CPU oververhitting, 60*C Idle, 100*C Gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-04-2021
Dit zijn de specs van mijn systeem:
- Intel core i5 2400 met stock cooler
- Nvidea Gtx 970
- 8GB Ram

Ik doe niet aan overclocken.

Sinds kort heb ik last van oververhitting van mijn CPU. Als ik mijn pc aan heb staan zonder enige programma's zit de temperatuur rond de 60*C. Als ik een youtube filmpje aanzet gaat ie al rond de 70*C en als ik game tikt de CPU af en toe de 100*C aan en hangt ongeveer rond de 95*C.

Toen ik dat merkte heb ik meteen de pc opengehaald en al het stof verwijderd. Ook heb ik al gekeken of de koelpasta vervangen moest worden, maar die was nog prima. Alle ventilatoren draaien als de pc aanstaat. De pc staat niet in een nauwe ruimte waarin geen luchtcirculatie mogelijk is.

Ik heb al naar antwoorden gezocht maar het lukte me niet om het op te lossen. Kan iemand mij hiermee helpen? Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:46

tdw

Amai seg!

Hoe kun je "zien" of een koelpasta nog goed is?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
tdw schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:33:
Hoe kun je "zien" of een koelpasta nog goed is?
Dit. Dat kan niet aangezien je het moet vervangen wanneer je er naar kijkt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 22:20
Heb je de koeler al eens aangeraakt toen hij deze temps haalde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poolkabouter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 10:20
Misschien is de airflow in je kast niet goed of verstoord. Je kan kijken of de fans wel juist zijn gemonteerd, kan zijn dat ze elkaar tegenwerken in plaats van samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
hermitassix schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:44:
[...]

Dit. Dat kan niet aangezien je het moet vervangen wanneer je er naar kijkt. 8)7
Als je de cooler eraf haalt moet je dus de koelpasta vervangen?
Poolkabouter schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:48:
Misschien is de airflow in je kast niet goed of verstoord. Je kan kijken of de fans wel juist zijn gemonteerd, kan zijn dat ze elkaar tegenwerken in plaats van samenwerken.
Ik denk niet dat dat het geval is, ik heb de pc al bijna 4 jaar en nog geen last gehad van oververhitting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
aernoutg schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:51:
[...]

Als je de cooler eraf haalt moet je dus de koelpasta vervangen?
Ja, dus ik zou dat eerst even gaan doen. Waarschijnlijk verhelpt dat je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Ik heb de koelpasta vervangen, het heeft wel geholpen maar lang niet zoveel als ik had gehoopt. De idle temperatuur ligt nu rond de 45C (opzich prima). Echter schiet de temperatuur fors omhoog als ik ga gamen. De CPU wordt bij FIFA 15 zo'n 80C, maar bij GTA V zit hij constant rond de 100C. Ook heb ik er last van dat soms de CPU heel heet wordt omdat er op de achtergrond dit proces bezig is 'windows host process rundll32'. Daarbij wordt hij ook ineens 100C. Ook krijg ik af en toe een Temperature error als ik mijn PC start.

[ Voor 7% gewijzigd door aernoutg op 26-04-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bouw je eigen pc processor koeler plaatsen. :) Doorspoelen naar 3:56

[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 26-04-2015 09:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Deadsy schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:47:
Heb je de koeler al eens aangeraakt toen hij deze temps haalde?
Is een simpele controle of je heatsink echt zo heet is.
Brand je je vingers aan het metaal als de cpu 100C is?
Zo niet, dan is het contact tussen cpu en HS slecht of de temperatuur meting klopt niet. Een heatsink met heatpipes kan ook stuk gaan als de vloeistof weg lekt.
Zo ja, dan lijkt het dat je cpu is overklokt (Vcore te hoog), je cpu fan niet snel genoeg draait, of er zit teveel stof in.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 26-04-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
De heatsink is warm, maar nee, ik brand absoluut niet mijn vingers aan het metaal. Ik heb gewoon de stock cooler en ik overclock niet. Als hij rond de 80C zit, zit de koeler op zo'n 1050 rpm, dus ik denk dat het contact tussen mijn cooler en heatsink niet goed is. Ik denk dat ik net te weinig koelpasta heb gebruikt.

Dan ga ik het maar weer grondig schoon maken en nieuwe koelpasta aanbrengen. Jullie horen nog over het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:14
1050rpm lijkt me wel een beetje weinig bij 80 graden met een stock koeler. Als je een slinger aan je koeler geeft als je pc uitstaat draaid hij dan wel soepel? Zo niet dan zijn de lagers van je koeler af en kun je beter een andere koeler kopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
SkullboyNL schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:28:
1050rpm lijkt me wel een beetje weinig bij 80 graden met een stock koeler.
Net even gezocht en dan blijkt dat de intel stock cooler zo'n 2000rpm hoort te doen bij een warme CPU. Lijkt er op dat je gelijk hebt.

Kijk even in de bios wat de settings zijn voor de fan regeling. Zet hem tijdelijk op fixed/full speed en kijk dan eens hoe snel hij draait. Is het dan nog 1050rpm, koop dan een andere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Ik heb zojuist even in de BIOS gekeken. Mijn BIOS zegt echter wel dat mijn CPU fan draait met 1950 RPM. In speccy zegt hij alleen 1050 RPM. Misschien is dat dan de casefan. In de BIOS heb ik de CPU fan trouwens in Turbo modus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ploink schreef op zondag 26 april 2015 @ 09:37:
[...]

Is een simpele controle of je heatsink echt zo heet is.
Brand je je vingers aan het metaal als de cpu 100C is?
Zo niet, dan is het contact tussen cpu en HS slecht of de temperatuur meting klopt niet. Een heatsink met heatpipes kan ook stuk gaan als de vloeistof weg lekt.
Zo ja, dan lijkt het dat je cpu is overklokt (Vcore te hoog), je cpu fan niet snel genoeg draait, of er zit teveel stof in.
Ik neem aan dat hij de coretemp meet (die van 100c) en als je een beetje heatsink en fan er op hebt dan hoef je zelfs bij zo'n coretemp helemaal niet meteen je vingers te branden of uberhaupt veel hitte te voelen. bij dat soort coretemps is de casetemp van de 'die' bijv. al 70-80 graden dus ga maar na hoe warm een flinke heatsink echt max wordt als die al die warmte verdeeld.

@TS wat voor heatsink is het eigenlijk?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Het is gewoon de stock heatsink van Intel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aernoutg
Oke allemaal, ik heb het probleem opgelost. Het bleek toch de koelpasta te zijn. De koelpasta was net te dun en had weinig contact met de heatsink. Nu heb ik een iets andere methode gebruikt om de pasta te verspreiden. De temperatuur is prima nu: idle 33C, FIFA 15 < 50C, GTA V +-70C.
Pagina: 1