• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Eergisteren viel mijn pc tijdens tv-kijken spontaan uit, en wou niet meer starten (geen lampjes, geen piepjes). Diezelfde avond heb ik het een en ander geprobeerd om het probleem te vinden:
- Zo veel mogelijk randapparatuur los
- Andere videokaart
- Andere werkgeheugen
- Andere voeding

Aangezien dit het probleem niet verhielp, heb ik die avond nog een nieuwe voeding en moederbord besteld (het moederbord was in eerste instantie de verdachte, de voeding meer voor het zekere). Deze zijn vandaag binnengekomen, en zorgvuldig heb ik de hardware op het nieuwe moederbord geïnstalleerd en de voeding in de kast geplaatst. Helaas start de pc nu nog niet, wat mij nu doet vermoeden dat de processor defect is. Ik ben echter wel benieuwd of iemand anders nog een frisse kijk op de situatie kan geven, voordat ik direct een nieuwe processor bestel.

De originele hardware:
Moederbord: Gigabyte GA-990XA-UD3
Processor: AMD FX-8150
RAM: een setje Kingston KHX1600C9D3K2/8G gecombineerd met een paar Crucial CT102464BA160B
Video: MSI Radeon HD7970 (met fabrieks-oc)
SSD: Crucial M500 256GB
HDD: Diverse Samsung Spinpoints
Voeding: Antec BP550 Plus

Wat er nu staat:
Moederbord: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Processor: AMD FX-8150
Videokaart: MSI Radion HD5450
Geheugen: De helft van een setje KHX1600C9D3K2/8G, welke vandaag pas van de plank gepakt is.
Voedig: Fractal Design Tesla R2 650W

Ik heb ook nog een poging gedaan met de oude configuratie met een Sapphire HD5850 videokaart en een Antec EA-500D voeding. Alles helaas zonder dat het een werkend systeem oplevert.

Met het oude moederbord gaf de power button geheel geen respons; met het nieuwe moederbord gaat de power led even branden, en draaien de fans een kwartslag voordat de pc weer uitschakelt. Ik heb een pc-speaker aangesloten, deze geeft helaas geen piepjes.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Als de fans slechts een kwartslag draaien is dat vaak kortsluiting.
Kan veroorzaakt worden door defecte (doorgebrande) hardware.

Een processor gaat meestal niet zomaar kapot (niet op stock snelheden), maar onmogelijk is het ook niet.
Weet niet of er een 'computer boer' in de buurt is, maar misschien dat je daar je processor kan laten testen (of vrienden/familie).

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Mijn testmethode om te kijken of de processor het nog doet was dus plaatsen op een ander moederbord ;)

Vanavond ga ik op het nieuwe moederbord een nieuwe processor installeren, waarmee ik verwacht weer een werkende pc te hebben. Mocht ik in het weekend tijd hebben kan ik altijd nog uitzoeken of het oude moederbord het nog wel doet.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

dcm360 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:58:
Mijn testmethode om te kijken of de processor het nog doet was dus plaatsen op een ander moederbord ;)
Hmmm, is ook zo.... :o

Ik ben niet helemaal wakker vandaag ;)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Lijkt mij ook de CPU zoals jij het verteld.
Ik heb eens een defecte i5 gehad. PC ging aan, uit aan uit etc. Als jou fans maar heel even aan gaan, en dan weer uitgaat. Lijkt en beetje hetzelfde, alleen dan niet herhaald.

Hopelijk vind je het spoedig!

我的名字是Mirno

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Het was inderdaad de CPU, vanavond heb ik een FX-8370E geplaatst en de pc werkt weer (al lijkt het er bijna meer op dat het voor de helft een nieuwe pc is).

Overigens heb ik vergelijkbare symptomen al eens eerder gezien: dat was met een Opteron die net niet goed in de socket zat. Vervelende toen was dat alle hardware nieuw was, en toen heb ik met de nu defecte FX juist vastgesteld dat het systeem werkte (en na herinstallatie van de Opteron werkte het ook),

Beiden in ieder geval bedankt voor het reageren :)
Pagina: 1