Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669138

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag vraag ik advies voor de aanschaf van mijn nieuwe mac. Ik heb namelijk vrij weinig kennis van de technische kant.

Mijn huidige situatie:
iMac mid 2010, 27inch, i5, 3,6gHz, 8gb ram (restwaarde +-900) (voornamelijk werk)
Macbook Air begin 2014, 1,4gGz i5 (restwaarde +-800) (voornamelijk privé gebruik)
Ik ben een grafisch designer en website-ontwikkelaar, zwaarste programma's die ik draai zijn Photoshop en Illustrator, ook op het zelfde moment en dit zijn vaak behoorlijk grote bestanden.

Ik vind mijn iMac iets te langzaam worden voor mijn werkzaamheden en ga graag upgraden, ik wil hier wel weer een jaar of 4/5 mee doen.

Opties Ik heb bij de upgrades steeds de beste processor, 16gb ram en de beste grafische opties gekozen.

1. iMac 27 inch 5k retina
4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,4 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
AMD Radeon R9 M295X, 4 GB GDDR5
€ 3.330,- (€2400,-)

2. iMac 27 inch
3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB GDDR5
€ 2.780,- (€1900)

3. MacBook Pro 13 inch Retina + iiyama ProLite 27 inch (a €550,-)
3,1-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,4 GHz
16 GB 1866-MHz LPDDR3 SDRAM
512 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Graphics 6100
€ 3.000,- (€1300,-)

4. MacBook Pro 15 inch Retina + iiyama ProLite 27 inch (a €550,-)
2,8-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,0 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
512 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Pro grafische processor en NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen
€ 3.600,- (€1900,-)

5. Macbook (12inch) + iiyama ProLite 27 inch (a €550,-)
1,3-GHz dual-core Intel Core M, Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
512 GB PCle-flashopslag ingebouwd
Intel HD Graphics 5300
€2500,- (€800,-)
Weet niet of dit krachtig is? En mogelijk lastig aansluiten op scherm?

Verdere informatie
Bij aanschaf iMac verkoop ik alleen de oude iMac en bij de MacbookPro verkoop ik allebei mijn Mac's. Tussenhaakjes staat ongeveer de netto aanschafprijs.
Ik werk voornamelijk aan mijn bureau maar komt steeds vaker voor dat ik ook op mijn laptop wat werk doe.

Ik ga eigenlijk voor de allerbeste prestaties maar als de prestaties tussen de iMac en MacBook Pro minimaal zijn dan heeft de MacBook Pro wel een voordeel met de mobiliteit. (En dan verkoop ik 2 devices dus valt ook iets goedkoper uit.)

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk was en ik ben benieuwd naar reacties!

Gr,

Mark :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 17:45
Wat is er mis met een iMac mid 2010 voor gebruik van Photoshop?
Eventueel een SSD plaatsen en je kan weer een paar jaar vooruit lijkt me...

Ik heb zelf een MBP van mid 2010 met i5 2,4GHz en 8GB RAM en heb deze voorzien van SSD.
Photoshop gebruik ik niet, maar behoorlijk intensief gebruik (incl. VMWare) lukt hiermee nog prima.

[ Voor 40% gewijzigd door J0HAN op 21-04-2015 00:48 ]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
J0HAN schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 00:46:
Wat is er mis met een iMac mid 2010 voor gebruik van Photoshop?
Eventueel een SSD plaatsen en je kan weer een paar jaar vooruit lijkt me...
Vind m'n iMac te traag worden voor dagelijks werk, merk dit ook in vergelijking met de Macbook Air (begin 2014) (programma's openen etc.). Ik heb laatst een clean install gedaan op mijn iMac maar ben nog niet echt tevreden.

Omdat ik de iMac dagelijks voor werk gebruik heb ik graag betere specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 11:23

Nitai

Live the life you love.

Vandaar zijn suggestie, je MBA heeft een SSD en je iMac (ik heb dezelfde) is met een SSD bijna net zo snel. Ik merk geen verschil tussen m'n MBA 2013 en iMac 2010 qua snelheid. Hoogstens bij converten AVCHD/TS film materiaal.

Mij lijkt dat beste en goedkoopste optie, maar als je graag wilt upgraden dan kun je het inderdaad doen. Zou dan voor de retina iMac gaan, jammer genoeg valt daar bijna niets aan te upgraden als je het eenmaal thuis hebt staan.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07 07:56

Pjotr

Altijd van je af snijden

Behalve een SSD plaatsen kun je ook nog het geheugen uitbreiden tot 32GB in jouw iMac.
pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9
Gezien de programma's die je gebruikt (werk dat je doet) zal dat zeker ook nog helpen.

Het grootste nadeel van jouw huidige iMac is dat er slechts een dual-core processor in zit (weliswaar met hyperthreading). Als je een nieuwe iMac koopt zul je profijt hebben van de quad-cores.

Mocht je toch een nieuwe iMac kopen, dan zou ik voor de Retina iMac gaan. Koop die dan met de standaard 8GB geheugen, en stop er later zelf twee extra reepjes van 8GB in (totaal 24GB). Dat is simpel te doen en scheelt in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Ik zou voor een ssd gaan. Scheelt je bakken met geld, en zorgt ervoor dat je systeem weer super snel aanvoelt. Photoshop is niet zo'n veeleisend programma. Dit zou allemaal nog prima moeten werken op je huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:58
Schrap die macbook maar als je kracht wil. Voor dat geld koop je beter een macbook pro retina .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:16
Soulshaker schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:25:
Schrap die macbook maar als je kracht wil. Voor dat geld koop je beter een macbook pro retina .
Idd, daarnaast is de mobiliteit van een laptop absoluut een plus voor werk (uitzondering daargelaten).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Wat geen probleem is voor de 13" retina :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:16
Soulshaker schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:31:
Wat geen probleem is voor de 13" retina :)
Klopt, maar er staan ook opties beschreven met een iMac :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 23:01
Als je steeds mobieler gaat werken dan valt de iMac eigenlijk al af toch?

Ik heb hier de instap rMBP 15 inch staan met een Thunderbolt display, prima combinatie. Als je wat langer achter het Thunderbolt Display zit merk je eigenlijk niet eens meer dat je met een laptop aan het werk bent.
Wel moet ik toegeven dat qua mobiliteit ik nu nog een iPad gebruik (voor op de bank s'avonds) maar deze gaat vervangen worden door een MacBook (Air).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet of de iMac 5k Retina aanzienlijk betere prestaties heeft ten opzichte van een MacBookPRO, als het prestatie verschil minimaal is dan denk ik dat ik voor een MacBookPro + 27 inch iiyama scherm ga.

Als de iMac 5k toch wel veel betere prestaties levert dan houd ik mijn MacBook Air erbij. (Gebruik ook een aantal Cloud services dus dat werkt nog we aardig samen).

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 669138 op 21-04-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-07 12:45
Een 2014 Air verkopen lijkt me een beetje zonde, die kan echt nog wel 4 jaar mee. Ook is die is meer dan snel genoeg voor het mobile werk. Ik zou gewoon eerst proberen je huidige iMac te updaten met SSD en geheugen.

Het merkbaar snelheid verschil tussen de iMac en je Air is voornamelijk de SSD. Die laat het hele systeem rap aanvoelen, de processor snelheid is minder van belang.

Is het dat toch niet, dan zou ik lekker voor de 5K gaan. Zeker als grafisch professional is zo'n haarscherp scherm zeker een aanwinst.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog even met de klantenservice van Apple gebeld en ik denk dat ik voor de volgende setup ga:

iMac met Retina 5K-display
3,5-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz (een betere processor niet echt nodig voor mijn werkzaamheden zei ze?)
Fusion Drive van 1 TB
AMD Radeon R9 M290X, 2 GB GDDR5 (de 4gb videokaart is vooral voor 3d werk bedoeld zei ze)

Totaalprijs incl. BTW € 2.829,00
Nu kreeg ik nog wat korting van de mevrouw en kwam het uit op: € 2.658,37 (met de verkoop van oude iMac dan op € 1.600,- incl. BTW) (1.200 ex BTW, die kan ik namelijk aftrekken).

Tot slot nog 2 vraagjes:

- Klopt het dat ik genoeg heb aan de 3,5Ghz quad-core i5, de upgrade kost 250€ naar een i7 ?
- Klopt het dat ik genoeg heb aan de 2gb grafische kaart, ik doe inderdaad geen 3d of video editing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vind het een mooie upgrade, maar je kunt ook voor 200 euro een dikke SSD in plaats van de harddisk er in zetten. Kleine moeite, groot gemak en financieel veel interessanter dan een nieuwe machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 02-07 23:01
Grappig dat iedereen blijft doorgaan over die SSD. TS geeft aan dat hij dat niet wil. De iMac is bijna 5 jaar oud, dat is toch een nette levenscycles? Waarom dit nog rekken? Met een SSD wordt hij inderdaad wel wat sneller, maar niet krachtiger en daar is de TS naar op zoek.

ON:
Anoniem: 669138 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:06:
Heb nog even met de klantenservice van Apple gebeld en ik denk dat ik voor de volgende setup ga:

3,5-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz (een betere processor niet echt nodig voor mijn werkzaamheden zei ze?)
Fusion Drive van 1 TB
AMD Radeon R9 M290X, 2 GB GDDR5 (de 4gb videokaart is vooral voor 3d werk bedoeld zei ze)

Nu kreeg ik nog wat korting van de mevrouw en kwam het uit op: € 2.658,37 (met de verkoop van oude iMac dan op € 1.600,- incl. BTW) (1.200 ex BTW, die kan ik namelijk aftrekken).

Tot slot nog 2 vraagjes:

- Klopt het dat ik genoeg heb aan de 3,5Ghz quad-core i5, de upgrade kost 250€ naar een i7 ?
- Klopt het dat ik genoeg heb aan de 2gb grafische kaart, ik doe inderdaad geen 3d of video editing?
RAM nooit bij Apple kopen, kan je altijd zelf kopen en dat is een stuk goedkoper. De i5 lijkt me inderdaad voldoende. Je hebt genoeg aan de 'instapper'. Mocht je echt nog een upgrade willen doen neem dan een SSD in plaats van de Fusion Drive. Stuk sneller.

[ Voor 10% gewijzigd door MartijnMartijn op 21-04-2015 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 11:23

Nitai

Live the life you love.

martijnmartijn schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:10:
Grappig dat iedereen blijft doorgaan over die SSD. TS geeft aan dat hij dat niet wil.
Waar reageert hij dan inhoudelijk op het SSD advies?
RAM nooit bij Apple kopen, kan je altijd zelf kopen en dat is een stuk goedkoper. De i5 lijkt me inderdaad voldoende. Je hebt genoeg aan de 'instapper'. Mocht je echt nog een upgrade willen doen neem dan een SSD in plaats van de Fusion Drive. Stuk sneller.
Houd eens op met die SSD :+
Je kan bij de nieuwe machines al niet meer je ram zelf upgraden, of heb ik het mis?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Deels , bij de 21 inch is het niet meer mogelijk , bij de 27 inch is het geen probleem

Afbeeldingslocatie: http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Apple-Posts-iMac-Late-2013-Memory-Specifications-386523-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou ook zeggen: ga voor een SSD en evt geheugenupgrade voor je iMac. Als je tevreden bent over de prestaties van je Air, kan je iMac dat makkelijk ook aan met een SSD. Scheelt je een hoop geld en dan kun je over twee jaar weer verder kijken.

De 5K iMac is natuurlijk een prachtige machine, maar als snelheid je enige punt van klagen is op dit moment, zou ik geen nieuw apparaat kopen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 669138 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:06:

Prima systeem.
Nogmaals de tip: koop de standaard-uitvoering (zonder meerwerkopties) voor €2500, en koop de geheugenuitbreiding (2x8GB) apart en plaats die zelf.
iMac 5K: pricewatch: Apple iMac met Retina 5K display
2x 8GB: pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
martijnmartijn schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:10:
Grappig dat iedereen blijft doorgaan over die SSD. TS geeft aan dat hij dat niet wil. De iMac is bijna 5 jaar oud, dat is toch een nette levenscycles? Waarom dit nog rekken? Met een SSD wordt hij inderdaad wel wat sneller, maar niet krachtiger en daar is de TS naar op zoek.
Om de simpele redend at de TO zegt: "Ik vind mijn iMac iets te langzaam worden voor mijn werkzaamheden"., "Vind m'n iMac te traag worden voor dagelijks werk, merk dit ook in vergelijking met de Macbook Air (begin 2014) (programma's openen etc.)". Wil je de beste oplossing geven dan moet je weten wát de iMac hem naar zijn gevoel te langzaam maakt. Is de CPU de bottleneck, geheugen, HDD, grafische kaart of combinatie van?

Als je weet wat de bottleneck is, kan je een passende oplossing verzinnen. Natuurlijk is en nieuw systeem sneller, maar weegt die €2800 op tegen een investering van, pak hem beet €200?

"Programma's openen e.d.", dan gaat bij de mensen een belletje rinkelen, ervaring leert dan een SSD plaatsen de prestaties enorm verbeterd, wellicht is dat al voldoende? En wat als er meer geheugen ingeprikt wordt, merkt de TO dat?

Wellicht wil TO gewoon een "nieuw systeem", dat kan ook een kwestie zijn, tja en dan heeft het geen nut om advies te geven om de iMac te upgraden :)

Als TO kan aangeven of hij per se een nieuw systeem wilt dan kunnen upgrade opties achterwegen blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom geen nieuwe macbook met retinascherm met los 4k of 5k scherm en toetsenbord, muis? Kan je altijd nog kijken voor bv Mac mini. Ben je heel flexibel want wil je macbook gebruik, koppel je monitor los en wil je docken, sluit je je monitor aan. Met de SSD in je macbook en de hardware hiervan is deze al sneller dan je huidige imac.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 17:14

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Tja ik heb ook een SSD gestopt in m'n 2009 27" i5 8gb iMac en die draait echt als een tierelier, zeker het proberen waard!

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Digital-DNA schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:38:
Tja ik heb ook een SSD gestopt in m'n 2009 27" i5 8gb iMac en die draait echt als een tierelier, zeker het proberen waard!
blackjack21 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:01:
[...]

Als TO kan aangeven of hij per se een nieuw systeem wilt dan kunnen upgrade opties achterwegen blijven
Een upgrade wenst die niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 23:16
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-07 21:50

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik heb de late 2013 imac 27 inch zit standaard 8gb ram kn 2x4 gb als ik nu de door jou aan gegeven ram kaart er in stop krijg ik dan 16gb? Of werkt dat niet en ziet hij alleen de rambank met de meeste gb? En moeten ze allemaal van de zelfde grote zijn? Weet dat het al een aantal keer voorbij is gekomen in de forum, maar begin nu te twijfelen wat er toen ook alweer stond.
Pjotr schreef op donderdag 23 april 2015 @ 07:14:
[...]

Prima systeem.
Nogmaals de tip: koop de standaard-uitvoering (zonder meerwerkopties) voor €2500, en koop de geheugenuitbreiding (2x8GB) apart en plaats die zelf.
iMac 5K: pricewatch: Apple iMac met Retina 5K display
2x 8GB: pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Coldbullet schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:34:
Ik heb de late 2013 imac 27 inch zit standaard 8gb ram kn 2x4 gb als ik nu de door jou aan gegeven ram kaart er in stop krijg ik dan 16gb? Of werkt dat niet en ziet hij alleen de rambank met de meeste gb? En moeten ze allemaal van de zelfde grote zijn? Weet dat het al een aantal keer voorbij is gekomen in de forum, maar begin nu te twijfelen wat er toen ook alweer stond.
In de Late 2013 27" iMac is plek voor 4 geheugenreepjes van ieder maximaal 8GB.
Standaard zitten er twee reepjes van 4GB in (dwz 8GB totaal).
Je kunt in principe er een reepje bijplaatsen, maar er wordt doorgaans geadviseerd om het geheugen in paren uit te breiden.
Je kunt dus totaal 16GB krijgen door er een reepje van 8GB bij te steken.
Of je kunt totaal 24GB krijgen door er twee reepjes van 8GB bij te steken.
Dat kan allebei. De tweede optie verdient de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Aan de TS:

Ik kan natuurlijk niet zien hoe je werkomgeving is, maar ik zou zelf snel gaan voor een laptop.

Toen ik thuis werkte heb ik zelf een imac 27 inch late 2013 gekocht. Kort daarna ben ik echter naar een kantoorruimte gegaan en bleek een imac toch een beetje lastig.

Ik heb er nu een MBPr 15 inch (2.8 i7, 16 GB, 2gb NVIDEA, 1 TB SSD) bijgekocht.

Het mee kunnen nemen van je computer zodat je ook eens thuis kunt werken, bij een klant of gewoon buiten de deur is toch wel een hele grote plus.
Vooral het thuis kunnen werken en niet op zondag oid naar kantoor hoeven voor een simpel iets.
Ik heb er een cinema scherm bij met een gekocht en merk in het gebruik totaal geen verschil met werken op de imac. Sterker nog, de laptop is sneller.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necessary_Dot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 13:40
[quote]Anoniem: 669138 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:06:

Fusion Drive van 1 TB

Qua kracht ga je het zo makkelijk halen, maar is het geen optie om voor een 256gb ssd te gaan I.P.V. van de fusion drive. Die is net zo duur en nog wat sneller. Extra opslag kan je altijd nog aansluiten via USB 3.0 of Thunderbolt.

Polestar 2 SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan_app
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 11:30
Heb je al een keuze gemaakt?

Ik zou zelf niet zo snel voor de Fusion drive gaan. Ik heb de 5K variant gehad met de Fusion drive en die heb ik weer verkocht. Dit puur vanwege de Fusion drive. Voor de rest is 5K scherm ideaal voor foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-07 10:35
De iMac is traag en de MBA niet? Je zou dit ook kunnen oplossen door de iMac in Target Display Mode te draaien en hier de MBA op aan te sluiten. Dan houd je het formaat van de iMac voor het scherm, maar krijg je de kracht van de MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 662461

Ik sta op het punt een iMac 5K te kopen. Ik twijfel tussen:
- de fusion drive of de 256 GB SSD.
- 3,5 GHz i5 of de 4,0 GHz i7

Op dit moment heb ik een SSD in Dell XPS waarvan ik de opstarttijd erg kan waarderen. Ik ben daarom bang dat wanneer ik kies voor de fusion drive, en ik heb 200 GB in gebruik met foto's, programma's en app's dat ik in moet leveren op snelheid omdat de harde schijf wordt aangesproken als ik bijvoorbeeld door de fotobibliotheek blader. Verder ben ik benieuwd of de harde schijf van de fusion drive geluid maakt? Dit zou ik zeer vervelend vinden. Wordt een fusion drive warmer dan een SSD waardoor de fan harder gaat draaien (ook vervelend geluid)?

Is er een verschil in opstart snelheid bij een fusion drive of SSD? Wat verandert er qua opstart snelheid als beide schijven voor bijna vol zitten?

Is het PCi gedeelte van de fusion drive eigenlijk sneller dan de 256 GB SSD?

Als ik kies voor 256 GB SSD vraag ik mij af wat er gebeurt als ik 160 GB in gebruik heb. Wordt de computer in gebruik langzamer als de SSD voller raakt?

Is het PCi gedeelte van de fusion drive eigenlijk sneller dan de 256 GB SSD?

Ik heb vaker gelezen dat gebruikers van een fusion drive spijt hebben van hun aankoop, en liever voor SSD hadden gekozen. Kan iemand op basis van hun eigen ervaring hier wat uitgebreider over delen?

Als laaste: Is het zinvol om bij normaal gebruik toch te kiezen voor de i7 processor? Het is wat meer geld maar ik entertain de gedachte dat ik met een i7over 2 jaar nog steeds een fucking snelle computer heb.

RAM voeg ik later toe als er geld voor is.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 662461 op 04-06-2015 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 662461 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 02:06:
Ik heb vaker gelezen dat gebruikers van een fusion drive spijt hebben van hun aankoop, en liever voor SSD hadden gekozen. Kan iemand op basis van hun eigen ervaring hier wat uitgebreider over delen?
Een SSD (vanaf €0,30/GB) is nog altijd 10x duurder dan een HD (vanaf €0,030/GB).
Een SSD is ook nog steeds veel sneller dan een HD.

Als het geld bij jou tegen de plinten klotst is het simpel: koop de grootste SSD die er is.

Een Fusiondrive is een compromis tussen de snelheid van de SSD (voor de meest recent gebruikte data) en de lage prijs van de HD (voor de minder recent gebruikte data). Het opstarten van een Mac met een Fusiondrive gaat net zo snel als een Mac met een SSD. Vanuit kostenoogpunt is een Fusiondrive dus zeker een interessante optie.

http://tweakers.net/categ...d-state-drives/producten/
http://tweakers.net/categ...harde-schijven/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
Pjotr schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:38:
[...]

Een SSD (vanaf €0,30/GB) is nog altijd 10x duurder dan een HD (vanaf €0,030/GB).
Een SSD is ook nog steeds veel sneller dan een HD.

Als het geld bij jou tegen de plinten klotst is het simpel: koop de grootste SSD die er is.

Een Fusiondrive is een compromis tussen de snelheid van de SSD (voor de meest recent gebruikte data) en de lage prijs van de HD (voor de minder recent gebruikte data). Het opstarten van een Mac met een Fusiondrive gaat net zo snel als een Mac met een SSD. Vanuit kostenoogpunt is een Fusiondrive dus zeker een interessante optie.
Ik ben het geheel met Pjotr eens. De snelheid van de Fusion HDD met SSD caching is werkelijk verrassend hoog. Wanneer je Bootcamp zou (gaan) gebruiken, dan is het voordeel van de SSD onder Windows verdwenen, maar toch nog acceptabel snel. Ik bezit zelf de standaard Imac 5k, dus met i5, 1gb Fushion HDD en m290x en ben erg te spreken over de snelheid. Ik heb wel zelf het geheugen uitgebreid naar 24gb, kosten iets meer dan 100 Euro. En dat het scherm he......wow

Mocht je nog vragen hebben, vuur ze af

[ Voor 3% gewijzigd door Pierre_nr1 op 04-06-2015 19:39 ]

Pagina: 1