Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welk file type is aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

• outlandos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-09 17:33
Woensdag ontvang ik de Sony MDR-1A, mijn eerste goede headphone.

Nu heb ik een premium spotify account, en daar de kwaliteit op het hoogst gezet. Haal ik hiermee het maximale uit mijn koptelefoon? Of kan ik daarnaast beter ook losse muziek downloaden, zo ja, welk type is tegenwoordig aan te raden, FLAC?

Ik luister de muziek voornamelijk af op m'n windows pc en mijn android telefoon.

http://www.bax-shop.nl/ho...r-1ab-hoofdtelefoon-zwart

(Ik heb um overigens voor 177 euro gekocht)

[Voor 14% gewijzigd door outlandos op 20-04-2015 21:39]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua bron zou ik sowieso voor lossless gaan qua downloaden (grootste kans van hoge kwaliteit, al is lossless zelf natuurlijk ook afhankelijk van de originele geluidsbron). En voor spotify idd kwaliteit op hoogst zetten. Maar dan ben je er nog niet.

Want in wat voor kwaliteit je het ook download of afspeelt, dat wat je hoort is afhankelijk van de gebruikte DAC (digitaal-analoog converter). Zo'n ding zit op je geluidskaart en in je telefoon.
Ik kan je vast verklappen: die op je Android zal niet van hoge kwaliteit zijn. Die in je PC is afhankelijk van de gebruikte geluidskaart. Maar da's bij jou denk ik geen high-end ding - anders had je dat vast wel geweten en hier gemeld vermoed ik ;)
Ergo: het kan dus beter. Je zult als je met die Sony gaat luisteren ongetwijfeld verschil horen met de huidige situatie. Maar pas als je er een DAC van hoge kwaliteit (alleen van toepassing bij je PC) tussen zet, zul je echt horen wat het ding kan. En dan nog is het afhankelijk van de originele bron en de kwaliteit van de DAC.

Mijn raad op dit moment: eerst eens lekker gaan luisteren, kijken hoe het bevalt. Als je denkt dat je geluid mist, test de Sony eens op een apparaat met een goede DAC (high end cd-speler ofzo) en met muziek die je kent. Dan weet je ook of het aanschaffen van een externe DAC iets toevoegt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:36
Laatst was er in het audio subforum nog een link geplaatst naar test van de iPhone koptelefoon aansluiting: Die deed niet onder voor eentje met externe DAC. Nu zal het natuurlijk wel afhankelijk zijn van welke Android hij heeft, maar ik zou zeker niet automatisch zeggen dat die niet van goede kwaliteit is.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:21
In de geneeskunde zou men daarover zeggen: daar is geen enkele evidence voor :+.

Maar ik denk niet dat je andere users zaken moet aanraden die objectief niet hard te maken zijn.

[Voor 38% gewijzigd door Jag op 21-04-2015 09:21]

• mr.paaJ
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Waarvoor?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Hoorbare verschillen tussen DACs.

• mr.paaJ
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zonder info kunnen we daar sowieso weinig over zeggen.

De eerste stap is toch gewoon gaan luisteren en genieten. De MDR1A is een goede hoofdtelefoon, maar niet een die je alle nuances uit de opname of electronica laat horen. Daar is hij wat te gekleurd voor.
Gewoon gebruiken dus, onderweg ben je nu eenmaal gebonden aan wat je mee wil dragen en zijn de omstandigheden toch al niet optimaal, en als er iets gaat kriebelen kun je altijd nog een geluidskaart voor je PC gebruiken.

Een lossless collectie starten is wel aan te raden (flac is de standaard), al is het maar omdat het goed is voor de gemoedsrust en als een echte backup van je muziek. Kun je altijd nog als extra naar mp3 omzetten als je te weinig ruimte hebt op je mobiel.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

445033

Flac ivm geluidskwaliteit en verwerken van Metadata. Met je huidige setup zal Flac qua geluid weinig meerwaarde bieden maar ga je in de toekomst upgraden zal je dit beslist horen tov metname lage bitrate MP3's.

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:28
Heb je de koptelefoon al op je hoofd gehad en daadwerkelijk beluisterd?
Ik heb al een MDR1 sinds hij uit kwam en heb serieus moeten wennen aan het geluid na jaren een Sennheiser te hebben gehad.
De Sony klinkt geenszins neutraal maar ietwat wollig. Minder helder in de midden en hoge frequenties dan je misschien zou willen.
Zoals eerder gezegd 'haal je het maximale' uit de koptelefoon met een goede bron en DAC, met zo min mogelijk bewerking ertussenin.
Maar waarom probeer je het niet uit? Van een muziekstuk gewoon een flac, MP3 en spotify-stream vergelijken. Dan kun je voor jezelf bepalen of het downloaden van Flacbestanden de moeite waard is ten opzichte van het gemak van streamen.

• outlandos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-09 17:33
centr1no schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:03:
Heb je de koptelefoon al op je hoofd gehad en daadwerkelijk beluisterd?
Ik heb al een MDR1 sinds hij uit kwam en heb serieus moeten wennen aan het geluid na jaren een Sennheiser te hebben gehad.
De Sony klinkt geenszins neutraal maar ietwat wollig. Minder helder in de midden en hoge frequenties dan je misschien zou willen.
Zoals eerder gezegd 'haal je het maximale' uit de koptelefoon met een goede bron en DAC, met zo min mogelijk bewerking ertussenin.
Maar waarom probeer je het niet uit? Van een muziekstuk gewoon een flac, MP3 en spotify-stream vergelijken. Dan kun je voor jezelf bepalen of het downloaden van Flacbestanden de moeite waard is ten opzichte van het gemak van streamen.
Wat bedoel je precies met ''met zo min mogelijk bewerking ertussenin?''

En zou deze helpen:

http://headfonics.com/201...d-blaster-e1-by-creative/

Ik vind het geluid van de Sony MDR-1A niet neutraal maar wel erg fijn!

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:28
Outlandos schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:37:
[...]
Wat bedoel je precies met ''met zo min mogelijk bewerking ertussenin?''

En zou deze helpen:

http://headfonics.com/201...d-blaster-e1-by-creative/

Ik vind het geluid van de Sony MDR-1A niet neutraal maar wel erg fijn!
Daarmee bedoel ik zonder hercodering/omzetting of als het echt niet anders kan lossless (zoals flac) en zonder equalizers o.i.d..
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True