Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WiFi op 2.4GHz waardeloos (RT-AC66U)

Pagina: 1
Acties:

• DiedB
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13:33
Kortgeleden een RT-AC66U besteld bij Alternate in de aanbieding om de huidige TP-Link WR1043ND te vervangen. Met een 1000/1000 verbinding is het toch een beetje zonde om op WiFi niet eens een twintigste ervan te halen.

5GHz loopt heel erg vlot, maar 2.4GHz totaal niet. Soms kun je wel verbinden maar komt er niets doorheen, meestal kun je niet eens verbinden. Het is een heel erg vreemd probleem, want het oude router ging goed op 2.4GHz (TP-Link WR1043ND v2) en als ik de RT-AC66U meeneem naar een andere locatie en 'm daar aansluit, gaat het ook prima op 2.4GHz. Kanaal is hetzelfde op beide routers, en ze staan op dezelfde plek.

Kan iemand dit verklaren?

• mirno
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:00

mirno

私の名前はMirnoです

2,4GHz band zich tegenwoordig erg vol. Wellicht thuis eens wat alternatieve kanalen proberen op 2,4GHz?

我的名字是Mirno

• DiedB
Nee, de 2.4GHz band zit niet vol, er zitten 6 netwerken in de omgeving. Het kanaal dat ik kies is vrijwel leeg en op beide routers hetzelfde. Toch doet de WR1043ND het wel en de RT-AC66U niet. Heb andere kanalen geprobeerd maar het maakt niets uit.

[Voor 12% gewijzigd door DiedB op 21-04-2015 00:03]

• Appie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Appie

F1RST Racing

Heb je de laatste firmware al geinstalleerd? Alternatief is om Merlin te installeren. Dit geeft je iets meer mogelijkheden om bepaalde zaken in te stellen.

Ikzelf heb de N66U, maar gebruik Merlin FW (http://asuswrt.lostrealm.ca/ for info, https://www.mediafire.com...q2a6aebq68/Asuswrt-Merlin for downloads). Veel features van hem gaan op in de officiele FW en je kan flashen tussen Merlin en Asus' FW zonder je router te resetten.

PSNID: AppiePils || You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• DiedB
Het router draait de nieuwste versie van Merlin, maar het werkt net zo slecht als de nieuwste versie van ASUS, geen verschil helaas. Enige feature die ik er nu wel uit gebruik is de Stealth Mode, router staat midden in mijn kamer :)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook niet gek dat de WR-1043ND het op 2.4GHz beter doet dan de AC66U. Die eerste is een verouderde maar nog steeds in z'n enige frequentieband uitstekende 2.4GHz-only geval met 3x3 MiMo en grote externe antennes. De AC66U is helemaal op ac-performance gefocussed en heeft 2.4GHz support alleen voor legacy doeleinden, en dat met een simpele 2x2 MiMo met een paar kleine interne antennes.

Het verschil in MiMo is niet eens eentje van snelheid (weinig clients die 3x3 doen), maar van antennegevoeligheid. Dus inderdaad verwacht je in 2.4GHz dekking te kunnen hebben met de oude 3x3 waar dat niet lukt met de nieuwe 2x2.

Soittakaa Paranoid!

• DiedB
dion_b schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 01:16:
Ook niet gek dat de WR-1043ND het op 2.4GHz beter doet dan de AC66U. Die eerste is een verouderde maar nog steeds in z'n enige frequentieband uitstekende 2.4GHz-only geval met 3x3 MiMo en grote externe antennes. De AC66U is helemaal op ac-performance gefocussed en heeft 2.4GHz support alleen voor legacy doeleinden, en dat met een simpele 2x2 MiMo met een paar kleine interne antennes.

Het verschil in MiMo is niet eens eentje van snelheid (weinig clients die 3x3 doen), maar van antennegevoeligheid. Dus inderdaad verwacht je in 2.4GHz dekking te kunnen hebben met de oude 3x3 waar dat niet lukt met de nieuwe 2x2.
Het idee is dus: iemand hier in het complex maakt belachelijke storing op de 2.4GHz-band, en de AC66U komt hier niet overheen, maar de TP-Link wel? We hebben namelijk ook wel moeite gehad met de TP-Link maar meestal ging het best prima.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dect telefoons, rf camera's, bleutooth, magnetrons, zitten ook in de 2,4 ghz. en die zie je niet in issider oid

Iperf

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:39

lier

MikroTik nerd

Waarom laat je de WR1043ND niet alle 2,4GHz doen en zet je de RT-AC66U in voor 5GHz (en voor het routeren neem ik aan...)?

Soort van best of both worlds ;-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DiedB schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:38:
[...]

Het idee is dus: iemand hier in het complex maakt belachelijke storing op de 2.4GHz-band, en de AC66U komt hier niet overheen, maar de TP-Link wel? We hebben namelijk ook wel moeite gehad met de TP-Link maar meestal ging het best prima.
Kan komen van verstoring, kan komen van demping (muren enzo) - op beide vlakken heb je baat bij gevoeligere antennes.

Komt bij dat de Asus firmware redelijk getuned is voor hoogste snelheden onder ideale omstandigheden ten koste van gevoeligheid onder beroerde. Soort van sportwagen, geen 4x4 ofzo. Heb zo'n ding ooit head-to head getest met een vrij gemiddelde Technicolor kabelmodem. In 2.4GHz was de kabelmodem langer in staat verbinding te behouden, ook al presteerde de AC66U beter op korte afstand.

Soittakaa Paranoid!

• DiedB
dion_b schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:26:
[...]

Kan komen van verstoring, kan komen van demping (muren enzo) - op beide vlakken heb je baat bij gevoeligere antennes.
Toch heb ik het idee dat dit niet alles is: ik woon in een studio van 70m2 en er zijn letterlijk nooit muren tussen mij en het router, meestal zit ik in line of sight en zelfs als ik naast het router zit kan ik niet connecten. Ik geloof wel dat dit ding voor 5GHz is gemaakt - en vrijwel al mijn apparaten ondersteunen het - maar zo rampzalig kan 2.4GHz niet zijn lijkt me.

Let wel, ik heb hetzelfde router ergens anders getest en daar ging 2.4GHz erg stabiel.

• mirno
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:00

mirno

私の名前はMirnoです

Ook met dezelfde mobiele apparaten getest? Je hebt b,g,n en ac protocollen in de netwerken, misschien dat je apparaat alleen een mindere variant ondersteunt? Onze laptop beschikt geloof ik alleen over het n protocol ontvanger.

[Voor 18% gewijzigd door mirno op 21-04-2015 14:31]

我的名字是Mirno

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In 2.4GHz heb je geen ac, dat is 5GHz-only. Dus qua protocollen zijn de apparaten in 2.4GHz identiek.

Nog iets om te bekijken: kanaalbreedte. In 5GHz wil je die op 20/40/80MHz hebben staan maar in 2.4GHz absoluut op 20MHz only. Scheelt tov 20/40MHz gelijk 3dB signaalsterkte en SNR. Als dat anders staat kan het ook verschil in ervaring mede verklaren.

Soittakaa Paranoid!

• BaRF
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

DiedB schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:24:
[...]

Let wel, ik heb hetzelfde router ergens anders getest en daar ging 2.4GHz erg stabiel.
Dus echt dezelfde router werkt elders wel goed? Dan zit er toch iets in de omgeving waar de TP wel tegenop kan boksen :)

"The space between what's wrong and right, that's where you'll find me, hiding, waiting for you." Dave Matthews
shizzle

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03:51
Zet anders DD-WRT op je WR1043ND. Ik heb de WR1043ND ook, en eigenlijk nooit echt met standaard firmware gedraaid, dus ik kan het niet helemaal vergelijken, maar bij mij nooit 2.4Ghz problemen gehad.

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-08 01:33
Hij heeft geen problemen met de WR1043ND, maar met de AC66U ;)
Wat is signaalsterkte op het moment dat je niet kan verbinden?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• DiedB
Petervanakelyen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:56:
Hij heeft geen problemen met de WR1043ND, maar met de AC66U ;)
Wat is signaalsterkte op het moment dat je niet kan verbinden?
Ik heb vol signaal.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

al gewoon een ander kanaal geprobeerrt (1,6,11)

Iperf

• DiedB
Fish schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:02:
al gewoon een ander kanaal geprobeerrt (1,6,11)
Yep, er zijn verschillende kanalen geprobeerd, maar het lijkt geen verschil te maken. Hij staat nu op kanaal 7, dat kanaal is leeg.

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-09 07:17
DiedB schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:06:
[...]

Yep, er zijn verschillende kanalen geprobeerd, maar het lijkt geen verschil te maken. Hij staat nu op kanaal 7, dat kanaal is leeg.
Fish schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:51:
dect telefoons, rf camera's, bleutooth, magnetrons, zitten ook in de 2,4 ghz. en die zie je niet in issider oid
Als je via Inssider test kan je alleen zien dat er op kanaal 7 geen access point zit. Bovendien overlapt dat kanaal met kanalen 5 tot en met 10, dus als er op die kanalen wel een access point te zien is heb je alsnog storing. Dit zijn allemaal redenen waarom de 2.4 GHz vrij hopeloos is.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• DiedB
Ximon schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:25:
[...]

[...]

Als je via Inssider test kan je alleen zien dat er op kanaal 7 geen access point zit. Bovendien overlapt dat kanaal met kanalen 5 tot en met 10, dus als er op die kanalen wel een access point te zien is heb je alsnog storing. Dit zijn allemaal redenen waarom de 2.4 GHz vrij hopeloos is.
Dat snap ik, en zou ik als verklaring accepteren, mits de WR1043ND ook voor geen meter werkte. Ook lijkt het me niet dat er DECT-apparatuur in de buurt is (hier is geen vast telefoonabo mogelijk), babyfoons komen absoluut niet voor, magnetrons staan niet constant aan en er wordt in ieder geval binnen mijn kamer niets met bluetooth gedaan. Het is gewoon heel vreemd.

• 646678
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-02-2018
DiedB schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:41:
[...]

Dat snap ik, en zou ik als verklaring accepteren, mits de WR1043ND ook voor geen meter werkte. Ook lijkt het me niet dat er DECT-apparatuur in de buurt is (hier is geen vast telefoonabo mogelijk), babyfoons komen absoluut niet voor, magnetrons staan niet constant aan en er wordt in ieder geval binnen mijn kamer niets met bluetooth gedaan. Het is gewoon heel vreemd.
Je hebt waarschijnlijk ook buren? Je zei eerder dat deze router het wel in een andere omgeving doet, dan lijkt mij het duidelijk dat je daar een grote storingsbron hebt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DECT is sowieso klok-klepelverhaal. In de VS zit DECT in 2.4GHz, in EU niet, dus dat is het alvast niet.

Soittakaa Paranoid!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Er zijn twee strategien om een kanaal te kiezen. Nadat je met inssider (op je laptop) hebt gekeken naar WiFi kanalen met je accesspoint nog uit, doe je het volgende bij de setup van het accesspoint:
  1. Je kiest de middelste van 3 aansluitende vrije kanalen. Vrijwel onmogelijk als je niet in een weiland woont.
  2. Je deelt een standaardkanaal 1, 6 of 11. Alles tussen 1,6 of 11 zal bij een enigzins bevolkte 2.4GHz niet goed werken.
http://www.metageek.com/support/adjacent-channel-congestion/

Wil dat niet. Kijk dan met zo'n ding:
http://www.metageek.com/products/wi-spy/

[Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 21-04-2015 19:31]

• Dav1d
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 01:16:

De AC66U doet ook 3x3 op 2.4GHz.
En geen interne antennes. De externe antennes worden voor beide banden gebruikt.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True