geheugen bijprikken en ssd of...?

Pagina: 1
Acties:

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-12-2025
mijn desktop met amd phenom II X4 940 heeft 4 gb ram geheugen en is traag geworden
moederbord is een asus m4a78lt-m

windows is al jaren niew opnieuw geinstalleerd, dus dat zal ook wel traag maken
belangrijkste gebruik is audio programmas als cubase en ableton (dus geen zware games etc. gebruik de grafische kaart op het mobo)

wat nu? nieuwe windows er op, investeren in een ssd en extra geheugen? of ga ik dit systeem daarmee niet redden (=flinke boost geven) en is het tijd voor wat nieuws

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat dacht je van Windows eens opnieuw installeren en het eerst daarmee te proberen :?

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 20-04-2015 22:17 ]

The devil is in the details.

• Slaveofthewave
dat is sowieso een goed idee, maar beetje jammer als het niet werkt want voor mij een flinke klus om alles er weer terug op te krijgen. Dus als men hier denkt dat ik met deze hardware configuratie ik sowieso geen vlotte machine meer krijg, zelfs met verse windows, kan ik het beter laten ;)

• Hahn
  • Nu online
Als jij niet veel zwaardere programma's bent gaan gebruiken, dan zou je systeem niet veel langzamer moeten zijn geworden dan voorheen. En Windows opnieuw installeren zou geen dágen moeten duren.

Maar goed, als jij geld er tegenaan wilt smijten, zonder eerst wat te proberen, vooral doen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je een SSD er in prikt zul je daar ook opnieuw Windows op moeten installeren, dus kun je dat net zo goed nu ook eerst proberen.

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 22:14

Erw

Wat voor een HDD heb je er nu in zitten? een SSD is ook nooit een verkeerde investering.

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:03
zacht schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:23:
Als je een SSD er in prikt zul je daar ook opnieuw Windows op moeten installeren, dus kun je dat net zo goed nu ook eerst proberen.
Nee hoor, met een disk imaging programma (bv AcronisTrueImage of:http://www.macrium.com/reflectfree.aspx kun je je windows prima overzetten. Bij sommige SSDs krijg je zo'n programma er gratis bij.
Ook kun je met zo'n imaging progje je oude windows backuppen en weer terugzetten als de versche toch niet snel genoeg is (wat ik overigens betwijfel).

En idd, een SSD kopen = nooit meer iets anders willen ! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door peterpv op 20-04-2015 22:29 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
peterpv schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:27:
[...]

Nee hoor, met een disk imaging programma (bv AcronisTrueImage of:http://www.macrium.com/reflectfree.aspx kun je je windows prima overzetten. Bij sommige SSDs krijg je zo'n programma er gratis bij.
Ook kun je met zo'n imaging progje je oude windows backuppen en weer terugzetten als de versche toch niet snel genoeg is (wat ik overigens betwijfel).
Thnx, weer wat geleerd.

• Slaveofthewave
Haha hahn, jij denkt sneller dan dat je leest ;)

Er zit nu een WD 1tb harde schijf in, verdeeld in 2 partities

• Hahn
  • Nu online
Slaveofthewave schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:30:
Haha hahn, jij denkt sneller dan dat je leest ;)
:?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:56
Als je Windows al 'jaren' geinstalleerd hebt kan een verse installatie sowieso geen kwaad.

Koop jezelf een ssd (daar krijg je absoluut geen spijt van) en 4GB extra ram en herinstalleer Windows.

Hoe moeilijk kan het zijn even je programma's weer te installeren?

Paar uurtjes werk incl. alle drivers en windows updates.
Tenminste wel bij mij. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Snowwie op 20-04-2015 22:33 ]

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
Bedankt voor de tips

Tuurlijk het is een paar uurtjes werk, maar nu heb ik binnen een paar minuten ook er meer vertrouwen in gekregen dat het zin heeft en heb er wat van bijgeleerd :)

Die crucial ssd's zien er goed uit

• Snowwie
De meeste tweakers hier zullen je een Crucial MX100 ssd aanraden. Voor normaal gebruik voldoet de 128GB versie meer dan voldoende.

Ik denk dat je met stomheid geslagen straks gaat inzien hoe snel een SSD is ten opzichte van een hdd. En ook 4GB extra ram zorgt er voor dat Windows veel meer kan cachen waardoor (veelgebruikte) programma's vele malen sneller op starten.

Als je geheugen bijkoopt check wel eerst de QVL van je moederbord. Die kun je hier vinden:
http://dlcdnet.asus.com/p.../M4A78LT-M-Memory-QVL.zip

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 20-04-2015 22:42 ]

Mijn YouTube Channel

• Hahn
  • Nu online
Ik ben groot voorstander van SSD's, maar tóch zou ik zeggen: installeer nou gewoon eerst eens Windows opnieuw. Want misschien vind je dat voorlopig al genoeg en dan hoef je niet een paar honderd euro er tegenaan te gooien aan én een SSD én geheugen.

Is Windows opnieuw installeren niet genoeg, dan probeer je een SSD (met wat clonen is die nieuwe Windows-installatie zo overgeheveld). Is ook dát nog niet genoeg, dan helpt geheugen misschien wel.

Dan weet je tenminste of je het echt nodig hebt, in plaats van in één keer drie dingen te doen, waardoor je mogelijk veel te veel van het goede doet en je niet eens weet waar de snelheidswinst nou echt door komt.

• Slaveofthewave
Kijk aan, das dus de moeite!

Ik begon daar met kijken snowie, maar wilde geen overhaaste beslissingen nemen

4 gb geheugen kost ook niet gek veel zag ik. Nu nog even zoeken welke, want ik las in de mobo handleiding dat het dezelfde latency moet hebben

@hahn, dat klinkt als de juiste volgorde inderdaad! Bedankt voor het meedenken
En dat heeft als voordeel dat ik ook meer zicht krijg op het verschil tussen die zaken

[ Voor 25% gewijzigd door Slaveofthewave op 20-04-2015 22:50 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Moet je de tijd voor nemen, voor windows te installeren bedoel ik.
Trouwens een ssd harde schijf is vele malen sneller dan een magneet schijf.
Ik heb zelf een i7 systeem met windows 8.1 erop.
En ik moet soms na twee jaar of een half jaar ook alles overnieuw installeren alleen al omdat ik (te) veel uitprobeer met andere software (progamaatjes uittesten enzo).
Ik heb zelf deze installatie wat nu draait loopt nu weer 3 weken.
En ik weet zeker na een jaar of hopelijk mischien nog langer moet ik hem tog weer overnieuw installeren.
Alleen maar om de blaudware weg te halen dat windows weer vers geinstallert is.
Ik heb niet veel geinstalleert en ben wel al 76 gb armer, ik zou voor een ssd gaan met minimaal 256 gb erop.Als je office draait met nog een ander software paket van adobe ofzo zit je al snel op de 128 gb grens,
het ligt er natuurlijk ook aan aan wat voor een versie windows je draait.

[ Voor 18% gewijzigd door rjmno1 op 21-04-2015 06:54 ]

• Slaveofthewave
256mb is dus iets meer toekomst proof voor de komende jaren

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

GB, GigaByte...

• Snowwie
rjmno1 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 06:50:
Ik heb niet veel geinstalleert en ben wel al 76 gb armer, ik zou voor een ssd gaan met minimaal 256 gb erop.Als je office draait met nog een ander software paket van adobe ofzo zit je al snel op de 128 gb grens,
het ligt er natuurlijk ook aan aan wat voor een versie windows je draait.
Een typische Windows installatie vraagt ongeveer 16 tot 20GB
Dan Cubase waar TS het over heeft is niet meer dan 500MB
Ableton basis installatie 3GB, volledige installatie 55GB met alle geluiden. (TS kan wel vertellen hoeveel ruimte dit programma inneemt).
Office 2013 3GB
Wat andere tooltjes en een browser, max. 1GB.

Dat maakt totaal ~80GB, waarbij wel vermeldt moet worden dat het programma Ableton volledig is. Normale data (die niet gebruikt wordt voor het opstarten van programma's) wordt door de meeste tweakers gewoon op de hdd geplaatst.

Dan heb je nog steeds 48GB over op een ssd van 128GB. :)

Maar goed, als je het financieel kunt doen zou ik natuurlijk ook kiezen voor de 256GB exemplaar.
Heb zelf ook de Crucial MX100 256GB versie. Draait als een torretje. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 21-04-2015 13:06 ]

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
haha uiteraard GB's (typte nu bijna weer MB 8)7 )

misschien heb ik dan ook wel voldoende aan 128 gb
ik zal het nog even uitzoeken. eerst nieuwe windows installatie eens doen

heb nu windows 7, denk dat ik het daarbij houd en niet voor 8 ga

• Snowwie
Wacht anders nog even een paar maandjes en je kunt gelijk door naar Windows 10. :)

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
ja ik zag dat die er alweer aan komt inderdaad
alhoewel het volgens de tweakers review meer een soort van 8.2 is dan echt iets nieuws

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
het klinkt misschien wat arrogant, maar als je tijd te veel hebt, vooral Windows herinstalleren
in het Windows9x tijdperk hielp dat zeer goed, bij XP redelijk, bij Windows7 vind ik de winst maar marginaal
mijn installatie is ondertussen bijna 6 jaar oud
de vertraging komt voornamelijk door stukjes die achterblijven van software die je niet meer gebruikt
het helpt wat, maar echt fantastisch is het niet
gewoon een SSD gaan halen: een schijf van 256GB is echt niet duur meer (512 begint al aantrekkelijk te worden)
een SSD is letterlijk +4x sneller in sequentieel en +20x sneller in random read/write
vooral de random read/writes laten je pc traag aanvoelen

ikzelf heb een SSD gekocht in 2011, gewoon alles overgezet, niets geherinstalleerd (wel opletten met de allignment, al denk ik dat de hedendaags progs dat wel al standaard zullen doen): beste investering ooit
vanaf dan voelt elke pc zonder SSD traag, zelf al is die sneller (thuis een Phenom2 met SSD, op het werk een veel snellere Xeon)

die ram upgrade is enkel nuttig als je daadwerkelijk programma's gebruikt die veel ram gebruiken
een SSD is namelijk veel sneller dan een HDD, waardoor bestanden cachen in het ram veel minder efficient wordt

• Snowwie
catfish schreef op woensdag 22 april 2015 @ 00:20:
die ram upgrade is enkel nuttig als je daadwerkelijk programma's gebruikt die veel ram gebruiken
een SSD is namelijk veel sneller dan een HDD, waardoor bestanden cachen in het ram veel minder efficient wordt
Het mag misschien minder efficiënt zijn dan vroeger, maar ram geheugen is nog altijd zo'n 25 a 30x sneller dan een gemiddelde ssd.

Programma caching kan je pc daarom nog altijd een stuk sneller maken. Combineer dat met een ramdisk en je kunt je ssd ook nog verder ontzien door alle temp files via deze ramdisk te laten lopen.

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
van het weekend staat backuppen en nieuwe windows installeren op het programma.
vervolgens kijken of ssd en meer ram nodig is (misschien niet nodig maar wel fijn;) )

ramdisk is nieuw voor mij, ff googlen

• Snowwie
Slaveofthewave schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:51:
ramdisk is nieuw voor mij, ff googlen
Om een oude ramdisk tutorial video van mezelf te quoten:

:)

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
Interessant
Als daar alle tijdelijke rommel op komt blijft je computer ok schoner dus lijkt me

• Snowwie
Klopt. Als je enkel een hdd gebruikt is een ramdisk helemaal aan te raden. Omdat de vele tijdelijke bestanden die Windows aanmaakt dan niet naar de hdd worden weggeschreven, maar naar de ramdisk. Daarmee voorkom je fragmentatie, en bij ssd's onnodige schrijfacties. Bovendien is een ramdisk bloedsnel, zelfs nog ten opzichte van een ssd en zodra je je computer uitzet zijn ook alle temp files weer verdwenen.

En een ramdisk kan ook leuk zijn als tijdelijk opslagmedium voor videobestanden. Als je pc bv. druk bezig is met rarren/parren/videocodering etc, kun je gewoon een videobestand in je ramdisk stoppen en deze zonder haperingen afspelen. Ik heb bv. de ramdisk hier geshared op m'n netwerk, dus zelfs als de computer druk bezig is, kan ik gewoon een videootje afspelen naar de mediaplayer.

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
nieuwe windows zit er op, zeker snelleer dan eerst, maar of ik nu al tevreden ben? nog niet

dus die ssd gaat er toch wel komen
en wat nieuwe ram kan ook geen kwaad, dan ben ik voor een flinke tijd weer up to date

ramdisk experiment sta ik wel voor open. als ik nu 8gb ram bij haal (heb er 4) en een ramdisk van 4gb maak, heb ik nog 8 gb RAm voor waarhet voor bedoeld is, klopt dat zo?

• Snowwie
Als je 12GB totaal hebt is een ramdisk van 4GB overkill. Een goeie maatstaaf (vindt ik zelf althans) is de ramdisk ongeveer een kwart van je totale geheugen maken. In jouw geval zou deze dan 3GB worden. Het kan best ook een stukje minder, bv 2GB, want de temp files van Windows nemen niet zoveel ruimte in beslag.

De gratis versie van Dataram Ramdisk ondersteund overigens een maximale ramdisk van 4GB.

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
Dan kan ik dus beter voor 4 gb extra gaan en daarvan bv 2 ramdisk maken eventueel

• Slaveofthewave
Oh en die crucial mx100 staat bij sata-600 en mijn mobo heeft sata-300 aanlsuitingen
Geen probleem toch? (Behalve dat je er niet alles uit haalt wat er in zit qua snelheid)

• Snowwie
Slaveofthewave schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:29:
Dan kan ik dus beter voor 4 gb extra gaan en daarvan bv 2 ramdisk maken eventueel
Daar valt prima mee te leven.
Oh en die crucial mx100 staat bij sata-600 en mijn mobo heeft sata-300 aanlsuitingen
Geen probleem toch? (Behalve dat je er niet alles uit haalt wat er in zit qua snelheid)
Nee, dat is geen probleem. De MX100 schroeft gewoon terug naar maximaal sata-300 snelheden.

De voornaamste winst bij gebruik van een ssd zit em in het snel kunnen lezen en schrijven van kleine bestandjes. Deze ligt namelijk gemiddeld een factor 25 hoger dan bij de snelste harde schijven.

Als je een hdd blijft gebruiken naast je ssd kun je dat mooi zien met Crystaldiskmark

Onderstaand plaatje illustreert dit goed: (niet van mij, maar wel representatief voor dit onderwerp)

Afbeeldingslocatie: http://forums.tweaktown.com/attachments/gigabyte/3240d1297006013-new-ssd-ocz-agility2-60gb-extended-capacity-cdm-wd640-4k-aligned-ocz-ssd-vertex-120gb-dataram-ramdisk-results-jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Snowwie op 26-04-2015 14:37 ]

Mijn YouTube Channel

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-01 13:28

filthy rich

löp wa los

Ik zou overigens als je het geld er voor hebt altijd voor de 265gb versie van de mx100 gaan, deze is toch net een stuk sneller en de grootte is natuurlijk ook nooit weg.

en aans löpt wa vast

• Slaveofthewave
zeker, voor 50% mmeer euro's heb je 2x zo veel ruimte
bestellen maar dus die mx100 256gb

mooi voorbeeld snowie van die schijven naast elkaar
en wow wat een snelheid zon ramdisk!

heb een geheugenbankje er uit getrookken, heb nu cas latency 9 en 1600mhz, dus wel zo handig om hetzelfde erbij te nemen. ik dacht aan:
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX316C9SR/4

(goedkoopste incl verzendkosten wat ik kon vinden)

• Slaveofthewave
nog bedankt voor de tip van de ramdisk, heb het inmiddels uitgeprobeerd want het leek me een leuk experiment en het werkt.

• Snowwie
Werk hier al jaren met een ramdisk, ik wil niet meer zonder. :)

Mijn YouTube Channel

• Slaveofthewave
heb de laptop ook maar meteen ff aangepakt (ookal was die nog vlot zat) 2 van de 8 gb als ramdisk
Pagina: 1