Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PowerMac G5 weigert te booten

Pagina: 1
Acties:

• livranca
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 12:15
Mede-auteur:
  • nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Beste Medetweakers,

Ik heb thuis een Powermac G5(early 2004) staan. Deze heb ik als defect opgehaald omdat de vorige eigenaar ze niet kon testen(missend RAM en HDD).
Dit heb ik aangevuld en nu heb ik het volgende probleem:
Deze Powermac weigert te booten van elk medium. En hiermee bedoel ik letterlijk elk medium.
Ik heb voor het testen hiervan zowel diverse originele installatie dvd’s gebruikt, als meerdere HDD’s waar al OS X op geïnstalleerd is.
Wat ik ook doe, hij weiger te booten wat er gebeurt als ik hem aan zet:
POST luid en duidelijk
Geeft het appeltje op het scherm(geen spinnend wieltje er onder echt alleen het appeltje)
Systeem hangt.
Systeem fans gaan op 100%

Wat heb ik al geprobeerd:
Andere PRAM batterij
PRAM Reset(wordt genegeerd)
PMU Reset
Opstarten met de option toets ingedrukt(na kiezen bootmedia weer zelfde resultaat als hierboven beschreven, media worden wel gedetecteerd)
Opstarten met C toets ingedrukt(Weer bovenstaand resultaat)
Ander RAM

Wie o wie heeft misschien een idee wat er met dit beestje aan de hand is? Ik vind het zonde om zo'n mooie machine te moeten slopen...

• Soulshaker
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 27-09 08:36
Wel je moet op een aantal dingen letten

Er is zowel een intal als een powerpc versie van OSX leopard , zorg ervoor dat de install disc voor powerpc zijn en dat de HDD met OSX ook powerpc zijn, Vanuit intel zal dit zeker niet lukken.

Met de DVD's kan ook een ander probleem zijn , wat heb ik zelf heb meegemaakt met een G5 die ik even had.
De oudere G5's (zonder waterkoeling) hebben nog een ouder type van dvd drive.
Die voornamelijk problemen had met lezen van sommige types DVD's , voornamelijk dual layer DVD's

Enkel een andere optical drive kon oplossingen bieden (die had ik nog liggen)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
We hebben een universele Leopard 10.5.6 DVD gebruikt en een PPC DVD van Tiger 10.4.6. Geen van beide werkte. Ook hebben we een IDE DVD drive "geleend" uit een andere PC. Hiermee hebben we Tiger wel geïnstalleerd gekregen op een G4 MDD.

Dus de DVD en de DVD drive lijken niet echt de hoofdoorzaak.

I reject your reality and substitute my own

• TheLion01
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 29-09 20:29
Hebben de harde schijven die je er in hebt getest wel een PowerPC-versie van OS X?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
We hebben om de DVD drive te omzeilen de 10.5.6 DVD gerestored naar een HDD, dit werkte echter ook niet.
Dit is gebeurd op een Intel Mac, dus dat zou ook een probleem kunnen zijn. Maar hij boot dus ook niet van op PPC geteste DVD's, dat is het rare.

• TheLion01
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 29-09 20:29
Misschien ligt het aan het kabeltje (SATA?!) dat de DVD-drive/HDD met het moederbord verbindt. Misschien even een ander kabeltje proberen? :) Wellicht is de connector stuk?

[Voor 29% gewijzigd door TheLion01 op 21-04-2015 15:33]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
die kabels zijn propriëtair en dus geen standaard sata kabeltjes die je even uit je la opvist. Dan zou er een PCI SATA controller in moeten. Beide ingebouwde sata kabel setjes bieden geen soelaas. De DVD drive is IDE en die is dus ook niet bootable. Hij ziet de DVD wel, hij probeert vervolgens te starten en dan hangt-ie meteen zodra de appel verschijnt.

[Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 21-04-2015 15:36]

• livranca
Een ppc versie van 10.4 geinstalleerd op een hdd van een G4 werkte helaas ook niet.. Dus dat van een Intel geprepareerde machine maakte in dit geval niet uit. Hiermee heb ik ook bevestigd dat zowel booten via sata als ide dit probleem geeft lijkt me.

[Voor 26% gewijzigd door livranca op 21-04-2015 15:43]

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 19:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een snelle Google actie leidde me naar deze forum thread op de discussiefora van Apple. Misschien dat een van de suggesties in dat topic je verder helpt.

Launching containers into space

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Is het een watergekoelde? Vaak zijn die lek met allerlei ellende als gevolg.

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• livranca
Nee, het is een luchtgekoelde.

Verder is er nog iets wat ik moet vermelden.
Wanneer je opstart met een dvd in de drive, of een disk in de superdrive dan laat hij eerst zien dat hij niks kan vinden qua bootmedia(klein envelopje met vraagteken) en daarna probeert hij het medium te booten.

Verder heb ik ook geprobeerd of hij verbose of single user wat doet, maar hij lijkt echt deze combinaties te negeren(verschillende apple toetsenborden).

[Voor 87% gewijzigd door livranca op 21-04-2015 19:41]

• Soulshaker
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 27-09 08:36
nelizmastr schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:25:
We hebben om de DVD drive te omzeilen de 10.5.6 DVD gerestored naar een HDD, dit werkte echter ook niet.
Dit is gebeurd op een Intel Mac, dus dat zou ook een probleem kunnen zijn. Maar hij boot dus ook niet van op PPC geteste DVD's, dat is het rare.
Op een intel mac ? Om dit te kunnen installeren moet je de schijf instellen op guid (gpt) , schijven in powerpc's gebruiken een Apple partition map . Volgens mij is dit de reden waarom booten vanaf deze schijf niet lukt.

Daarbij word op een intel mac de intel osx versie geinstalleerd , zelfs met deze universal leopard dvd

• livranca
Sorry voor de onduidelijkheid, maar we hebben de ppc installatie dmg weggeschreven naar de HDD's. We hebben ook gewoon geformatteerd naar Apple partition map. We hebben dus zelf niks geïnstalleerd.

[Voor 10% gewijzigd door livranca op 21-04-2015 19:55]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Als iedereen zich even niet zou willen blind staren op de HDD's zou dat fijn zijn. Als we al niet van DVD kunnen booten (die op een andere interface en controller zit) én niet van HDD dan lijkt het probleem me niet in de HDD of partitietabel te zitten.

De schijf in kwestie was als APT geformatteerd met Mac OS Extended (Journaled) bestandssysteem.

S.v.p. niet reageren als je suggereert dat het de HDD/DVD is.

[Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 21-04-2015 20:06]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter

• livranca
Inmiddels is het nieuwe PRAM batterijtje binnen.
Maar helaas, het heeft niks geholpen. Apparaat doet nog steeds hetzelfde.
Verder heb ik inmiddels ook geprobeerd om een sata pci kaart er in te zetten, maar dan ziet hij überhaupt geen bootdevices meer(wat hij dus wel ziet op de interne poorten)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 30-09 22:12
Kom je wel in Open Firmware?

CMD + ALT + O + F inhouden en starten. (Command-Option-O-F)

Zo ja: je CPU, ROM en basic GPU mode werken.
Zo nee: Mac zal niet lekker starten of OF gefixed is.

Stap twee: type multi-boot en druk op enter, je komt nu in de boot chooser.
Stop nu de DVD in de DVD lezer, en druk op het refresh knopje (die knopjes hebben een beetje een OS9 uiterlijk, maar dat hoort zo), en kijk of je DVD verschijnt.

Als je DVD verschijnt kan je er van uit gaan dat het niet aan je partitie indeling of manier van branden ligt: alleen APM schijven met een 'blessed' systeemmap verschijnen in de multiboot chooser. Die chooser kan je natuurlijk ook via Option tijdens het opstarten krijgen, maar via OF heb je extra diagnose, als dat namelijk niet werkt maar Option wel, is er een OF probleem.

Als tot zo ver alles goed ging kan je het beste de Mac weer uit zetten. Leopard of Tiger Dvd kan je er in laten. Nu CMD+V inhouden, en weer opstarten, wachten tot ie de DVD start. Dan krijg je een verbose boot vanaf de DVD. Als hij nu weer hangt en je fans gaan op 100% heb je waarschijnlijk in beeld wat er mis gaat. In 99% van de gevallen is het een Kernel Panic. Bij een panic gaat de systeem management chip (geen SMC zoals in de Intel Macs, maar een PMU of CUDA chip in de G5) in 100% fans aan modus, voor het geval dat het OS geen fan aansturing meer doet. Soort van cooling-failsafe dus.

Als je de orginele disks hebt kan je een Apple Hardware Test doen. Heb je ze niet, dan kan je er een branden op een Mac. De AHT disks zijn heel erg hardware-specifiek. MacTest Pro gaat niet werken, dat werkt alleen op G4 en lager. De G5 kan je dus alleen testen met AHT. Als je even de laatste 4 karakters van het serienummer post kan ik wel even kijken of ik een image van de AHT CD heb liggen. Het serienummer staat op de grijze lange sticker onder aan waar het paneel met de drie tanden in de kast haakt.

• livranca
Het serie nummer van de mac is: CK50307UQPQ

Ik kan wel in de Open Firmare komen, zolang er geen bootmedia zijn iig.
Heb helaas geen AHT voor dit ding liggen.....

Ik kan alles doen, tot de verbose boot, dit commando wordt gewoon genegeerd....... Dus ik weet niet waar het mis gaat.

[Voor 42% gewijzigd door livranca op 22-04-2015 20:37]

• johnkeates
Voor dat model kan je AHT (Power Mac) 2.2.5, 2.5, 2.5.2 gebruiken. Is de early 2004 G5 zo te zien.
Welke firmware heb je trouwens? De laatste versie is 5.1.8f7. Die kan je boven aan het scherm zien als je in Open Firmware opstart.

De AHT kan je (legaal) downloaden bij Apple.

Ik weet niet exact welke 2.x variant voor jouw PowerMac G5 goed werkt, hier zijn ze alle drie:

http://download.info.appl...dware_Test/018-2216-A.dmg
http://download.info.appl...dware_Test/018-1880-A.dmg
http://download.info.appl...dware_Test/018-1594-A.dmg

Je kan ze met Disk Utility rechtstreeks naar CD branden.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Als een OS dvd niet wil starten, waarom zou AHT wel werken? Ander soort bootloader oid?

Gewoon even een vraagje :)

• johnkeates
nelizmastr schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:36:
Als een OS dvd niet wil starten, waarom zou AHT wel werken? Ander soort bootloader oid?

Gewoon even een vraagje :)
AHT is een in-memory firmware applicatie. Geen bootloader, geen OS :)
De OS DVD start wel, maar komt niet voorbij het laden van de kernel. Dat kan van alles betekenen.
Open Firmware werkt wel, de multi-boot chooser ook, en het starten van het laden van een kernel ook.

Er zijn geen piepjes of knipperende power LED'tjes, dus hij komt ook door de POST. Na het proberen van het laden van de kernel is er een fault condition (bijv. dus een kernel panic) waardoor de PMU/CUDA de fans op 100% zet. Dat houdt in dat je op de low-level systemen kan bouwen. AHT is zo'n low-level systeem, wat eerder 'naast' de firmware draait dan 'er boven op' zoals een bootloader en OS doen.

Dus in theorie zou het laden van AHT geen probleem moeten zijn om dat OF ook laadt en de multi-boot OF app ook.

We zullen het zien :)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Ik hoop dat we een oplossing kunnen vinden die niet betekent dat de Mac in de greppel eindigt. Het kostte al moeite om hem überhaupt aan het posten te krijgen maar dat werkt nu tenminste constant, en hij heeft een nieuw pram batterijtje.

Fingers crossed. Morgen maar eens uittesten

• johnkeates
Je kan trouwens kijken of het een zeldzaam RAM probleem is.
Ga naar open firmware en doe:

dev /memory .properties

In principe moet er gewoon SPI data en gekalibreerde data verschijnen. Zo niet, dan is er wat mis in het geheugensysteem en is de kans groot dat RAM stuk is, RAM slots stuk zijn, of de memory bus gaar is.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Voor zover ik weet is dat commando getest en kwam er inderdaad de nodige data tevoorschijn. AHT wordt vanavond getest.

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 16:29
geheugen error....

die dingen hebben nogal een typische manier van werken het is zo dat het eerste geheugen slot niet altijd gebruikt kan worden in combinatie met de andere sloten en vice versa

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Al geprobeerd te booten met cmd-v ingedrukt? (verbose, dan krijg je een text-based boot.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:41
Heb alleen de TS gelezen, maar dit klinkt als een RAM issue.

• livranca
De G5 reageerd niet op command v, of command s. Deze worden beiden genegeerd

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Yup. We kunnen alleen in Open Firmware komen, maar bij het laden van een kernel gaat de boel kaplof.

• johnkeates
Tot dat AHT aan de beurt gekomen is kunnen we niet zo veel.
Verbose boot gaat ook niet werken als de framebuffer nog niet geinitialiseerd is door de kernel.
Kwestie van afwachten :)

Voor mensen die komen posten, dit is al gedaan:

- Opstarten met verschillende soorten media
- Opstarten met boot modifiers (single user, verbose, safe-mode)
- Opstarten met geprepareerde HD
- PRAM Reset
- PRAM batterij
- CUDA Reset

Dus het heeft weinig zin om het nog een keer te posten :p
Voor nu op het programma:

- AHT
- Geheugenchecks

Er zijn geen piepjes of knipperende power-LED geconstateerd, dus dat is ook geen input voor deze case.

[Voor 60% gewijzigd door johnkeates op 23-04-2015 17:50]

• FlorisVN
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 30-09 08:31
Download hier vanaf mijn owncloud server de benodigde AHT test software !
(negeer even de security meldingen, dit vanwege het feit dat ik nog geen SSL certificaat gekocht heb)
Download link voor AHT versie 2.5.8 : https://cloud.floorinterf...dex.php/s/W4ik2IqBjYpX0ZW

Brand de DMG op bijv. een cd, of restore hem naar een firewire medium waarvan je de powermac kan laten booten, draai dan eens de software en deel je test resultaten..

ben benieuwd of je er wat aan hebt..

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
We hebben inmiddels AHT gedraaid, die vereiste een temperatuur kalibratie. Tijdens deze kalibratie kwam naar voren dat CPU0 moet worden vervangen. Omdat deze mac uit een partij komt waarmee is gerommeld gaan we nog proberen of wellicht een reseat het probleem zou kunnen verhelpen. Zo niet, dan moet er een ander logic board + CPUs komen.

• johnkeates
nelizmastr schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:42:
We hebben inmiddels AHT gedraaid, die vereiste een temperatuur kalibratie. Tijdens deze kalibratie kwam naar voren dat CPU0 moet worden vervangen. Omdat deze mac uit een partij komt waarmee is gerommeld gaan we nog proberen of wellicht een reseat het probleem zou kunnen verhelpen. Zo niet, dan moet er een ander logic board + CPUs komen.
Het kan zijn dat je met 1 CPU wel kan draaien. CPU0 er uit, CPU1 in slot van CPU0 en gaan.
Wat dan wel weer zo is, is dat de PowerMac G5 serie altijd wel een beetje kieskeurig was qua configuratie. Kan zijn dat ie dat niet leuk vind en op 100% de fans laat draaien om dat het geen supported config is.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
100% fanspeed is te fixen met ASD gelukkig, en laten we die nou net hebben ;)

Maar goed, ik heb iemand bereid gevonden om een logic board met dual 2Ghz en een paar fan modules aan te leveren voor drie tientjes. Morgen even oppikken en dan zien we wel weer verder.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True