Toon posts:

Een grafisch dilemma.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Dilemma grafische videokaart. ik ben van plan een R9 290X (of wanneer de R9 300 series wordt aangekondigd en de prijzen van Nvidia hard dalen dan wordt het een Nvidia) te kopen voor een Mini ITX build.

Wat is je budget?
Om en nabij de €400. Waarbij prijs, performance en energieverbruik aandachtspunten zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor beide kampen. Kamp groen of kamp rood. Ik heb tot nu toe een paar kaarten van AMD gehad maar meeste van Nvidia. In het verleden was ik niet zo blij met de driver stabiliteit en ondersteuning van AMD. Van Nvidia vond ik persoonlijk beter functioneren. Ik weet niet of dit nu nog steeds zo is.

Mijn voorkeur betreft fabrikanten is Gigabyte, MSI, Evga en wellicht Asus. Kaarten van Gigabyte goede ervaringen. Huidig werk-systeem heeft 2x GTX 460 van Gigabyte.
Geen voorkeur voor: Sapphire, Club 3D et cetera.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nu wil ik gaan gamen op een panasonic tx-32lx70f. Het is een (HD Ready) televisie van 32" met een resolutie van 1366 x 768. Het is een vrij oude televisie maar werkt nog goed en heeft een HDMI aansluiting.

Spec sheet: http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/panasonic-tx-32lx70-lcd-tv/

Het betreft een Steam machine build. Dus hier komt alleen SteamOS op en het komt in de woonkamer waar het dus warmer is dan in mijn werkkamer.

Om je een impressie te geven wat het ongeveer gaat worden qua build en case:
Afbeeldingslocatie: http://www.techtesters.eu/pic/PHEVOLVITX/x4.JPG
Review en credit: productreview: Phanteks Enthoo Evolv ITX (Windowed) review door Foritain

Ik zit alleen nog met de dilemma dat de huidige line up van AMD vrij energie consumerend is en vrij warm kunnen worden. Nvidia heeft in mijn ogen met de 970 een flinke uitglijder gemaakt (memory gate) en ik weiger om daar de volle pond voor te betalen. De 980 is in prijs / performance veel te duur ten opzichte van de 970. De kaarten zijn wel stiller en energiezuiniger.

Nu heb ik met zorg deze lijst(en) samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 209,-€ 209,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 112,51€ 112,51
1MSI Radeon R9 290X Gaming 4G€ 368,90€ 368,90
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 76,-€ 76,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX (Closed)€ 60,-€ 60,-
1Cryorig C1€ 68,95€ 68,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 129,-€ 129,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 89,50€ 89,50
1Samsung 850 Pro 256GB€ 146,42€ 146,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.260,28

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 209,-€ 209,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 112,51€ 112,51
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 370,95€ 370,95
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 76,-€ 76,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX (Closed)€ 60,-€ 60,-
1Cryorig C1€ 68,95€ 68,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 129,-€ 129,-
1Seasonic G-series 450 watt€ 78,50€ 78,50
1Samsung 850 Pro 256GB€ 146,42€ 146,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,33

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en hier advies kunnen over geven.

Mijn verwachting is dat de R9 290X zeker nog in prijs gaan dalen wanneer de R9 300 series uit zijn. Het is afwachten hoe deze presteren ten opzichte van Nvidia maar wat is -hardware technisch- gezien een slimme en goede keus om in mijn ITX systeem te zetten?

Nieuwste van het nieuwste gaat het toch niet worden, dat is in het begin niet betaalbaar. En dan is nog de vraag of er geen leveringsproblemen komen. Op Intel's Skylake processors ga ik niet wachten, dat duurt te lang.

Alvast bedankt!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Aangezien je performance en energieverbruik een aandachtspunt vindt. Kan je IMHO het beste voor de 970 gaan van EVGA. pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0

De kaart is goedkoper dan die van MSI en haalt met benchmarks meer fps dan de AMD en andere geteste aftermarket merken van de 970, omdat de kloksnelheid wat hoger ligt. De kaart is ook uitermate stil. Ik heb zelf die kaart ook en ik hoor helemaal geen herrie. De fans zullen niet harder gaan draaien dan 30% (100% is maximaal).

[ Voor 3% gewijzigd door Anonymoussaurus op 21-04-2015 10:33 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-02 07:12
Zoals je zelf al aanhaalt is nVidia een stuk zuiniger en dus stiller en geeft minder warmte. Zeker in zo'n kleine behuizing lijkt mij dat een groot pluspunt.
Die driver problemen en instabiliteit van AMD/ATI heb ik nooit gemerkt en is voor zover ik weet ook niet meer bestaand. En de GTX970 mag dat memorygate hebben, maar ondanks dat blijft het een goed presterende kaart die zuinig/stil/koel is.

Maargoed, zulke videokaarten heb je niet nodig om op HD ready (720p) of 1366x768 resolutie te gaan gamen. Een goedkopere kaart werkt dan net zo goed, tenzij je plannen hebt om binnen korte tijd Full HD te gaan gamen.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input.

Op termijn zal de televisie wel een keer stuk gaan. Ik weet dat deze serie van Panasonic voeding problemen heeft. Ik heb er n.m.l. al last van deze problemen. Dus ik ga net zolang door tot de voeding het begeeft.

Een nieuwe televisie zal ook ongeveer even groot als deze televisie zijn. (Rond de 40" en zeker niet groter.) uiteraard full HD of zelfs hogere resolutie (zover dit mogelijk is) is dan een GTX 970 nog steeds een goede keuze? Of moet ik aan een nog hogere segment denken?

Want het zou dan jammer zijn als de televisie binnen een half jaar begeeft en de videokaart de nieuwe televisie niet aan kan.

En wat is jullie visie betreft de prijzen naar aanleiding van opkomende Computex beurs waar AMD naar geruchten haar nieuwe line up zal presenteren? Wachten of niet wachten tot prijzen dalen?

Alvast bedankt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 10:51 ]

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:44: Uiteraard HD of zelfs hogere resolutie (zover dit mogelijk is) is dan een GTX 970 nog steeds een goede keuze? Of moet ik aan een nog hogere segment denken?
De videokaarten van nu (bijvoorbeeld de 970, 980 en 290(X) hebben nu nog te weinig videoRAM en een te smalle busbreedte om 4K met veel fps te kunnen aansturen. Ook zijn 4K schermen nog niet echt goedkoop te noemen voor de consument.

Met een HD ready beeldscherm zoals je nu hebt, is een 970 wel overkill. Dan kan je eventueel nog de 960 pakken met 2 GB videoRAM.
Misschien dan toch een 1080p beeldscherm (of tv) kopen met de 970 erbij?

Edit: als reactie op je vraag
En wat is jullie visie betreft de prijzen naar aanleiding van opkomende Computex beurs waar AMD naar geruchten haar nieuwe line up zal presenteren? Wachten of niet wachten tot prijzen dalen?
Tja, dat is altijd maar de vraag. Ga er maar vanuit dat de prijzen van Nvidia wel zullen dalen als AMD zijn nieuwe kaarten presenteert.

[ Voor 47% gewijzigd door Anonymoussaurus op 21-04-2015 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pardon. Ik heb mijn reactie ook aangepast. Ik bedoelde niet 4K want dat is inderdaad onmogelijk. Maar naar hogere resoluties moet toch wel kunnen lijkt mij. Zeker met een nieuwe televisie die full HD 40" zal gaan worden wanneer de oude stuk gaat.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:53:
Maar naar hogere resoluties moet toch wel kunnen lijkt mij. Zeker met een nieuwe televisie die full HD 40" zal gaan worden wanneer de oude stuk gaat.
Dit moet wel kunnen ja (zolang je geen gigantisch zware spellen speelt). Hier wat links met de benchmarks voor 1440p:
http://www.anandtech.com/...tx-970-review-feat-evga/7
http://www.anandtech.com/...tx-970-review-feat-evga/8
http://www.anandtech.com/...x-970-review-feat-evga/11
Hier kan je ook nog wat benchmarks vinden natuurlijk :).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Erg interessant. Goede benchmarks, waarvoor dank.

De EVGA GTX 970 lijkt niet veel onder de GTX 980 te presteren. Terwijl de 980, zoals eerder gezegd behoorlijk fors aan de prijs is. Een goede keus zo te zien. Ik zal het aan mijn wensenlijstje toevoegen.

Betreft je vraag of ik een monitor of televisie wil kopen: Dat is nu nog niet van toepassing. Ik wil eerst mijn oude televisie nog gebruiken zolang het kan. En daarna een nieuwe kopen. Een monitor als vervanger van de televisie staat niet op de planning. Want ik wil lekker ouderwets op de bank af en toe een potje spelen.

Ik denk dat het wijs is dat ik ga wachten tot Computex en dan naar de prijzen ga kijken. Ik zou het jammer vinden als ik achteraf 'teveel' betaald hebt. Ieder zijn mening daarover maar dat zou ik persoonlijk zonde vinden. Ik blijf vanaf nu ook de prijzen monitoren.

Uiteraard is het ook een gok wat ik neem. Mocht de nieuwe line up van AMD niet naar verwachting presenteren dan zullen de prijzen juist stijgen. Dan werkt het juist averechts.

Er staat volgens mij geen nieuwe line up van Nvidia in de planning neem ik aan?
Wat vind je van de rest van het systeem?

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:11:
De EVGA GTX 970 lijkt niet veel onder de GTX 980 te presteren.
Klopt. Ik zelf vind het ook de 200 euro niet waard. Let er wel op welke EVGA je neemt (je hebt er ondertussen al iets van 8, alleen al van EVGA hè ;)). Ik raad deze aan: pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0

Hier alle 970's van EVGA: http://tweakers.net/categ...xBZlpgD1KxkYWJqqRRbW1sLAA
Er staat volgens mij geen nieuwe line up van Nvidia in de planning neem ik aan?
Wat vind je van de rest van het systeem?
Voor zover ik weet is er geen nieuwe lineup bekend. Er gaan geruchten van een 1000 serie. Wel weet ik dat ik een aantal maanden geleden wat hoorde over een nieuwe architectuur (Pascal).

Zojuist een link gevonden (het klopte dus *O* ): Wikipedia: GeForce 1000 series

[ Voor 9% gewijzigd door Anonymoussaurus op 21-04-2015 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Ik vind het lastig. Ik ga wel wachtent tot Computex en zien wat de prijzen gaan doen. De nieuwe GeForce series is volgens geruchten pas in 2016. En dan moet er nog een announcement komen.

Tot juni red ik wel. Da's slechts een maand.

En hopen dat het afwachten waard is! En zo niet dan gaat de portemonnee even huilen.
Pagina: 1