Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 20:42
Ik heb een OCZ Fatal1ty 750w waarmee ik gedurende lange tijd het volgende systeem heb gedraait:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P67A-UD3-B3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1GeIL Black Dragon GB34GB1600C9DC€ 0,-€ 0,-
1GeIL Black Dragon GB38GB1600C9DC€ 58,-€ 58,-
1OCZ Fatal1ty 750W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Agility 3 120GB€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions ICY Vision-A (AMD Series)€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 88,95

De HD6950 die in dit systeem zat was unlocked naar een HD6970. Laatst zat ik een beetje te overclocken om te kijken of ik nog iets extra uit de GPU kon halen maar kwam er snel achter dat bij een powerlimit van +20% en het draaien van Furmark de computer crashte en opnieuw opstartte (geen BSOD of iets, hij viel gewoon uit en startte opnieuw op). Ik dacht toentertijd dat dit lag aan dat door het unlocken van de GPU er niet genoeg stroom naar de kaart geleverd kon worden aangezien de HD6950 2 6-pin PCIe stekkers had en de HD6970 een 6+8 pin stekker had. Hoe dan ook, ik had geen problemen in "real-world" scenarios dus ik liet het erbij.

Nu heb ik mijn videokaart geupgrade naar een GTX 780 en valt de computer meteen uit bij enige vorm van belasting (GPU intensieve belasting zoals gamen). Nu heeft mijn PSU de volgende kabels/stekkers:
2 8-pin PCIe aansluitingen naar 8pin PCIe kabels en 2 6-pin PCIe aansluitingen met 6+2pin kabels. Helaas heb ik de kabels van de 8pin PCIe kabels niet bij de hand en kan ik die ook niet binnenkort ophalen.

Nu is mijn vraag: de GTX 780 heeft een 6+8pin aansluiting waarvan op het moment beide aansluitingen aangesloten zijn met de 6+2pin stekkers en toch valt mijn computer uit op het moment dat de GPU belast wordt, is er met dit gegeven te zeggen dat de oorzaak bij de PSU ligt, en niet bij de kabels? Het lijkt mij namelijk dat als de PSU wel genoeg stroom kan leveren, maar door de kabels de GPU niet genoeg stroom geleverd krijgt de computer niet uit zo moeten vallen, maar dat de GPU simpelweg op lagere kloksnelheden zou gaan draaien, of is mijn gedachtegang hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het lijkt mij een typisch geval van een mislukte OCP implementatie. Heeft sowieso niks met de hoeveelheid stroom die door een kabel kan nodig want dat is toch tig keer zoveel. Waarschijnlijk heb je nergens last van als je twee 12V rails pakt i.p.v. één en dus één van de twee PEG kabels vervangt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
Ik heb even de voeding uit de kast gehaald en de specs ed bekeken:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/4cFBL4sm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/SMA9ewtm.jpg

Als ik het dus goed begrijp gaat een kabel omwisselen niets helpen aangezien de 2 6pin aansluitingen al op 2 verschillende rails zitten die per stuk 216W zouden moeten kunnen leveren, of zie ik dit fout?

[ Voor 19% gewijzigd door SW Simplicity op 22-04-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je ziet het goed, maar het label kan wel verkeerd zijn, dus ik zou het alsnog proberen. Het probleem wat je omschrijft lijkt namelijk volledig hierop en een niet kloppend label komt wel vaker voor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
Met de goede kabels heeft de computer ongeveer een week prima stabiel gedraaid, zelfs furmark een half uur laten draaien en geen problemen. Sinds vandaag weer ineens problemen met dat de computer uitvalt tijdens het gamen, temps in de gaten gehouden maar daar was niets mis mee. Als ik nu furmark draai valt de pc na ongeveer 30 seconden uit en start weer opnieuw op, de kabels omgewisseld om te kijken of dat hielp, maar geen succes. Lijkt me dus dat de voeding gewoon weg niet genoeg stroom kan leveren, of is er nog iets dat ik kan proberen?

Heb trouwens wel even een andere voeding gebruikt om voor de zekerheid te testen of het probleem mogelijk ergens anders zat, maar daarmee draait het systeem perfect stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je zou bijna denken dat het wel temperatuur gerelateerd is, omdat het vandaag zo warm is en je nu weer problemen hebt. Dat alle temperaturen laag zijn betekend niet perse dat alles koel blijft, niet alles en overal heeft immers een sensor.

Wat het iig niet zal zijn is een voeding die niet genoeg kan leveren. De voeding kan namelijk prima 750W leveren en jouw PC zal maximaal zo'n 350W uit de voeding trekken. Maar dat zegt dan weer niks over als de voeding het probleem veroorzaakt of niet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
Temperaturen waren ook het eerste waar ik aan dacht toen de problemen weer begonnen, maar ik kan me echt niet voorstellen dat daar het probleem zit, namelijk:

- De temperatuur in mijn kamer is redelijk constant, nu natuurlijk wel iets hoger door het warme weer maar meer dan 3-4 graden zal het niet zijn
- Qua koeling is mijn PC volgensmij prima in orde, ik heb 2 fans die lucht de kast inblazen en 2 die lucht de kast uitblazen. De GPU koeler is een Asus DC2 variant en de CPU koeler is een Scythe Mugen 2, en zowel de CPU als GPU is niet overgeclockt dus die koelers zouden ruimschoots moeten voldoen qua koelvermogen.
- De kast en alle onderdelen zijn stofvrij en ik heb hiervoor nog nooit temperatuurproblemen gehad.
- Of de fans (kast/CPU/GPU) nou allemaal op 100% draaien of gewoon op auto, de PC valt altijd rond hetzelfde moment uit.

Dat de voeding het makkelijk zou moeten trekken begrijp ik, toen ik deze PC oorspronkelijk samenstelde had ik dat gedaan met het idee in mijn achterhoofd dat ik ooit nog SLI/Crossfire zou draaien, maar dat is er nooit van gekomen. Het is en blijft wel een relatief goedkope voeding van een merk (OCZ) dat voor zover ik weet nooit echt bekend heeft gestaan om hele goede kwaliteit, en dat ze nu failliet zijn zegt ook wel wat. Verder heeft de voeding de afgelopen 50+ maanden redelijk veel uren gedraaid, ik liet mijn pc vaak 's nachts aanstaan in de eerste 2-2,5 jaar dat ik de PC had, dus mogelijk speelt slijtage ook een rol.
Pagina: 1