Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Hoi allen,

Reden voor topic:
Onlangs ben ik een nieuwe webshop begonnen en wil ik haarscherpe productfoto's schieten met een witte achtergrond. Ik ben in het bezit van de volgende producten (in bruikleen tot ik mijn foto's heb)
  • Canon EOS 70D met EF-18-135mm STM
  • Professioneel statief
  • Adobe Photoshop CS6 en Lightroom
  • Tuirel product tent (60x60x60cm met 120 LED's erin), veel witter krijg ik het niet :)
Het lukt uiteraard om de foto's ontzettend scherp te krijgen met deze apparatuur maar de achtergrond blijft lichtelijk grijs, #FFFFFF (dus wit wit wit) krijg ik níet voor elkaar. Ik heb geprobeerd de foto's met +2 witbalans om het over te belichten en te zorgen dat wit echt wit is en vervolgens met photoshop de kleur van het product terug naar de goede kleuren terug te zetten. Helaas tevergeefs :| Hieronder zie je enkele pogingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.kingoneshop.nl/wp-content/uploads/2015/04/IMG_0030-kopie.jpg
Klik voor werkelijk formaat

Afbeeldingslocatie: http://www.kingoneshop.nl/wp-content/uploads/2015/04/IMG_0014-kopie.jpg
Klik voor werkelijk formaat

Wie heeft de gouden (simpele) handleiding om mij hier bij te helpen. Ik hoop namelijk dat er een functie is zodat ik gewoon de omgeving kan selecteren (dus niet het product) en dat gewoon #FFFFFF kan maken?

Alvast bedankt voor de hulp en zie graag jullie antwoorden tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-03-2020
Heb je wel eens de metering mode van je camera bekeken?

Bij de 70D heb je rechtsboven vlakbij de shutterknop 5 knopjes. De op één na rechterknop is de metering modeknop (tussen de ISOknop en lichtknop in). Hierbij kun je aanpassen over welk oppervlak de 18% grijswaarde voor het plaatje zullen worden berekend. De meest rechter optie (center meting) zou ik in jouw geval kiezen. Als resultaat zou het plaatje nu echt wit moeten zijn.

Wat meer informatie kun je vinden op:
http://www.digitalcameraw...perfectly-exposed-images/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maak in photoshop een levels adjustment layer, in dat menuutje zie je drie pipetjes (zwart, grijs, wit), klik op het witte pipet, en klik dan op de grijstint die je wit wil hebben. Dan zorgt photoshop dat dat mooi wit wordt.

Dus klik niet in de schaduw direct onder het product, die wil je behouden, maar klik op het hele lichte grijs daaromheen.

Als deze grijstint bij iedere foto hetzelfde is, kan je er het beste een automatische handeling van maken.

In lightroom kan het ook, door middel van curves. Maak deze curve na:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/codzw6eUF7rzWiJWBT0rTyhN/full.png

Hoe doe je dit?

1) open een foto en ga naar 'ontwikkelen
2) bij het vakje 'kleurtintcurve', klik op het knopje rechtsonderin (icoontje met een krom lijntje met een punt erin) zodat het eruit ziet zoals op de afbeelding die ik heb laten zien
3) klik vier keer op de lijn ongeveer op dezelfde plekken als ik heb gedaan. Zorg dat je niet de lijn verschuift wanneer je erop klikt! De lijn moet helemaal recht blijven.
4) verschuif nu het puntje rechtsbovenin de lijn een klein stukje naar links, totdat het er bij jou uitziet zoals op de afbeelding die ik heb laten zien

Als het goed is, is de grijze tint nu wit geworden, zonder dat andere delen van de foto beïnvloed zijn.

Je kan nu deze ontwikkelinstelling opslaan in lightroom door in de 'ontwikkel' tab aan de linkerkant van je scherm naar 'voorinstellingen' te gaan en op het plus-teken te klikken. Zo kan je die instellingen automatisch toepassen op andere foto's.

Let wel op: beide methodes kunnen problemen veroorzaken bij lichtgekleurde voorwerpen. Daarom dat je moet zorgen dat de aanpassing héél subtiel is. En als je lichtgekleurde voorwerpen fotografeert, zorg dat je even goed kijkt naar het resultaat.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Gebruik je AWB of doe je voor het fotograferen een aangepaste wit meting ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
link0007 schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:20:
....
Hoe doe je dit?

1) open een foto en ga naar 'ontwikkelen
2) bij het vakje 'kleurtintcurve', klik op het knopje rechtsonderin (icoontje met een krom lijntje met een punt erin) zodat het eruit ziet zoals op de afbeelding die ik heb laten zien
3) klik vier keer op de lijn ongeveer op dezelfde plekken als ik heb gedaan. Zorg dat je niet de lijn verschuift wanneer je erop klikt! De lijn moet helemaal recht blijven.
4) verschuif nu het puntje rechtsbovenin de lijn een klein stukje naar links, totdat het er bij jou uitziet zoals op de afbeelding die ik heb laten zien
....
Super! You just made my day :*)

Maar inderdaad, zoals je al aangaf, bij een lichtkleurig product (heb enkele witte en grijze producten) krijg ik de achtergrond niet helemaal wit wit, heb je hier ook nog tips voor?

Afbeeldingslocatie: http://www.kingoneshop.nl/wp-content/uploads/2015/04/Kingone-K5-White-640X-kopie.jpg
Klik voor groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij dit soort producten ontkom je er niet aan; je zal met de hand moeten aangeven welke stukken lichter moeten worden.

In lightroom gebruik je daarvoor het aanpassingspenseel (die lange toverstok bovenin aan de rechterkant, net onder het grafiekje). Als je daarop klikt, krijg je een menuutje met wat schuifjes waarmee je je aanpassing kan instellen. Zet belichting op +1 en hooglichten op +100.
Teken vervolgens met de borstel over de delen van de foto die je witter wilt hebben. Je kan met het scrolwieltje van je muis de grootte van de borstel veranderen. En als je wilt zien wat je aan het tekenen bent, moet je onder de foto 'geselecteerde maskeroverlay tonen' aanvinken.

Als je daarmee klaar bent, klik op gereed en controleer dan met het histogram (het grafiekje rechtsbovenin) of wit echt wit is, door je muis over het witte driehoekje te houden.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
link0007 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:09:
...
In lightroom gebruik je daarvoor het aanpassingspenseel (die lange toverstok bovenin aan de rechterkant, net onder het grafiekje). Als je daarop klikt, krijg je een menuutje met wat schuifjes waarmee je je aanpassing kan instellen. Zet belichting op +1 en hooglichten op +100.
Teken vervolgens met de borstel over de delen van de foto die je witter wilt hebben. Je kan met het scrolwieltje van je muis de grootte van de borstel veranderen. En als je wilt zien wat je aan het tekenen bent, moet je onder de foto 'geselecteerde maskeroverlay tonen' aanvinken.
...
Bedankt voor je hulp, alles is nu gelukt! Thx :)
Pagina: 1