Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AD Users toevoegen via Powershell + CSV

Pagina: 1
Acties:

• thomas1907
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09-09 13:25
Hallo mede tweakers,

Ik ben momenteel bezig met de opleiding Netwerkbeheer en moet voor een opdracht 200 users, via powershell, vanuit een CSV automatisch laten maken.

Ik heb het al (deels) werkend via Import-csv

Wat ik momenteel heb in mijn users.csv bestand :
code:
1
2
samAccountName,Name,Department,Address
P.van Veluw,Pietje van Veluw,Sales,Fanstraat 50

Alleen werkt het "address" deel niet, en moet ik ook voornaam, achternaam, en wachtwoord correct in de user krijgen.
Weet iemand hier toevallig wat vanaf?

Dankuwel alvast _/-\o_

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 15:06
Heb laatst dit ook voor school moeten doen; was best een gekloot als je er leeg in komt. Als je weet hoe het moet is het zeer simpel. Vraag even aan je docent of hij het voor wilt doen met Excel, dan ben je met 5 min. klaar voor je 200 users goed te zetten.

In eerste instantie, wat heb je zelf al geprobeerd om dit uit te zoeken? Heb je het al met New-ADUser geprobeerd?

• thomas1907
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:09:
Heb laatst dit ook voor school moeten doen; was best een gekloot als je er leeg in komt. Als je weet hoe het moet is het zeer simpel. Vraag even aan je docent of hij het voor wilt doen met Excel, dan ben je met 5 min. klaar voor je 200 users goed te zetten.

In eerste instantie, wat heb je zelf al geprobeerd om dit uit te zoeken? Heb je het al met New-ADUser geprobeerd?
We moeten het eerst een tijdje zelf uit zien te vinden, en ja ik heb gegoogled maar ik kan amper wat vinden qua arguments ervoor.
Ik ga nu even kijken naar New-ADUser :)

• 26779
  • Registratie: september 2020
  • Niet online
Hier heeft technet toch al (bijna) kant-en-klare scripts voor?
https://gallery.technet.m...ll-Create-Active-7e6a3978

• thomas1907
Wow. Bedankt! ga er zeker naar kijken :) had dit nog niet gevonden

• CuBras
Dat klopt wel, maar soms is het ook wel leuk als je iets kan leren, toch? :o

• thomas1907
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:21:
[...]

Dat klopt wel, maar soms is het ook wel leuk als je iets kan leren, toch? :o
Ik haal ook de gegevens weg die ik niet gebruikt, snap het grotendeels maar kon de arguments niet vinden :P

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-09 20:21
Welke school is dat? Het verbaast mij namelijk dat er PowerShell wordt geleerd. Veel scholen lopen een beetje achter en geven nog les in Windows 2003...

• 26779
  • Registratie: september 2020
  • Niet online
Ik hoop alleen dat het niet bij powershell blijft maar dat ook aan bijvoorbeeld bash aandacht wordt gegeven.. :)

overigens... 'les in windows 2003' ? 8)7
Laat ze eerst LES geven in subnetten, DNS en dat soort elementaire zaken...

[Voor 35% gewijzigd door 26779 op 21-04-2015 20:28]

• CuBras
Heb zelf even het voorbeeld zitten bestuderen; snap de essentie wel, maar ben blij met hoe ik het geleerd heb gekregen; dus i.c.m. Excel, de juiste statements in de desbetreffende kolommen zetten + de waardes, deze aan elkaar plakken in de laaste kolom, ctrl+c/v'en en in powershell plompen.

• thomas1907
Trommelrem schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:25:
Welke school is dat? Het verbaast mij namelijk dat er PowerShell wordt geleerd. Veel scholen lopen een beetje achter en geven nog les in Windows 2003...
Landstede Harderwijk :)
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:29:
Heb zelf even het voorbeeld zitten bestuderen; snap de essentie wel, maar ben blij met hoe ik het geleerd heb gekregen; dus i.c.m. Excel, de juiste statements in de desbetreffende kolommen zetten + de waardes, deze aan elkaar plakken in de laaste kolom, ctrl+c/v'en en in powershell plompen.
Laat excel momenteel dit maken :)

code:
1
2
Implement,GivenName,LastName,StreetAddress,Department,ProfilePath,HomeDirectory,HomeDrive,Password,PasswordNeverExpires,Enabled,TargetOU
yes,Robert van Veluw,van Veluw,Van Hallstraat 50,Sales,\\dc01\Profile$\R.van Veluw,\\dc01\Home$\R.van Veluw,H:,Welkom01,True,False,TestProevers

• CuBras
Ziet er goed uit, dit is denk ik nog wel uit een .CSV file?
Als je het als volgend neerzet:

New-ADUser -Name "naam" -GivenName "voornaam" -SurName "achternaam" -SamAccountName "inlognaam"
Dan kan je het mooi invoegen in Powershell, de dubbele quotes moet dan de 'variabele' omsluiten, anders werkt het niet.

Wat betreft je password aanmaak, daar mist nog een klein deel; namelijk secure-to-string, die kan je nog even opzoeken, anders kan powershell morren, weet ik echter niet zeker.

Daarnaast, als je met OU's werkt. werk dan van buiten naar binnen (mocht je meerdere OU's hebben). Dus als het is als: Users -> Domain Users -> Afdeling -> Directie, dan moet je dat noteren als: Directie -> Afdeling -> Domain Users -> Users.

Want bij jouw OU zie ik staan: Test Proevers, Als dit beiden een aparte OU is, dan wordt het Proevers, Test.
Niet geheel onbelangrijk; vergeet je domain niet te vermelden :+

Ik hoop dat ik het duidelijk beschrijf voor je.

[Voor 10% gewijzigd door CuBras op 21-04-2015 20:49]

• thomas1907
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:46:
Ziet er goed uit, dit is denk ik nog wel uit een .CSV file?
Als je het als volgend neerzet:

New-ADUser -Name "naam" -GivenName "voornaam" -SurName "achternaam" -SamAccountName "inlognaam"
Dan kan je het mooi invoegen in Powershell, de dubbele quotes moet dan de 'variabele' omsluiten, anders werkt het niet.

Wat betreft je password aanmaak, daar mist nog een klein deel; namelijk secure-to-string, die kan je nog even opzoeken, anders kan powershell morren, weet ik echter niet zeker.

Daarnaast, als je met OU's werkt. werk dan van buiten naar binnen (mocht je meerdere OU's hebben). Dus als het is als: Users -> Domain Users -> Afdeling -> Directie, dan moet je dat noteren als: Directie -> Afdeling -> Domain Users -> Users.

Want bij jouw OU zie ik staan: Test Proevers, Als dit beiden een aparte OU is, dan wordt het Proevers, Test.
Niet geheel onbelangrijk; vergeet je domain niet te vermelden :+

Ik hoop dat ik het duidelijk beschrijf voor je.
Heb momenteel dit :
code:
1
2
Implement,Name,GivenName,LastName,StreetAddress,Department,ProfilePath,HomeDirectory,HomeDrive,Password,PasswordNeverExpires,Enabled,TargetOU
yes,Robert van Veluw,Robert,van Veluw,Van Hallstraat 50,Sales,\\dc01\Profile$\R.van Veluw,\\dc01\Home$\R.van Veluw,H,Welkom01,True,False,TestProevers

Alleen komt er niks in het OU te staan, Het ou is zo ingedeeld : Fosters.nl > TestProevers
(Fosters is projectnaam)

En bij HomeDrive, moet dat H of H: zijn?

Het log staan ook alleen streepjes in...

• CuBras
Je HomeDirectory is je Roaming Profile toch? Leer het je aan om dit zo standaard te benoemen. Moest zelf even 3x kijken wat je aan het doen was ;)

"Alleen komt er niks in het OU te staan, Het ou is zo ingedeeld : Fosters.nl > TestProevers
(Fosters is projectnaam)"

Dan alsnog moet je deze vanuit binnenuit benoemen ;). Dus TestProevers -> Fosters.nl (Hiervoor gebruik je dus OU en iets met een Domain Controller benaming, maar die kan je zelf wel vinden hoe dit genoteerd dient te worden ;))

Edit: Wat bedoel je met de H:\ schijf? Hoe je deze in je statement neerzet?
Heb het handmatig toegewezen op alle accounts (alles geselecteerd -> Properties -> Profile)

[Voor 14% gewijzigd door CuBras op 21-04-2015 21:44]

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-09 16:03

ralpje

Deugpopje

HomeDirectory != Roaming profile ;)
Voor je OU, let even op de juiste benaming: OU=Blaat,OU=Bovenliggendemap,DC=domain,DC=local bijvoorbeeld.
En natuurlijk:
PowerShell:
1
get-help add-aduser

365Dude - Strava

• thomas1907
ralpje schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:46:
HomeDirectory != Roaming profile ;)
Voor je OU, let even op de juiste benaming: OU=Blaat,OU=Bovenliggendemap,DC=domain,DC=local bijvoorbeeld.
En natuurlijk:
PowerShell:
1
get-help add-aduser
Heb het nu zo ingesteld :
code:
1
2
Implement,Name,GivenName,LastName,StreetAddress,Department,ProfilePath,HomeDirectory,HomeDrive,Password,PasswordNeverExpires,Enabled,Path
yes,Robert van Veluw,Robert,van Veluw,Van Hallstraat 50,Sales,\\dc01\Profile$\R.van Veluw,\\dc01\Home$\R.van Veluw,H,Welkom01,True,False,"ou=TestProevers,dc=fosters,dc=nl"

maar het werkt nogsteeds niet ;/

• ralpje

ralpje

Deugpopje

En wat voor error krijg je?

365Dude - Strava

• thomas1907
Processing started (on 04/21/2015 21:28:17):
--------------------------------------------

Processing started (on 04/21/2015 21:39:59):

Processing started (on 04/21/2015 21:45:27):

• CuBras
Voer je het precies zo in zoals het in je post staat? Want dan gaat het inderdaad niet werken ;)

Het moet worden -Name "Robert van Veluw" -Givenname "Robert" -Lastname "van Veluw" etc.

Wat Ralpje zegt, wilde het niet direct voorkauwen .. inderdaad het OU= verhaal. Dat klopt.

En vergeet vooraal New-ADUser er niet voor te zetten ;)

Probeer eventueel niet te veel in één keer in te voegen. Probeer eerst eens of het lukt met de naam.

[Voor 22% gewijzigd door CuBras op 21-04-2015 21:54]

• thomas1907
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:51:
Voer je het precies zo in zoals het in je post staat? Want dan gaat het inderdaad niet werken ;)

Het moet worden -Name "Robert van Veluw" -Givenname "Robert" -Lastname "van Veluw" etc.

Wat Ralpje zegt, wilde het niet direct voorkauwen .. inderdaad het OU= verhaal. Dat klopt.

En vergeet vooraal New-ADUser er niet voor te zetten ;)
Dus ik moet in de bovenste rij overal een - voor zetten?
Als ik het goed begrijp...

heb het via adduser werkend gekregen maar moest persee met powershell :/

zal het idd proberen met een paar arguments, en ja ik voer het script wat erbij zat uit.

[Voor 6% gewijzigd door thomas1907 op 21-04-2015 21:56]

• CuBras
thomas1907 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:55:
[...]

Dus ik moet in de bovenste rij overal een - voor zetten?
Als ik het goed begrijp...
Hoe wil je het anders doen? Je kan ook de gehele statement in een .PS1 file zetten (=powershell script), dan wordt het ook in powershell uitgevoerd, maar dan zie je het alleen niet.

Maar ja , New-ADUser -Name " ..." etc.

Met excel kan je dit mooi recht zetten voor 200 users.
https://www.dropbox.com/s/kbygrq8rsqv4tyn/Naamloos.jpg?dl=0

Check even het screenshot voor meer duidelijkheid ;)
De blauwe kolommen zijn de 'vaste waardes' en de rest vul je zelf aan. Vervolgens doe je in de laatste kolom meerdere kolommen 'kopieeren/plakken' (zie de formulebalk) en je krijgt een mooi statement.

Excuses voor de kleine screenshot.

[Voor 16% gewijzigd door CuBras op 21-04-2015 22:02]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Dat is wel een hele vieze workaround hoor.... :D
Import je CSV in PowerShell en doe vervolgens een foreach zodat je netjes in één batch je users toevoegt. Zeker als het een huiswerkopdracht is lijkt me dat ze willen zien dat je ook daadwerkelijk die (redelijk basis) kennis beheerst, imho.

365Dude - Strava

• thomas1907
ralpje schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:11:
Dat is wel een hele vieze workaround hoor.... :D
Import je CSV in PowerShell en doe vervolgens een foreach zodat je netjes in één batch je users toevoegt. Zeker als het een huiswerkopdracht is lijkt me dat ze willen zien dat je ook daadwerkelijk die (redelijk basis) kennis beheerst, imho.
Op deze manier?

code:
1
2
3
4
$csv = Import-Csv c:\path\to\your.csv
foreach ($line in $csv) {
    add-user -Name $line.Name -WindowsLiveID $line.Email -ImportLiveId
}

is van internet, maar snap het aardig :) -name $line.Name is dus de kolom waar je bovenaan Name zet (gok ik)

Ga er morgen even naar kijken

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Spot-on! ;)
Wil of moet je overigens meer met PoSH gaan doen, dan adviseer ik http://www.bol.com/nl/p/l...lunches/9200000007165080/. Prima boek om alle PoSH-basics goed onder de knie te krijgen.
En als je nu in systeembeheer gaat starten en je gaat _iets_ met Windows doen, dan wil je PoSH van a tot z kennen. Trust me ;)

365Dude - Strava

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True