Toon posts:

Tips aankoop eerste audio set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie me wat inzichten kunnen geven in het volgende aankoopissue:

op dit moment ben ik bezig met het luisteren en vergelijken van verschillende audio sets om aan te schaffen in mijn appartement. Het wordt mijn allereerste set ooit, en af en toe ik loop tegen wat beginners vraagstukken op.

Binnen mijn budget (300-500 euro) heb ik nu twee verschillende sets op het oog.

1. Yahama R-N301 receiver met twee 2010i boxen van Q Acoustics, met eventueel de optie om iets grotere boxen uit die serie te kopen.
2. Een set van Denon met de naam D-M39.

Waar ik tegenaan loop is dat ik niet goed kan inschatten welke set me in de toekomst (komende 10 jaar) het meeste plezier zal opleveren. De sets staan allebei in een andere winkel en mijn geluidsgeheugen blijkt toch niet helemaal toereikend als ik ze alleen op basis van geluid wil vergelijken.

Hoe denken jullie over de kwaliteit van het geluid uit deze boxen eventueel icm met de receiver die erbij zit? En hoe denken jullie over de uitbreidingsmogelijkheden van de receivers als ik in de toekomst betere speakers zou willen kopen?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

Groeten,
Laura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:22
Welkom op Tweakers!

Als je echt rekening met de lange termijn wilt houden en upgrades mogelijk moeten zijn, dan gaat de Denon je erg beperken. De bijbehorende speakers kan hij natuurlijk aansturen, maar grote speakers smpelweg niet. Hij komt kracht tekort. Gaat hij ook het geluid van films voor zijn rekening nemen? Dan voldoet hij eigenlijk direct al niet, omdat hij geen formaten als Dolby Digital en DTS ondersteund.

De Yamaha ken ik persoonlijk niet, maar die zit op z'n minst in de goede richting. Die is namelijk krachtig genoeg om van alles en nog wat aan te sturen en hij ondersteund veel meer afspeelformaten. Hij kan ook hoge kwaliteit muziek afspelen: .flac-formaat en 192 Hz / 24 bit-audio. Dat laatste maakt niet veel uit, maar als je hoge kwaliteit muziek downloadt is het ondersteunen van .flac wel erg makkelijk. Verder is hij ook lekker luxe: ethernet, AirPlay, DLNA, het zit er allemaal op. Mocht je dus over een paar jaar met je mobiel muziek willen afspelen, dan kan dat. Bij de Denon moet je dan een kabel pakken.

De toekomstgerichtheid is bij de Yamaha, ondanks dat ik hem niet ken, veel beter dan bij de Denon. Krachtiger, meer ondersteuning voor formaten en meer ondersteuning voor afspeelapparaten. Het grootste nadeel is het ook niet ondersteunen van filmmuziekformaten. En hij ondersteund maar 2 kanalen, dus surround sound gaat hem ook niet worden.

Deze doet het allemaal wel:
pricewatch: Denon AVR 1713

Deze ook en het is nog een sexy klein dingetje ook:
pricewatch: Marantz NR1504 zwart
Deze is wel minder krachtig, dus van die grote dure vloerstaanders trekt hij meestal niet (goed).

Powerrr:
pricewatch: Onkyo TX-NR525 Zwart
pricewatch: Onkyo TX-NR636 Zwart
De eerste voldoet al, maar is niet veel meer te krijgen. De tweede is een stapje hoger en nieuwer.

Deze laatste 4 versterkers zijn toekomstgericht, ondersteunen moeilijker aanstuurbare speakers, hoge kwaliteit muziek én ze lusten films rauw. De allerlaatste kan echt alles wel hebben: Dolby Atmos ('super"surround), 3D, 4K, etc.

Edit: Over de speakers heb ik bewust niks gezegd. Dat vind ik zo persoonlijk dat ik daar zonder echt gerichte vragen niet veel over kan zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 21-04-2015 18:44 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua spekers is geluid idd persoonlijk en zou ik er echt een luistersessie aan wijden.
Tip: zoek bij correct.nl even naar de Klipsch F1 of de F10. Mooie relatief kleine vloerstaanders met een geweldig geluid. Denk dat je versteld zult staan van het geluid. Kostten ca 100 euro per stuk en das heel bescheiden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 12:33
Wil je vooral muziek luisteren of wil je de set ook gebruiken voor home cinema?
Als je alleen muziek gaat luisteren zou ik voor een mooie stereo versterker gaan i.p.v. een home cinema receiver. Anders moet je betalen voor extra kanalen en mogelijkheden terwijl je deze niet gebruikt ;)

Dit zal ook de keuze voor luidsprekers beïnvloeden aangezien je voor een home cinema vaak op een losse subwoofer uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat niet alleen, het speelt ook mee bij de versterkerkeuze. Zoals in de TS te lezen zou het ding 10 jaar mee moeten gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Even een verhuizing richting CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Qua receiver zou je in mijn ogen gewoonweg het model moeten nemen dat de gewenste aansluitmogelijkheden en features aan boord heeft die je graag wil hebben; en er natuurlijk een beetje oke uit ziet. Als je dan naar merken kijkt als Marantz, Denon, Yamaha, Onkyo of Pioneer bijvoorbeeld zal het al vrij snel goed moeten zijn.

Speakers gericht adviseren is niet helemaal handig. Elk model/type klinkt anders en smaak qua geluid is erg persoonlijk. Ga naar een hifi-zaak met wat cd's met muziek die je goed kent en ga gewoon diverse modellen (binnen een bepaald budget) luisteren en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Hier heb ik zeker iets aan

Qua receiver is het inderdaad niet noodzakelijk dat het home cinema ondersteund.

De meeste winkels die ik tot nu toe bezocht heb, hadden specifiek 1 of 2 merken aan speakers staan en vaak ook veel speakers van het wat hogere segment. Dat maakte het tot nu toe lastig om te vergelijken op basis van gehoor.

Ik ga eens (gewapend met m'n lievelings CDs ;)) op zoek naar een winkel met wat meer aanbod in speakers.
Hebben jullie daarvoor toevallig nog tips in de regio Zuid-Holland?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Ample Energy schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:40:
Deze ook en het is nog een sexy klein dingetje ook:
pricewatch: Marantz NR1504 zwart
Deze is wel minder krachtig, dus van die grote dure vloerstaanders trekt hij meestal niet (goed).

Powerrr:
pricewatch: Onkyo TX-NR525 Zwart
pricewatch: Onkyo TX-NR636 Zwart
Op dat vermogen moet je allemaal niet letten. Zeker niet hoe leuk Onkyo alles opgeeft, dat is leuk op de sticker en om mee te patsen bij je vrienden maar het zegt niets. Voor een beetje huiskamer heb je aan een paar Watt genoeg. Die NR1504 gaat daarom ook gewoon voldoen. En dat duurdere, grotere speakers meer vermogen nodig hebben is ook een misvatting. Het gaat allemaal om de impedantie (verloop) van de speaker gecombineerd met de gevoeligheid.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:22
Dat ben ik met je eens; het was een oversimplificatie. Ik ga er vanuit dat als je je oriënteert op de speakermarkt dat het dan makkelijker is om te horen dat in de toekomst een upgrade misschien niet geheel goed aangestuurd gaat worden dan dat je je moet verdiepen in "impedantie (verloop) van de speaker gecombineerd met de gevoeligheid" :)
Maar in mijn ervaring is een 1604 bijvoorbeeld niet zo geschikt om B&W CM's aan te sturen. Hij kan het, maar er is een groot verschil met bijvoorbeeld mijn TX-NR717. En dat terwijl de CM9's relatief eenvoudig aan te sturen zouden moeten zijn. Het zou natuurlijk ook aan andere dingen kunnen liggen, maar de quote "dus van die grote dure [..] meestal niet (goed)" was meer om aan te geven dat er beperkingen zijn, maar dat het niet per sé aan de receiver hoeft te liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ample Energy op 22-04-2015 13:28 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:28:
Bedankt voor de snelle reacties! Hier heb ik zeker iets aan

Qua receiver is het inderdaad niet noodzakelijk dat het home cinema ondersteund.

De meeste winkels die ik tot nu toe bezocht heb, hadden specifiek 1 of 2 merken aan speakers staan en vaak ook veel speakers van het wat hogere segment. Dat maakte het tot nu toe lastig om te vergelijken op basis van gehoor.

Ik ga eens (gewapend met m'n lievelings CDs ;)) op zoek naar een winkel met wat meer aanbod in speakers.
Hebben jullie daarvoor toevallig nog tips in de regio Zuid-Holland?
Correct in Rotterdam. Grotere verscheidenheid in speakers en luistermogelijkheid zul je in de hele provincie niet vinden...misschien zelfs wel in heel NL niet.

Pagina: 1