Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Daan.
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-04-2016
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil mijn laptop gaan gebruiken voor school en privégebruik. Dat betekent dat hij veel zal worden gebruikt om op te internetten (incl. youtube), voor programma's als autocad en inventor op school, microsoft office programma's (met name word, excel, powerpoint), spotify en heel af en toe wat audiobewerking met audacity.

Wat is je budget?
Prijs is altijd relatief en kijk ik pas naar als ik laptops met dezelfde prestaties ga vergelijken. Nu wil ik vooral weten wat voor specificaties van toepassing zijn op mijn gebruik.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik heb nu nog een 17 inch laptop, maar die is te groot om elke dag mee naar school te nemen. Ik wil naar een laptop toe die ik elke dag mee kan nemen naar school. Alleen ik twijfel nog tussen een 13 en 15 inch scherm. Voordeel van een 15 inch is dat er een numlock bij zit en vanzelfsprekend het grotere scherm.
Omdat ik mijn pc elke dag mee naar school wil nemen, is een goede accu vereist. Mijn huidige pc houdt het niet langer vol dan een uur.

Ondanks dat ik mijn laptop elke dag mee naar school wil nemen, wil ik hem ook veel thuis gebruiken. 's Zomers, 's avonds en in het weekend gebruik ik mijn pc thuis. Het liefst zou ik hem daarom thuis aansluiten op 3 losse beeldschermen, een los toetsenbord en speakers. Dan zou ik mijn laptop dus als desktop gebruiken. Het maken van presentaties, verslagen en het werken met veel gegevens zal d.m.v. 3 schermen makkelijker worden. Nu heb ik er nog 2 (incl. laptopscherm) en dat is me t.o.v. een enkel scherm heel goed bevallen, maar het gebeurt vrij vaak dat ik er voor mijn gevoel nog één tekort kom. Bovendien heb ik de ruimte voor 3 beeldschermen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een goede vriend van mij studeert informatica en adviseert een Apple. Deze zijn volgens hem sneller, stabieler en gaan langer mee. Echter, zoals verteld, gebruiken wij op school veel excel, autocad en dit blok komt inventor (3D tekenen) daarbij. Voor excel is tegenwoordig ook een apple versie, maar voor autocad en inventor kan door middel van de door de HvA geleverde software een windows omgeving op een apple worden weergeven waardoor je toch met die programma's op je Apple overweg kunt. Ondanks dat het dus wel mogelijk is, raadt school een windows laptop aan.

Ik twijfel dus sowieso of ik een windows of apple pc zal gaan kopen en welke schermgrootte ik moet kiezen. Van een Apple wordt gezegd dat het beter werkt, maar op school heb je dan met iets ingewikkeldere installaties te maken, hoewel het op mijn windows ook niet snel gaat. Daarbij komt dat de Apple-gebruikers in de klas tevreden zijn over hun pc en het gebruik van windows-programma's erop.

Wat ik vooral lastig vind aan het maken van een keuze is dat als ik een apple kies, ik niet weet waar ik aan begin. Immers na een aantal maanden, zal ik pas een oordeel kunnen geven of het een verstandige keuze is geweest.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:27
Ben zelf verstokte Apple fan, maar als je zelf Windows gebruiker bent die Windows software gaat gebruiken, waaronder CAD tekenen en Inventor, dan zou ik dat in ieder geval niet met Parallels (VM) doen, maar met bootcamp (windows 'native' draaien op je mac).

Dan komt alleen de vraag; vind je 'n apple zo mooi dat je er eentje gaat kopen om er Windows op te draaien? De laptop fabrikanten zijn er goed in geslaagd Apple te kopiëren in de zin van kwaliteit en vormgeving :)

Qua specs; ik weet niet of de programma's die je gebruikt multicore ondersteuning hebben, volgens mij nog niet echt (of echt niet?). Dan zou een mobiele snelle i5 dualcore wellicht een betere keuze zijn dan een duurdere i7 quadcore met lagere kloksnelheid.

Verder is een on-board 3D videokaart wellicht prettig, naast uiteraard een SSD en een hoge resolutie scherm (voornaamste reden voor Apple zijn de fenomenale retina beeldschermen). Er is buiten Apple ook een aanbod 14" notebooks, misschien net iets draagbaarder en toch fijn om op te werken?

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• Daan.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:07:
Ben zelf verstokte Apple fan, maar als je zelf Windows gebruiker bent die Windows software gaat gebruiken, waaronder CAD tekenen en Inventor, dan zou ik dat in ieder geval niet met Parallels (VM) doen, maar met bootcamp (windows 'native' draaien op je mac).
Op school kun je of parallel Windows laten draaien, maar het kan ook dmv citrix.
[b]NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:07:
Dan komt alleen de vraag; vind je 'n apple zo mooi dat je er eentje gaat kopen om er Windows op te draaien? De laptop fabrikanten zijn er goed in geslaagd Apple te kopiëren in de zin van kwaliteit en vormgeving :)
Dat weet ik dus niet :)
[b]NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:07: Qua specs; ik weet niet of de programma's die je gebruikt multicore ondersteuning hebben, volgens mij nog niet echt (of echt niet?). Dan zou een mobiele snelle i5 dualcore wellicht een betere keuze zijn dan een duurdere i7 quadcore met lagere kloksnelheid.
Als ik zou op internet lees, gebruikt autocad geen multicore ondersteuning en dit heb ik gevonden over Inventor.
[b]NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:07:
Verder is een on-board 3D videokaart wellicht prettig, naast uiteraard een SSD en een hoge resolutie scherm (voornaamste reden voor Apple zijn de fenomenale retina beeldschermen). Er is buiten Apple ook een aanbod 14" notebooks, misschien net iets draagbaarder en toch fijn om op te werken?
Kan ik altijd over denken inderdaad. Eerst maar eens kijken of ik een apple kies.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:27
Ik kan je een Apple van harte aanbevelen - dat in ieder geval, alleen is het dan wel handig als je OSX ook gebruikt imho. Maarja.. :) Zelf een MBpro 15" van 2014 en er elke dag erg blij mee.

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• Daan.
Zijn er meer mensen met een mening? _/-\o_

[Voor 10% gewijzigd door Daan. op 22-04-2015 11:59]

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True