Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Ik ben op zoek naar een nieuwe interne harde schijf voor mijn NAS, nadat mijn oude het heeft begeven na 2,5 jaar. De NAS staat eigenlijk altijd aan.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een WD Red van 3 TB.

Zijn er nog andere goede opties in de prijsklasse? En is het mogelijk om eerst 1 schijf te plaatsen en later een tweede, en vervolgens alsnog gebruik te maken van RAID-opslag? Ik hik namelijk een beetje tegen de prijs aan voor 2 harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hoe druk wordt de NAS belast?? Wordt er continue gebruikt van gemaakt of is het een paar keer per dag (laat zeggen 2-4 keer). Continue --> WD Red, Paar keer per dag --> WD Green. Geen snelheidsverschil, de green is iets zuiniger, goedkoper in de aanschaf. Enigste nadeel is dat ie na een kwartier niet gebruiken zichzelf in parkeerstand zet. Wil je hem weer gebruiken duurt dat 2 seconden voordat ie begint met laden van de data. Ik heb zelf een Green 2TB hdd. Zéér stil, alleen duurt het 2 seconden voordat ie mijn data begint te laden (ik heb hem in een normale desktop zitten, geen NAS. Daarnaast heeft de Red "betere" lagers bij de platters etc. Dit zou moeten resulteren in een iets langere levensduur. (theoretisch gezien, praktisch gezien is er volgens mij amper verschil...). Daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor :X . Meer advies zou ik je zo niet kunnen geven helaas.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:40
Tip:

BIj WD Red schijven kan je de levensduur verlengen door een minder agressief "parkeerbeleid" in te stellen, zie:

https://forums.freenas.or...-load-cycle-counts.18095/

BTW: Ook voor de green schijven is er een util om het parkeren minder aggressief te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
Bedankt, dan ga ik toch voor een Red, die 2 tientjes maken het verschil niet.
Is het mogelijk om later nog gebruik te maken van RAID opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 13:26
dj_jari schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:32:
Zeker. Tweede schrijf erbij zetten en instellen dat je naar RAID-1 wil. Maakt ie keurig een duplicaat aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
dj_jari schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:32:
Bedankt, dan ga ik toch voor een Red, die 2 tientjes maken het verschil niet.
Volgens wd hebben de red raid firmware. Alleen niemand weet geloof ik wat de raid firmware doet😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 13:26
loki504 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 08:58:
[...]

Volgens wd hebben de red raid firmware. Alleen niemand weet geloof ik wat de raid firmware doet😊
Wat ik in ieder geval weet van die firmware is dat die ervoor zorgt dat REDs allemaal op een net wat andere snelheid draaien, om daarmee de kans op resonantie zoveel mogelijk te reduceren. En inderdaad, bij mij zijn ze een stuk stiller en trillen ze aanzienlijk minder dan de standaard (Seagate) desktopschijfjes die ik daarvoor erin had.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
Enki schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:53:
[...]

Wat ik in ieder geval weet van die firmware is dat die ervoor zorgt dat REDs allemaal op een net wat andere snelheid draaien, om daarmee de kans op resonantie zoveel mogelijk te reduceren. En inderdaad, bij mij zijn ze een stuk stiller en trillen ze aanzienlijk minder dan de standaard (Seagate) desktopschijfjes die ik daarvoor erin had.
Het geluid interesseert mij eigenlijk niet. Staat toch op zolder.
Theoretisch gezien zou de RED een langere levensduur moeten hebben, die gok wil ik wel nemen voor die 2 tientjes. Ik had een Green, maar die heeft het begeven na 2 jaar en 2 maanden. Erg zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
dj_jari schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 10:52:
[...]

Het geluid interesseert mij eigenlijk niet. Staat toch op zolder.
Theoretisch gezien zou de RED een langere levensduur moeten hebben, die gok wil ik wel nemen voor die 2 tientjes. Ik had een Green, maar die heeft het begeven na 2 jaar en 2 maanden. Erg zuur.
Ik zit precies met hetzelfde probleem ik moet ook nog een paar nieuwe schijven voor me NAS.

Hier heb in de betreffende nas 2x 2TB WD Green in gebruik.
December 2012 gekocht, volgens de WD site fabrieksgarantie tot oktober 2014.
Beide schijven overleden. Paar maanden buiten de garantie. Erg zuur. Het zijn ook de enige schijven die ooit overleden zijn de afgelopen 20 jaar nog nooit andere hdd's kapot gehad. Kan toeval zijn maar mijn vertrouwen zijn wel kwijt daar bij WD :/

Maar zijn er uberhaupt nog merken die zoals in het verleden 5 jaar garantie geven? Ik zie de RED's op 3 jaar en verder niemand die meer langer geeft :|

Maar wat zijn die schijven duuuuur geworden. In 2012 € 60 euro betaald voor een 2TB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
thefox154 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:40:
[...]

Ik zit precies met hetzelfde probleem ik moet ook nog een paar nieuwe schijven voor me NAS.

Hier heb in de betreffende nas 2x 2TB WD Green in gebruik.
December 2012 gekocht, volgens de WD site fabrieksgarantie tot oktober 2014.
Beide schijven overleden. Paar maanden buiten de garantie. Erg zuur. Het zijn ook de enige schijven die ooit overleden zijn de afgelopen 20 jaar nog nooit andere hdd's kapot gehad. Kan toeval zijn maar mijn vertrouwen zijn wel kwijt daar bij WD :/

Maar zijn er uberhaupt nog merken die zoals in het verleden 5 jaar garantie geven? Ik zie de RED's op 3 jaar en verder niemand die meer langer geeft :|

Maar wat zijn die schijven duuuuur geworden. In 2012 € 60 euro betaald voor een 2TB schijf.
al eens een mailtje naar WD gestuurt? iets buiten de garantie periode heb je altijd nog recht op coulantie. en WD wil zijn naam ook niet branden aan een paar schijfjes die x maanden buiten garantie vallen. tevens
heeft de RED PRO wel 5 jaar garantie. niet als vrijwel elke enterprice hdd.
http://www.wdc.com/nl/products/products.aspx?id=1280
Pagina: 1