*advies* koeling voor nieuw moederboord & CPU

Pagina: 1
Acties:

• Leevio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik zoek een?
Een passende koeling voor mijn nieuwe moederbord en CPU, eventueel advies over soort behuizing is zeer welkom

Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken niet boven de 750 euro te gaan

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit zelf zeer sterk te denken aan mijn eerste waterkoeling (corsair hydro), maar met de huidige koelingen op de markt twijfel ik of dit wel nodig is voor de setup die ik wil.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik het huidige lijstje (zie onder), het gaat hierbij om een simpele upgrade voor mijn PC, omdat mijn moederbord en huidige cpu toch weer stilletjes aan vernieuwing nodig hebben.

Edit*: Onderstaande lijst is wat ik wil gaan aanschaffen als upgrade voor mijn huidige systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 171,95€ 171,95
1Asus Crosshair V Formula-Z€ 232,95€ 232,95
1Thermaltake Chaser MK-I€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,39

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Heb je deze set-up al? Of wil je die gaan aanschaffen?

我的名字是Mirno

• Leevio
@mirno excuses, is wel een belangrijk punt. bij deze de post aangepast.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oke, dus je hebt het moederbord en CPU al? En je wilt advies voor een nieuwe behuizing en koeler?

我的名字是Mirno

• Leevio
@mirno, dat klopt moederbord en cpu heb ik na heel lang heen en weer switchen en beraad gekozen.
Die 2 staan echt vast als komende aanschaf.

de behuizing en koeler gaf mij te veel vraagtekens over wat ik nu het best kan nemen dat ik hier om hulp vraag.
qua kast had ik al een intiele keuze gemaakt met de thermaltake, maar ik twijfel daar nog sterk over, het moet tenslotte groot genoeg zijn voor mijn huidige R9 290.

[ Voor 8% gewijzigd door Leevio op 21-04-2015 18:16 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oke Leevio,

Je componenten zijn erg duur. Ik heb eventueel daar nog wel wat tips voor, zodat je goedkoper en sneller uit bent. Wat wil je allemaal met je systeem gaan doen (programma's en games)?

Qua koeling, maar net hoe stil en koel je het wilt. Met een goede koeler kan je weer beter overklokken, net hoeveel geld je daaraan kwijt wilt. Er zijn genoeg koeler waarmee je denk ik wel boven de 4,5GHz zal komen. En soms zelfs wel 5GHz. Echter heb je daar niet zo'n duur moederbord voor nodig ;)

Als je alleen wilt gamen: dan is de i5 over het algemeen sneller, ook met normale taken die je op de PC doet. Hierbij maakt het weinig uit of die overklokt is, omdat die per core een stuk sneller is. Zo kan je op een hoop onderdelen besparen, je hoeft niet te overklokken, dus systeem is zuiniger, koeler en goedkoper. En daarbij ook nog eens sneller ;)

Met i5 ben je hiermee nagenoeg klaar:
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: ASRock B85M Pro4
en is sneller en krachtiger dan je huidige onderdelen ;) Aparte koeler hoeft er niet eens bij, kan wel om het geheel stiller te houden, en daarbij ook wat koeler. Dan is dit al dik genoeg: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Voor de AMD set-up is die tranquillo ook niet slecht, maar voor meer prestaties is dit: pricewatch: Noctua NH-D14 of de nieuwere variant daarvan: pricewatch: Noctua NH-D15 echt een hele goede koeler.
En anders heb je nog waterkoeling, maar is niet echt beter, ook niet echt stiller.

Ik raad de i5 aan voor de beste prestaties, goedkoper, stiller en koeler ;)

我的名字是Mirno

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

i5 is inderdaad sneller dan de (naar mijn mening natuurlijk) hete troep van AMD. Wat mirno hierboven noemt is perfect. Ook zou ik een andere case kiezen. Deze case is niet al te best en ziet er best cheap uit. De pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart is erg strak, koelt perfect en is enorm stil.

Ook is het belangrijk om te vragen: wat wil je met de pc gaan doen? De amd processor is echt ondergeschikt aan een degelijke i5 processor.... Voor gaming is een i5 vele malen beter, en voor videobewerken/rendering een i7.

Daarbij is het moederbord ENORM overpriced. Tenzij je quad SLI of Crossfire wil gaan draaien, zou ik zeker een ander moederbord aanraden.

[ Voor 32% gewijzigd door Koninkje op 21-04-2015 18:37 ]

Show me your moves.

• Leevio
Dank je voor het advies, moet eerlijk zeggen ben zeer verbaasd dat een i5 sneller is dan amd octa core.
Eerlijk is eerlijk voornamelijk gebruik is gaming met in oog de games die dit jaar uitkomen, al ben ik nu ook aan het spelen met wat video editting dus dacht dat eventueel een octa beter zou zijn.

@koninkje de Fractal oogt klein, zal dieper induiken.

• Koninkje

Koninkje

Leevio schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:46:
Dank je voor het advies, moet eerlijk zeggen ben zeer verbaasd dat een i5 sneller is dan amd octa core.
Eerlijk is eerlijk voornamelijk gebruik is gaming met in oog de games die dit jaar uitkomen, al ben ik nu ook aan het spelen met wat video editting dus dacht dat eventueel een octa beter zou zijn.

@koninkje de Fractal oogt klein, zal dieper induiken.
Als je alleen al de review bekijkt van de octa core zie je dat hij qua prestatie achterloopt tov een fatsoenlijke i5 die mirno hierboven heeft genoemd. Fractal is ruim, fijn inbouwen en erg stil. Ook is de airflow erg goed.

Show me your moves.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Zal allemaal beter lopen met een i5 inderdaad. Video editing kan je nog denken aan een Xeon (goedkope i7 variant zonder IGP :D)
Zo'n duur moederbord is echt overdreven. Met die i5 ben je op alle fronten beter uit. Zo te zien heb je nog budget over, en kan je voor een Xeon optie gaan, wat nog wel voordeel biedt voorbij het video-editen. -> http://tweakers.net/product/405200/intel-xeon-e3-1231-v3/

Die Fractal is juist hartstikke groot. De R4 (uiterlijk hetzelfde) staat hier rechts onder mijn bureau, hartstikke groot :P. Maar met die B85M moederborden (is uATX) kan je je systeem erg compact maken als je wilt ;) Zal ook uitstekend voldoen.

Welke GPU heb je?? Dit is het allerbelangrijkste bij gaming.

我的名字是Mirno

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
Kan alleen maar met de tweakers eens zijn. Amd zijn leuk voor weinig budget. Maar als je 550 euto kan uitgeven aan cpu/mobo/case. Kan je veel beter naar intel gaan. Als koeler kan je een true spirit 140. Kost 20/30 euro maar koelt goed en os lekker stil. En met een budget van 750 kan je er ook nog een nieuwe R9 290/970 bij doen😃

• Leevio
Dank u alle voor het advies. Ik merk toch dat ik te lang uit de scene ben geweest qua prestaties van de hardware.
Met dank aan alle reageerders het nieuwe lijstje wat ik zal halen en nog een kleine 400 euros over voor een nieuwe videokaart ter vervanging van mijn huidige Sapphire R9 290

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95€ 102,95
1Thermalright True Spirit 140€ 35,01€ 35,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,71

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
ik geloof dat met de true spirit 140 de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power word bedoelt. zo even snel gezien is hij in idle stiller en koelt ietsjes beter.

• Koninkje

Koninkje

Je huidige sapphire r9 290 is nog prima hoor! Ik zou wachten tot de r9 3xx serie uitkomt.

Show me your moves.

• Leevio
@Koninkje je haalde de worden uit mijn mond, dacht er net zelf aan. Ik kan beter mijn huidige monitoren vervangen:

zijn nog oude iiyama prolite e2403ws
Pagina: 1