltage op 1.3v. De overige instellingen staan op auto.

Wat is hier aan de hand? Zowel CPUID en Speccy geven dezelfde (lage) Core Speed van 1199,7Mhz aan. Maar in 1e instantie geeft CPUID wel de correcte waarden aan...
Ik heb gezocht naar mogelijke antwoorden, het enige wat ik zover kon vinden is dat "SpeedStep" enabled moet zijn in de bios. Deze staat idd enabled.
Iemand suggesties?
Deze materie is vrij nieuw voor mij..
Aan de hand van Deze LinusTechTips YouTube Video heb ik geconstateerd dat het wellicht toch niet zo moeilijk is om de i7 5820k processor te overklokken.
Ik heb de multiplier op 45 gezet en de CPU-voltage op 1.3.
Na een herstart van de computer geeft CPUID het volgende aan:

Allemaal netjes en wel, en ook de temperatuur blijft beneden de 40 graden.
Echter na een paar minuten nadat ik CPUID heb afgesloten start ik Speccy op, om de temperatuur in de gaten te houden. Echter het valt mij op dat bij "Core Speed" slechts 1199,7 Mhz staat en de multiplier op 12.

Huh?
Open ik vervolgens CPUID opnieuw dan zie ik hier eigenlijk hetzelfde:

Ook Speedfan geeft geen bijzondere cpu temperaturen aan:

Ga ik vervolgens in de bios kijken en ik zie dat daar alles nog zo staat zoals ingesteld.
Multiplier op 45 en CPU Core voltage op 1.3v. De overige instellingen staan op auto.

Wat is hier aan de hand? Zowel CPUID en Speccy geven dezelfde (lage) Core Speed van 1199,7Mhz aan. Maar in 1e instantie geeft CPUID wel de correcte waarden aan...
Ik heb gezocht naar mogelijke antwoorden, het enige wat ik zover kon vinden is dat "SpeedStep" enabled moet zijn in de bios. Deze staat idd enabled.
Iemand suggesties?
Deze materie is vrij nieuw voor mij..