Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-05 14:49
Hallo beste mensen,

Ik gebruik Firefox via Ubuntu 14.04 LTS. Het valt mij al enige tijd op dat externe diensten die via een webpagina worden aangeroepen (zoals Google Translate, reCaptcha en Google Drive) zich steevast in het Portugees manifesteren. Het betreft hier een redelijk verse installatie zonder noemenswaardige extra geïnstalleerde software. De gebruikte Firefox is de meest recente versie.
Zoals het een goede Tweaker betaamt, heb ik zelf al het één en ander onderzocht: taalinstellingen van Ubuntu en Firefox, Firefox zonder plug-ins gestart, proxy-instellingen van Ubuntu en Firefox bekeken. Zonder resultaat. Voor de duidelijkheid: ik ben niet aangemeld bij Google als ik Firefox gebruik, daar heb ik Chrome voor en die vertoont beschreven symptoom niet.

Het probleem is niet zo erg in het dagelijks gebruik; ik ben wel erg benieuwd waar het aan ligt! Misschien kan een wijze Ubuntu-goeroe er iets zinnigs over zeggen? Ik wacht de reactie(s) met grote interesse af!

Bedankt voor de aandacht!
broflodge

You are not an individual. You are a data cluster_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Gebeurt het alleen bij Google-diensten?

Welke provider heb je? Check eens op meerdere what-is-my-IP-sites welk land ze aangeven?

Als je zelf niet doelbewust Portugese taalinstellingen hebt ingesteld is het nog het meest waarschijnlijk dat het niet aan jou ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Chrome heeft 't niet zeg je, maar daar ben je dan ook aangemeld. Wat doet een incognito sessie daar?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Installeer eens het "netcat" package, doe vervolgens "nc -l -p 8080" in een terminal, en surf met Firefox naar "http://localhost:8080". Kun je vervolgens hier posten wat er in je terminal verschijnt? Als je browser iets meestuurt wat websites triggert Portugees te doen dan moet dat daartussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
deadinspace schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:29:
Installeer eens het "netcat" package, doe vervolgens "nc -l -p 8080" in een terminal, en surf met Firefox naar "http://localhost:8080". Kun je vervolgens hier posten wat er in je terminal verschijnt? Als je browser iets meestuurt wat websites triggert Portugees te doen dan moet dat daartussen staan.
Hallo deadinspace! Hier is hetgeen er in de terminal verschijnt na het geven van het commando:

GET / HTTP/1.1
Host: localhost:8080
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:37.0) Gecko/20100101 Firefox/37.0
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Language: en-US,en;q=0.5
Accept-Encoding: gzip, deflate
Referer: [Ubuntu] Firefox Portugese fixatie
Connection: keep-alive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Het is dus onwaarschijnlijk dat het aan de Firefoxsettings ansich ligt (Accept-Language: en-US).

Ga nu eens aan de slag met mijn & Hero of Time's ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt me een gevalletje IP-recycling. Als je aangemeld bent gelden je online account voorkeuren, als je op een site komt die alleen op IP-basis detectie doet en je IP eerst van een ander land was krijg je de defaults voor dat land voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Thralas schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:34:
Gebeurt het alleen bij Google-diensten?

Welke provider heb je? Check eens op meerdere what-is-my-IP-sites welk land ze aangeven?

Als je zelf niet doelbewust Portugese taalinstellingen hebt ingesteld is het nog het meest waarschijnlijk dat het niet aan jou ligt..
Thralas,
Inderdaad heb ik niet (doelbewust) de taalinstellingen gewijzigd; alles staat op en-us.
Het valt het meest op bij genoemde Google-diensten, of reCaptcha daar onder valt, weet ik niet.
Ik heb Online als provider. Ik heb diverse IP-checks uitgevoerd; allen geven aan dat ik in Nederland via
Online ADSL kom aankloppen. Sommigen weten zelfs de plaats waar ik mij bevind...
In ieder geval bedankt voor de suggestie voor de IP-check, zover was ik nog niet gegaan!
broflodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Google heeft reCaptcha gekocht, dus ja, het is een Google dienst. ;)

Maar doe nou eens wat we je eerder vroegen. Zoveel moeite is 't niet. In de tijd dat je bovenstaande post hebt getypt had je 't al 10x kunnen testen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gebruik je plugins? Ik heb een plugin die Javascript uitschakelt en daardoor denken een paar sites dat ik Pools spreek. Blijkbaar is dat de default in een of andere veelgebruikte library.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Hero of Time schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:18:
Chrome heeft 't niet zeg je, maar daar ben je dan ook aangemeld. Wat doet een incognito sessie daar?
Hallo Hero of Time!
Wegens drukte IRL even geen gelegenheid gehad je suggestie op te volgen... Nu dus mijn bevindingen:
Chrome ingelogd via Google: Engels!
Chrome incognito-modus: Engels!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:26:
Gebruik je plugins? Ik heb een plugin die Javascript uitschakelt en daardoor denken een paar sites dat ik Pools spreek. Blijkbaar is dat de default in een of andere veelgebruikte library.
CAPSLOCK2000: Inderdaad, behoorlijk wat. Zoals ik in het oorspronkelijke bericht schreef, heb ik FF al zonder plugins gestart. Maakte wat betreft het Portugese Google-gebeuren niets uit.

Aan de mensen die gereageerd hebben: Mijn onderzoekje naar dit vreemde fenomeen was vooral bedoeld om na te gaan of er iets aangaande veiligheid van de browser niet aan de haak was. Met name de reacties van johnkeates en CAPSLOCK2000 bieden een mogelijke verklaring; vooral bij de laatste kan ik me het 1 & ander voorstellen. Ik krijg niet de indruk dat het verschijnsel meer is dan een schoonheidsfoutje. Mocht iemand daar echt anders over denken, dan verneem ik dat graag. Tot die tijd lig ik er dankzij de info van jullie kant niet wakker van. Met andere woorden: ik ben er wel uit en dank allen voor hun informatie!

broflodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Is grappig. Ik heb een tijdje geleden mijn mobiel (Android) ge-factory-default terwijl ik in Duitsland zat.
Nu krijg ik inderdad bij dingen als Google advertenties en ook in mijn browser bijna alleen Duitse reclames. Zelfs tijdens Youtube filmpjes e.d. Zelfs nadat ik al weken terugwas in Nederland. Duurde echt enkele maanden voordat dit zich langzaam recht trok, en zelfs nu zit er nog wel eens een Duitse tussen.

Ik zit me af te vragen of jij ongeveer hetzelfde probleem hebt. Spreek je Portugees, zit je veel op .pt sites, heb je in bepaalde accounts "fake" informatie opgegeven, zodat je in Portugal zou wonen?
Heb je al eens een vers profiel, zonder FF sync oid gemaakt?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1