Auto Subwoofer + Versterker aansluiten?¿?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:41
Hallo Tweakers,

Ik heb laatst een Subwoofer + 1 versterker van mijn vriendin gekregen voor mijn verjaardag die ze ergens tweedehands heeft kunnen krijgen. Nu weet ik niks hierover, en weet dus ook niet hoe ik dit aansluit.

Situatie: Ik heb nu 1 versterker waar de subwoofer op aangesloten zit, hier heb ik vervolgens een + en een - kabel aanzitten + een remote aansluiting zodat hij uitgaat waarneer de radio uitgaat.

Moet ik de + en de - naar de accu laten lopen? moet vervolgens de remote naar de radio? ik hoor het graag
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/ca768f18f5871e958ae3f09abb95a1b6.png

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/8819b44965315b82df2e94f9c1f4b779.jpg

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/d8c823b5d5582de0826ebf5240cda1d5.png

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/ee9ea4a09d568522d4828f0baf0397d5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 19:05

JdM

Humbled

+ naar de accu en - naar de carroserie. Ergens een goed massapunt maken/zoeken en inderdaad de remote naar de radio. Ook moet je nog een signaaldraad van de radio naar de versterker leggen om het geluid in de versterker te krijgen ;)
Ow en zeker die 12 volt zo dicht mogelijk bij de accu af met een fatsoenlijke zekering, met die 12volt in je auto kun je lassen namelijk. Verkijk je niet op de risico's bij slecht aansluiten, de fik staat er zo in.

Verder wel een beetje basic vraag dit, had je met google makkelijk op kunnen lossen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door JdM op 21-04-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
in de versterker zit een 30A zekering, is het niet zo dat er dan geen zekering meer tussen hoeft? en die speakerkabel. waar moet ik deze aansluiten op de versterker. ik weet dat het vrij basic is, maar ik hoor het liever van iemand als dat ik het algemeen opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Je moet de 12volt + bedrading direct bij je accu nogmaals zekeren, nee de zekering in de versterker is niet genoeg. Probleem is als je die plus niet zekert, dat je een plusdraad in je auto hebt lopen die bij kortsluiting voor brand/ explosie van je accu kan zorgen, omdat er altijd 12 volt op blijft staan.
De speakerkabel die je gaat aansluiten is afhankelijk van de aansluiting op je radio, haal die er eerst eens uit en kijk of er cinch aansluitingen op zitten met low output. Die kunnen dan op de low input van de versterker.

[ Voor 20% gewijzigd door JdM op 21-04-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
Ik heb tulp aansluitingen in mijn radio zitten. Kan ik dan Rood en wit in de radio doen, en vervolgens de andere kan van de tulp aansluitingen in mijn versterker? (de low input)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Yesh, dat gaat helemaal werken

Die tulpkabels niet te dicht bij !afgezekerde 12v lijn leggen om eventuele storingen te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 18:00
Zie ik dat goed? Zijn die kroonsteentjes bovenop de woofer kist gewoon metaal, zonder beschermingskap?

*kriebels krijgt*

Dek dat aub af... De massa is geen probleem, maar de voedingskabel is een wachtende kortsluiting met alle gevolgen van dien.

Zodra deze contact maakt met het chassis van de auto of als er per ongeluk iets van een geleider op de kist valt of gelegd word is het vuurwerk, echt geen pretje met het vermogen dat een auto accu kan leveren...

Ook die twee voedingskabels die samen op die klem zittenis vragen om problemen. Zodra er iets losraakt en de metalen behuizigen van de versterker raakt is het ook vuurwerk. Gebruik hiervoor liever schroefvorken (spades).

Tevens hoeft die laatste 10 centimeter niet zo dik uitgevoerd te worden, een enkele run kabel van kroonsteen naar versterker lijkt mij in dit geval genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
Liquidasmoke, bedankt voor de informatie. Die kroonstenen zaten er al op, maar het is de bedoeling dat ik die eraf haal en de kabels achter mijn subwoofer laat lopen. Op de stroomkabel vóór de accu heb ik op minder dan 40cm een 60a zekering zitten. Nog enkele tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Je bedoelt dat je zelf een voedingskabel hebt gelegd, waar vanaf de accupool gezien na 40cm een zekering zit? Ik begreep eerder dat je verder nog geen voedingskabel richting de versterker had liggen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
ik heb zelf een voedingskabel gelegd, die niet in de buurt komt bij andere kabels voor minimale storing. vanaf de accu is er binnen 40cm een zekering geplaatst op de +kabel. de Ground moet ik nog op de carroserie vastzetten. ook de remote moet ik nog aansluiten op de versterker+radio Ik zal binnenkort wel even een foto plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Klinkt goed, nu het geluid nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Als ik je foto nog eens goed bekijk dan lijkt het erop dat je rolrand ook gescheurd is...

Als dit zo is dan zal je woofer wel iets doen, maar vooral flabberen en weinig bas leveren. De gedeukt conus is dan weer minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

LiquidSmoke schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 00:22:
Als ik je foto nog eens goed bekijk dan lijkt het erop dat je rolrand ook gescheurd is...

Als dit zo is dan zal je woofer wel iets doen, maar vooral flabberen en weinig bas leveren. De gedeukt conus is dan weer minder erg.
Idd. Woofer ziet er versleten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:28
Dat hij stuk zal gaan is 100% zeker, maar weinig bas kan meevallen. Ik heb ooit rondgereden met een (ongefilterde) pioneer woofer, na het eerste scheurtje ging hij juist steeds harder spelen, heeft het nog 2 maanden volgehouden :P heb hem toen weggegeven aan iemand die hem volgens eigen zeggen met naald en draad wel kon repareren 8)7

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Peenutzz schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 09:19:
Dat hij stuk zal gaan is 100% zeker, maar weinig bas kan meevallen. Ik heb ooit rondgereden met een (ongefilterde) pioneer woofer, na het eerste scheurtje ging hij juist steeds harder spelen, heeft het nog 2 maanden volgehouden :P heb hem toen weggegeven aan iemand die hem volgens eigen zeggen met naald en draad wel kon repareren 8)7
Mwah, voor een simpele autowoofer... Van de onderkant openduwen en een druppeltje seconde lijm erop :)

Naald en draad is dan wel een uitdaging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:28
Je zou die vent moeten zien, dan begrijp je het meteen :P secondelijm werkt vaak ook wel ja. Heb een keer een gat in de rubber rand van een van mijn deurspeakers gestoken, secondelijm erop tegen het uitscheuren en spelen maar. Als ik ze 3 jaar geleden niet was vergeten uit de auto van mijn broer te halen, zou ik ze nu nog steeds hebben gehad.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
Het resultaat mag er wezen! de bass is zeer goed, ik meot alleen even dat scheurtje dichten.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/0d874216b1c39dc34e103b70ae32e5ad.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/70349aa7c8b22385738dfa717cbd05f0.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Hawkyscrub op 27-04-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Belemmeren die spanbanden de conusuitslag niet? 8)7
En dat papier over je versterker, is dat ook met een reden? Want je versterker wordt warm en raakt zo ook minder warmte kwijt als deze zit ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkyscrub
Valt allemaal wel mee JdM ;) heb hem met zorg getest, de spanband kan ik ook gewoon boven de woofer uit laten komen, dan zal dit al helemaal goed zijn. De versterker wordt niet al te warm, daar is ook naar gekeken :)
Pagina: 1