Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook of Windows laptop?

Pagina: 1
Acties:

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Beste Tweakers,

Het is voor mij alweer bijna tijd voor een nieuwe laptop. De Dell Inspiron 17RSE die ik circa 2+ jaar terug heb gekocht krijgt steeds meer kuren en ik probeer hier en daar al een snufje te krijgen van de mogelijke opties die ik kan krijgen.

Mijn huidige laptop beschikt over een inter i5 processor, 6GB ram, 1080p scherm en een samsung 840 pro 124gb SSD. Gezien het feit dat ik een studie doe op gebied van vormgeving ben ik dus opzoek naar een laptop die meerdere adobe programma's tegelijkertijd kan draaien. Mijn huidige laptop heeft daar nog wel eens wat problemen mee. De 6GB RAM draait meestal volop als ik aan het editen ben in Photoshop, Illustrator en Indesign met een muziekje erbij, wat ik regelmatig doe. Daarnaast wordt de i5 processor vaak ook 100% benut, en krijg ik het gevoel dat de 6gb icm de i5 aan de lage kant is.

Nu weet ik nog niet zeker of ik echt toe ben aan een nieuwe laptop, maar ik wil in ieder geval mijn horizon verbreden aangezien mijn huidige laptop steeds vaker vastloopt en de wifi connectie vaak ook niet goed functioneert en allemaal andere vage onverklaarbare kuren vertoont.

Voor het gemak heb ik de standaard vragen even ingevuld.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk vormgeven, denk aan: Photoshop, Illustrator, Indesign, Photomatix Pro, Premiere pro.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? - Nog niet bekend

Wil je gamen? - In beperkte mate, spellen als Hearthstone en BF3 speel ik voornamelijk ,maar niet die hard.

Video's of foto's bewerken? - Ja !!
Of gewoon een beetje surfen en mailen? - Hoort er altijd bij natuurlijk...

Wat is je budget?
Ik zit te denken aan een Macbook (15") van ongeveer 1000 euro (tweedehands) of een windows laptop van ongeveer 1000 euro nieuw.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar school! Mijn oude 17 inch kanon is veel te groot, te lomp en de accu is snel leeg. 15" die ik achter in een tas zou kunnen schuiven zou perfect zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit voornamelijk te denken aan een MBPr met iig een i7 processor en 8gb + ram uit het jaar 2013 +.
Aangezien ik vrijwel alles van Apple heb lijkt een MBP mij ook leuk, en vooral betrouwbaar en goed, maar ik begrijp dat de meningen van verschillende gebruikers daar nogal anders over in, dus de hamvraag van mijn hele verhaal. Windows laptop of een Macbook? Ik neig naar de Macbook, maar wie kan mij ervan overtuigen dat dit juist NIET of juist WEL moet?

Ik hoor graag van jullie!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-11 16:38

Mavamaarten

Omdat het kan!

Voor hetzelfde geld krijg je veel betere specs als je voor een windowslaptop gaat. Voor €1000 heb je een flinke laptop waar je redelijk serieus op kan video-editen en gamen.

Een tweedehands MBP gaat trager zijn, simple as that. De bouwkwaliteit van een macbook ligt wat hoger, maar het is aan jou om te beslissen of je dat belangrijker vindt dan specs. Gamen kan, maar een Intel Iris en dergelijke gaat het niet halen tegen een GTX850M.

Ik heb deze laptop: pricewatch: Asus N551JK-CN158H
Voor €20 heb je hiervoor een HDD caddy waar je een SSD in kwijt kan. Voor €1000 heb je dan een goed gebouwde laptop met SSD, en een goeie CPU en GPU.

[ Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 21-04-2015 19:59 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een Pro-Retina is een mooi ding maar ga je die scoren voor 1000 euro? Ik denk dat dat best lastig gaat worden.

• RvdHeide
Wellichy iets duurder idd. maar ga hem ook nog niet kopen, wellicht later. Maar weegt het dan nog wel op tegen een Windows zoals @mavamaarten omschrijft?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je na 2 jaar een Dell Inspiron 17RSE niet meer goed kan gebruiken lijkt me niet zozeer de hardware je probleem, maar de software. Misschien dat juist daarom OS X je gaat helpen productiever te zijn.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, ik ben voor mijzelf persoonlijk al jaren geleden op OSX overgestapt. Voor al mijn privégebeuren werkt het fijner. En met de nieuwe Office lukt 90% van mijn 'werk' er ook op. Adobe apps draaien volgens mij prima op OSX maar ik kan dat niet beoordelen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Adobe apps werken inderdaad prima op OS X. Sure, je kan door de ogen van Tweakers meer 'bang for the buck' krijgen als je een non-Apple laptop koopt, maar we gaan hier voor productiviteit en langdurig gebruik, dus dan gelden eigenlijk veel voorwaarden niet meer.

Zo maken die 500 extra MHz'en niet echt uit als je alsnog niet sneller kan werken, en is 16GB in je laptop leuk, maar als je het niet kan gebruiken om dat de boel gewoon niet werkt, tja, ook niks aan ;)

Het maakt niet uit hoe 'goed' je laptop is, als je er jaren goed mee kan werken is het de juiste laptop, en anders niet.

Voor het renderen van 4K films zal je vast en zeker op een betere GPU sneller klaar zijn, maar als je dat soort zaken op een laptop gaat doen ben je imho toch al verkeerd bezig :p Ik zou voor de Mac gaan, dan weet je zeker dat je op een platform zit dat niet in de weg zich en zichzelf ook niet verslechterd zonder dat je gekke dingen doet. En dat stel ik puur op basis van de OP van de TS. (of is het de TS van de OP? :+)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
Heb je al geprobeerd om Windows opnieuw te installeren? Of even de laptop open te maken en stof te verwijderen?

Dat zou ik even doen voordat je geld uitgeeft aan iets nieuws.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• RvdHeide
@johnkeates,
Het is waarschijnlijk software matig ja. Maar ongeveer 2/3 maanden geleden heb ik voor het laatst Windows opnieuw geïnstalleerd.

@hierboven , dat is juist het gehele probleem aan Windows, updates om de haverklap en als iets niets werkt Windows opnieuw er opzetten. Al m'n spullen weer weg en tijden bexig om alles opnieuw te installeren. Windows is vergelijkbaar met een Android toestel naar mijn mening, hoe meer er op staat hoe langzamer hij gaat. Met mijn iPhone en iPad heb ik hier geen last van dus goede ervaringen met Apple tot nu toen. Ik wil een nieuwe installatie best proberen, maar zijn er nog tips om gemakkelijk al je spullen er weer op te krijgen? Denk aan programma's ed en drivers?
Is het teouwens verstandig dat ik eerst Windows 10 afwacht?
Stof verwijderen is nog wel een goede tip, zal ik vandaag of morgen ff proberen, tips over hoe te verwijderen? Ik heb wel eens begrepen dat de ventilator niet mag draaien of iets dergelijks

[ Voor 10% gewijzigd door RvdHeide op 22-04-2015 07:48 ]

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:59
Als je, je dell wil verkopen zou ik hem graag willen overkopen. heb zelf de 15inch versie daarvan maar wil wel een groter scherm.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
RvdHeide schreef op woensdag 22 april 2015 @ 07:33:
@hierboven , dat is juist het gehele probleem aan Windows, updates om de haverklap en als iets niets werkt Windows opnieuw er opzetten. Al m'n spullen weer weg en tijden bexig om alles opnieuw te installeren. Windows is vergelijkbaar met een Android toestel naar mijn mening, hoe meer er op staat hoe langzamer hij gaat. Met mijn iPhone en iPad heb ik hier geen last van dus goede ervaringen met Apple tot nu toen. Ik wil een nieuwe installatie best proberen, maar zijn er nog tips om gemakkelijk al je spullen er weer op te krijgen? Denk aan programma's ed en drivers?
Is het teouwens verstandig dat ik eerst Windows 10 afwacht?
Stof verwijderen is nog wel een goede tip, zal ik vandaag of morgen ff proberen, tips over hoe te verwijderen? Ik heb wel eens begrepen dat de ventilator niet mag draaien of iets dergelijks
Ik wil je wel uit de droom helpen: OS X is geen iOS. Op iOS worden alle apps gesandboxed waardoor ze geen invloed op elkaar kunnen uitoefenen. Op OS X is dat niet zomaar het geval. Op mijn werk gebruiken we ook OS X en daar moet ook gewoon ieder anderhalf jaar een nieuwe installatie op, omdat er weer iets stuk is of niet lekker loopt. Overigens heeft OS X ook regelmatig updates (gelukkig maar). Daarin zijn beide besturingssystemen wat mij betreft gelijk. Als je je verre houdt van illegale software, en niets van de bekende downloadsites installeert maar direct van de maker, dan kan het allemaal prima.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Zelf als een fervent windows EN Os x gebruiker moet ik zeggen dat deze laatste vaak probleemlozer te gebruiken is als Windows. Ik vind Windows fantastisch en verschrikkelijk tegelijkertijd. OS X Is echt fantastisch makkelijk mee te werken en heb er nooit gezeik mee. Maar het heeft zeker zijn voor en nadelen :)

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Ramon schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:53:
[...]

Ik wil je wel uit de droom helpen: OS X is geen iOS. Op iOS worden alle apps gesandboxed waardoor ze geen invloed op elkaar kunnen uitoefenen. Op OS X is dat niet zomaar het geval. Op mijn werk gebruiken we ook OS X en daar moet ook gewoon ieder anderhalf jaar een nieuwe installatie op, omdat er weer iets stuk is of niet lekker loopt. Overigens heeft OS X ook regelmatig updates (gelukkig maar). Daarin zijn beide besturingssystemen wat mij betreft gelijk. Als je je verre houdt van illegale software, en niets van de bekende downloadsites installeert maar direct van de maker, dan kan het allemaal prima.
En dit geldt precies hetzelfde voor windows machines, als je niet naar al te vage websites gaat en daar dingen van downloadt draait windows ook jaren perfect.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een install image maken van je windows machine zodra die vers geinstalleert is dat het makkelijker maakt om te reinstallen. En ja je data moet je sowieso niet op je system partie zetten, dat geldt voor iedere OS.

En apple doet hetzelfde als android met hun tablets en telefoons nieuwe Ios veries eruit gooien die niet/traag werken op oudere versies van de hardware, bij android is dit iets geleidelijker alleen.

Je hoeft geen windows 10 af te wachten trouwens als je nu een nieuwe laptop met win7 of win8 koopt krijgt deze bij win10 release een gratis update naar windows 10.

[ Voor 5% gewijzigd door NC83 op 22-04-2015 14:55 ]

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• RvdHeide
om als student het originele Adobe pakket te kopen zie ik niet echt zitten, begrijpelijk dus dat niet alles via de normale websites gaat als ik er aan wil komen. Ik snap best dat van illegale software een systeem trager wordt (kam worden) maar dat is bij Windows en osx hetzelfde neem ik aan, daarnaast heeft osx ook minder kans op virussen heb ik gelezen dus een voordeel toch?

Ik weet overigens dat win10 gratis is, maar wellicht dat ik die even afwacht voordat ik een nieuwe laptop koop aangezien Win10 voor zover ik gezien heb, er goed uit zag.

Nog goede argumenten waarom juist niet Apple of Windows, want we gaan een beetje off topic naar mijn mening. Prijs/kwaliteit is een goed punt om te vergelijken lijkt mij

@thewishbone, hij wordt niet verkocht denk ik, gaat waarschijnlijk naar mijn vriendin. En een nieuwe laptop kopen gebeurt ook niet per direct bij mij, daar gaan wat maandjes research aan vooraf.

Ik zat zelf te denken aan een MacBook ongeveer gelijk aan deze maar dan 2e hands, 1000 euro is dan niet teveel gevraagd lijkt mij? pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB
Als je de btw er al af kam trekken betaal je nog maar iets van 1600 euro

[ Voor 29% gewijzigd door RvdHeide op 22-04-2015 19:11 ]

• NC83
Er zijn ook virussen voor OSx tegenwoordig, dit is voornamelijk te danken aan het feit dat OSx populardair is geworden in de afgelopen jaren. Dat er zijn geen virussen voor OSx stamt uit het verleden, en ik geef toe er zijn er minder en het is minder makkelijk om OSx aan te vallen, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt.

Ik persoonlijk ben niet bereid om de prijs voor een Mac te betallen, hoewel ik hun design wel mooi vindt voor een laptop. Voor de prijs van die mac heb je trouwens ook een Razor Blade die heel erg veel op een MBP lijkt. Een nadeel aan die razor blade die is alleen beschikbaar in Noord Amerika, maar het was meer een voorbeeld wat er in de windows wereld is voor die prijs. Een MSI GS60 voor die prijs zit in dezelfde klasses qua hardware, ik heb die van mij voor 1400 gekregen om dat ik geen belasting heb hoeven betalen.

Als je toch wat grafische spellen wil spelen zit je iets meer vast aan windows dan OSx er zijn wel spellen en support is tegenwoordig beter, de blockbusters zijn vaak echter alleen op windows speelbaar.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 16:20

spartacusNLD

This is Sparta!!

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478

- i7
- 8GB RAM
- GTX 960m 4GB gddr5
- IPS Full HD scherm
- 1TB SSHD
- stevige bouwkwaliteit

heb de voorganger van bovenstaande al een tijdje en is een erg fijne laptop :)

[ Voor 15% gewijzigd door spartacusNLD op 22-04-2015 23:35 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• RvdHeide
@NC83, bedankt voor de reactie. De laptop in je voorbeeld is inderdaad mooi. Schermkwaliteit ook boven de 1080p , wel iets wat ik ongeveer zoek. Ver boven de 1000 euro wil ik niet komen eigenlijk. Daarnaast zie ik dat alleen de videokAarten de andere laptops sterk maken. Ik hou, als designer, er ook van om zelf een mooi design te hebben. Daarnaast is Apple wel "a must have" voor designers om professionaliteit uit te stralen, naar mijn mening. Die lenovo ziet er ook goed uit, alleen zit ik wat in over het scherm, 1080 heb ik nu ook al.

• NC83
Om heel eerlijk te zijn heb je voor een professionele uitstraling als designer geen Apple product nodig hoor ;)

Dat zou ik een van de slechtste redenen vinden om mijn PC hardware op te kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door NC83 op 23-04-2015 15:12 ]

Pagina: 1